Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

"Vieras."
Mulla ei ole kokemusta päiväkotiruuista mutta täällä on toitotettu että ihan eineksistä ne koostuu. Jos lapsi siis syö viidesti viikossa päiväkodissa sen einesruuan ja kotiin päästyään jotain valmispizzoja tai lihapiirakoita. Joskus viikonloppuisin äiti panostaa ruokiin laittamalla makaroonilaatikkoa tai kinkkukiusausta tms. Mun mielestä tuossa ei ole enää kyse mistään satunnaisesta einesten käytöstä mikä olisikin ok vaan herää huoli saako lapsi tarvimansa rakennusaineet. Me jouduttiin keittiöremontin ajan elelemään vähän aikaa mikroruuilla iltaisin ja siitäkin tuli huono olo.
 
Nojaa. Minä taas olen huomannut, että niillä, jotka vauhkoavat jostain luomuruoasta tms. fanaattisesti, saattaa hyvinkin olla pallo hukassa esim. kasvatusasioissa (voi toki johtua hörhöilystä myös muilla elämänalueilla: "meidän Jami-Jessicaa ei saa komentaa koulussa, koska meillä on vältetty sanaa ei"). Eli en nostaisi ravitsemuksesta "täydellisesti" huolehtivia vanhempia mitenkään jalustalle.
Kuka nyt vauhkoo yhtään mistään? Puhuttu ihan normaaliterveellisestä ruoasta, joka on vähän muuta kuin einespitsoja ja hamppareita. Kyllä lapset tarvitsevat hiukkasen ravintorikkaampaa ja monipuolisempaa ruokaa! :D Välillä tätä palstaa seuratessa ei voi kun miettiä: mihin tää maailma on menossa? :S Kaikessa osa porukkaa on hukassa... Jotenkin on vieraannutta normaaleista arvoista.
 
Vvvv
Ei noita eineksiä voi huonoiksi välttämättä sanoa, sillä just oli jossain lehdessä juttua, että esim. Saarioisten makaronilaatikossa on vähemmän e-koodeja kuin kotitekoisessa makaronilaatikossa, että niin huonoa einestä moiset on.
Missasit aika oleellisen asian. E-koodeja tulee kotitekoiseen enemmän JOS laitat esim lihaliemikuution siihen. Maustaa voi ilman e-koodejakin.
 
Suurin osa maailman lapsista ja aikuisista ei käytä maitotuotteita kuten täällä tehdään eikä niillä silti oo osteoporoosia enempää kuin meilläkää. Tuo maidon autuaaksitekevä maine on vaan maitoteollisuuden luoma harha myynnin edistämiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
Alkuperäinen kirjoittaja yksi lääkäri;29545576:
No ei se ihan automaattisesti noinkaan mene. Nykyään on valitettavan paljon perheitä, joissa ei oikeasti edes syödä päivällistä vaan ateriat korvataan voileivillä jos edes silläkään, eineskin olisi parempi vaihtoehto. Näissä perheissä kuitenkin useinkin juodaan maitoa ihan paljonkin ja huolehditaan vitamiinit. Lähinnä yritin sanoa, että monet perheet luulevat syövänsä terveellisemmin kuin syövätkään ja juuri tällaisista perus maito, vitamiini asioista ei huolehdita.
Eikä se mene automaattisesti noinkaan kun sinä väitit. :) Mutta automaatio on että eines on paskaa, sekä maultaan että ravintoarvoltaan. Ja kyllä, hyvä leipä ON parempi kuin tyhjä eines. Se lämmitys ei tee autuaaksi vaan se mitä se ruoka pitää sisällään.

Ja kuten sanoin niin monella muulla on kokemus toinen kun sinulla. Jos vähääkään on kiinnostunut siitä että ruoka täyttää oikeat ravintoarvot niin yleensä ne vitamiinilisät ja kalsium ovat kohdallaan. Ja jos väittää einestä "paremmaksi vaihtoehdoksi" niin silloin ei yleensä välitetä muustakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
äippppä
[QUOTE="Vieras.";29545589]Mulla ei ole kokemusta päiväkotiruuista mutta täällä on toitotettu että ihan eineksistä ne koostuu. Jos lapsi siis syö viidesti viikossa päiväkodissa sen einesruuan ja kotiin päästyään jotain valmispizzoja tai lihapiirakoita. Joskus viikonloppuisin äiti panostaa ruokiin laittamalla makaroonilaatikkoa tai kinkkukiusausta tms. Mun mielestä tuossa ei ole enää kyse mistään satunnaisesta einesten käytöstä mikä olisikin ok vaan herää huoli saako lapsi tarvimansa rakennusaineet. Me jouduttiin keittiöremontin ajan elelemään vähän aikaa mikroruuilla iltaisin ja siitäkin tuli huono olo.[/QUOTE]

Niinpä. Sitä suuremmalla syyllä kotona olis syytä olla ravitsevat ja hyvät sapuskat, jos muut ateriat koulussa/pk:ssa on sitä valmishöttöä!
 
"hmm"
Kunnon ruuan tekeminen EI vie paljoa aikaa! Me ollaan molemmat vanhemmat töissä ja syödään harvoin eineksiä, jos ei pakastevihanneksia lasketa. Maustamattoman kanan maustaa ja paistaa 5 min ja riisi kiehuu 10 min. Oikeasti tulee halvemmaksikin kun tekee ruuan itse.

Yleensä tehdään ruoka max 20 minuutissa. Uuniruokaan menee vielä vähemmän, sen kun tunkee uuniin niin ehtii siivota ja touhuta sillä aikaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Vvvvv
[QUOTE="Vieras.";29545589]Mulla ei ole kokemusta päiväkotiruuista mutta täällä on toitotettu että ihan eineksistä ne koostuu. Jos lapsi siis syö viidesti viikossa päiväkodissa sen einesruuan ja kotiin päästyään jotain valmispizzoja tai lihapiirakoita. Joskus viikonloppuisin äiti panostaa ruokiin laittamalla makaroonilaatikkoa tai kinkkukiusausta tms. Mun mielestä tuossa ei ole enää kyse mistään satunnaisesta einesten käytöstä mikä olisikin ok vaan herää huoli saako lapsi tarvimansa rakennusaineet. Me jouduttiin keittiöremontin ajan elelemään vähän aikaa mikroruuilla iltaisin ja siitäkin tuli huono olo.[/QUOTE]

Ei ne päiväkotiruuat onneksi ihan eineksistä koostu. Meillä on päiväkodissa ihan oma keittiö. Kokki tekee kastikkeet, keitot yms itse. No joo, lihapullat ja esim pinaattiletut on eineksiä.
 
Kuka nyt vauhkoo yhtään mistään? Puhuttu ihan normaaliterveellisestä ruoasta, joka on vähän muuta kuin einespitsoja ja hamppareita. Kyllä lapset tarvitsevat hiukkasen ravintorikkaampaa ja monipuolisempaa ruokaa! :D Välillä tätä palstaa seuratessa ei voi kun miettiä: mihin tää maailma on menossa? :S Kaikessa osa porukkaa on hukassa... Jotenkin on vieraannutta normaaleista arvoista.
Tuo luomujuttu oli viittaus aiempaan, jossa väitettiin että jos vastaanotolla kehutaan kovasti luomuruoalla ja täydellisellä ruokavaliolla, niin ei ne asiat aina kuitenkaan ihan kohdillaan ole. Kohtuus siis kaikessa, eineksiäkin mahtuu ruokavalioon. Olen siis samaa mieltä "neuvolalääkärin" kanssa. Lääkärin/terkkarin vastaanotolla, niin neuvolassa kuin kouluterveydenhuollossa, tulee niin paljon muutakin hälyttävää vastaan että einesten käyttö ei juuri hetkauta jos lapsista muuten huolehditaan hyvin.
 
"..."
Suurin osa maailman lapsista ja aikuisista ei käytä maitotuotteita kuten täällä tehdään eikä niillä silti oo osteoporoosia enempää kuin meilläkää. Tuo maidon autuaaksitekevä maine on vaan maitoteollisuuden luoma harha myynnin edistämiseksi.
Muualla maailmassa käytetään ruokavaliossa keskimäärin huomattavasti paljon enemmän kasviksia kuin meillä, ja sen vuoksi meillä maitotuotteet tulevat oikeesti tarpeeseen.
 
vierasn
[QUOTE="...";29545607]Muualla maailmassa käytetään ruokavaliossa keskimäärin huomattavasti paljon enemmän kasviksia kuin meillä, ja sen vuoksi meillä maitotuotteet tulevat oikeesti tarpeeseen.[/QUOTE]

Aika monessa muussa maassa myös saadaan aurinkoa aika paljon enemmän kuin täällä.
 
[QUOTE="...";29545607]Muualla maailmassa käytetään ruokavaliossa keskimäärin huomattavasti paljon enemmän kasviksia kuin meillä, ja sen vuoksi meillä maitotuotteet tulevat oikeesti tarpeeseen.[/QUOTE]

joku kirjoitti että ne jotka syö oikein terveellisesti ei huolehdi että lapset saa riittävästi maitotuotteita. Oikein terveellinen ruoka= paljon kasviksia,siemeniä,pähkinöitä,papuja jne.
Kyllä maitotuotteiden suuri tarve on humpuukia.
 
Tuo luomujuttu oli viittaus aiempaan, jossa väitettiin että jos vastaanotolla kehutaan kovasti luomuruoalla ja täydellisellä ruokavaliolla, niin ei ne asiat aina kuitenkaan ihan kohdillaan ole. Kohtuus siis kaikessa, eineksiäkin mahtuu ruokavalioon. Olen siis samaa mieltä "neuvolalääkärin" kanssa. Lääkärin/terkkarin vastaanotolla, niin neuvolassa kuin kouluterveydenhuollossa, tulee niin paljon muutakin hälyttävää vastaan että einesten käyttö ei juuri hetkauta jos lapsista muuten huolehditaan hyvin.
No sä et kyllä ole ammattitaitoinen saatikka pätevä terveyden tai sosiaalihuollon ammattilainen jos vähät välität miten lapsen vanhemmat jaksavat laittaa ja tarjota normaalia ruokaa lapselleen. Jos ei jaksa muuta kun ostaa ja lämmittää eineshamppareita niin hakekoon apua. Lapsille pitää viitsiä ja osata laittaa perusterveellistä ruokaa. Voin kertoa lasun työntekijänä, että tuo todellakin on merkki elämänhallinnan ongelmista ja ehkä masennuksesta.

Kohtuus kaikessa, mutta älä nyt ihan oikeasti kehtaa puolustella aapeeta. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia ja ottaa itseä niskasta kiinni! Uskon, että ap ryhdistäytyy tsemppien jälkeen! Keittokirja käteen ja opettelemaan!=)
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Huutelen puskista
Perunoiden, riisin tai pastan keitto ei kauaa vie. Nopeasti saisit vaikka puolivalmisteista ruokaa. Broileri- tai kirjolohisuikaleita ja kerma "kastikkeeksi". Lisäksi sitten pakastekasviksia. Ja keitto syntyy nopeasti valmiista peruna-keittojuurespakasteesta.
En minäkään liittäisi einesruokaa automaattisesti huonoon vanhemmuuteen enkä myöskään ole sitä mieltä, etteivätkö koirat tai salitreenit olisi yhtä lailla tärkeitä. On hyvä, että ap:llä on aikaa myös itselleen oman harrastuksen parissa. Kun äidin pää voi hyvin, se heijastuu ihan kaikkeen.

Mitä tuohon ruokaan tulee, komppaan lainausta. Kirjolohi- ja broilerisuikaleet ovat tosi nopeita paistaa. Siihen kaveriksi vaikka täysjyväistä pikariisiä /pussimuusia /tummaa makaronia, herne-maissi-paprikaa ja nopea salaatti sekoittamalla esim. Pirkan perhesalaattipussiin rasia kirsikkatomaatteja, pilkottu kurkku ja raejuustopurkki.

Jos joku lapsista tykkää kasvisruoasta, voi tehdä tölkkilinsseistä, sipulista ja yrttitomaattimurskasta viidessä minuutissa kastikkeen. Siihen voi myös lisätä raastetun porkkanan hautumaan, jos ehtii. Toinen nopea kasvisruoka syntyy wokkivihanneksista, kikherneistä, pussillisesta täysjyvänuudeleita ja lorauksesta soijaa. Ei mene kyllä 10 - 15 minuuttia kauempaa mihinkään em. ruoista.

Kaikki einesruoka ei ole automaattisesti huonoa ruokaa. Nuggetit ja muut parin euron valmispyörykät ovat. Eihän niissä ole lihaa nimeksikään.
 
jaaaa
Sä et todellakaan ole huono äiti. Meitä on paljon tässä maassa. Pikaruoka on ruoka siinä missä ruoka nyt muutenkin. Se vain on nopeaa ruokaa. Sitä paitsi tämä äiti lähtee just parhaillaan voitolla yöhön... lapset on isällä ja äiti vetää ny perseet ja mä oon paras äitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.............. ääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää..........
 
"Anna-Maija"
Veri- ja pinaattilettuja ostan valmiina kun en viitsi niitä itse tehdä. Esim. mitään makkaraa en osta koskaan. Teen aina tosi ison satsin ruokia kerrallaan ja aina on pakastimessa moneksi päiväksi, mitä lämmittää, jos ei ehdi uutta ruokaa valmistaa.
Esim. lihapullia teen aina vähintään kolme pellillistä kerralla ja pakastan, niitten seuraksi perunoita, pastaa tai riisiä + salaattia. Helppoo ja nopeeta.
 
vierasn
No se aurinko ei auta pätkän vertaa kalsiumin saantiin :). D-vitamiinin saantiin toki, mutta ei maitotuotteita d- vitamiinin takia käytetä (ennen kuin joku alkaa viisastelemaan niin toki sitä on maitoon keinotekoisesti lisätty)
Kyllä niitä just sen takia on käytetty. Eli kun ei ole ollut riittävästi D-vitamiinia, on ollut etua pystyä käyttää maitotuotteita joissa on paljon kalsiumia. Eli kun ilman D-vitamiinia luusto ei kehity riittävästi, niin ylimääräisellä kalsiumilla "korvataan" vitamiinin puutetta. Kannattaa tutusta perusbiologiian niin ymmärtää miksi pohoisessa käytetään enemmän maitotuotteita.

Ihan sama että ap:n kannattaisi tutustua ihmisen kehitykseen. Lapset tulevat maksamaan kovan hinnan aikuisiällä tuosta ravinnosta. Ennen ei huonon ravinnon vaikutukset ehtineet tulla samalla tavalla näkyviin kun kuoltiin nuorena, mutta nykyisin on vähän eri asia.
 
"Joo"
eineksiä? Eli meillä on usein ruokana nakkeja ja muusia, nugetteja, pinaattilettuja, lihapiirakoita, mikrohamppareita täytettynä jne. Joka aterialla lapsille kuitenkin maitoa juomaksi ja lautasella jotain raikasta (kurkku, tomaatti jne.) Ja välipalalla hedelmiä.

Mulla ei oo vaan AIKAA kokata niinkun jollain kotiäideillä. :(
Minä en itsekkään söisi noita mainitsemiasi. Ahdistaa ajatella että joku kasvattaa lapsensa tuollaisella.
Joskus kiireisen päivän jälkeen pyörin eineshyllyllä ja mietin, että jotain on pakko ehtiä syödä... Ja se nopea houkuttaa. Aina tulen kuitenkin siihen tulokseen, että hyi hel.. en pysty noita suuhuni laittamaan, inhottaa jo kaupan hyllyllä ajatuskin, saati sitten että olisi lautasella.

Esim. kerran testasin jossain mielenhäiriössä näitä rainbow uutuuksia, lindströminpihvejä... Kyllä sen kokemuksen jälkeen on kyseiset pihvit tehty ihan kotona itse!
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
neuvolalääkäri
No sä et kyllä ole ammattitaitoinen saatikka pätevä terveyden tai sosiaalihuollon ammattilainen jos vähät välität miten lapsen vanhemmat jaksavat laittaa ja tarjota normaalia ruokaa lapselleen. Jos ei jaksa muuta kun ostaa ja lämmittää eineshamppareita niin hakekoon apua. Lapsille pitää viitsiä ja osata laittaa perusterveellistä ruokaa. Voin kertoa lasun työntekijänä, että tuo todellakin on merkki elämänhallinnan ongelmista ja ehkä masennuksesta.

Kohtuus kaikessa, mutta älä nyt ihan oikeasti kehtaa puolustella aapeeta. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia ja ottaa itseä niskasta kiinni! Uskon, että ap ryhdistäytyy tsemppien jälkeen! Keittokirja käteen ja opettelemaan!=)
Kehtaatko tosiaan itse mennä ripittämään juuri masennuksesta toipuvaa äitiä siitä, että hän tarjoaa lapsilleen eineksiä (viittaamatta nyt yhtään ap:n tilanteeseen)? En voi uskoa, että olet lasun työtekijä tai sitten olet vain joku perhetyöntekijä tai vastaava, jolla ei ole todellista kokonaisvaltaista näkemystä perheiden tilanteesta. Lapselle on huomattavasti tärkeämpää saada perushoivaa hyvässä kontaktissa toimivalta vanhemmalta, kuin se että ruoka-annos on oikealla tavalla rakennettu. Pääasia, että hän saa ruokaa säännöllisesti. Näihin ruokavalion nyansseihin ehtii paneutua sitten myöhemmin, mutta lapsi on todella suuressa vaarassa jos hoitava aikuinen ei toimi riittävässä vuorovaikutuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545670:
Kehtaatko tosiaan itse mennä ripittämään juuri masennuksesta toipuvaa äitiä siitä, että hän tarjoaa lapsilleen eineksiä (viittaamatta nyt yhtään ap:n tilanteeseen)? En voi uskoa, että olet lasun työtekijä tai sitten olet vain joku perhetyöntekijä tai vastaava, jolla ei ole todellista kokonaisvaltaista näkemystä perheiden tilanteesta. Lapselle on huomattavasti tärkeämpää saada perushoivaa hyvässä kontaktissa toimivalta vanhemmalta, kuin se että ruoka-annos on oikealla tavalla rakennettu. Pääasia, että hän saa ruokaa säännöllisesti. Näihin ruokavalion nyansseihin ehtii paneutua sitten myöhemmin, mutta lapsi on todella suuressa vaarassa jos hoitava aikuinen ei toimi riittävässä vuorovaikutuksessa.
Kyllä se kertoo vanhemman toimintakyvystä ja roolista miten hän hoitaa perushoidon. Laittaako ruokaa, herättääkö lapset aamulla vai onko se toisinpäin että lapsi herättää aamulla vanhemmat ja niin edelleen ja niin edelleen. Lapsi tarvitsee terveeseen kasvuun ja kehitykseen riittävän monipuolista ruokaa - mikä ei tarkoita luomuruokaa tai hifistelyä. Ihan normaalia ruokaa, joka voi olla silloin tällöin eineksiä mutta ei jatkuvasti!
 
Huutelen puskista
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545670:
Kehtaatko tosiaan itse mennä ripittämään juuri masennuksesta toipuvaa äitiä siitä, että hän tarjoaa lapsilleen eineksiä (viittaamatta nyt yhtään ap:n tilanteeseen)? En voi uskoa, että olet lasun työtekijä tai sitten olet vain joku perhetyöntekijä tai vastaava, jolla ei ole todellista kokonaisvaltaista näkemystä perheiden tilanteesta. Lapselle on huomattavasti tärkeämpää saada perushoivaa hyvässä kontaktissa toimivalta vanhemmalta, kuin se että ruoka-annos on oikealla tavalla rakennettu. Pääasia, että hän saa ruokaa säännöllisesti. Näihin ruokavalion nyansseihin ehtii paneutua sitten myöhemmin, mutta lapsi on todella suuressa vaarassa jos hoitava aikuinen ei toimi riittävässä vuorovaikutuksessa.
Iso peesi! Ehkä Happygirl -91 on vielä niin naiivi (ja lapseton?), että näkee vain mustan ja valkoisen eikä väliin jääviä harmaan sävyjä. Terkuin yks ope, työssään paljon nähnyt.
 
Vvvv
[QUOTE="Anna-Maija";29545653]Veri- ja pinaattilettuja ostan valmiina kun en viitsi niitä itse tehdä. Esim. mitään makkaraa en osta koskaan. Teen aina tosi ison satsin ruokia kerrallaan ja aina on pakastimessa moneksi päiväksi, mitä lämmittää, jos ei ehdi uutta ruokaa valmistaa.
Esim. lihapullia teen aina vähintään kolme pellillistä kerralla ja pakastan, niitten seuraksi perunoita, pastaa tai riisiä + salaattia. Helppoo ja nopeeta.[/QUOTE]

Kannattas kokeilla tehdä itse myös pinaattilettuja. Todella helppo tehdä. Ja voi pakastaa.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545670:
Kehtaatko tosiaan itse mennä ripittämään juuri masennuksesta toipuvaa äitiä siitä, että hän tarjoaa lapsilleen eineksiä (viittaamatta nyt yhtään ap:n tilanteeseen)? En voi uskoa, että olet lasun työtekijä tai sitten olet vain joku perhetyöntekijä tai vastaava, jolla ei ole todellista kokonaisvaltaista näkemystä perheiden tilanteesta. Lapselle on huomattavasti tärkeämpää saada perushoivaa hyvässä kontaktissa toimivalta vanhemmalta, kuin se että ruoka-annos on oikealla tavalla rakennettu. Pääasia, että hän saa ruokaa säännöllisesti. Näihin ruokavalion nyansseihin ehtii paneutua sitten myöhemmin, mutta lapsi on todella suuressa vaarassa jos hoitava aikuinen ei toimi riittävässä vuorovaikutuksessa.
Et nyt tiedä mistä puhut. Jos vanhemmat ovat niin henkisesti loppu että eivät kykene tekemään ruokaa on oletettava että eivät pysty huolehtimaan muustakaan fyysisestä saatikka henkiäsestä "perushoivasta".
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
nyt loksahti leuka
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545670:
Kehtaatko tosiaan itse mennä ripittämään juuri masennuksesta toipuvaa äitiä siitä, että hän tarjoaa lapsilleen eineksiä (viittaamatta nyt yhtään ap:n tilanteeseen)? En voi uskoa, että olet lasun työtekijä tai sitten olet vain joku perhetyöntekijä tai vastaava, jolla ei ole todellista kokonaisvaltaista näkemystä perheiden tilanteesta. Lapselle on huomattavasti tärkeämpää saada perushoivaa hyvässä kontaktissa toimivalta vanhemmalta, kuin se että ruoka-annos on oikealla tavalla rakennettu. Pääasia, että hän saa ruokaa säännöllisesti. Näihin ruokavalion nyansseihin ehtii paneutua sitten myöhemmin, mutta lapsi on todella suuressa vaarassa jos hoitava aikuinen ei toimi riittävässä vuorovaikutuksessa.
Eikö tässä nyt kuitenkin puhuttu ap:stä ja ap:n lasten ruokavaliosta? Oliko ap:llä jotain masennustaustaa, vai miksi tämä kortti on nyt vedetty mukaan? Missä vaiheessa mielestäsi on sopivaa paneutua ruokavalion nyansseihin, jossei nyt, kun kaikki muu on ap:n sanoin mallillaan (vaikka olenkin tuosta eri mieltä, mutta näin hän itse asian näkee)...? Uskotko, että ap:n vuorovaikutus lapsiinsa kärsii, jos hän alkaa tarjota heille kunnollista ruokaa?
 

Yhteistyössä