Oletko saanut Hermannia?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:31 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:28 endie kirjoitti:
mä en edes tajua että mikä on kakun juuri? siis pientä hajua on, mutt :ashamed: terveisin nimimerkki mä-mikää-leipuri-oo...
'Juuri' on osa sitä taikinaa, se antaa sille kakulle sen alkuperäisen makunsa. Ja kohottaa sitä(käyttää siis toisinsanoen)
Ai niinku ruisleivän juuri? :whistle: Siis toimiiko samalla tavalla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:32 Lumiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:31 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:28 endie kirjoitti:
mä en edes tajua että mikä on kakun juuri? siis pientä hajua on, mutt :ashamed: terveisin nimimerkki mä-mikää-leipuri-oo...
'Juuri' on osa sitä taikinaa, se antaa sille kakulle sen alkuperäisen makunsa. Ja kohottaa sitä(käyttää siis toisinsanoen)
Ai niinku ruisleivän juuri? :whistle: Siis toimiiko samalla tavalla?

Joop, paitsi että on makea kakku. :p
 
Liinuska74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:34 Jätkä kirjoitti:
\Emäntä unohti sen keittiön työpöydälle ikkunan viereen ja hermannipoika kuohui yli äyräiden yönaikana ja kirjaimellisesti kiipes verhoihin.

Pitänee siis tarkkailla hermannia. B)

[/quote]
Kun on tarpeeksi iso astia, niin pysyy kyllä. Tämä naapuri ei siirtänyt sitä pienestä pakastusrasiasta isompaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:33 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:32 Lumiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:31 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:28 endie kirjoitti:
mä en edes tajua että mikä on kakun juuri? siis pientä hajua on, mutt :ashamed: terveisin nimimerkki mä-mikää-leipuri-oo...
'Juuri' on osa sitä taikinaa, se antaa sille kakulle sen alkuperäisen makunsa. Ja kohottaa sitä(käyttää siis toisinsanoen)
Ai niinku ruisleivän juuri? :whistle: Siis toimiiko samalla tavalla?

Joop, paitsi että on makea kakku. :p
hapan juuri maistui läpi :x

jospa muilla tulee herkullisempia :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:35 Liinuska74 kirjoitti:
\
Pitänee siis tarkkailla hermannia. B)
Kun on tarpeeksi iso astia, niin pysyy kyllä. Tämä naapuri ei siirtänyt sitä pienestä pakastusrasiasta isompaan...

[/quote]


No minä kippasin heti isoon kulhoon, mitähän tuohon keksis sitten täytteeksi lopussa? Suklaata? :p
 
Liinuska74
Raaka-aineet

5dl sokeria

2,5 dl maitoa

6dl vehnäjauhoja

150g margariinia

3kpl munia

1tl suolaa

2tl leivinjauhetta

200g pähkinöitä tai rusinoita

2tl kanelia

Ohjeet

Hermanni

1. päivä
Saat Hermannin. Laita se isoon astiaan huoneenlämpöön ja peitä liinalla.

2. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.

3. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.

4. päivä
Hermannilla on nälkä, anna sille

2,5 dl sokeria
2,5 dl maitoa
2,5 dl vehnäjauhoja

5. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.

6. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.

7. päivä
Hermannilla on taas nälkä, anna sille sama annos kuin 4. päivänä. Jaa taikina 4 osaan ja sinulle jää yksi osa. 3 muuta menee ystävillesi.

8. päivä
Hermanni saa nyt viimeisen kerran ruokaa:

2,5 dl sokeria
150 g pehmoista margariinia
3 munaa
1 tl suolaa
2 tl leivinjauhetta
3,5 dl vehnäjauhoja
200 g rusinoita tai pähkinöitä
2 tl kanelia

Paista rengasvuoassa, 170 asteessa noin 60 min. uunin alaosassa.

Hermanni on luonnollisesti kohoava taikinajuuri. Anna Hermanni 7. päivänä ystävillesi. Älä säilytä Hermannia jääkaapissa, se ei pidä siitä.

Olen laittanut osan juuresta pakastimeen ja se on lähtenyt hyvin uudestaan käymään kun sen sulattaa.

Taikinan voi aloittaa ohjeen alussa mainituilla ainesosilla (kts. 4. päivä)

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13937/Hermannikakku
<br><br>
 
mantelisuklaa
Olen - moneenkin kertaan ja hyvää on aina tullut! Varsinkin, kun on väilillä itse vähän säveltänyt ja parannellut... :whistle: ;) :p Vaikka ei silti - hyvää se on sellasenaankin. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:39 Liinuska74 kirjoitti:
Raaka-aineet


8. päivä
Hermanni saa nyt viimeisen kerran ruokaa:

2,5 dl sokeria
150 g pehmoista margariinia
3 munaa
1 tl suolaa
2 tl leivinjauhetta
3,5 dl vehnäjauhoja
200 g rusinoita tai pähkinöitä
2 tl kanelia

Paista rengasvuoassa, 170 asteessa noin 60 min. uunin alaosassa.

Hermanni on luonnollisesti kohoava taikinajuuri. Anna Hermanni 7. päivänä ystävillesi. Älä säilytä Hermannia jääkaapissa, se ei pidä siitä.

Olen laittanut osan juuresta pakastimeen ja se on lähtenyt hyvin uudestaan käymään kun sen sulattaa.

Taikinan voi aloittaa ohjeen alussa mainituilla ainesosilla (kts. 4. päivä)

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13937/Hermannikakku

Minulla oli vaihtoehtoina 2 raastettua omenaa, 100g kaakaota tai rouhittua suklaata.<br><br>
 
Liinuska74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:44 Jätkä kirjoitti:
Minulla oli vaihtoehtoina 2 raastettua omanaa, 100g kaakaota tai rouhittua suklaata.
Silloin kun Hermanni tuli meille, sillä oli mukana vain rusinaversion ohje ja kyllä se syödyksi tuli, vaikka olen kyllä parempaakin kakkua syönyt.
 
tein juuri lauantaina hermaninsta kakun, en laittanut omenaa kun se oli mun ohjeessa suluissa, niin mun kakku on tositosi kuivaa jöötiä eli ei hyvää :'( naapuri keltä sain juuren taas kehui kuinka maukasta hänen kakku oli :eek: ja tänään juuri maistoi tuota mun kakkua jo oli ihmeisään (omasta mielestä olen hyvä leipuri yleensä) :/
 
\
Minulla oli vaihtoehtoina 2 raastettua omenaa, 100g kaakaota tai rouhittua suklaata.

[/quote]

Meillä myös 2 raastettua omenaa. Mutta sit oli, että 200g suklaata ja 100g pähkinärouhetta. Ja just äsken sitä maistelin......Nam :p
Todella hyvää kakkua!
 

Yhteistyössä