olenko mä ainoa synnyttäjä, jota epiduraali ei auttanut?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
synnytys oli ihan helvatan kipeä, erilainen kui edlliset.. jotka meni ilman epiduraalia.. joten epätoivoissani sitä kokeilin. Pahimman terän se kivulta ehkä vei, ei enää silmissä mustennut.. mutta että joillekin toimii niin hyvin, että voivat vaikka ottaa torkut siinä avautumista odotellessa? WTF?! Ei toivoakaan mulla sellaisesta (no, en mä oli halunnutkaan nukkua. Mut silti.)

Jos vielä synnytän, niin tuskin otan silloin epiduraalia uudestaam oli se senverran hyödytöntä mulla.. vai vaihteleeko sen teho per synnytys eikä per synnyttäjä?
 
"mmm"
Ekassa auttoi (nukuin, torkuin), toisessa ei. Tai toisessa auttoi ensimmäin annos hieman, toinen ei juurikaan, mutta silloin mentiinkin neljästä sentistä yhdeksään alle tunnissa. En halua ajatellakaan, miltä olisi tuntunut ilman epiduraalia ja ilokaasua...
 
"vieras"
mulle ei toiminut mutta johtui kai siitä että oli laitettu jotenkin huonosti, se tultiin sitten vielä uusimaankin mutta ei toiminut edelleenkään, lopulta lähti kun hiukan liikahdin koko letku selästä irti..
 
öms
Mä sain epparin 2 kertaa (saman synnytyksen aikana), ja sain myös torkuttua, eli vei kivut melko hyvin pois, mutta sain hirveän vapinan siitä.. Aijon pyytää epiduraalia ensikerrallakin, ja toivon että toimii yhtälailla!
 
tsissus ja apua! :O
Juu, oli pieni paniikki että palaako tunto. siis pistettiin kaksi kertaa siihen nikamaväliin mihin pitääkin, ja kerran alempaan, koska ei toiminut, ja ei sekään mitään auttanut. Tämän kruunasi 19h synnytyssalikokemuksen ja 2h22min ponnistusvaiheen. Ja kätilö tikkasi minut vielä väärin synnytksen jälkeen. Että ei kauheesti tekis mieli uusia.

Siskollani kävi samoin, toisessa synnytyksessä sitten otti, spinaalin, ja se toimi kuten pitikin.
 
kakka
Mullakkan se ei oikein auttanut. Niin kuin itse kirjoitit, niin vei sen ihan pahimman terän kivulta, mutta kivuliasta oli silti. Esikoiselta siis näin. Minulle kävi niin, että sain epiduraalin, kun kohdunsuu oli noin 6cm auki. Sen jälkeen aukesi 10cm tosi äkkiä, joten koko laite sammutettiin. Kuopuksen kohdalla taas jouduin hätäsekstioon, kun puudutuksen laitosta oli kulunut kymmenisen minuuttia, joten en ehtinyt hyötyä siitä ollenkaan:(
 
kimo
Jos epiduraalipuudutus ei vienyt kipuja sulta riittävästi, niin puudutus ei ollut oikeassa paikassa. Tai siis puuduteaine on laitettu hieman väärään paikkaan. Jos seuraavalla kerralla käy samalla tavalla, niin sano hoitajille. Anestesialääkäri voi hiukan siirtää sitä kanyylia paikasta toiseen, ja se auttaakin useasti!
 
Ei auttanut mulle. Olin kuolla niihin kauheisiin kipuihin.
Siksi toisen lapsen yrittäminen venyi ja venyi. Onneksi sektio on keksitty. :xmas:
 
"Hip"
Mulla kivut lähti toisessa synnytyksessä kyllä, mutta supistuksetkin lakkasivat samantien. Sitten kun epiduraali ei enää vaikuttanut, alkoi taas ne kivat kivut... Eli mitään hyötyä siitä ei ollut muuta kuin että sai välissä nukkua.

Ekassa ei ollut mitään puudutusta, kun ei ehditty antaa. Toinenkin olis tullut varmaan nopeasti, jollei olisi annettu sitä epiduraalia.
 
Ei auttanut ei.
Sitä ihmettelin sit vuosia jälkeenpäin, kun eräs kätilö sanoi ettei epiduraali toimi jos supistukset tuntuvat selän puolella, että miksi ne mulle sen sitten edes laittoivat?:confused:

Ja ensisynnyttäjä kun olin, puudutteen annostelu lopetettiin ponnistusvaiheessa että tunnistaisin ponnistuksen tarpeen ja 'tuntisin' ne lihakset joilla työtä teen.

Tokassa synnytyksessä sain spinallin ja ah sitä autuutta- vei ne supistuksetkin selästä!
 
"Lissu"
Mullakaan ei epiduraali toiminut, tosin sanoivat sitten myöhemmin, että se letku oli ollut tukossa mitä pitkin aineet olisi pitänyt mennä. Joten ei ihme.

Spinaali vei sitten höyhensaarille. :)
 
:(
eipä auttanut mullakaan yhtään, ihan samalla tavalla huutoni jatkui kun oli epis laitettu. Laittoi vissiin väärään paikkaan neulan, laittoi vielä uuden annoksen kanyyliin mut mitäpä se auttoi kun alunperin jo väärään paikkaan tökätty :/ Oli ihan kamala synnytys muutenkin kun oksitosiini tippui tipasta kamalaa vauhtia (käynnistetty korkeiden tulehdusarvojen vuoksi), joten luomuna sit mentiin aivan helvetillisissä suppareissa 11h...täyttä huutoa kaikki aika, huusin sitten ilokaasunaamariin kokoajan kun mies valitti että hänen korviin sattuu...
 
"vieras"
Niin mihin sen pitäisi auttaa? Supparikipuihin vai ponnistuksesta aiheutuvaan synnytyskipuun? Mulle ei koskaan selvinnyt. Mulla oli muutenkin melko laimeat supparit, joten epiduraali vei ne pois kokonaan, en erottanut niitä lainkaan. Melko hankalaa oli, kun ei yhtään tiennyt milloin ponnistaa. Sen sijaan itse synnytys sattui niin vietävästi, ettei tosikaan. Kamalampaa kipua en ole kokenut. Edes hammaslääkärissä.
 
woiwoi
Mulla auttoi epiduraali noin min ja sekin niin että kivut tuntui mutta ihan huippu hävisi. Vauva oli yläsuisessa tarjonnassa mistä siis johtui että puudutus ei auttanut. Kiireelliseen sektioon mentiin sitten 22 h jälkeen.
 

Yhteistyössä