Oletko jossain äitiyttä koskevassa asiassa kulkenut ns."vastavirtaan"?

  • Viestiketjun aloittaja "rasavilli"
  • Ensimmäinen viesti
Minulla hajoaa pää, jos joudun kuuntelemaan vaikka niitä mitä lie Fröbelin palikoita, mutta lapset saa silti kuunnella ihan mitä lastenmusiikkia meiltä löytyykään ja Youtubesta lisää. Minä sitten suljen korvani :D

Mutta meillä soi myös välillä Chisu, enkä nyt tiedä onko se hyvä vai huono, että esikoinen (poika) osaa Sabotagen sanat ulkoa.
 
bin
alussa tein kaiken suositusten mukaan kun en paremmin tiennyt. en esim. täyimettänyt 6kk, ja annoin rotavirus rokotteen vaikka lapsi ei sitä olisi tarvinut välttämättä. no, tehty mitä tehty eikä siitä ilmeisesti haittaakaan ollut.
mutta imetin kolmivuotiaaks ja en vierottanut. käytin lapsella kestovaippoja ja tein soseet suurimmaksi osaksi itse. lapsi on aina nukkunut perhepedissä ja nykyäänkin tulee meidän sänkyyn nukkumaan jos ja kun herää yöllä.
meillä ei oo minkäänlaista päivärytmiä, ei ainakaan kellon mukaan.
mä en myöskään kouluta ja alista lastani. joskus kyllä uhkailen ja lahjon, ja inhoon itseäni heti sen jälkeen.
 
"äiti88"
Nukuttanut lasta laitokselta saakka perhepedissä.
Osittaisimettänyt ekat 3 kk, ihan ns. "huvikseen".
Imettänyt 1,5 vuoden ikään saakka
Imettänyt myös öisin yli 6kk vanhaa.
Nukuttanut rinnalle.
Kiinteet aloitettu vähän alle 4 kk:n iässä.
Ollaan otettu liki kaikki rokotteet, ylimääräisiä rokotuksia myöten

Minusta tavallisia asioita, mutta etenkin noi imetysasiat tais mennä aika neuvolan suositusten vastaisesti.
 
hm..
Tupakoin kaikkia odottaessani, enkä vieläkään koe siitä syyllisyyttä.
Toisessa ja kolmannessa synnytyksessä en sallinut ainuttakaan lääketieteellistä toimenpidettä, lukuunottamatta sydänäänien kuuntelua.
Rokotuksista vain ne viitosrokoteko se on ja MPR, joka sekin vasta 4-vuotiaalle ekan kerran. Ei mitään rota, pneumokokki, vesirokko tai influenssarokotuksia.
Lapset eivät ole nukkuneet ulkona päiväunia tarkoituksellisesti, eivätkä ulkoile päivittäin.
 
täh?
-Täysimetin 6kk, osittaisimetin 2,5v.
-Sormiruokaa, ei soseita.
-Kestovaipat.
-Kantoliina.
-Perhepeti.
-Ei päivähoitoa, vasta esikouluun menevät. Kerho (yli 3vuotiaille) on 2h/2 kertaa viikossa.
-Mummolassa ovat yökyläilleet 1,5v eteenpäin pari kertaa kuukaudessa.
-Emme käytä mitään lastentuotteita (jogurtit/rahkat/viilit/ruoat, mitä niitä nyt on).
-Meillä ei kuunnella lastenmusiikkia, vaan oikeeta musiikkia.
-Lapset ovat vauvaikäisistä asti olleet mukana tekemässä kotitöitä yms puuhia.
-En suostunut ottamaan sikainfluenssarokotetta (muuten otetaan rokotusohjelman mukaiset kyllä), vaikka painostus oli kova. Oltiin silloin koko perhe riskiryhmää, mutta onneksi pidin pääni.
Öh, mitä vastavirtaisuutta on kestovaipoissa, kantoliinoissa, perhepedissä, täysimetyksessä, mummolakyläilyissä ja sikainfluenssarokotteen skippaamisessa? Nuohan ovat kovin yleisiä toimintatapoja.
Vastavirtaan menemistä voisi olla esim. vaipattomuus, totaalinen rokottamattomuus jne.

Tulee olo, että koitat syystä tai toisesta vaan ylentää itseäsi tällä listallasi :D
 
mami8
Nukutin rinnalle melko vanhaksi.
Emme ulkoile tuntitolkulla päivittäin.
Lapsi meni päiväkotiin 1-vuotiaana.
Imetän edelleen taaperoa enkä aio vierottaa, lopettaa kun haluaa.

Eräs vastaaja saisi kyllä tuntea syyllisyyttä pahoinpideltyään lapsiaan. Järkyttävää, ettet pidä tupakointia minään!
 
Hieno ratkaisu tuo jonkun tekemä maidon pumppaaminen, ja varsin järkevää jos ei imetä mutta voi antaa omaa maitoa lapselle.

Perhepetiä en pidä erikoisena, enkä kyllä kestovaippojakaan. En tiedä onko erikoista että isä on vauvan päähoitaja, ollut alusta saakka. Äidin tehtävä on ollut imettää mutta isä on hoitanut vauvaa enemmän kuin äiti. Ja äiti lähti töihin vauvan ollessa 4 kk. Vauva on kyllä aika usein myös ollut vanhempien mukana siellä töissä, jo pariviikkoisesta.
 
"vieras."
En koe kulkeneeni mitenkään "vastavirtaan", mutta ei-ihan-joka-naapurilla-valintoja on varmaan ollut se, että imetin 2-vuotiaaksi, lapsi aloitti kiinteät sormiruokaillen (eli olen syöttänyt häntä vain satunnaisestin "huvin vuoksi" taaperoiässä, vauvana söi aina itse), ja jotain rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia on vähän viivästytetty. Ja ei ehkä ihan tavallista sekään että lapsi oli ekaa kertaa missään hoidossa 1v9kk iässä. Kantoliinat ja perhepeti taitaa olla jo aika peruskauraa, mutta ehkä tuo 2,5-vuotiaan kantaminen kantorepussa nyt kun toinen on syntymässä parin viikon päästä näyttää taas aika kummalliselta, vaikkei mitään suosituksia rikokaan :D

Joo, en koe olleeni mitään vastaan ja pääsääntöisesti suhtaudun suosituksiin vakavasti (haluan vain niille perusteen, esim. yöimetysten lopettaminen vauvalta hammasterveyden nimissä ei ollut minusta perusteltua). Eikä tässä ole myöskään ollut mitään pätemisen tarvetta, on tehty niin kuin oikealta, helpolta ja tarpeelliselta tuntuu, ja jotkut jutut, kuten sormiruokailu, alkoi ihan puhtaasta uteliaisuudesta :) Saa nähdä mitä tehdään toisen kanssa samalla ja mitä eri tavalla.
 
Mä en ole koskaan kasvattanut lapsiani minkään neuvolan hoito-ohjeen mukaisesti vaan maalaisjärjellä. Kaikkia on imetetty muutama kuukausi ja lisäksi ovat saaneet korviketta. Kiinteää ruokaa on annettu siinä vaiheessa kun maito ei vaan enää riitä oli neuvolan ohjeistus sitten mitä tahansa. Lapset on olleet ihan pienestä asti mummolassa tai mummojen kanssa mökillä, en ole pitänyt heitä pumpulissa vaan ovat saaneet kokeilla omia fyysisiä rajojaan kiipeilemällä ja juoksemalla, turvallisessa ympäristössä toki kuten kotipihalla tai leikkipuistossa. Välillä kolisee pää ja välillä polvi mutta semmosta elämä on. Meillä ei olla oltu liian hygieenisiä, mutta eipä lapset ole millekään allergisiakaan. Lapset on saaneet itsenäistyä sitä mukaa kun siltä tuntuu, ovat oppineet itse selvittämään erimielisyytensä ilman että äiti soittelee heti riitakumppanin äidille ja iltapäivälehtiin... kaiken kaikkiaan elämä ei ole mennyt lasten ehdoilla vaan lapset on sopeutettu meidän elämään ja kyllä niistä on varsin kelpo veronmaksajia kasvanut
 
Vierassss
Imetys jäi tosi pian, kun ei ottanut onnistuakseen.

En ole höösännyt yhtään lasten koulunkäyntiä, vaan jättänyt sen lasten omalle vastuulle.

Vapaa kasvatus (btw lapset on tosi vastuullisia ja kilttejä)
 
vieras*
Toisen lapsen kans oli aluksi käytössä ns. vessahätäviestintä, vauva siis ei tehnyt tarpeitaan vaippaan. Loppui siihen kun vauva alkoi kakata kesken imetyksen, mulla ei ollut mielenkiintoa alkaa säätämään siinä minkään potan kanssa. Kantoliinailu ei kovin erikoista ole, mutta kyllä se mielenkiintoa tuntuu herättävän ihmisissä, harvoin kaupungilla tai kaupassa näkee muita liinailijoita. Tuplarattaan oli ekat kuukaudet liki käyttämättä, kun vauva oli ulkoilussa aina liinassa.
 
"jepulis"
Mulle tuli yks mun tuttu mieleen. Hänellä on neljä lasta. Kaikille kolmelle ensimmäiselle on luettu pienestä asti kirjoja. Mutta hää päätti kokeilla, että miten neljäs lapsi kasvaa, jos ei lue ollenkaan mitään hänelle. Lapsi on nyt reilu 4v, mutta aika epäselvästi puhuu vielä. Uteliaisuuttaan halusivat kokeilla, millä tavalla neljännestä lapsesta tulee erilainen.;)
 
mä...
En mennyt kertaakaan neuvolaan (raskaus ja äitiys) ilman miestäni, tosin lastenneuvolaan en aina mennyt mieheni mukaan. En tullut imetysuskovaiseksi. Yllätyin siitä uskonnosta ja että mut kehdattiin tulla herättämään heti vauvan synnyttyä keskellä yötä kaksi kertaa "imettämään" kun sairaalassa oli vauvala ja olisin nyt jumalauta uskonut, että siellä on sitä maitoa, ihan sama mitä kunhan ruokkii sen lapsen, niin ei, mut pitää varta vasten herättää, haloo, lehmä on keksitty tai jos niitä ei ole, voi vauvalle aina antaa kauralimaa.
 
sama mä
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29400318:
En mennyt kertaakaan neuvolaan (raskaus ja äitiys) ilman miestäni, tosin lastenneuvolaan en aina mennyt mieheni mukaan. En tullut imetysuskovaiseksi. Yllätyin siitä uskonnosta ja että mut kehdattiin tulla herättämään heti vauvan synnyttyä keskellä yötä kaksi kertaa "imettämään" kun sairaalassa oli vauvala ja olisin nyt jumalauta uskonut, että siellä on sitä maitoa, ihan sama mitä kunhan ruokkii sen lapsen, niin ei, mut pitää varta vasten herättää, haloo, lehmä on keksitty tai jos niitä ei ole, voi vauvalle aina antaa kauralimaa.
Ja sitten unohtui tuo, etten ymmärtänyt mitä ideaa on pakastaa vauva, joten ei kiitos mitään vaunuissa nukkumisia.
 
hahaha
Alkuperäinen kirjoittaja sama mä;29400324:
Ja sitten unohtui tuo, etten ymmärtänyt mitä ideaa on pakastaa vauva, joten ei kiitos mitään vaunuissa nukkumisia.
Voi jestas kiitos nauruista :DD Siis herättääkö ne yöllä ihan varta vasten imettämään sitä lasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29400318:
Yllätyin siitä uskonnosta ja että mut kehdattiin tulla herättämään heti vauvan synnyttyä keskellä yötä kaksi kertaa "imettämään" kun sairaalassa oli vauvala ja olisin nyt jumalauta uskonut, että siellä on sitä maitoa, ihan sama mitä kunhan ruokkii sen lapsen.
Se lapsi on sun vauvasi, ja sunhan se kuuluu ruokkia. Sitä varten imetys on keksitty ;).

Sitten asiaan.. eli meillä on ollut perhepeti käytössä n. 4 vuotta vaikka monet sitä arvostelevatkin. Järjestely sopi meille, joten missä ongelma? Nyt perhepeti on jo lopetettu mutta lapsi saa aina tulla yöllä viereen kun siltä tuntuu.
 

Yhteistyössä