Olenko liian kiltti ihminen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 23:27 vieras kirjoitti:
Kunpa nitä kilttejä ihmisiä olisi enemmänkin. Suurimmalla osalla kun se oma napa hallitsee elämää ja kateus muita kohtaan on iso oli sitten kyseessä mikä asia tahansa. Jos ihmiset joskus ajattelisivat enemmän toisten tunteita ja ottaisivat toisia huomioon muutakin kuin pilkkamielessä niin tuskin olisi niin paljon yksinäisiä ihmisiä. Kaikken pahimmat ovat niitä selkäänpuukottajia. Edessä päin ollaan niin ystävää mutta kun selän kääntää niin ystävyys loppuu. Mietin tässä vain, että montako tosi ystävää minulla on joka olis empaattinen, ei selkäänpuukottaja, luotettava jne. Tulos on, että yksi. Muut ovat sitten kaikkea näiden väliltä.
Niimpä :/ mulla on 3 tai 4...toki heissäkin jotain vikoja, kuten meissä kaikissa :) mutta voin luottaa onneksi asioitani heille kaikille, kaikki ovat luotettavia =)
 
ainaoppiiuutta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:41 tytsi-89 kirjoitti:
Mulla on yksi sellainen koulukaveri, jonka kanssa tulen ajottain todella huonostikin toimeen...välillä menee hiukan paremmin. Ko. henkilö on mulle(kin) usein todella ilkeä ja mollaa mua yhden toisen kaverimme kanssa.

Vähän aikaa sitten olimme samoissa bileissä tämän kaverin kanssa. Hän oli viikko sitten eronnut poikaystävästään ja bileissä näki tämän ex-poikaystävänsä hyvän ystävänsä kanssa. Kaverini ystävä siis seurusteli salaa tämän pojan kanssa. Tämä kaverini masentui kovasti ja juoksi itkien pihalle. Kukaan muu ei mennyt lohduttamaan niin mä sit menin tukemaan häntä...itki raukka ainakin tunnin mun kainalossa. Vaikka en uskokaan, että hän päinvastaisessa tilanteessa toimisi sanoin...mun kävi silti tätä kaveria todella paljon sääliksi ja itkin mukana silkasta myötätunnosta.

Moni ei voinut käsittää, miksi lohdutin ja tuin tätä koulukaveria. Kaikki vaan sanoivat, että olisit jättänyt sen yksin, kun olisi sen kuulemma ansainnut. Miten itse olisitte toimineet? Mulla ei olisi ollut sydäntä olla iloinen tapahtuneesta tai jättää henkilöä yksin. Koin tekeväni oikein, kun lohdutin.

Oli siitä hyötyäkin, tapahtuneen jälkeen olemme tulleet yllättävän hyvin toimeen keskenämme...ehkä hän osasi arvostaa tukeani :)

eihän sun pitänyt bileissä käydä :eek: . sähän olit erilainen nuori, ainakin ton listas mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kunpa nitä kilttejä ihmisiä olisi enemmänkin. Suurimmalla osalla kun se oma napa hallitsee elämää ja kateus muita kohtaan on iso oli sitten kyseessä mikä asia tahansa. Jos ihmiset joskus ajattelisivat enemmän toisten tunteita ja ottaisivat toisia huomioon muutakin kuin pilkkamielessä niin tuskin olisi niin paljon yksinäisiä ihmisiä. Kaikken pahimmat ovat niitä selkäänpuukottajia. Edessä päin ollaan niin ystävää mutta kun selän kääntää niin ystävyys loppuu. Mietin tässä vain, että montako tosi ystävää minulla on joka olis empaattinen, ei selkäänpuukottaja, luotettava jne. Tulos on, että yksi. Muut ovat sitten kaikkea näiden väliltä.
Mulla taitaa olla 4 tällaista ystävää =)

 
anteeksi ap, mutta kokeekohan ystäväsi sinut oikeasti kilttinä jos teet noita juttuja ikäänkuin omaa minäkuvaasi ja omaa hyvyyttäsi korostaen ja korottaen??!
voiko ystäväsi luottaa ystävyytesi aitouteen jos vaikka lukee näitä palstajuttuja ja miten korostat itseäsi. sinähän itse olet hyvä ja kaikki muut ihmiset on heikkoja omalla tapaansa.
Kannattaisi ihan oikeasti astua oikeaan elämään sieltä jalustalta ennenkuin joku tönäisee sieltä alas.
miten se olikaan raamatussa se "joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään".Asiayhteyttä tuohon opetukseen en muista mutta sanat on jääneet mieleen ja se opetus siinä että ei pidä itseään asettaa paremmaksi kuin on on (tai edes paremmaksi kuin muut) ja eiköhän siinä ole tosiaan se että siitä vielä voi tulla "rangaistus" muodossa tai toisessa.
Ja vastaus sitten ilmeisesti on että en ole kiltti ihminen kuin näinkin ilkeästi uskallan mennä sanomaan ja jonkun itseään hyvänä pitävän ihmisen tunteita tulen tässä loukkaamaan.
mutta oikeasti pyrin elämään hyvän elämän itselleni ja läheisilleni. Siihen toki liittyy sitä että välillä en ole niin kamalan kiltti perheelleni, jos esim joudun lasta ohjaamaan jossakin asiassa. Ei siinä päähäntaputukset auta vaan jossakin tilanteessa voi vaikka kotiaresti tai tietokonekielto olla paikallaan

SORRY (lisään tähän nyt) minä luin että ap kysyy että olenko minä itse kiltti ihminen ja kertoi omasta elämästään muuten vaan esimerkin.
 
tuttu
Minä olen aiemmin ollut 'kiltti', nyttemmin olen opetellut ajattelemaan välillä itseänikin. Olen siis perusluonteeltani altruistinen, ja valitettavasti se on harvinaista nykyaikaisessa omanapaisessa kilpailuyhteiskunnassa.

Välillä on vaan pakko ajatella itseään. Hyväksikäyttäjiä riittää, aivan pienissäkin asioissa, kun huomaavat että teet toiselle pyyteettä hyvää.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Altruismi
 
minä vain
Kiltit eivät enää pärjää. Minä olin ennen hirveän kiltti, en sanonut kellekään mitään ja ajattelin kaikista vaan hyvää, kunnes elämä opetti, että siitä sai vaan harmia. Opiskellessa opiskelutoverit käyttivät "hyväkseen" kiltteyttäni, töissä sain tehdä muiden vuoroja, koska en osannut sanoa "ei" ja ylitöitä kertyi, koska muut sysäsivät kaiken minulle jne. Nyt en enää suostu moiseen ja olen vahvempi ja onnellisempi. Ikä tuo varmuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Kiltit eivät enää pärjää. Minä olin ennen hirveän kiltti, en sanonut kellekään mitään ja ajattelin kaikista vaan hyvää, kunnes elämä opetti, että siitä sai vaan harmia. Opiskellessa opiskelutoverit käyttivät "hyväkseen" kiltteyttäni, töissä sain tehdä muiden vuoroja, koska en osannut sanoa "ei" ja ylitöitä kertyi, koska muut sysäsivät kaiken minulle jne. Nyt en enää suostu moiseen ja olen vahvempi ja onnellisempi. Ikä tuo varmuutta.
En mä siis anna muiden käyttää mua hyväkseen enkä ole mikään kynnysmatto...mutta joskus mietin, olenko liian kiltti ihmisille, jotka ilkeilevät mulle, joskus ehkä pitäisi sanoa pahasti. Mutta kun en halua alentua sellaisen tasolle, joka saa jotain tyydytystä toisten haukkumisesta...olen huono haukkumaan takaisin, kun en halua loukata ketään :/

 
Minna
No, monet ovat omasta mielestään kilttejä ja hyviä ihmisiä. Vaikka heillä on motiivina näin toimimiselle se, että heistä pidettäisiin tai että heitä pidettäisiin kivoina, kiltteinä ja hyvinä ihmisinä siksi että toimivat niin kuin toimivat.

Se on mielestäni kuitenkin eri asia, kuin se että on aidosti empaattinen ja on toiselle tueksi, miettimättä sitä että onko nyt kiltti tai hyvä ihminen kun näin tekee.


En tiedä, että onko käytännössä sille autettavalle tai lohdutettavalle mitään eroa, että mikä lohduttajan motiivina on. Mutta ei "kiltteys" aina ole kiltteyttä, vaan sitä että tekee senkin omista lähtökohdistaan ja itseään ajatellen. Jos lohduttaa jotain toista siksi, että itselle ei tule paha mieli, niin mitä ihmeen empatiaa se on?

Minä tunnen paljon oikeasti kilttejä, empaattisia ihmisiä eikä näistä kyllä kukaan varmaan tule kysyneeksi, että olenkohan minä nyt liian hyvä, kiltti ja empaattinen. Toisten huomioiminen on heille niin luonnollista, ja tekevät sen nimenomaan toisen ihmisen vuoksi, eivätkä siksi että saisivat siitä itselleen glooriaa tai kiltin, hyvän ihmisen maineen.
 

Yhteistyössä