Oletko yli 30v aja asut vielä vuokralla?

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sinkkuäiti;29582973:
980 euroa vuokran jälkeen yksin asuvalle on ihan hyvin. Itse sain opiskelevana yh:na huomattavasti vähemmän rahaa kuin sä, vuokran jälkeen jäi mulle ja lapselle n.550€. En kehtaisi valittaa rahan vähyydestä noilla sun tuloilla.
Ei ole mielestäni hyvin, kun ottaa huomioon, että päivästä menee 10 tuntia aikaa hukkaan palkka on kuitenkin 2500 euroa kuukaudessa.

Olen minäkin elänyt huomattavasti pienemmällä rahalla, mutta silloin minulla oli mm. vapaa-aikaa enemmän eikä asumiskulut ym. olleet niin suuria. Enkä todellakaan asu missään lukaalissa vaan pienessä kaksiossa huonomaineisella alueella.

Jos jonkun palkka on 10 000 euroa ja hänelle jää asumiskulujen ja muiden laskujen (ilman ruokakuluja) rahaa 3000 euroa niin mielestäni se on hyvin huonosti, vaikka rahaa jäisi enemmän kuin minulla.

Enkä muuten ymmärrä miksi vertaat OPISKELIJAN ja minun tuloja. Mielestäni työssäkäyvälle kuuluukin jäädä enemmän rahaa kuin opiskelijalle. MInulle jäi opiskelijana vuokran (soluasunto) jälkeen rahaa 150 euroa kuukaudessa, silti koen itseni nyt tietyllä tapaa huono-osaisemmaksi, koska ei ole mm. vapaa-aikaa juuri ollenkaan ja muutenkin kaikki kulut ovat suuria ja se summa mikä jää palkasta itselle on hyvin pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Sinkkuäiti
Ei ole mielestäni hyvin, kun ottaa huomioon, että päivästä menee 10 tuntia aikaa hukkaan palkka on kuitenkin 2500 euroa kuukaudessa.

Olen minäkin elänyt huomattavasti pienemmällä rahalla, mutta silloin minulla oli mm. vapaa-aikaa enemmän eikä asumiskulut ym. olleet niin suuria. Enkä todellakaan asu missään lukaalissa vaan pienessä kaksiossa huonomaineisella alueella.

Jos jonkun palkka on 10 000 euroa ja hänelle jää asumiskulujen ja muiden laskujen (ilman ruokakuluja) rahaa 3000 euroa niin mielestäni se on hyvin huonosti, vaikka rahaa jäisi enemmän kuin minulla.

Enkä muuten ymmärrä miksi vertaat OPISKELIJAN ja minun tuloja. Mielestäni työssäkäyvälle kuuluukin jäädä enemmän rahaa kuin opiskelijalle. MInulle jäi opiskelijana vuokran (soluasunto) jälkeen rahaa 150 euroa kuukaudessa, silti koen itseni nyt tietyllä tapaa huono-osaisemmaksi, koska ei ole vapaa-aikaa juuri ollenkaan.
Mistä päättelit, että mulla oli paljon vapaa-aikaa kun opiskelin ja tein osa-aikaisesti töitä. Kyllä mä uskon, että sulla on enemmän vapaa-aikaa kuin mulla oli tuolloin. Mä vertasin tilanteita sen takia, että tajuaisit että valitat aivan tyhjästä. Mutta se nyt on tunnettua, että sä et tajua mitään ja sulla vain on asiat kurjasti ja mitään et voi sille tehdä ja plaaplaaplaa.

Luuletko, että mulla on nytkään hurjasti vapaa-aikaa kun teen kokopäiväistä työtä ja edelleen sitä osa-aikaista työtä. En silti valita tuolla tavalla kuten sä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinkkuäiti;29582985:
Mistä päättelit, että mulla oli paljon vapaa-aikaa kun opiskelin ja tein osa-aikaisesti töitä. Kyllä mä uskon, että sulla on enemmän vapaa-aikaa kuin mulla oli tuolloin. Mä vertasin tilanteita sen takia, että tajuaisit että valitat aivan tyhjästä. Mutta se nyt on tunnettua, että sä et tajua mitään ja sulla vain on asiat kurjasti ja mitään et voi sille tehdä ja plaaplaaplaa.

Luuletko, että mulla on nytkään hurjasti vapaa-aikaa kun teen kokopäiväistä työtä ja edelleen sitä osa-aikaista työtä. En silti valita tuolla tavalla kuten sä.
Kyllä minulla on oikeus valittaa. Koen, että minunlaiseni ihmiset ovat aliarvostettuja tässä yhteiskunnassa.

Minä en tiedä montako tuntia käytät työntekoon, mutta mielestäni on kohtuutonta, että jos käyttää 10 tuntia päivästä työntekoon, jää rahaa alle 1000 euroa tilille kuukaudessa.
 
Eläköön vapaus!
Boheemit persoonat voi asua vuokralla hautaan saakka ilman paineita omistustaakoista harteilla! Kun on sitä muutakin elämänsisältöä kuin jonkun hemmetin materian haaliminen ja omistamisen tarve. Omistakaa ihan rauhassa jos se teille antaa elämän. Ei se minun pyllyä kaivele!
 
Tämän selityksen kuuluu joskus. En vain oikein usko/ymmärrä tätä.
Kuka ihme vuokraa asuntoja alihintaan?
No me esim. maksetaan meidän vuokra-asunnosta alihintaa.
Omistajat asuvat ulkomailla, lainat ym. maksettu. Haluavat muuttaa takaisin Suomeen vanhoilla päivillään ja heille tärkeintä on ,että talosta pidetään hyvää huolta siihen saakka.

Niin ja me asutaan vuokralla sen takia, koska ollaan opiskelijoita, vaikka 30 kieppeillä ollaankin. Mies haluaa myöhemmin oman ostaa, mulle se ei niin tärkeää ole. Oikeastaan en tykkää omistaa mitään, se tuo vaan stressiä elämään. Ja mulle raha ei merkkaa juuri mitään, niin ihan surutta maksan asumisesta jollekin muulle. Ainut, mikä omassa olisi kiva, niin sais laittaa kaiken just sellaseksi kuin haluisi.

Minkä takia te omistusasujat, suhtaudutte tähän aiheeseen aina niin vihamielisesti? :D
Aina niin forcella puolustatte omistusasumista, ja listaatte vuokra-asumisen huonojapuolia, vaikka kukaan ei teitä ole edes arvostellut. Onhan ihmiset muissakin asioissa erilaisia, miksi se on niin vaikea käsittää, että niin myös tässä.

Ja sitten yleensä, joku vielä sanoo sen, että "olisihan se sitten kiva jättää lapsillekkin jotain..", niin esim. miehen vanhemmilta jää 120-140 neliöinen 80-luvun talo neljälle aikuiselle lapselle... Mutta tuskimpa sitä kukaan haluaa, kun kaikilla on elämät jossain muualla. Eikä se rahallinen arvokaan, neljälle jaettuna (miinus kaikki kulut) ,ole mikään huikea.
 
Sinkkuäiti
Kyllä minulla on oikeus valittaa. Koen, että minunlaiseni ihmiset ovat aliarvostettuja tässä yhteiskunnassa.

Minä en tiedä montako tuntia käytät työntekoon, mutta mielestäni on kohtuutonta, että jos käyttää 10 tuntia päivästä työntekoon, jää rahaa alle 1000 euroa tilille kuukaudessa.
Mun mielestä on naurettavaa väittää, että et saa rahaa enempää kuin alle 1000 euroa. Sähän saa enemmän koska kun ilmoitat palkkasi niin sä ilmoitat sen mitä saat ennen kuin siitä on maksettu vuokra tms. Luuletko olevasi ainoa joka joutuu maksamaan asumisesta. Sun nettopalkka on se mitä jää verojen jälkeen ennen vuokran maksamista, ei nettopalkka ole se mitä jää vuokran jälkeen. Tästä asiasta on sun kanssa väännetty täällä ennenkin, mutta et näytä edelleenkään tajuavan asiaa. Ei se ole työnantajan päänsärky mitä sulle jää vuokran jälkeen jos palkka kuitenkin maksetaan sen suuruisena kuin pitääkin.

Mun nettopalkka on n.2100 enkä mä nettopalkkaani kertoessani ensin vähennä siitä vuokran määrää. Mähän valehtelisin silloin.
 
Elin yli 30-vuotiaaksi vuokralla. Asuin yksin Helsingissä, ei ollut rahaa ostaa asuntoa ja yksiössäkin pärjäsi kohtuudella. Ja kun ei ole lapsia, niin ei tarvi perintöasiaakaan miettiä. Nyt on pieni omistuskaksio ja pitkä pankkilaina, en tiedä olenko ratkaisevasti onnellisempi =)
 
erilaiset tarpeet
Helppoahan se olisi meidänkin ostaa oma lapsettomana tai korkeintaan yhden lapsen vanhempana, mutta kun lapsia on kolme. Tiedän monia todella nuoriakin perheitä, jotka eivät aiokaan hankkia kuin yhden tai kaksi lasta. He pystyvät asumaan hyvinkin kompaktisti vielä. Kolmas sekoittaa pakkaa merkittävästi ja vaikuttaa huimasti tilan tarpeeseen. Tavisbudjetilla ostettavat kaksiot ja kolmiot rajautuvat automaattisesti pois ja vähintään 4-5h+k kodit tulevat kyseeseen jos järkevästi meinaa pidempään asua. Ei sellaisia koteja niin halvalla enää ostetakaan. Vaatii enemmän säästöjä kuin pienempien asuntojen osto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinkkuäiti;29583007:
Mun mielestä on naurettavaa väittää, että et saa rahaa enempää kuin alle 1000 euroa. Sähän saa enemmän koska kun ilmoitat palkkasi niin sä ilmoitat sen mitä saat ennen kuin siitä on maksettu vuokra tms. Luuletko olevasi ainoa joka joutuu maksamaan asumisesta. Sun nettopalkka on se mitä jää verojen jälkeen ennen vuokran maksamista, ei nettopalkka ole se mitä jää vuokran jälkeen. Tästä asiasta on sun kanssa väännetty täällä ennenkin, mutta et näytä edelleenkään tajuavan asiaa. Ei se ole työnantajan päänsärky mitä sulle jää vuokran jälkeen jos palkka kuitenkin maksetaan sen suuruisena kuin pitääkin.

Mun nettopalkka on n.2100 enkä mä nettopalkkaani kertoessani ensin vähennä siitä vuokran määrää. Mähän valehtelisin silloin.
En ole väittänyt, että olisi työnantajan päänsärky tämä asia. Kyse on kannattavuudesta. Ilmeisesti on siis väärin se, että laskee paljonko jostain jää itselle. Se on todella vähän, että jos palkka on 2500 euroa ja siitä jää itselle alle 1000 euroa.

Olet varmaan tietoinen, että esimerkiksi toimeentulotukea saaville se osuus otetaan huomioon asumiskulujen jälkeen. Nimenomaan jos puhutaan ihmisten toimeentulosta ja käytössä olevasta rahasta, niin tulee huomioida se paljonko ihmisille jää asumiskulujen jälkeen rahaa.

Enkä ole puhunut, että NETTOPALKKANI olisi alle tuhat euroa. Olen kirjoittanut paljonko minulle jää rahaa, kun vähennän kuukausittaiset laskut siitä summasta.

Mutta nettopalkkani on siis 1830 euroa, josta jää 980 euroa, kun vähennän summasta asumiskulut sekä sähkölaskun, internetin ja linja-autokortin hinnan. Mielestäni todella vähän, kun otetaan huomioon mm. vapaa-ajan menetys.
 
Viimeksi muokattu:
Älytöntä
Se on todella vähän, että jos palkka on 2500 euroa ja siitä jää itselle alle 1000 euroa.

Enkä ole puhunut, että NETTOPALKKANI olisi alle tuhat euroa. Olen kirjoittanut paljonko minulle jää rahaa, kun vähennän kuukausittaiset laskut siitä summasta.

Mutta nettopalkkani on siis 1830 euroa, josta jää 980 euroa, kun vähennän summasta asumiskulut sekä sähkölaskun, internetin ja linja-autokortin hinnan. Mielestäni todella vähän, kun otetaan huomioon mm. vapaa-ajan menetys.
Todella kieroutunut tapa ajatella. Sinulla EI JÄÄ alle tuhat euroa, vaan 1830 euroa josta päätät maksella erinäisiä laskuja. Onko sinulle jotenkin järkytys että sähkö maksaa, tai että bussilippu maksaa? En voi ymmärtää laskutapaasi.

Sama kuin minä väittäisin että mulla jää itselle 500 euroa 2800 euron nettopalkasta, kun olen maksanut siitä asuntolainan+ylimääräiset lyhennykset, ruoan, sähköt, auton kulut, kissojen hiekat + ruoat, vaatteet... Nyyh nyyh, näiden kulujen jälkeen mulle jää rahaa vain 500 euroa, kuinka väärin tämä onkaan!

Nettopalkka on nettopalkka, ei se summa mitä jää humputteluun kun siitä vähennetään ihan normaaleja elämisen kuluja. Jos sä valitset käyttää melkein tonnin asumiseen ja bussilippuun niin se on SUN VALINTA, ihan niinkuin minullakin on VALINTA lyhentää asuntolainaa 1500 euroa kuussa. En silti väitä että mulla jää käteen 1300 tai 1000 tai 500 euroa riippuen siitä mitä kaikkea nyt keksisinkään laskea siitä pois.
 
raskaana
[QUOTE="mamitsu";29582586]Korkotuen 5 prosenttiyksikön leikkauksesta tuli 700 milj.euron säästöt... Joko alkaa suuruusluokka avautua? :)[/QUOTE]

Ja mitenkähän tuo on mahdollista jos vuonna 2008 (jolloin korot oli muuten nykyistä korkeammat) noita korkovähennyksiä tehtiin 880 miljoonaa??

Lähde:
Asuntolainan korkojen verov
 
Reilusti yli 30vuotias ja vielä perheellinen, mutta asumme vuokralla. Emme asuisi mitenkään muuten halvemmalla ja paremmin kuin nyt asumme.
En usko. Suomessa yhtiövastikkeet ovat keskimäärin 3,51e/m2/kk, josta voit laskea keskimääräiset asumiskulunne vastaavankokoisessa omistusasunnossa. Lisäksi tietysti mahdollinen lainan korko (mikäli siis on lainaa), joka on nykyisellä korkotasolla 150ke lainasta reilun satkun kuussa. Eli esim. 80m2 asunto, lainaa 150ke, asumiskulut keskimäärin 80m2 x 3,51e/m2 + 120e = 400e/kk.

Lainan lyhennyksethän eivät tietenkään ole asumiskulu, vaan itselleen säästämistä. Mikäli lyhennykset välttämättä haluaa laskea asumisen kuluiksi, niin sitten vertailuun on otettava myös vuokra-asujan osalta se summa, jonka hän säästää kuukausittain säästötilille, rahastoihin tai osakkeisiin (kaipa te johonkin säästätte?).
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29583365:
Lainan lyhennyksethän eivät tietenkään ole asumiskulu, vaan itselleen säästämistä. Mikäli lyhennykset välttämättä haluaa laskea asumisen kuluiksi, niin sitten vertailuun on otettava myös vuokra-asujan osalta se summa, jonka hän säästää kuukausittain säästötilille, rahastoihin tai osakkeisiin (kaipa te johonkin säästätte?).
Lainanlyhennys on kuitenkin pois käyttörahoista ja vaikuttaa suoraan sen hetkiseen elintasoon. Usein asuntolainaa vieläpä maksetaan niin pitkään, että se todellakin vaikuttaa. Olisi harhaanjohtavaa jättää se huomiotta. Muu säästäminen on vähän eri juttu, koska se on vapaaehtoista ja sen voi (periaatteessa) lopettaa koska tahansa ilman, että elämässä mikään muuttuu. Lisäksi sinäkin tiedät, ettei siinä lainassa makseta vain sitä "omaa", vaan myös korkoja, eli "ylimääräistä".

Eri asia sitten, kun katsoo pitkällä aikavälillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29583398:
Ok, en usko silti.
Toisaalta esim. kaupungin asunnossa vuokra voi olla olla todella pieni, jolloin ei ole suurta eroa johonkin vastaavankokoisen asunnon yhtiövastikkeeseen. Lisäksi muita kuluja ei vuokralla asumisesta tule. Joten hyvinkin voi olla, että vuokralla asuminen on edullisempaa tai suunnilleen samanhintaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29583430:
Lainanlyhennys on kuitenkin pois käyttörahoista ja vaikuttaa suoraan sen hetkiseen elintasoon. Usein asuntolainaa vieläpä maksetaan niin pitkään, että se todellakin vaikuttaa. Olisi harhaanjohtavaa jättää se huomiotta. Muu säästäminen on vähän eri juttu, koska se on vapaaehtoista ja sen voi (periaatteessa) lopettaa koska tahansa ilman, että elämässä mikään muuttuu. Lisäksi sinäkin tiedät, ettei siinä lainassa makseta vain sitä "omaa", vaan myös korkoja, eli "ylimääräistä".

Eri asia sitten, kun katsoo pitkällä aikavälillä.
Korothan minä huomioinkin asumiskuluiksi jo tuossa "laskelmassani", luonnollisesti.

En silti ymmärrä, miksi itselleen säästäminen asuntolainan lyhentämisen muodossa olisi jotenkin täysin eri asia, kuin saman summan säästäminen vaikkapa osakerahastoon. Molemmat ovat tiukan paikan tullen realisoitavissa, jos kohta asunto ei ihan yhtä likvidi olekaan. Sen vastineeksi tuotto on kuitenkin ollut historiallisessa katsannossa erittäin vakaata ja tulee olemaan jatkossakin (vaikkakin tuottoprosentti tulee varmasti olemaan matalampi kuin mihin on totuttu).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29583442:
Toisaalta esim. kaupungin asunnossa vuokra voi olla olla todella pieni, jolloin ei ole suurta eroa johonkin vastaavankokoisen asunnon yhtiövastikkeeseen. Lisäksi muita kuluja ei vuokralla asumisesta tule. Joten hyvinkin voi olla, että vuokralla asuminen on edullisempaa tai suunnilleen samanhintaista.
Käsittääkseni kaupunkien asuntovuokraustoiminta on nykyään yhtiöitettyä, eikä näiden kai periaatteessa pitäisi olla mahdollista toimia valtion subventoimina markkinahäirikköinä. Käytäntö voi toki olla toinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29583461:
Korothan minä huomioinkin asumiskuluiksi jo tuossa "laskelmassani", luonnollisesti.

En silti ymmärrä, miksi itselleen säästäminen asuntolainan lyhentämisen muodossa olisi jotenkin täysin eri asia, kuin saman summan säästäminen vaikkapa osakerahastoon. Molemmat ovat tiukan paikan tullen realisoitavissa, jos kohta asunto ei ihan yhtä likvidi olekaan. Sen vastineeksi tuotto on kuitenkin ollut historiallisessa katsannossa erittäin vakaata ja tulee olemaan jatkossakin (vaikkakin tuottoprosentti tulee varmasti olemaan matalampi kuin mihin on totuttu).
No, jos tuollaisia summia laittaa jatkuvasti osakerahastoon, niin tietysti silloin kannattaa miettiä, olisiko asuntolainan lyhennys sittenkin kannattavampaa (ja varmaan olisikin).
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies
ehkä wieruudella on jostain erityisestä syystä (esim. vuokranantaja on oma mummo) poikkeuksellisen halpa vuokra ja siksi hänen tapauksessaan nykyinen vuokra-asunto todella on halvin mahdollinen asumismuoto
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29583475:
Käsittääkseni kaupunkien asuntovuokraustoiminta on nykyään yhtiöitettyä, eikä näiden kai periaatteessa pitäisi olla mahdollista toimia valtion subventoimina markkinahäirikköinä. Käytäntö voi toki olla toinen.
Onko se markkinahäiriköintiä, jos vuokra on kohtuullinen ja mahdollistaa esimerkiksi pienituloiselle perheellekin säällisen asumistason?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29583477:
No, jos tuollaisia summia laittaa jatkuvasti osakerahastoon, niin tietysti silloin kannattaa miettiä, olisiko asuntolainan lyhennys sittenkin kannattavampaa (ja varmaan olisikin).
No niin, olemme siis samaa mieltä. :) Sekin kannattaa muistaa, että se parjon parjattu asuntotulo on ainakin vielä toistaiseksi täysin verovapaata... Tilastokeskus - K
 

Yhteistyössä