Olenko kohtuuton?

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt äiti"
Onko mielestänne ok kyläillä vauvaperheessä räkätaudissa tai muuten sairaana mainitsematta tästä mitään etukäteen isäntäperheelle?
Vedin herneet nenään kun keskosena syntynyttä vauvaamme (ikää nyt syntymästä laskien 3kk) katsomaan tulleen sukulaisperheen lapsilla räkä valui jatkuvasti ja sitä pyyhittiin ties minne käsiä pesemättä. Nyt olemme sairaana koko perhe vauvaa lukuunottamatta ja pelkään tietenkin että tämä häneenkin tarttuu.
Olenko kohtuuton jos jatkossa käännytän nuhanenät ovelta jos eivät itse ole tajunneet vierailua siirtää tai taudista etukäteen varottaa?
 
Et mielestäni ole kohtuuton. Jos ollaan kipeitä niin ei silloin vauvaa mennä katsomaan. Meidän tytöllä on ikää 4,5kk ja syntyi yliaikaisena mutta en edelleenkään halua meille vieraita jotka juuri ovat tai ovat olleet kipeitä.
 
toisaalta
Paljon päiväkotilapsia nähneenä veikkaan, että joidenkin lasten olisi lopetettava eläminen jos rään valuminen olisi terveyden mittari. Oikeasti, se voi valua monta kuukautta, pieniä taukoja lukuunottamatta.

Ja kaikkien päiväkodin räkälasten vanhemmat ovat aidosti sitä mieltä, että se räkä ei ole merkki mistään. Ja ihan ymmärrettävästikin.
 
"teajohanna"
Paljon päiväkotilapsia nähneenä veikkaan, että joidenkin lasten olisi lopetettava eläminen jos rään valuminen olisi terveyden mittari. Oikeasti, se voi valua monta kuukautta, pieniä taukoja lukuunottamatta.

Ja kaikkien päiväkodin räkälasten vanhemmat ovat aidosti sitä mieltä, että se räkä ei ole merkki mistään. Ja ihan ymmärrettävästikin.
Silti, vaikka vanhempien mielestä räkävana lapsen nenän alla kuuluu elämään, ei sen räkävanan kanssa ihan tuosta vaan pidä lähteä vauvaperheeseen kyläilemään - eikä keskosvauvaperheeseen varsinkaan.

Terveet lapset toki yleensä kasvattavat vastustuskykyä juuri niine räkävanoineen. Mutta pikkuvauvan vastustuskyky on vasta kehittymässä, ja sitten on myös niitä ei-niin-terveitä huusholleja: perheessä voi olla vaikkapa immunosuppressiivista lääkitystä saava, tai muusta syystä heikosti vastustuskykyinen ihminen, jolle ns. tavallinen räkätauti on paljon vaarallisempi kuin muille. Tästä syystä on kyllä ihan fiksua mennä vain terveenä toisten luo kyläilemään (tai siis, ainakin ilman helposti tarttuvia tauteja).
 
"vieras"
No et todellakaan ole kohtuuton. Älyttömän itsekkäitä vieraita sulla. En todellakaan menisi edes tavalliseen vauvaperheeseen räkäisenä, saati sitten keskosperheeseen. Inhoan noita vanhempia, jotka eivät omaa napaansa pidemmälle näe. On todellakin eri asia, että päiväkoti-ikäiset lapset kohtaavat toisiaan pikkunuhassa, kuin että räkäiset mukulat viedään keskosperheeseen. Pää pois omasta pyllystä ja vähän järkeä peliin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumikameli
"väsynyt äiti"
Kiitos vastauksista. Niin se vaan vauvakin heräsi päiväuniltaan kesken kaiken nenä tukossa. Sairaana olemme siis kaikki neljä..
Mies puolusteli sukulaisiaan juurikin sanomalla, että ainahan niillä lapsilla räkä valuu - totta toisaalta, lähes joka kerta olemme sairastuneet itsekin kun olemme heitä tavanneet. Olen varmaan outo, kun en omasta lapsuudesta/kouluiästä muista että olisi jatkuva nuha ollut. Silti olen sitä mieltä, ettei vauvaperheeseen mennä asiasta mainitsematta, varsinkaan kun kyse näinkin pienestä vauvasta. Pyysinkin miestä kysymään ovatko terveinä, mutta vastaus oli että eivät tietenkään sairaana vauvaa katsomaan tule.. no, tulivat kuitenkin. En tiedä kuka esikoisen hoitaa mikäli vauva joutuu taudin vuoksi sairaalaan. Sukulaiset eivät ainakaan..
 
Meillä kohta kolmevuotias oli puoli vuotta tarhan aloittamisen jälkeen (aloitti viime syksynä) jatkuvassa tautikierteessä. Silloin vierailimme räkänokan kanssa vain perheissä, joissa oli päiväkoti-ikäisiä lapsia. Itse en menisi nuhaisen lapsen kanssa vauvaperheeseen vierailulle, elleivät vanhemmat ilmoita että nuha ei haittaa (tällaista tapahtuu joskus vauvaperheissä, joissa on myös päiväkoti-ikäisiä lapsia). Onneksi poika ei ole ylenmäärin kiinnostunut vauvoista, eli katsoo kyllä mutta ei mene koskemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumikameli
"joo"
meillä on kolme lasta 1v11kk, 7v ja 11v ja mulla on se linja, että nuhasena voi tulla kyläänkin (koska koulussa ja eskarissa on jatkuvasti joku nuhaisena) vatsatauti on sellainen, että heti sen jälkeen en ota kylään.
Silloin kun nämä ovat vauvoja olleet, en ole halunnut meille kylään nuhaisia/muuten kipeitä vieraita (enkä sen puoliin vie omianikaan nuhaisena/kipeänä vauvaperheeseen)
Mun mielestä ajattelemantonta sakkia, jos tulevat kipeänä (keskos)vauvaa katsomaan, en tykkäisi ollenkaan.
 
lucifer
itse en vieraile räkäisenä vauvotaloissa, mutta ei minua haitannut jos meille tultiin räkäisinä kun muksut oi pieniä. kotona kun olin muutenkin jouti sairaitakin muksuja hoitamaan, ja meillä ei onneksi vauvoihin edes niin helposti tarttunu flunssat.

mutta jokainen tekee niin kuin itsestään parhaalta tuntuu.
 
"joo"
kyllä mun mielestä on reillua sanoa isäntäperheelle ensin sairastumisesta. Meillä oli vappuna sellainen tilanne, että pienimmällä oli korvatulehdus, keskimmäisellä kurkunpääntulehdus juuri loppunut ja oltiin sovittu, että mennään kylään ystäville. Soitin heille ja kerroin mikä tilanne on ja ettei tulla kylään. Hetken kuluttua tuli puhelu, että tulkaa kuitenkin edes syömään, jos pienimmän vointi on parempi (kuume oli jo laskenut ja antibioottia syöty) tilanne kuitenkin kehittyi niin, että pienin sai kurkunpääntulehduksen ja lääkärin kautta päivystykseen lähti isänsä kanssa. Me sitten menimme ystäviemme luokse syömään isojen lasten kanssa, olin täysin avoimesti kertonut heille tilanteen ja itse pyysivät poikien kanssa kylään (koska pienimmän tilanne oli vakaa ja hengitys kulki hyvin ensimmäisen lääkärissä otetun adrenaliini hörpyn jälkeen ja happisaturaatiot olivat hyvät+päivystyskeikka oli ennaltaehkäisevä, eli otettiin toiset hörpyt "vamuuden vuoksi"+oltiin poikien kanssa 4 min. ajomatkan päässä sairaaasta, menimme kylään) katsoin kuitenkin, että on reilua, kertoa tilanne heille ja antaa mahdollisuus valita haluavatko "puolikuntoisia" kylään. heillä ei tosin ole pientä vauvaa, mutta pieniä lapsia kuitenkin.
 
"vieras"
Paljon päiväkotilapsia nähneenä veikkaan, että joidenkin lasten olisi lopetettava eläminen jos rään valuminen olisi terveyden mittari. Oikeasti, se voi valua monta kuukautta, pieniä taukoja lukuunottamatta.

Ja kaikkien päiväkodin räkälasten vanhemmat ovat aidosti sitä mieltä, että se räkä ei ole merkki mistään. Ja ihan ymmärrettävästikin.
Räkää valuvana ei tarvitse kyläillä vauvaperheessä. Se on yllättäen joillekin ihan käsittämätön paikka.
 

Yhteistyössä