Olenko huono äiti jos lapseni ulkoilee vain kerran päivässä 1,5h?

  • Viestiketjun aloittaja avioero
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Cream";30530722]Se on tosi outoa jos 1v ei oikeasti pääse ulos kuin muutaman kerran kuukaudessa?!? Siis ei nuku päiväunia pihalla tai käy kävelyllä (rattaissa istuen?) Meidän 1v ei vielä kävellyt eikä siis tietenkään kovin paljon pihalla leikkinyt, mutta joka päivä nukkui päiväunet, lähes joka päivä käytiin kävellen jossain ja pari kertaa viikossa käytiin leikkikentällä (keinui tai möyri maassa). Mielestäni ei ole hyväksyttävää, että lapsi joutuu olemaan lähes koko ajan sisällä.
Ainoastaan, jos vanhemmalla on joku sairaus tms.miksei ulkoilu onnistu niin se on ok. Mutta silloin parempi paikka lapselle lienee päivähoito kuntouttavana toimenpiteenä.

Ja ap:n ongelmaa en voi uskoa. Ei kukaan mies voi olla tuollainen.[/QUOTE]

Kesällä kyllä käytiin ulkona mut kuka tonne loskapaskaan lähtee ellei ole pakko. Ens kesänä sit taas uimaan ja puistoilemaan. Ja missä sä yksvuotiasta ulkona nukutat ellet muualla ku matkalla rattaissa? Kyllä tuo tuurilla nukahtaa 20min kauppareissulla mut heikoksi jää ne päikyt. Satunnaisesti joo tuo taitaa isänsä kans käydä pienillä kävelyreissuilla isänsä kans ku mä oon koulussa mut lapsen kannalta ihan turhaa rattaissa pönöttämistä se on. Enkä mä jaksa uskoa et täydessä toppavarustuksessa keinuminenkaan mitään hupia on, varsinkaan kun tuo siitä keinumisesta pitänyt kesälläkään :eek:P Että joo. Kyllä tuo muksu saa omastakin mielestään ihan tarpeeks ulkoilmaa ku veivataan ne muutamatulee reissut kuukaudessa jonnekin kävellen.
 
kellokäy
Minä en ikinä laske mitään kertoja tai mitä milloinkin.. Ihan mennään miltä tuntuu ja kuitenkin tulee kaikki tehtyä ja lapsi saa ruokaa ja virikkeitä ja ruokaa... kasvaa käyrillä ja on muutenki onnellinen ja tasapainoinen vauveli :) En ole koskaan ymmärtänyt niitä vanhempia, jotka kellon kanssa hoitavat arkea... väsyisin siihen höpötykseen hyvin pian... huoh, pelkkä ajatus ahdistaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
nununu
Meiän laps ei nuku ulkona päiväunia, tosi harvoin. Talvella ulkoilu pikkuihmisen kans joka ei osaa vielä mitään toppahanskat kädessä tehdä eli 1 v. On TYLSÄÄ. No pulkkailu vois olla jees, täytyy kokeilla kun tulee tarpeeks lunta.
 
  • Tykkää
Reactions: purjosipuli
No jooo
Mä en kans ymmärrä miksei miesulkoile iltaisin lapsen kanssa. Monesti päiväunien jälkeen mä siistin kämppää ja laitan iltaruokaa ennenkuin mies tulee kotiin ettei kaikki sotku jää illaksi. Toinen ulkoilu jää siis pikkukakkosen jälkeen tapahtuvaksi jos jaksetaan lähteä. Välillä mies käy iltakävelyllä lastrn kanssa, välillä minä käyn. Usein ollaan sisällä. Kesällä tietysti ollaan kolme kertaa päivässä ulkona.
Vastauksesta päätellen asutte kerrostalossa kaupungin ytimessä?
 
Meiän laps ei nuku ulkona päiväunia, tosi harvoin. Talvella ulkoilu pikkuihmisen kans joka ei osaa vielä mitään toppahanskat kädessä tehdä eli 1 v. On TYLSÄÄ. No pulkkailu vois olla jees, täytyy kokeilla kun tulee tarpeeks lunta.
Niin samaa mieltä. Sit ku alkaa olla jotenki kävely hallussa ni voi edes käydä kokeilemassa miltä lumi tuntuu kinttujen alla, pulkkamäki on kans yks. Siihen alkaaki sit taas yks veen ulkoaktiviteetit loppua. Ei mua kiinnosta lykkiä kyllästynyttä mukulaa rattaissa pitkin lenkkipolkuja kun kotona olis paljon kiinnostavampaakin tekemistä.
 
Irja-Pirja
No mutta ei kait kukaan ole ainakaan alle vuoden ikäisen kanssa ( 1 v.. . ) ulkona KESÄLLÄKÄÄN yli 1,5 tuntia kerralla? Lapsellahann n menee rytmikin ihan sekaisin .
 
"Plaah"
No ei mekään ulkoilla talvella joka päivä, enkä ole ikinä ajatellut et siinä olisi mitään outoa. Meidän 3 v suostuu olemaan ulkona max tunnin ja sitten pummaa sisälle. Kesällä kyllä ollaan ulkona ja rannalla kaiket päivät
 
--*
Mä en oo koskaan tajunnut sitä jumalatonta ulkoilun tarvetta, en kyllä vaunuissa ulkona nukuttamistakaan jos on normiuninen vauva.

Itse en nauti ulkoilusta ja mikä voisi olla tylsempää, kun kävellä loskapaskassa ei-mihinkään kävelyn ilosta. Toki joskus on kiva nokkaansa näyttää raittiissa ilmassa, mutta marras-joulukuun kaamoksessa 1,5h ulkona tuntuu jo superpitkältä ajalta.

No, mä en olekaan koskaan ollut mikään reippailija tai ulkoilmaihminen. No ehkä kesällä voikin ulkoilla, kun on lämmintä ja mukavaa. Talvella on vain aina vilu.
 
vieras...
Miten ne lapset, jotka ei ulkoile paria tuntia päivittäin, saa liikuntaa? Siis miten paljon ja millaisissa puuhissa?

Siksi kysyn, että meidän 3v:n vahvinta taitoaluetta ei ole motoriikka (vaikka ei siis mitään viivästymää olekaan), ja kerhossa ja neuvolassa painottavat tätä 2h/pv liikuntasuositusta. Olen samaa mieltä, mutta käytännön toteutus on hivenen hankalaa, varsinkin kun mukana on 10-kuinen joka ei voi tehdä ulkona oikeastaan mitään mutta kyllästyy olemaan sylissä/rattaissa. Ja 3v siis on luonteeltaan sellainen, että hänet pitää innostaa liikkumaan, ei juokse kotona keittiönpöytää ympäri :) On tosi vaikea motivoida sekä itseään että lasta sinne pimeään, märkään, autioon leikkipuistoon, ja jos sinne päästäänkin niin ei se meno kovin liikunnallista ole. Lisäksi käydään Hoplopissa, metsässä, tulee siirtymäkävelyitä, tungetaan jokaiseen lasten urheilutapahtumaan, käydään uimassa jne., mutta vaatii kyllä aika paljon tsemppausta että tuota liikuntaa tulee about suositellusti.
 
Meiän laps ei nuku ulkona päiväunia, tosi harvoin. Talvella ulkoilu pikkuihmisen kans joka ei osaa vielä mitään toppahanskat kädessä tehdä eli 1 v. On TYLSÄÄ. No pulkkailu vois olla jees, täytyy kokeilla kun tulee tarpeeks lunta.
Kummasti ne vaa siltiki viihtyy ulkona nuo 1v vaikkei osaakaan hanskoilla tehä. Omanikin viihtyi. Minustakin on outoa jos 1v ei pääse ulos talviaikaan kun harvoin jos sillonkaan. Itelläkin pää sumenee jos sisällä jöröttää, saati tolla ipanalla. Omaa saamattomuutta jos ei muka voi lähtee ulos ellei oo helle ja aurinkoa.
 
Miten ne lapset, jotka ei ulkoile paria tuntia päivittäin, saa liikuntaa? Siis miten paljon ja millaisissa puuhissa?

Siksi kysyn, että meidän 3v:n vahvinta taitoaluetta ei ole motoriikka (vaikka ei siis mitään viivästymää olekaan), ja kerhossa ja neuvolassa painottavat tätä 2h/pv liikuntasuositusta. Olen samaa mieltä, mutta käytännön toteutus on hivenen hankalaa, varsinkin kun mukana on 10-kuinen joka ei voi tehdä ulkona oikeastaan mitään mutta kyllästyy olemaan sylissä/rattaissa. Ja 3v siis on luonteeltaan sellainen, että hänet pitää innostaa liikkumaan, ei juokse kotona keittiönpöytää ympäri :) On tosi vaikea motivoida sekä itseään että lasta sinne pimeään, märkään, autioon leikkipuistoon, ja jos sinne päästäänkin niin ei se meno kovin liikunnallista ole. Lisäksi käydään Hoplopissa, metsässä, tulee siirtymäkävelyitä, tungetaan jokaiseen lasten urheilutapahtumaan, käydään uimassa jne., mutta vaatii kyllä aika paljon tsemppausta että tuota liikuntaa tulee about suositellusti.
Vauvalla ja 1v kannattaa olla sellanen haalari jotta pääsee liikkumaan ulkona vaikka kontaten. Ei niitä tönkköjä kannata pukea. Kummasti töissäkin innostuvat menemään kun on pukine mikä sallii liikkumisen. Tykkäävät metsässäkin mönkiä. Totta sekin että luonteeltaan rauhallisemman kanssa täytyy olla aktiivinen itse. Oisko sille 3v jotain jumppaa missä sais ohjatusti liikuntaa?
 
ohhoh
Kummasti ne vaa siltiki viihtyy ulkona nuo 1v vaikkei osaakaan hanskoilla tehä. Omanikin viihtyi. Minustakin on outoa jos 1v ei pääse ulos talviaikaan kun harvoin jos sillonkaan. Itelläkin pää sumenee jos sisällä jöröttää, saati tolla ipanalla. Omaa saamattomuutta jos ei muka voi lähtee ulos ellei oo helle ja aurinkoa.
No varmasti viihtyisi vaikka kaatosateessa, mutta en näe mitään syytä pakottaa itseäni ulos silloin. Keksimme kotonakin mukavaa puuhasteltavaa. Sitten kun sade on ohi, voi olla puistossa/metässä vaikka kuusi tuntia putkeen kuten me teimme. Kuulostat jotenkin avuttomalta. :D
 
akava
Voi lapsi parat kun eivät ulos pääse. Kamalia laiskoja ja tekosyitä keksiviä äitejä heillä :( ja ap, en todellakaan tarkoita sinua!! Kellon kanssa ei tarvitse ulkoilla eikä kertoja laskea, mutta säännöllinen ulkoilu kuuluu lapsen elämään. Eli samanlaisia sisällä ähöttäviä löhökkejä kasvaa noista lapsistakin.
Ja purjosipuli, miksi lapsellasi on loskapaskassa täysi toppavarustus, oletko ihan hölmö ;)
 
hoh hoijaa
No eipä ole ihme jos moni jää kokonaan lapsettomaksi noiden vaatimusten alla. Meillä on ulkoiltu vain kun huvittaa ja lapsi ei ole ikinä nukkunut ulkona (ei ole parveketta tms. ja asutaan keskustassa, kuka tuonne saasteisiin haluaa mennä nukkumaan). Ulkoilut keskittyy kesään eniten ja mökille, joten kyllä lapsi oravia näkee, heh. Ulkomailla pidetään hulluna sitä lapsen ulkona nukuttamista. Meinaatteko, että jossain new yorkissa on parvekkeet ja pihat täynnä vaunuissa nukkuvia lapsia...?
 
Voi lapsi parat kun eivät ulos pääse. Kamalia laiskoja ja tekosyitä keksiviä äitejä heillä :( ja ap, en todellakaan tarkoita sinua!! Kellon kanssa ei tarvitse ulkoilla eikä kertoja laskea, mutta säännöllinen ulkoilu kuuluu lapsen elämään. Eli samanlaisia sisällä ähöttäviä löhökkejä kasvaa noista lapsistakin.
Ja purjosipuli, miksi lapsellasi on loskapaskassa täysi toppavarustus, oletko ihan hölmö ;)
No en nyt käskenyt ottaa sitä ihan noin kirjaimellisesti ;o)
Pointti oli se ettei tommonen haalareita pötköttävä kauheasti pääse liikkumaan. Tuo ulisee jo siitä ettei saa mitään käteen. Ei se vaan oo kivaa niin miks mä retuuttaisi ton kahdeks tunniks väkisin ulos. Ei ulkoilu saa tuota edes nukkumaan paremmin, on kokeiltu. Mies kokeili käydä kävelylenkkejä ton kans, vartin päästä muksu roikkuu rattaissa ja huokailee <3
 
hömm
En oo mikää himoulkoilija itsekään, mutta kyllä meillä lähes joka päivä ulkoillaan. Itteäki piristää raitis ilma. Nuo lumettomat harmaat jaksot oli vähän haastavia itelle, ulkoilu pienimmän kans (koululaiset ulkoilee ilman aikuista usein) oli lähinnä kävelyllä käyntiä. Mulla on kyllä se etu, että lapset tykkää olla ulkona, pienin suorastaan vaatii päästä ulos ja tottakai hänen pitää päästä. Kun esikoinen oli pieni, vaunulenkit oli mun henkireikä, ja kun oli kaksi pientä niin säännöllinen rytmi tuntui tosi tärkeältä itelle. Eli päivät sisälsi kaksi ulkoilua (sään mukaan tietenkin, kovilla pakkasilla otettiin vain happihyppely). En kai mä sais noita lapsia edes nukkumaan ikinä jos ne ei ulkoillessa käyttäis energiaansa. Saati kestäis sitä kauheaa riehumista sisällä, kyllä mun mielestä on tärkeää päästää itse kukanenkin ulos energiaa purkamaan.

Miten semmoset äidit jotka ei ulkoiluta lapsiaan, käyttekö itse ulkona? Lenkillä?
 
Ulkoilu-uskis?
Vauvalla ja 1v kannattaa olla sellanen haalari jotta pääsee liikkumaan ulkona vaikka kontaten. Ei niitä tönkköjä kannata pukea. Kummasti töissäkin innostuvat menemään kun on pukine mikä sallii liikkumisen. Tykkäävät metsässäkin mönkiä. Totta sekin että luonteeltaan rauhallisemman kanssa täytyy olla aktiivinen itse. Oisko sille 3v jotain jumppaa missä sais ohjatusti liikuntaa?
En ole ikinä ymmärtänyt näitä jotka laittavat lapsen ryömimään tai konttaamaan kylmässä maassa kun eivät osaa vielä kävellä. Ihan älytöntä. Räkä valuu nokasta JOKAISELLA tällaisella maahan työnnetyllä vauvalla.
 
  • Tykkää
Reactions: purjosipuli
Meillä vauvat on nukutettu ulkona, kun nukkuvat siellä pidempään ts. saa nukutettua uudelleen heiluttamalla.

Yleensä me ulkoillaan 3v ja vauvan kanssa 1,5-2h aamusta ja välillä sit illalla pääsee mukaan koiralenkille. Jos on sateista ei yleensä ulkoilla, joskus silloinkin. Nyt kun oli pitkään kuraista märkää ja pimeää, niin vähiin on jäänyt ulkoilut. Menty kävellen kerhoon tai kauppaan ja siinäpä se.

Kesällä ollaan tietysti paljon ulkona, kun se on kivaa. Ja lumikelillä myös viihdytään.
 

Yhteistyössä