Oletko tuore äiti? Haluatko kertoa lastenneuvolakokemuksistasi?

Hei kaikki ensisynnyttäjät!

Olen Anna-Maria Järvinen, terveydenhoitajaopiskelija Helsingin amk Arcadasta. Kirjoitan opinnäytetyötäni ensisynnyttäjien lastenneuvolakokemuksista lapsen ollessa 0-6 kk vanha. Opinnäytetyöni kuuluu kouluni ja THL:n väliseen yhteistyöprojektiin. Ohjaajana toimii THM Berit Onninen berit.onninen@arcada.fi. Tarkoitukseni on selvittää mikäli neuvolatoiminta kokemuksien mukaan pystyy vastaamaan olemassaoleviin tarpeisiin.

Toivon kerääväni tämän keskustelupalstan kautta aineistoa tutkimukseeni. Jos olet äiti ensimmäistä kertaa tai mikäli ensimmäisen lapsesi ensimmäiset 6 kk ovat tuoreessa muistissa, olen hyvin innokas kuulemaan kokemuksistasi! Osallistut tutkimukseeni vastaamalla alla oleviin kysymyksiin.

Seuraan keskustelua väh. 2 viikkoa ja kaikki kommentit käytetään mahdollisuuden mukaan tutkimusaineistona. Nimimerkkejä en tule mainitsemaan ja vastauksianne käytän AINOASTAAN tähän tutkimustarkoitukseen. Voitte halutessanne osallistua myös lähettämällä vastaukset sähköpostiini anna-maria.jarvinen@arcada.fi. Tutkimustuloksista ilmoitan myöhemmin tällä keskustelupalstalla.

- Minkälaisena olet kokenut lastenneuvolan?
- Mikä on ollut lastenneuvolakäynneillä positiivista?
- Missä olisi näiden lastenneuvolakäyntien kannalta parantamisen varaa?

Kiitos osallistumisesta! Iloista kevättä!
 
Lastenneuvolaan olisi saanut soittaa milloin vain, jos jotakin kysyttävää olisi ollut, se tuli selväksi heti kättelyssä. Muuten olisin jokusen kerran varmasti soittanutkin, mutta kaksplussan "mitäs nyt" -palstalta oli jotenkin helpompi kaivaa vastauksia. Muutamassa minuutissa saa yleensä useampiakin kokemusperäisiä vastauksia kysymykseen kuin kysymykseen.

Lapseni syntyi kesäkuun lopussa, ja pikkupaikkakunnan neuvola oli säästösyistä kiinni lähes koko heinäkuun ja osittain elokuussakin. Sain numeron toiseen neuvolaan muutaman kymmenen kilometrin päähän, jonne olisi saanut ajan tarvittaessa. Ja koska samaan aikaan alueella ei ollut muita vastasyntyneitä lapsia, eikä neuvolan tarvikkeille ollut kesäsulun aikaan käyttöä, sain digitaalisen vauvapuntarin kotiin, jotta sain itse seurata, miten pikkuisen paino lähtee nousuun. Terveydenhoitaja jätti puntarin minulle tullessaan kotikäynnille, kun lapsi oli kolmen päivän ikäinen. Samalla tarkastettiin imetysote ja neuvottiin vielä tarkkaan napatyngän puhdistaminen. Näillä eväillä pötkittiin 5-viikkoisneuvolaan saakka.

Lastenneuvolan terveydenhoitaja on kiva tyyppi ja panostaa lasten mukavaan neuvolakokemukseen. En osaa sanoa, kuinka helposti sieltä saisi apua mahdollisiin ongelmiin, niitä kun ei ole meille vielä siunaantunut. Aikaa ja kiinnostusta per asiakas tuntuu olevan ihan mukavasti. Ja joka kerran neuvolakortin viimeinen merkintä on jotakin myönteistä, vaikka kuinka pientäkin. "Reipas poika, kasvaa hyvin" tai vaikkapa "suloinen lapsi" tms. lukee meidän kortissa.

Lääkärineuvolan ajat ovat valitettavan lyhyitä, kun yksi ainoa lääkäri on max. kerran viikossa tavattavissa lastenneuvolan puolella. Siinä ehtii juuri ja juuri tarkastaa lapsen ja sen jälkeen pusketaan ovesta ulos. Viime kerralla (1,5v lääkärineuvolassa) lapsi ei tehnyt mitään, mitä häneltä pyydettiin, mutta korttiin tuli merkintä "kaikki ikätason mukaiset taidot hallussa". Olisi ollut kiva tietää, mitä nekin sitten oikein olivat. Samoin ihan pikkuisen vauvan lääkärintarkistuksissa (eka 5vko iässä) minulle jäi epäselväksi, mitä oikein tarkastettiin, kortista luin vain jälkeenpäin, että kaikki on ok. Eli suurin ongelma meidän kohdalla on ollut lääkärin ajanpuute.
 

Yhteistyössä