Oletko nähnyt, että lastenhoitaja leikkii ulkona puistossa lasten kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan
Toivottavasti joku on! Olin ulkoilemassa samassa puistossa pph-lasten ja pienen päiväkodin lasten kanssa ja totesin saman kuin aina ennenkin.. Hoitajat uppoutuvat täysin omiin keskusteluihinsa. Osa lapsista leikkii keskenään, mutta osa tarvitsisi apua, seuraa, kannustusta yhteisiin leikkeihin.. Välillä tädit ehkä komentavat ja kertaavat sääntöjä, mutta siihen se jää. Ja nämäkin lapset päivästä toiseen samassa puistossa. En tarkoita, että lasten kanssa täytyisi mennä leikkimään pikkuautotasolle, mutta seurata aktiivisemmin ja kannustaa, keksiä jotain yhteistäkin. Onhan se varmaan tympeää seisoa siellä päivästä toiseen, mutta itsepähän ovat ammtinsa valinneet ja luulisi oman työn olevan mielekkäämpää pitemmällä tähtäimellä..

 
olen nähnyt ja olen itsekkin leikkinyt. keinuttelua, juttelua, hyppynarun pyöritystä, pallon potkimista.
mutta valitettavan usein olen nähnyt myös sitä toista puolta. onhan se hyvä että on niitäkin niin on joku haukkana vahtimassa kun muut leikkii. ja on varmasti sallittua vaihtaa pari sanaa välillä muiden työkavereiden kanssa ;)
 
vieras
Meidän puiston ainoa hoitotäti touhuaa jopa minun lasteni kanssa, vaikka eivät hänellä hoidossa olekaan. Hän on yksityinen hoitaja. Sen sijaan kunnan pph:t, jotka siellä välillä käy, juoruilevat keskenään ja komentelevat lapsia välillä, ei muuta. Kai se on ihmisestä kiinni.
 
Yhden pph:n olen elämäni aikan nähnyt leikkivän lasten kanssa. Kärjistetysti meidän kaupungin pph:t seisovat ringissä arvostelemassa lapsia. Yksikin tyttö on nyt useamman kerran istunut hiljaa yksin keinussa itkemässä, eikä pph ole koskaan häntä huomioinut...jos vielä tätä samaa nän niin pakko puuttua. Yhtä törkeitä juttuja olen nähnyt myös entiseesä kotikaupungissamme, ellei pahempiakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Yhden pph:n olen elämäni aikan nähnyt leikkivän lasten kanssa. Kärjistetysti meidän kaupungin pph:t seisovat ringissä arvostelemassa lapsia. Yksikin tyttö on nyt useamman kerran istunut hiljaa yksin keinussa itkemässä, eikä pph ole koskaan häntä huomioinut...jos vielä tätä samaa nän niin pakko puuttua. Yhtä törkeitä juttuja olen nähnyt myös entiseesä kotikaupungissamme, ellei pahempiakin.
Jaa.. että eka kertaan en viiti reagoida.. en vielä toiseenkaan.. mutta ainahan voin sit kiillottaa sädekehää täällä et ens kerralla kyllä puutun? Äly hoi...
 
vieras
Minä olen yleensä puistossa yksin lapsiryhmäni kanssa. Ehkä kerran kuussa sinne sattuu joku yhtä aikaa.

Mutta itse asiaan; leikin kyllä lasten kanssa. En voi alkaa istuskelemaan maassa/hangessa kun on neljä lasta vahdittavana, mutta potkin palloa, pyöritän narua, autan pieniä liukumäessä, annan vauhtia keinussa, autan kiipeilemisessä jne.
Vedän pulkassa/kelkassa, autan lumikakkujen teossa. Jos lapsi jämähtää paikoilleen kannustan liikkumaan, noustaan yhdessä vaikka pientä mäkeä eestaas.
Kuitenkin täytyy vahtia myös muita lapsia samalla.

Kesällä istun kyllä lasten kanssa hiekkalaatikolla taputtelemassa kakkuja, pelataan palloa enemmänkin, käytetään isoa leikkivarjoa ja keksitään yhteisiä leikkejä ja liikuntaa.

Ei ole aikaa eikä tapanakaan juoruilla muiden kanssa jos puistossa nyt sattuu joku olemaankin. Kesällä enemmänkin porukkaa, mutta talvella ollaan ihan yksin. Pk:n pihalla mitä olen tätejä nähnyt niin juttelevat ringissä keskenään ja välissä tekevät katsauksen pihalla. Eli enpä kehuis niitäkään niin hirveesti!
 
.
En !! Siinä ne seisovat ringissä keskenään kälättämässä. Muksuilla roikkuu pitkät räkävanat nokasta, eikä voida niistää. Pienimmät hoidokit saavat yksinään huutaa rattaissa tai maassa konttaamassa. Kesällä ei voi antaa vauhtia keinussa oleville, vaan huutavat siellä keinussa sitten.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja almie:
No eipä hoitotädin tarvitse mikään leikkitäti olla. Vanhemmat varmasti leikkivät lastensa kanssa sitten hoidon päätyttyä.
No ei tietenkään varsinainen leikkikaveri vaan pointtini oli, että hoitotäti pitää huolen, että kaikilla on mahdollisuus leikkiin, kaikki otetaan mukaan, kaikkia kannustetaan ja lapsilla mahdollisimman hyvä mieli jokaisen päivän olosuhteet huomioon ottaen. En minä ainakaan halua juoruilemisesta maksaa!!!! Ja se ei taas tarkoita sitä, ettei muiden kanssa voi jutella..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Yhden pph:n olen elämäni aikan nähnyt leikkivän lasten kanssa. Kärjistetysti meidän kaupungin pph:t seisovat ringissä arvostelemassa lapsia. Yksikin tyttö on nyt useamman kerran istunut hiljaa yksin keinussa itkemässä, eikä pph ole koskaan häntä huomioinut...jos vielä tätä samaa nän niin pakko puuttua. Yhtä törkeitä juttuja olen nähnyt myös entiseesä kotikaupungissamme, ellei pahempiakin.
Jaa.. että eka kertaan en viiti reagoida.. en vielä toiseenkaan.. mutta ainahan voin sit kiillottaa sädekehää täällä et ens kerralla kyllä puutun? Äly hoi...
No, olen atellut etten suunapäänä voi kaikkeen heti puuttua, niin se vaan on. Muuten tämä elämä olisi pelkkää asioihin puuttumista, valitettavasti! Ja anteeksi siitä kun kuitenkin olen ajatellut puuttua, moni ihminen kun ei kuitenkaan silloin joskuskaan puutu, valitettavasti!
 

Yhteistyössä