oletko koskaan sanonut lapsillesi että he tulevat kalliiksi?

  • Viestiketjun aloittaja olivia
  • Ensimmäinen viesti
vieras
En.

Mutta kyllä äiti joskus taisi noin sanoa, kun teini-ikäisenä tarpeeksi kauan vinkui jotain merkkifarkkuja, niin tuon lauseen saattelemana ne sitten ostettiin.
Eikä sattunut tai jäänyt traumoja. :D
 
Ollaan sanottu
Noh se varmaan riippuu äänensävystä ja tilanteesta eli jos on joku vähän huumorinen tilanne ja sanoo lapselle, että sä tuut tosi kalliiksi ja silleen niin tuskin lapsi ota sitä vakavasti.
 
mökkihöperö
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
Hei, ei saa lasta ahdistaa aikuisten rahahuolilla :headwall:
 
Kirjallinen dokumentti
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
Sama täällä, näytettiin ja ihan yhdessä laskettiin kuukauden laskut niin poika totesi, ettei netto palkkani edes riidä noiden laskujen maksamiseen
 
Vieras
Mä olen ihmetellyt sanontaa "lapsi tuo leivän tullessaan" ja joskus kysynyt lapsilta, milloin sitä leipää alkaa tulla?

Ja olen kyllä sanonut, että kalliiksi käyvät... Kun maksan taas kerran ratsastuskoulumaksuja tms.
 
Näin minun vanhemmat sanoivat, ja näin vastaan kun omat lapset kysyvät miksi teen niin paljon työtä. Vanhempien tekemät uhraukset ovat hyvin konkreettinen todiste vanhempien rakkaudesta ja lapsen tärkeydestä.
 
mökkihöperö
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
Hei, ei saa lasta ahdistaa aikuisten rahahuolilla :headwall:
Heipähei! Ja ihan turhaan hakkaat päätäs...kai lapselle voi totuuden näyttää ihan mustaa valkosella?!

Tästä aikaa jo 13 vuotta ja lapsella ei mitään traumoja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
Hei, ei saa lasta ahdistaa aikuisten rahahuolilla :headwall:
Heipähei! Ja ihan turhaan hakkaat päätäs...kai lapselle voi totuuden näyttää ihan mustaa valkosella?!

Tästä aikaa jo 13 vuotta ja lapsella ei mitään traumoja :)
No minä kyllä muistan ikuisesti yh-äidin sanomiset rahan riittävyydestä.
 
vieras
Ei totuus lasta satuta. Hyvä niiden on ymmärtää varsin aikaisin, että tavarat, ruoka ja muut joudutaan maksamaan. Älyttömän monilla murkkuikäisillä ei ole vielä mitään käsitystä taloudesta ja vanhempien palkasta. Sittenihmetellään, kun alle kakskymppisillä on luottohäiriöitä.
 
:LOL: Sanon tämän tästä.... 300e opiskelijan vuokra toisella paikkakunnalla, lukiokirjat, vihot, vaatteet, harrastukset, huvitukset, junaliput, bussiliput, harrastusvälineet, ruuat, meikit, vanhojentanssi jutut...... opintomatkat Pietariin ja Tukholmaan......
Kyllä on halpaa.... (tuo oli vain yhden lapsemme kuluja... saa tosin 120? kuukaudessa kelalta opintotukea joka sisältää asumislisän :eek: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No minä kyllä muistan ikuisesti yh-äidin sanomiset rahan riittävyydestä.
Mutta jos ei ole sitä rahaa, niin miten sen saa pidettyä lapselta salassa?
Jaa-a.
Itse en halua kyllä omaa lasta "syyllistää" välttämättömien menojen kustantamisesta, esim. rippijuhlat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No minä kyllä muistan ikuisesti yh-äidin sanomiset rahan riittävyydestä.
Mutta jos ei ole sitä rahaa, niin miten sen saa pidettyä lapselta salassa?
Jaa-a.
Itse en halua kyllä omaa lasta "syyllistää" välttämättömien menojen kustantamisesta, esim. rippijuhlat.
Eri asia on syyllistää kuin kertoa asiallisesti, mihin on varaa ja mihin ei. Ikävää, jos siua on syyllistetty, eihän sellanen tietenkään oikein ole.
 

Yhteistyössä