olenko ehkä ainoa....

Siis oonko ainoa, jota ärsyttää kun puhutaan,että "käytettiin lasta lääkärissä" tai "käytetään lasta kylvyssä" ja ties mitä kaikkea? Kun ei me käytetä lasta missään vaan viedään lääkäriin ja kylvetetään yms.. Ja "käytetään koiraa ulkona".. No nää on näitä...
 
vieras
No ei mua ainakaan arsyta, ennemminkin "viedaan laakariin" kuulostaa silta kun lapsi meinattaisiin jattaa sinne, kun taas kayttaminen tarkoittaa etta vietiin ja tuotiin takaisinkin.
Moni muu asia minua kylla arsyttaa....
 
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.


Mutta tää on eka alotus, mihin mä saan edes näin monta vastausta, eli ei mitään pahaa ellei jotain hyvääki. :LOL:


Ja kunnon kintaille,en vetässy kasvimaata tai edes hedelmäpuutarhaa nenuun. Tällä palstalla sen oon jo oppinu,että mistään ei kannata semmosta tehdä kun täällä voi saada mitä vaan niskaansa. :D Kunhan tässäki asiassa vaan utelin ja tein alotuksen. :hug:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Kiva,joku muukin ajattelee ihan samalla tavalla :D .
:D Me myöskin käydään suihkussa, saunassa, kaupassa, kylässä... ja lasta käytetään näissä paikoissa siinä sivussa. Siis jos lapsi on otettava mukaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kyllä mä käytän lasta lääkärissä. En nimittäin ole vielä lastani sinne lääkäriin jättänytkään. Eli ihan vaan ollaan käyty.
Me taas ihan käydään siellä lääkärissä. Ja ikävä kyllä pariin otteeseen oon joutunu jopa lapsen sinne jättämään ku on niin kipeä ollu. Eikä toi esikonen väliin suostu kylvystäkään tulemaan pois, eli sinne melkeen vois hänen mielestään jättää.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.


Mutta tää on eka alotus, mihin mä saan edes näin monta vastausta, eli ei mitään pahaa ellei jotain hyvääki. :LOL:


Ja kunnon kintaille,en vetässy kasvimaata tai edes hedelmäpuutarhaa nenuun. Tällä palstalla sen oon jo oppinu,että mistään ei kannata semmosta tehdä kun täällä voi saada mitä vaan niskaansa. :D Kunhan tässäki asiassa vaan utelin ja tein alotuksen. :hug:
Mutta sinä käytät lastasi lääkärillä,esimerkiksi.Vai jätätkö sä lapsesi sinne kun viet sen lääkäriin,mutta et sitten tuokkaan pois? :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Me taas ihan käydään siellä lääkärissä. Ja ikävä kyllä pariin otteeseen oon joutunu jopa lapsen sinne jättämään ku on niin kipeä ollu. Eikä toi esikonen väliin suostu kylvystäkään tulemaan pois, eli sinne melkeen vois hänen mielestään jättää.. :D
Jos junnu on sairas, mä käytän sitä lääkärissä. Jos minä olen sairas, minä käyn lääkärissä. Jos junnu ja minä ollaan moelmmat sairaita, me käydään läääkärissä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.
Sehän on ihan eri sana. Tai kirjoitusmuoto on sama, mutta eri merkitys.

Ei sillä kukaan varmasti tarkoita, että käyttää lasta niinkuin jotain tavaraa tai palvelua.

Sä kylvetät lapsen, koska se ei vielä kylve itse.
Ja syötät lapsen, koska se ei vielä syö itse.

Yhtä lailla lapsi käytetään lääkärissä koska se ei käy siellä omatoimisesti.
Tai sen kylpemisen kanssa: Käytetään kylvyssä, koska se ei käy kylvyssä yksinään.

Kyse on siis jossain (paikassa tai tilanteessa) käymisestä, eikä jonkun asian tai esineen käyttämisestä.

(Pilkunviilajako, minäkö?? :whistle: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.
Sehän on ihan eri sana. Tai kirjoitusmuoto on sama, mutta eri merkitys.

Ei sillä kukaan varmasti tarkoita, että käyttää lasta niinkuin jotain tavaraa tai palvelua.

Sä kylvetät lapsen, koska se ei vielä kylve itse.
Ja syötät lapsen, koska se ei vielä syö itse.

Yhtä lailla lapsi käytetään lääkärissä koska se ei käy siellä omatoimisesti.
Tai sen kylpemisen kanssa: Käytetään kylvyssä, koska se ei käy kylvyssä yksinään.

Kyse on siis jossain (paikassa tai tilanteessa) käymisestä, eikä jonkun asian tai esineen käyttämisestä.

(Pilkunviilajako, minäkö?? :whistle: )
Täs on just se pointti mitä hain, eli mä en käytä lasta enkä myöskään käytä itseäni vaan käyn. Ne on kaks eri sanaa, jopa suomen kielessä.

Ja juu, ymmärrän,et paikkakunnalliset ja tottumukselliset erot tässäki pätee. Mä en oo tottunu käyttämään ihmisiä missään vaikka käyn lääkärissä ja suihkussa yms. =)


Ja mä tässä lienen se pilkunviilaaja.. :whistle:
 
Inspector
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.
Sehän on ihan eri sana. Tai kirjoitusmuoto on sama, mutta eri merkitys.

Ei sillä kukaan varmasti tarkoita, että käyttää lasta niinkuin jotain tavaraa tai palvelua.

Sä kylvetät lapsen, koska se ei vielä kylve itse.
Ja syötät lapsen, koska se ei vielä syö itse.

Yhtä lailla lapsi käytetään lääkärissä koska se ei käy siellä omatoimisesti.
Tai sen kylpemisen kanssa: Käytetään kylvyssä, koska se ei käy kylvyssä yksinään.

Kyse on siis jossain (paikassa tai tilanteessa) käymisestä, eikä jonkun asian tai esineen käyttämisestä.

(Pilkunviilajako, minäkö?? :whistle: )

okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä
 
juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Mua vaan häiritsee se käyttäminen.Ku mä en käytä lapsiani mihinkään.
Sehän on ihan eri sana. Tai kirjoitusmuoto on sama, mutta eri merkitys.

Ei sillä kukaan varmasti tarkoita, että käyttää lasta niinkuin jotain tavaraa tai palvelua.

Sä kylvetät lapsen, koska se ei vielä kylve itse.
Ja syötät lapsen, koska se ei vielä syö itse.

Yhtä lailla lapsi käytetään lääkärissä koska se ei käy siellä omatoimisesti.
Tai sen kylpemisen kanssa: Käytetään kylvyssä, koska se ei käy kylvyssä yksinään.

Kyse on siis jossain (paikassa tai tilanteessa) käymisestä, eikä jonkun asian tai esineen käyttämisestä.

(Pilkunviilajako, minäkö?? :whistle: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inspector:
okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä
Ja noissa tilanteissahan lapsi on objekti. Syötän, kylvetän ja käytän lääkärissä lapsen. Eli lapsi on mun tekemisen kohde, kun se ei vielä tee itse.

Muoks.
Niinkuin jo yritin selittää edellisessä, tässä ei ole siis kyse siitä asian tai tavaran käyttämisestä siltikään, vaan jossain käymisestä.
Itse mä kylven, lapsen kylvetän.
Itse syön, lapsen syötän.
Itse käyn lääkärissä, lapsen käytän lääkärissä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Inspector:
okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä
Mutta et käytä pikkuhousunsuojia, jos joku toinen ei osaa pidättää, eikö vain? Suomenkieli on mielenkiintoinen juuri siksi, että samalla sanalla on niin monta käyttötarkoitusta. Ei ihme, että hyvin monet ulkomaalaiset pitävät suomenkieltä erittäin vaikeana.


 
Inspector
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Inspector:
okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä
Ja noissa tilanteissahan lapsi on objekti. Syötän, kylvetän ja käytän lääkärissä lapsen. Eli lapsi on mun tekemisen kohde, kun se ei vielä tee itse.


entä jos lapsi on rintaruokinnalla ja syö itse. Tai no tottakai tarjoat hänelle (objektille) siinä ruoan. Entä jos teet perheelles ruoan? Käytätkö miehesi/naisesi ja lapsesi ruokapöydän ääressä syömässä?
 

Yhteistyössä