Oletko koskaan jättänyt/voisitko jättää lapsen kaupassakäynnin ajaksi ( n.10 min) autoon nukkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
En ole jättänyt, enkä jättäisi. Ikinä ei tiedä, mitä tapahtuu ja onhan näitä onnettomuuksia (auto syttynyt tuleen, auto varastettu jne.) sattunut lyhyessäkin ajassa :(.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yh:
Olen kolmen pienen lapsen totaaliyh.Vanhin on eskarissa.Kyllä olen heitä jättänyt autoon niin,että esikoisella on puhelin ja soittaa,jos on joku hätänä.Minulla tuntuu loppuvan aika ja keinot kesken arjessa ja jos juoksen kaupasta litratolkulla maitoa,jauhoja,juureksia,puurohiutaleita jne.yksin lapset autossa nopeuttaa se toimintaa huomattavasti.Lasten kanssa menee todella paljon aikaa ja kädet loppuvat kesken rahdatessa evästä.
Olen ilmeisen kivitettävä ja saan syyllistyä tästäkin :(
Periaatteessa ymmärrän tuon arjen hankaluuden, koska olen itsekin totaaliyh. Mutta silti en jättäisi. Toisaalta mun on niin helppo sanoa, kun kauppa on kävelymatkan päässä, enkä tarvitse autoa mihinkään. Lainaan kyllä välillä vanhemmilta, ja silloin on tullut noita tilanteita että olisin VOINUT käydä kaupassa lapsien nukkuessa. Mutta en mä sua silti kivitä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja idiootti:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
olen jättänyt autoon kun olen hakenut tupakkaa kioskista, olen jättänyt kun olen hakenut maitoa tms. kaupasta... ja syynä on ollut että poika ei ole nukkunut päiväunia ja kun ollaan sitten lähdetty liikenteeseen niin nukahtanut, ja koska lapsi tarvitsee unta niin olen antanut nukkua jotta loppupäivä olisi muutakin kuin itkua ja kitinää
jus tämä on monilla väärä asenne. Yritetään päästä itse helpommalla kun lapsi myötäilee sinun hermojasi!


Mun mielestä siinä, että annetaan lapsen nukkua päiväunensa, ajatellaan lasta ja lapsen jaksamista, eikä itseä. Toki itselle on helpompi, kun lapsi ei kiukuttele, mutta onko lapsella hyvä olo silloin kun kiukkuaa??
 
clivia
Viimeviikolla täällä porissa gigantin parkkipaikalla tapahtui seuraavaa:
Pieni tyttö,arviolta maks 4v. juoksi ja itki parkkipaikalla isiä.Näki että oli just herännyt ja hirveessä paniikissa.
Tyttö oli aivan kauhuissaan.
Mä menin sen luokse ja vein sen takasin autolle ja sanoin että ei ole mitään hätää,isi meni käymään kaupassa ja tulee kohta.
Sanoin että istuu ja odottaa kiltisti eikä saa lähtee pois autosta ettei vahingossa jää vaan auton alle.
Tyttö rauhoittui kun juttelin hänen kanssaan.
Kuka ääliöidiootti jättää saatana vieköön pienen lapsen autoon yksin,mä en voi tajuta.
Se lapsi oli niin täynnä kauhua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
no jos tietää että on yön nukkunut huonosti ja ei meinaa nukahtaa, niin laittaisin rattaisiin ja kävelisin kaupalle tai ottaisin autoon rattaat mukaan ja siirtäisin niihin sitten... siis jos on pieni lapsi kyseessä. kyllä 3v mahtuu viel tollasessa tapauksessa rattaisiin nukkumaan. ja isomman vaan herättäisin mukaan. :hug:


Mihin laitat ostokset, jos sulla on rattaat mukana? Meinaan jos tarvii muutakin ostaa kuin se purkki maitoa.

 
mie
Mun mielestä 90 luvulla oli ihan tavanomaista... Monesti jätin autoon jatkamaan unia lapset. Mut nyt en kyllä ja jotenki mietin et HUI, miten sillon jätettiin niin huoletta :) Maailma muuttuu ;)
 
Äiti
En ole jättänyt, enkä jätä. Muut tehköön mitä lystää.

Itse muistan pienenä tyttönä olleeni kahdestaan pikkuveljen kanssa autossa. Auto lähtikin liikkeelle; onneksi fiksuna tyttönä osasin vetäistä käsijarrun päälle. Olin jo silloin toki koulussa, mutta jotakin olisi voinut sattua, jos en olisi tuota jarrua osannut vetäistä.
 
HOHHOIJAA
Alkuperäinen kirjoittaja Ewi:
Alkuperäinen kirjoittaja sattuipa kerran...:
täs muutama vuosi sitten menin kauppaan ja molemmat 1v ja 3v lapset olivat juuri nukahtaneet autoon ja en raaskinut herättää. n. 15 min meni kaupassa aikaa ja tulin autolle niin lapsiraukat huusivat kuorossa ja jotkut thaimaalaiset sönköttivät jotain siinä auton vieressä huolestuneena. että semmosta!
itte oon kuulu et
aasialais lapset ei saa osottaa tunteitaa = kulttuuri ero kultuuri ero täs sit..................
et parempi vaan noillekki tai akoille nähä et ei lapsesta tee pahempaa se jos se joskus rääkyy vaikka korvissa aika paskalta sillon tuntuuki,.---..
joo aasialaislapset ei saa näyttää tunteita!!!! HALOO oot sä vähä pimee??? miten nii lapset ei sais itkee ku on hätä??? ja sitä paitsi AASIA on aikasta iso alue ni tässä taas nähää kunka on yleistäminen huipussaan! :eek:
 
Lumivalkoinen
Mä näin tässä joku aika sitten (Tein aloituksenkin täällä) kun auto lähti itsekseen liikkeelle parkkipaikalla. Käsijarru ei ollut päällä eikä todennäköisessti vaihdekaan. Autossa ei ollut ketään mutta entä jos sellainen auto johon jätetty lapsi, lähtee liikkeelle? Mahtaa lapsi hätääntyä ja voi sattua mitä vaan.
 
En ikinä jättäisi.
Mun lapsuudessa meitä lapsia ei ikinä jätetty autoon keskenään hetkeksikään, oli hereillä tai nukkumassa ja siitä täytyy vanhemmille nostaa hattua!

On muuten todella karmaisevaa nähdä jossain auto jossa itkevä lapsi ilman aikuista :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
miksi pitäis jättää yksin autoon?? yhtälailla lapsella on oikeus olla kaupassa mukana, ja pitääkö mennä siihen aikaan kun varmasti tietää lapsen nukahtavan sinne autoon... kauppareissunkin voi suunnitella vähän tarkemmin, ja jos lapsi nukahtaa niin sitten herättää ja ottaa mukaan, ja jos on pienempi niin voihan sen kantaa istumaan kärryihin. =)

Jos asuu kaupunginliepeillä ja jos voi mennä sen yhden lapsen pillien mukaan, niin tottakait tekisin näin. Mutta kun asutaan kaukana ja monesti käyn samalla kaupassa kun on jotain muutakin asiaa kaupungille ja yleensä nämä asiat on lääkärissäkäyntejä tai vastaavia, joissa on joustamattomat ajat. Ja kun matkaa on, ei millään ehdi päikkäreille takaisin, niin mielestäni on kaikkein järkevintä jättää lapset keskenään autoon vahtimaan sitä nukkuvaa. Nukkuvaa en yksin uskalla jättää, mutta yleensä tällöin onkin isompia mukana. En osaa pelätä auton syttymistä. Se auto voisi syttyä ihan samoin silloin kun itse nukun sielä lapsen kanssa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
no jos tietää että on yön nukkunut huonosti ja ei meinaa nukahtaa, niin laittaisin rattaisiin ja kävelisin kaupalle tai ottaisin autoon rattaat mukaan ja siirtäisin niihin sitten... siis jos on pieni lapsi kyseessä. kyllä 3v mahtuu viel tollasessa tapauksessa rattaisiin nukkumaan. ja isomman vaan herättäisin mukaan. :hug:


Mihin laitat ostokset, jos sulla on rattaat mukana? Meinaan jos tarvii muutakin ostaa kuin se purkki maitoa.
rattaissa on yleensä se alakori ja onhan sulla kaksi kättä, varmaankin. hyvin helppoa ja tätä testattu useamman lapsen kanssa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
no jos tietää että on yön nukkunut huonosti ja ei meinaa nukahtaa, niin laittaisin rattaisiin ja kävelisin kaupalle tai ottaisin autoon rattaat mukaan ja siirtäisin niihin sitten... siis jos on pieni lapsi kyseessä. kyllä 3v mahtuu viel tollasessa tapauksessa rattaisiin nukkumaan. ja isomman vaan herättäisin mukaan. :hug:


Mihin laitat ostokset, jos sulla on rattaat mukana? Meinaan jos tarvii muutakin ostaa kuin se purkki maitoa.
rattaissa on yleensä se alakori ja onhan sulla kaksi kättä, varmaankin. hyvin helppoa ja tätä testattu useamman lapsen kanssa. =)


ÖÖ, min ostokseni hyvä että mahtuvat kauppakärryyn..., en nimittäin päivittäin kaupassa/kaupungilla käy ja 7 hengen viikko-ostoksia ei ihan käsissä kannella ;)
 
en ole jättänyt koskaan, se on ihan edesvastuutonta. auto voi esim. syttyä palamaan. vaikka kaikki ei sitä uskokaan. mutta todellakin ne pysäköidyt autotkin voi syttyä tuleen. tai se lapsi voi karata sieltä autosta tai sitten avaa jollekin tuntemattomalle oven ja se tuntematon voi olla se pedofiili
 
Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
en ole jättänyt koskaan, se on ihan edesvastuutonta. auto voi esim. syttyä palamaan. vaikka kaikki ei sitä uskokaan. mutta todellakin ne pysäköidyt autotkin voi syttyä tuleen. tai se lapsi voi karata sieltä autosta tai sitten avaa jollekin tuntemattomalle oven ja se tuntematon voi olla se pedofiili


Mä en siis nukkuvaa yksin jätä, mutta isojen sisarten kanssa kyllä ja tällöin laitan ovet lukkoon varmuuden vuoksi. Autopalot ovat kuitenkin niin harvinaisia, etten osaa pelätä ja samoin voi se auto palaa, vaikka silloin kun nukun siinä itse
:/
 
minä
En jätä nukuvaa, mutta hereillä olevan jätin viimeksi tänään, kun kipasin nopsaan apteekissa. Tosin en koskaan jättäisi lasta autoon kymmeneksi minuutiksi. Kaksi - kolme minuuttia on aivan maksimiaika. Sinä aikana täällä maalla ehtii käydä apteekissa tai lähikaupassa hakemassa maitoa. Mikäli on jonoja, niin jätän ostokset tekemättä ja menen hakemaan lapsen mukaani.
 
miä
Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
en ole jättänyt koskaan, se on ihan edesvastuutonta. auto voi esim. syttyä palamaan. vaikka kaikki ei sitä uskokaan. mutta todellakin ne pysäköidyt autotkin voi syttyä tuleen. tai se lapsi voi karata sieltä autosta tai sitten avaa jollekin tuntemattomalle oven ja se tuntematon voi olla se pedofiili
Kyllä se on paaaaaaljon todennäköisempää, että karautat itse autollasi esim. tukkirekkaa päin, kun että auto itsekseen syttyisi palamaan. Paljon vaarallisempaa on siis olla liikkeellä olevassa autossa mitä paikallaan olevassa...
 
autossa nukuttaja
Meillä 8kk ikäinen nukkui tänään autossa 3,5 tuntia ja ei ollu itkuhälytintä, kävin noin vartin välein katsomassa ja katseli iloisest ympärilleen kun oli herännyt. Musta se on ihan sama nukkuuko autossa vai ulkona vaunuissa.

Jos rupee pelkäämään niin silloin mun mielestä lapsesta vasta säikky tuleekin. Oon nähny monta "varo varo varo" äitiä. On aika hirveetä katsottavaa.
 
harmaana
kaveri jättää aina 1,5v autoon jos se sattuu sinne nukahtamaan. käy kapassa, aikaa saattaa mennä puoltuntiakin. ja kun menee kotiin ja lapsi nukkuu niin jättää autoon nukkumaan.
joskus ajaa atolla ihan vaan sen takia että saa lapsen nukkumaan päikkäreille.
itse en uskaltas jättää missään tilanteessa
 
huhhuh
No en todellakaan jättäis!!!! Edes jos piipahtaisin pikaisesti leipomossa tai jotain mis menis vaan minuutti.

Nyt ei eletä mitään turvallista aikaa. Ei edes missään maalla! Ajatelkaas jos joku lapsenryöstäjä tulis ja pöllis sillä aikaa. No siinä ei edes itkuhälyttimet auta.
Missä pumpulissa te oikeen elätte, kun jätätte lapsenne yksin?
 

Yhteistyössä