Olenko paha äitipuoli, saanko vaatia näin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miehelläni on edellisestä suhteesta syntynyt tyttö, joka käy 8-10pv/kuussa meillä. Kun lapsi tulee, luonnollisesti elämä pyörii hänen ympärillään ja sitä leimaa jatkuva hyvittely erosta johtuen. Se ei ole normaalia elämää.Meillä on tullut massiiviset riidat kasvatusasioista ja ihan siitä miten hänen tullessa pitää käyttäytyä ja saadaanko me riidellä jne.

Mulla on mitta täynnä. Olen raskaana nyt erittäin toivotusti, mutta en halua missään nimessä että tuo sirkus jatkuu enää vauvan synnyttyä. Olen sitä mieltä, että perus tapaamissopimus (joka toinen vkl) tulisi vaihtua meillekin! Olenko täysin kohtuuton tässä?
 
vierailija
Mitä? Jos meinaat, että tyttö teillä liian usein niin olet! Toki arjen pitää pyöriä suht normaalisti oli tyttö teillä tai ei.Eli ei mitään erityis prinsessa kohtelua vain eron takia, vaan ihan, noh, normaalia kohtelua.

Vai pitäisikö mihen unohtaa OMA LAPSENSA, kun teidän uus vauva on niin paljon tärkeämpi? Tämän kuvan tekstistä sai, mutta toivottavasti olen väärässä.
 
vierailija
Sä voit vaatia ainoastaan normaalia käyttäytymistä tytön aikana, tytöllä on oikeus isäänsä tasan tarkkaan yhtä paljon kuin äitiinsä. Mutta ei tytöllekkään ole hyväksi pelkkä mielistely, asiat kärjistyy ennemmin tai myöhemmin. Saisitteko keskusteluapua vaikka perheneuvolasta jotta pääsisitte yhteisymmärrykseen ennen vauvan tuloa? :)
 
vierailija
Mitä? Jos meinaat, että tyttö teillä liian usein niin olet! Toki arjen pitää pyöriä suht normaalisti oli tyttö teillä tai ei.Eli ei mitään erityis prinsessa kohtelua vain eron takia, vaan ihan, noh, normaalia kohtelua.

Vai pitäisikö mihen unohtaa OMA LAPSENSA, kun teidän uus vauva on niin paljon tärkeämpi? Tämän kuvan tekstistä sai, mutta toivottavasti olen väärässä.
Ei unohtaa tietenkään! Vanhemmuus jatkuu aina. Mutta kerran se aiheuttaa jatkuvia riitoja ja stressiä niin kyllä rajata ne viikonloppuihin. Kuten suurimmalla osalla eroisistä. Lapsi on tottunut saamaan superelämää, eikä se enää vain toimi kun meille tulee vauva. Tällöin minä olen perheessä äiti ja tottakai minunkin sanani painaa?
 
vierailija
Ei unohtaa tietenkään! Vanhemmuus jatkuu aina. Mutta kerran se aiheuttaa jatkuvia riitoja ja stressiä niin kyllä rajata ne viikonloppuihin. Kuten suurimmalla osalla eroisistä. Lapsi on tottunut saamaan superelämää, eikä se enää vain toimi kun meille tulee vauva. Tällöin minä olen perheessä äiti ja tottakai minunkin sanani painaa?
Silti kuulostaa siltä, että lasta rankaistaan siitä, että aikuiset ei osaa hoitaa asioita. En usko, että lapsen vierailujen rajoittaminen on mikään ratkaisu, vaan isä pitäisi saada käyttäytymään "normaalisti". Tosin voihan uuden vauvan tulo vähän rauhoittaa miestäkin. Eli edelleen olen sitä mieltä, että vierailujen rajoittaminen on kohtuutonta. Asia pitäisi pystyä ratkaisemaan jollain muulla keinoin.
Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun tulee uusi vauva ja samalla kerrotaan, että et ole enää tervetullut niin usein
 
vierailija
Ei unohtaa tietenkään! Vanhemmuus jatkuu aina. Mutta kerran se aiheuttaa jatkuvia riitoja ja stressiä niin kyllä rajata ne viikonloppuihin. Kuten suurimmalla osalla eroisistä. Lapsi on tottunut saamaan superelämää, eikä se enää vain toimi kun meille tulee vauva. Tällöin minä olen perheessä äiti ja tottakai minunkin sanani painaa?
Ratkaisu ei ole se että tyttö suljetaan pois vaan se että sinä olet oma itsesi. Jos juttu ei toimi niin ei se ole tytön vika vaan aikuisten joiden suhde ei toimi. Miehesi tulee yhtälailla mukautua uuteen tilanteeseen, ettehän tulevaisuudessakaan voi aina vain siirtää syrjään kaikkia asioita mitkä aiheuttaa konflikteja?
 
vierailija
Kiitos vastauksista!
Perheneuvolasta olen jo apua puhelimitse saanut ja he ymmärsi yskän! Ei ole ollenkaan tavatonta muuttaa sopimusta.
Tässä ei muuta mahdollisuutta olisi. :(
Pohdin kaikenlaista, esim voiko ihmisellä loppupeleissä olla kahta kotia ja perhettä? Meidänkin vauva saa vain yhdet vanhemmat ja kodin, mutta en tarkoita etteikö miehen tytöllä meillä olisi toinen perhe! Totta kai on, mutta ei niin että täällä jatkuvasti rampataan, ja todella saisi kaksi kotia missä suhata miten tykkää (ja miten äitinsä tykkää).
-Ap
 
vierailija
Ratkaisu ei ole se että tyttö suljetaan pois vaan se että sinä olet oma itsesi. Jos juttu ei toimi niin ei se ole tytön vika vaan aikuisten joiden suhde ei toimi. Miehesi tulee yhtälailla mukautua uuteen tilanteeseen, ettehän tulevaisuudessakaan voi aina vain siirtää syrjään kaikkia asioita mitkä aiheuttaa konflikteja?
Mutta onko se taas hyvä ratkaisu, että koen suunnatonta stressiä joka heijastuu kaikkiin ja sikiöön, ja mahdollisesti tämäkin perhe hajoaa? Olisiko toimiva kokonaisuus paras myös tälle tytölle, että kaikilla olisi hyvä olla ja luottavainen olo? Että hän saa myös isän luona kokonaisen perheen.

Uusperheen ongelmat yllätti laajuudessaan minut täysin. Lapsen mukana tulee aina myös ex ja siinä käy äitipuoli/isäpuoli läpi rankkoja tunteita. Äiti on usein mustasukkainen lapsestaan ja vaikeuttaa osaltaan suhdetta lapseen. Ulkopuolisuus, roolit, kasvatusoikeus, mustasukkaisuus yms. Kaikki nuo tunteet tulevat etälapsen mukana.

-Ap
 
vierailija
Kyllä vaan lapsen pitää saada "rampata" isänsä luona jos se sopii lapselle ja äidille ja isälle. Lapsen oikeus vanhempiinsa on kaikkein tärkeintä. Ihanaahan tuo on jos lapsi haluaa nähdä isäänsä ja isä lastaan. Siitäkin huolimatta että lapsi olisi rasittava...Käytännöt ja järkevät perussännöt pitää hioa sellaisiksi että on edes jotenkin hyvä olla.
Sulla on nyt miehesi kanssa keskustelun paikka. Lapsi on lapsi, älä vaadi häneltä liikaa. ISÄn tehtävä on ohjata lapsen käytöstä.
 
Taitaa tapaus olla porvoosta, mutta enivei, ongelma tuossa on isän käytös, ei lapsen vierailujen tuntimäärä.
Todella vahingollista kaikkien (etenkin lapsen itsensä) kannalta, jos toisen vanhemman luona vain vietetään jatkuvaa juhlaa ja arki (ja kasvatustyö) tapahtuu täysin muualla.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Mutta onko se taas hyvä ratkaisu, että koen suunnatonta stressiä joka heijastuu kaikkiin ja sikiöön, ja mahdollisesti tämäkin perhe hajoaa? Olisiko toimiva kokonaisuus paras myös tälle tytölle, että kaikilla olisi hyvä olla ja luottavainen olo? Että hän saa myös isän luona kokonaisen perheen.

Uusperheen ongelmat yllätti laajuudessaan minut täysin. Lapsen mukana tulee aina myös ex ja siinä käy äitipuoli/isäpuoli läpi rankkoja tunteita. Äiti on usein mustasukkainen lapsestaan ja vaikeuttaa osaltaan suhdetta lapseen. Ulkopuolisuus, roolit, kasvatusoikeus, mustasukkaisuus yms. Kaikki nuo tunteet tulevat etälapsen mukana.

-Ap
Tyttö olisi isänsä kanssa vain 4 päivää kuussa? Se on vähän. Todella vähän. Mitäs jos tytön äiti ehdottaisi samaa? Että tyttö olisi hänellä vain joka toinen viikonloppu? Kävisikö se sinulle? Yhtälailla hänellä tulee olemaan samat ongelmat kuin teillä? Ja nykypäivänä tasa-arvon nimiin ei ole mikään äidin velvollisuus automaattisesti olla se joka lapset yksin kasvattaa ja isi uusioperheensä kanssa kuorii kermat päältä.
 
vierailija
Oletko nyt tosissasi, että miehen lapsi ei saisi "rampata" teidän perheessä? :eek:
Tyttö ei ole vieras, satunnainen matkailija, vaan miehesi tytär jolla on oikeus isään. Rajat tulee asettaa käyttäytymisen suhteen, mutta sinä et voi kieltää tai rajoittaa tyttären kulkemisia. Koita nyt ajoissa saada mustasukkaiset piirteet, katkeruus taka-alalle ja yritä luoda hyvä suhde miehen tyttäreen. Hänestä on tulossa lapsesi isosisko ja sille et mahda mitään. Älä myrkytä heidän suhdetta, vaan yritä luoda hyvä sisaruussuhde ja tasapuolinen isäsuhde, muuten olette kusessa.
 
vierailija
He erosivat jo lapsen ollessa taapero ikäinen ja tyttö on nyt 6v, itse olen ollut pian 3 vuotta tässä.

-Ap
Eli tyttö on kasvanut jo tuohon rytmiin? Ei missään nimessä tule lähteä noilla perusteilla lasta kodistaan potkimaan. Sillä tytön kotihan se myös on. Etenkin kun vauva syntyy niin missään nimessä ei. Jos teidän perhe hajoaa se johtuu vain teistä kahdesta, sinusta ja miehestäsi.
 
vierailija
Kyllä vaan lapsen pitää saada "rampata" isänsä luona jos se sopii lapselle ja äidille ja isälle. Lapsen oikeus vanhempiinsa on kaikkein tärkeintä. Ihanaahan tuo on jos lapsi haluaa nähdä isäänsä ja isä lastaan. Siitäkin huolimatta että lapsi olisi rasittava...Käytännöt ja järkevät perussännöt pitää hioa sellaisiksi että on edes jotenkin hyvä olla.
Sulla on nyt miehesi kanssa keskustelun paikka. Lapsi on lapsi, älä vaadi häneltä liikaa. ISÄn tehtävä on ohjata lapsen käytöstä.
Mutta miksi meillä sen enempää kuin muissakaan erotapauksissa? Tilanteet elää ja varmasti suurin osa naisista haluaisi tietää ajankohdan kun tyttö käy, ja olla siitä yhtä mieltä miehensä kanssa! On meilläkin oikeus olla perheenä myös kolmistaan kun vauva tulee. Luulen, että näissä eroperheissä lapsi vierailee vain vkl, koska kyllä se vaan ei ihan normaalisti silloin mene. Yhteisen ajan vähyys lapsi-isä suhteessa, erokokemus, ja se että nainen on siinä ulkopuolinen vaikuttaa olemiseen ja ilmapiiriin.

-Ap
 
vierailija
Hyi helvetti. Muistuu oma lapsuus mieleen. Olin se miehen poika jonka uusi vaimo sulki pois isänsä luota. Tämä tuli vasta 30 vuotta myöhemmin tietoon, kun isä sairastuttuaan kertoi syyn etäisyydelleen. Uusi vaimo oli mustasukkainen.

Eipä oma elämä vieläkään ihan uomissaan ole, esim omia lapsia ei ole eikä taida tulla. Lapsuudella on iso merkitys.
 
vierailija
Oletko nyt tosissasi, että miehen lapsi ei saisi "rampata" teidän perheessä? :eek:
Tyttö ei ole vieras, satunnainen matkailija, vaan miehesi tytär jolla on oikeus isään. Rajat tulee asettaa käyttäytymisen suhteen, mutta sinä et voi kieltää tai rajoittaa tyttären kulkemisia. Koita nyt ajoissa saada mustasukkaiset piirteet, katkeruus taka-alalle ja yritä luoda hyvä suhde miehen tyttäreen. Hänestä on tulossa lapsesi isosisko ja sille et mahda mitään. Älä myrkytä heidän suhdetta, vaan yritä luoda hyvä sisaruussuhde ja tasapuolinen isäsuhde, muuten olette kusessa.
Noinhan se menee siellä pilvilinnoissa missä minäkin leijailin ekan vuoden tässä kokoonpanossa. Oikeasti uusperheiden ongelmat ja haasteet on isoja, siitä kertoo myös selvasti suurempi eroriski. Uusperhe helvettejä on maailman sivu täynnä.
Meidän perheeseen ongelmat tuli myös, ja nyt pitäisi päästä hyvään kompromissiin.
Vauvalla on oikeus syntyä tasapainoiseen kotiin, jossa näin isoa pommia ei ole. Olemme yrittäneet kaikkemme mutta se ei vaan rullaa tuolla tyylillä.
 
vierailija
Hyi helvetti. Muistuu oma lapsuus mieleen. Olin se miehen poika jonka uusi vaimo sulki pois isänsä luota. Tämä tuli vasta 30 vuotta myöhemmin tietoon, kun isä sairastuttuaan kertoi syyn etäisyydelleen. Uusi vaimo oli mustasukkainen.

Eipä oma elämä vieläkään ihan uomissaan ole, esim omia lapsia ei ole eikä taida tulla. Lapsuudella on iso merkitys.
Enhän tässä ole häntä potkimassa ulos, vaan miettimässä oikeanlaista sopimusta meidänkin vaikeaan tilanteeseen. En pahuuttani tuollaista edes miettisi. Se vaan on eri lähtökohta jos perhe rikkoontuu saada molempiin isälle ja äidille yhtälailla koti ja perhe, jos näihin perustetaan uusperhe! Se on valitettavasti näin.

-Ap
 
vierailija
Mutta miksi meillä sen enempää kuin muissakaan erotapauksissa? Tilanteet elää ja varmasti suurin osa naisista haluaisi tietää ajankohdan kun tyttö käy, ja olla siitä yhtä mieltä miehensä kanssa! On meilläkin oikeus olla perheenä myös kolmistaan kun vauva tulee. Luulen, että näissä eroperheissä lapsi vierailee vain vkl, koska kyllä se vaan ei ihan normaalisti silloin mene. Yhteisen ajan vähyys lapsi-isä suhteessa, erokokemus, ja se että nainen on siinä ulkopuolinen vaikuttaa olemiseen ja ilmapiiriin.

-Ap
Tytöllä on oikeus olla se 8-10 päivää nelistään perheenä teidän kanssa. Te voitte viettää sen loppuajan (20!+) päivää kolmistaan perheenä. Ja yleensä niissä eroperheissä joissa lapsi on vain joka toinen vkl isän luona, isä on paska, välimatkaa paljon, tai äiti niin kusipää että yrittää vierottaa lapsen isästään tai näköjään äitipuoli niin itsekäs ettei lasta hyväksy ja isä niin tossu että antaa äitipuolen määrätä.
 
vierailija
Koitapa miettiä haluaisitko itse olla YH ja hoitaa lapsesi yksin, mikäli miehesi lähteekin vuoden tai kahden päästä lätkimään? Ei ole mitenkään herkkua varmasti hoitaa 1-3v lasta yksinään 26 päivää kuukaudessa...

Tapaamissopimusta voi varmasti muuttaa tai tehdä siitä selkeämmän, mutta ei taida olla lapsen etu että tapaamisia vähennetään eikä se liene tavoitteena jos isä on kykeneväinen lapsestaan huolehtimaan.

Ihan yhtä rasittava siitä teidän omastakin vauvasta tulee, jos ette pysty sopimaan perheeseenne yhteisiä pelisääntöjä ja tapaa jolla molempia lapsia kasvatetaan. 6-vuotiaasta voi myös olla paljon seuraa vauvalle kun hän kasvaa :) sisarus on mahtava juttu olla olemassa. Oma 7-vuotiaani "hoitaa" jo paljon 1-vuotiasta serkkuaan aina kun nähdään.
 

Yhteistyössä