Oletko oikea vai vasen kätinen?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
oikea.
Katsoikos joku muuten ohjelman kaksosista jossa sanottiin että meillä useilla on ollut se kaksospari kohdussa ihan alussa ja sitten se on vaan hävinnyt. Ja se kaksospari olisi pelikuva kätisyytensäkin perustella. Eli vasenkätisillä olisi ainakin ollut se pari joka ei syntynytkään.
 
Enimmäkseen vasenkätinen (syön, kirjoitan, leikkaan leipää yms. vasemmalla)
Hiirikäsi on oikea ja esim.leikkaan saksilla ja lentopalloa syötän oikealla.

Mies on oikeakätinen, lapsista kaksi seitsemästä vasenkätisiä.
 
Oikea ja tästä tulikin mieleen yksi kysymys, ihan uteliaisuuttani sitten kyselen..

Jos toinen vanhemmista on vasen kätinen ja toinen oikea, niin mitenkäs sitten lapset? Onhan se tietenkin niin, että miten vanhemmat opettavat lapsiaan, mutta kuitenkin?? *Enhän minä hassuja kysele, en* :whistle:

Nimittäin eräs tuttuni on vasen kätinen, mutta lapset tekevät kaiken oikea kätisesti..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Terhim:
Oikea ja tästä tulikin mieleen yksi kysymys, ihan uteliaisuuttani sitten kyselen..

Jos toinen vanhemmista on vasen kätinen ja toinen oikea, niin mitenkäs sitten lapset? Onhan se tietenkin niin, että miten vanhemmat opettavat lapsiaan, mutta kuitenkin?? *Enhän minä hassuja kysele, en* :whistle:

Nimittäin eräs tuttuni on vasen kätinen, mutta lapset tekevät kaiken oikea kätisesti..
Minä vasenkätinen,mies oikea ja kaksi lasta oikeakätisiä.Kolmannesta ei vielä tiedä,on sen verran pieni.
Mun äiti yritti opettaa mua oikeakätiseksi mutta tulin vasuriksi.
 
pohojalaanen
Alkuperäinen kirjoittaja Terhim:
Oikea ja tästä tulikin mieleen yksi kysymys, ihan uteliaisuuttani sitten kyselen..

Jos toinen vanhemmista on vasen kätinen ja toinen oikea, niin mitenkäs sitten lapset? Onhan se tietenkin niin, että miten vanhemmat opettavat lapsiaan, mutta kuitenkin?? *Enhän minä hassuja kysele, en* :whistle:

Nimittäin eräs tuttuni on vasen kätinen, mutta lapset tekevät kaiken oikea kätisesti..

mä oon vasenkätinen ja mun äiti on vasenkätinen, mutta mun kaks lasta on molemmat oikeakätisiä, enkä oo niitä mitenkään opettanut. ihan oikeaan käteen ne on kynän ottaneet. eikä muakaan oo kotona eikä koulussa yritetty vääntää oikeakätiseksi. muistan ala- ja yläaste ajoiltakin miten opettajan täytyi opettaa mua kutomaan vasenkätisesti en taipunu siihen oikeaan tyyliin....eikä pakotettukaan
 
Hellu
Alkuperäinen kirjoittaja Terhim:
Oikea ja tästä tulikin mieleen yksi kysymys, ihan uteliaisuuttani sitten kyselen..

Jos toinen vanhemmista on vasen kätinen ja toinen oikea, niin mitenkäs sitten lapset? Onhan se tietenkin niin, että miten vanhemmat opettavat lapsiaan, mutta kuitenkin?? *Enhän minä hassuja kysele, en* :whistle:

Nimittäin eräs tuttuni on vasen kätinen, mutta lapset tekevät kaiken oikea kätisesti..
Mulla kaksi siskoa. Kaksi meistä on vasureita ja yksi oikeakätinen. Vanhempani oikeakätisiä.

 
Tuisku
Vasuri olen, lapseni (3vee) vähän hakee, tekee välillä vasemmalla välillä oikealla. Mieheni on oikeakätinen, vanhempani oikeakätisiä, siskoni taas vasuri kuten minäkin. Eli ei sillä kai ole merkitystä minkäkätisiä vanhemmat ovat, jos lapsi on vahva vasuri niin vaikea vanhempien on vaihtaa kätisyyttä opettamalla tekemään asioita oikealla (eikä nykyään onneksi enää pakoteta esim. kirjoittamaan oikealla niinkuin ennenvanhaan). Itse käytän paljon myös oikeaa kättä, esim. silittämiseen, ja teen muitakin asioita niinkuin oikeakätiset (pidän esim. kelloa vasemmassa kädessä, eikös se ole oikeakätisten tapa). Lastani pystyn opettamaan esim. leikkaamaan saksilla ihan kummalla kädellä vaan, kunhan näen kumpaa kättä hän alkaa enemmän käyttämään. Tällä hetkellä esim. piirtää ja syö kummallakin vuorotellen, ehkä kuitenkin sinne oikeakätisyyteen painottuen.
 

Yhteistyössä