Oletteko koskaan ajatelleet....virikehoidosta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
HALOO
"No sit vaan lapsi kotiin ja hoitaa itse. Jos kerran on niin vaikeaa. Kotiäidin tulee kuljettaa lapsi vaikka maailman ääriin hankkimaan seuraa,mutta työssäkäyvä ei voi viedä lastaan sinne kaupungin toiselle puolella. Oisko kannattanu miettiä etukäteen."

ja piti vielä sanoa, että KOTIÄITI on KOTIÄITI ihan syystä, silloin lasta ei OLE PAKKO viedä maailman ääriin hoitoon kun itse on KOTIÄITI!
 
Tiiamari
Täähän on aivan sairasta moittia niin sanottuja virike paikoilla olevia lapsia. Mikä tekee työssä käyvästä paremman? Ei mikään muuta kun oma sädekehä pään päällä kirkastuu. Ja mistä te tiedätte kuka on virike lapsi? Joku tuossa kirjoittikin että meidän pvkodissa on vain 1 virikelapsi.....ovat ilmeisesti sen tällä mammalle kertoneet?
 
[QUOTE="molli";22915595]Lue aiempi vastaukseni. Meidän kunnassa päiväkoteja lakkautetaan ihan muista syistä: viimeksi kaksi ihan täyttä päiväkotia, toinen homeen, toinen huonojen tilojen takia.
Vielä esimerkiksi: omien lapseni seitsemän hoitovuoden aikana ei kummallakaan ole koskaan ollut täyttä ryhmää. Nytkin kuopuksen päivähoitopryhmässä on alle 20 lasta, joista tosin 1 on kahden paikalla.[/QUOTE]

Nuo ovat ihan tavallisia päiväkodin lakkautus syitä. teillä on kyllä hieno tilanne. Ja se on todella hyvä asia. Kaikkialla näin ei ole. Mutta luuletko tosiaan, että jos noita virikelapsia ei enää koskaan tulisi päiväkotiin niin että ryhmäkoot jäisivät ikuisesti noin pieniksi? Yhden -kahden lapsen vaje varmaan vielä menee, mutta pidemmän päälle liian pienet ryhmät supistettaisiin, tai sieltä ainakin otettaisiin liiat aikuiset pois.
Nämä on raha ja ksutannus kysymyksiä. Mitään kannattamatonta ei kannata ylläpitää. Loputtomasti.
Edelleen sitä mieltä, että mun mielestä vanhempien pitäsii vaatia parempaa ja laadukkaampaa hoitoa, ei tapella keskenämme.
 
HALOO
Täähän on aivan sairasta moittia niin sanottuja virike paikoilla olevia lapsia. Mikä tekee työssä käyvästä paremman? Ei mikään muuta kun oma sädekehä pään päällä kirkastuu. Ja mistä te tiedätte kuka on virike lapsi? Joku tuossa kirjoittikin että meidän pvkodissa on vain 1 virikelapsi.....ovat ilmeisesti sen tällä mammalle kertoneet?
työssäkäyvän on PAKKO viedä lapsi hoitoon, kotiäidin ei ole!
siinä on vissi ero ja todella iso ero onkin!
 
Keittiönoita
Mä en aiemmin ymmärtänyt nk virikehoidon ideaa. Oma esikoiseni ei mennyt enää 5-vuotiaana päiväkotiin, koska minä jäin kuopuksen kanssa kolmeksi vuodeksi kotiin. Kotona oli esikoiselle paljon enemän virikkeitä kuin päiväkodissa ja sen asian totesi myös toimintaterapeutti täällä käydessään. Erona vaan 20 vuotta sitten oli se, että myös muut äidit pitivät isommat lapsensa kotona, kun perheeseen syntyi vauva. Isompaa lasta ei siis tarvinnut kiikuttaa päiväkotiin kavereiden vuoksi vaan kavereita oli riittämiin kotipihassa, naapurustossa ja leikkipuistoissa. Nykyisin pihat ovat autioita eikä leikkipuistoissakaan juuri näy ketään.
 
"vieras"
ja taas täällä "puhuu" oman navan tuijottaja, kerropa asia uudelleen kun menet töihin (jos joskus jonnekin pääset, jaksat tai viitsit mennä) ja joudut kuljettamaan oman lapsesi kilometrien päähän, joka aamu herätät lapsesi jopa tuntia aikasemmin kuin muuten pitäisi esimerkiksi, menet töihin seitsemäksi aamulla, joudut herättämään lapsen puoliseitsemältä ja viet lähihoitoon tai joudut herättämään puolikuudelta että viet kauemmas hoitoon, koska joku virikelapsi on vienyt teidän paikan siitä lähihoidosta, et olisi itsekään kovin ymmärtäväinen näistä virikelapsista!
se on varma että omalle kohdalle jos ja kun näin sattuu, et ole enää tuota mieltä mitä tuossa kirjoitit ;)
No,toi mun vastaus nyt oli lähinnä tarkoitettu Silvia Logolle,hieman sarkastiseen sävyyn. "virikelapsi on vienyt paikan.." no mitäs jos se virikelapsi lähtee ja paikka meneekin naapurin Peralle,lämmittääkö se enemmän sun sydäntä aamuisin? Mä olen äitiyslomalla,ja kyllä kiitos,uskon hoitovapaan jälkeen jaksavani ja viitsiväni mennä takaisin töihin :) Jos mulla olisi täällä vauvan lisäksi kaksi- tai kolmevuotias,niin tietenkin pitäisin hänet kotona. Tuon ikäinen ei vielä kavereita liiemmälti tarvitse. Mutta 4-5 vuotias on jo mun mielestä asia erikseen ja pidän sitä lapsen vähättelynä ettei hän muka tarvitsisi seuraa ja vuorovaikutusta ikäistensä kanssa. Lähtökohtaisesti meidän perheessä on mietitty ihan ensin että missä meidän on hyvä olla ja elää,noin niinkuin kokonaisvaltaisesti. Ja jos se sattuu olemaan täällä maalla,niin enhän mä nyt hitto soikoon taloani myy sen takia,että sun lapsi pääsee hoitoon. Ja koska virikehoitoon on täysi oikeus,kuten muuhunkin hoitoon,niin miksi emme käyttäisi sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22915697:
Mä en aiemmin ymmärtänyt nk virikehoidon ideaa. Oma esikoiseni ei mennyt enää 5-vuotiaana päiväkotiin, koska minä jäin kuopuksen kanssa kolmeksi vuodeksi kotiin. Kotona oli esikoiselle paljon enemän virikkeitä kuin päiväkodissa ja sen asian totesi myös toimintaterapeutti täällä käydessään. Erona vaan 20 vuotta sitten oli se, että myös muut äidit pitivät isommat lapsensa kotona, kun perheeseen syntyi vauva. Isompaa lasta ei siis tarvinnut kiikuttaa päiväkotiin kavereiden vuoksi vaan kavereita oli riittämiin kotipihassa, naapurustossa ja leikkipuistoissa. Nykyisin pihat ovat autioita eikä leikkipuistoissakaan juuri näy ketään.
Tämä on niin totta.
Pitäisi kehittää ja parantaa kerhotoimintaa. Ja panostaa kerhotoiminnan laatuun! Uskoisin, että silloin vanhemmilla olisi oikeasti haluja ottaa lapsi pois hoidosta JOS lapsella olisi virikkeellistä toimintaa ja seuraa myös kotihoidossa. Ja puistoissa kavereita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22914646]
On lapsia, pieniäkin, jopa alle 3-vuotiaita, jotka ovat olleet päiväkodissa ja ystävystyneet, kokeneet elon siellä hyväksi ja turvalliseksi, mukavaksi. Mitä pahaa siinä on, että sama lapsi jatkaa päiväkodissa vaikka kahtena päivän viikossa, kun vauva syntyy? Miksi katkaista hyvin alkanut "ura" päiväkodissa viihtyvältä lapselta alle vuodeksi, kun sitten on taas palattava takaisin? Ei pompottelukaan ole hyvä juttu lapselle vaan ennemminkin jatkuvuus.
[/QUOTE]

On aikuisia jopa 30 vuotiaita jotka ovat olleet töissä ja ystävystyneet, kokeneet elon siellä hyväksi ja turvalliseksi, mukavaksi. Mitä pahaa siinä on että äiti jatkaa töissä vaikka muutaman päivän viikossa, kun vauva syntyy? Miksi katkaista hyvin alkanut ura alle vuodeksi, kun sitten on taas palattava töihin? Ei pompottelukaan ole hyvä juttu työelämässä vaan pikemminkin työn jatkuvuus.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22915747]On aikuisia jopa 30 vuotiaita jotka ovat olleet töissä ja ystävystyneet, kokeneet elon siellä hyväksi ja turvalliseksi, mukavaksi. Mitä pahaa siinä on että äiti jatkaa töissä vaikka muutaman päivän viikossa, kun vauva syntyy? Miksi katkaista hyvin alkanut ura alle vuodeksi, kun sitten on taas palattava töihin? Ei pompottelukaan ole hyvä juttu työelämässä vaan pikemminkin työn jatkuvuus.[/QUOTE]

Eihän tää ees millään lailla liittynyt aiheeseen..? Aiheena on lasten virikehoito. Vai tosissasko rinnastat aikuisen ja lapsen sosiaalisen kehityksen keskenään?
 
Voi kyllä monet jäävät ilman paikkaa. Harva vaan lähtee oikeusteitse hakemaan siitä korvausta. Se on muuten mahdollista. Vaan jäävät sitten lapsen kanssa vielä hetkeksi kotiin. Osa on joutunut jättämään työpaikkansa sen takia että lasta ei saa hoitoon.

Jos päiväkoti on täynnä, niin se on täynnä. Silloin sinne ei mahdu enää yhtään lasta. Yleensä ne on mitoitettu niin, että ei voi ottaa enää edes ylimääräistä aikuista, jolloin voisi tehdä super suuria ryhmiä.
Päivähoito oikeus vain niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat.



Tuohin vahvennettuun tekstiin yhdyn täysin ja muutenkin sun kirjotukset ovat hyviä. Me asutaan maalla ja vaikka niitä kavereita ei aina ookkaa nurkan takana niin näen kyllä maalla asumisessa hyviäkin puolia....virikkeitä löytyy täältäkin jos haluaa. Ladut lähtevät talon nurkalta. Löytyy pulkkamäkiä omasta takaa jne. Kesällä tehdään retkiä metsään ja ihaillaan luontoa/eläimiä ym. Ei aina tarvi lähteä autolla lapsen kanssa kauas joskus on hyvä nähdä lähelle.
 
"poikia3"
Mulla on keskimmäinen ollut ns. virikehoidossa kolmena päivänä viikossa, ja se mitä siellä tarjosivat mitä itse en kyennyt oli kielitaito. Eli lapsi oli ruotsinkielisessä päiväkodissa leikkimässä ja kehittämässä ruotsinkielen taitoaan.

Esikoinen oli seurakunnan päiväkerhossa aikoinaan, mutta ruotsinkielistä vastaavaa toimintaa ei olisi ollut lähimaillakaan - ja siksi tämä vaihtoehto olisi ollut kokonaan pois suljettu.
 
[QUOTE="vieras";22915703]No,toi mun vastaus nyt oli lähinnä tarkoitettu Silvia Logolle,hieman sarkastiseen sävyyn. "virikelapsi on vienyt paikan.." no mitäs jos se virikelapsi lähtee ja paikka meneekin naapurin Peralle,lämmittääkö se enemmän sun sydäntä aamuisin? Mä olen äitiyslomalla,ja kyllä kiitos,uskon hoitovapaan jälkeen jaksavani ja viitsiväni mennä takaisin töihin :) Jos mulla olisi täällä vauvan lisäksi kaksi- tai kolmevuotias,niin tietenkin pitäisin hänet kotona. Tuon ikäinen ei vielä kavereita liiemmälti tarvitse. Mutta 4-5 vuotias on jo mun mielestä asia erikseen ja pidän sitä lapsen vähättelynä ettei hän muka tarvitsisi seuraa ja vuorovaikutusta ikäistensä kanssa. Lähtökohtaisesti meidän perheessä on mietitty ihan ensin että missä meidän on hyvä olla ja elää,noin niinkuin kokonaisvaltaisesti. Ja jos se sattuu olemaan täällä maalla,niin enhän mä nyt hitto soikoon taloani myy sen takia,että sun lapsi pääsee hoitoon. Ja koska virikehoitoon on täysi oikeus,kuten muuhunkin hoitoon,niin miksi emme käyttäisi sitä.[/QUOTE]

No mun lapsonen ei ole kovin nopeasti menossa hoitoon. Tai joutuu elämään pph:n arkea. Ja kun menee hoitoon haemme häntä tohon yksityiseen päiväkotiin ja itse menen takaisin päiväkotiin töihin.
Ellei lapsi mene sitten mummolla hoitoon.

Mä satun lastenhoitajana näkemään, mitä on kuskata lasta pitkälle hoitoon ja monet näistä vanhemmista ovat siirtojonossa, joten kun se virikelapsi lähtee pois, niin yleensä tämä jonossa oleva lapsi saa paikan ennen sitä naapurin Peraa.
 
Ratakiskoa
Meidän pk.n johtaja sanoi vanhempainillassa että pienten ryhmässä oli alkusyksystä pari kuukautta tilanne että lapsia oli hoidossa vain 10 (14 paikkaa) joista 3 osa-aikaista (eli vähemmän kuin 5 pvä/vko). JO SILLOIN sai lähes päivittäin soittoja että henkilökuntaa pitää siirtää toisiin päiväkoteihin koska henkilökuntaa on liikaa. Eli luuletteko te tollot että niiden lasten väheneminen ei välittämästi näkyisi myös henkilökunnan vähenemisenä? Kun jo parin kuukauden ohimenevässä tilanteessa sitä suunnitellaan? Ja meidän kunnassa on pystytty kaikille halukkaille saamaan hoitopaikka. Nytkin kaveri sai oman sairastumisen vuoksi lapselleen tilapäisen paikan pph:lta, jolla oli ainoastaan yksi lapsi ryhmässä...
 
"poikia3"
Jos päiväkoti on täynnä, niin se on täynnä. Silloin sinne ei mahdu enää yhtään lasta. Yleensä ne on mitoitettu niin, että ei voi ottaa enää edes ylimääräistä aikuista, jolloin voisi tehdä super suuria ryhmiä.
Päivähoito oikeus vain niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat.
Ja vaikka virikelapset lähtevät, ne päiväkodit ovat edelleen täynnä. Siinä käy niin, että se sun lähipäiväkotisi suljetaan ja isompi päiväkoti, johon mahtuu ne jäljelle jäävät jatkaa sitten vaikka 5 kilometrin päässä. Isot kunnat / kaupungit täyttävät päiväkodit 105 prosenttisesti, että ne ovat täysiä myös silloin, kun lapset sairastavat tai ovat hoidossa vain osan viikosta.

Eli päiväkodeissa ei ole yhtään enempää vapaita paikkoja kuin aiemminkaan, vaan päiväkotipaikkoja on kaiken kaikkiaan vähemmän, jos hoitoon pääsee vaan oikeasti hoitoa tarvitsevat. Sitä paitsi, kuka sitä hoitoa oikeasti tarvitsee? Kuka tämän määrittelee?
 
päättäjät lyhytnäköisiä
JO SILLOIN sai lähes päivittäin soittoja että henkilökuntaa pitää siirtää toisiin päiväkoteihin koska henkilökuntaa on liikaa.
Tuon mieletöntä päättäjien lyhytnäköisyyttä. Syytän siitä myös alan ylimmässä johdossa olevia ihmisiä, kun ovat päästäneet tilanteen noin huonoksi. Jos ajoittain onkin ylimääräisiä käsiä varsinkin pienten ryhmässä, kaikki sujuisi paremmin ja lasten kehitys ei vaarantuisi. Niin kuin ylisuurissa ryhmissä.
 
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mun 6-vuotias tyttö kaipaa kavereita. Siis KAVEREITA! On itse sanonut, että on ihan kiva olla äidin ja vauvan kanssa joskus kotonakin, mutta haluaisi myös päästä päiväkotiin puuhailemaan kavereiden kanssa ja leikkimään toisten LASTEN kanssa. Siispä tyttö on parina päivänä viikossa pk:ssa ihan oman tahdon mukaan. Jos jonain päivänä ei huvita mennä, niin sitten ei mennä. Vielä sellaista päivää ei ole tullut vastaan.
 
"vieras"
"No sit vaan lapsi kotiin ja hoitaa itse. Jos kerran on niin vaikeaa. Kotiäidin tulee kuljettaa lapsi vaikka maailman ääriin hankkimaan seuraa,mutta työssäkäyvä ei voi viedä lastaan sinne kaupungin toiselle puolella. Oisko kannattanu miettiä etukäteen."

ja piti vielä sanoa, että KOTIÄITI on KOTIÄITI ihan syystä, silloin lasta ei OLE PAKKO viedä maailman ääriin hoitoon kun itse on KOTIÄITI!
Ei hoitoon,vaan saamaan seuraa muista lapsista. Kai sillä lapsella kavereita saa olla vaikka äiti onkin kotiäiti?
 
"vieras"
No mun lapsonen ei ole kovin nopeasti menossa hoitoon. Tai joutuu elämään pph:n arkea. Ja kun menee hoitoon haemme häntä tohon yksityiseen päiväkotiin ja itse menen takaisin päiväkotiin töihin.
Ellei lapsi mene sitten mummolla hoitoon.

Mä satun lastenhoitajana näkemään, mitä on kuskata lasta pitkälle hoitoon ja monet näistä vanhemmista ovat siirtojonossa, joten kun se virikelapsi lähtee pois, niin yleensä tämä jonossa oleva lapsi saa paikan ennen sitä naapurin Peraa.
Vaikka Peralla on ihan sama tilanne?
 
"vieras"
[/B]

Tuohin vahvennettuun tekstiin yhdyn täysin ja muutenkin sun kirjotukset ovat hyviä. Me asutaan maalla ja vaikka niitä kavereita ei aina ookkaa nurkan takana niin näen kyllä maalla asumisessa hyviäkin puolia....virikkeitä löytyy täältäkin jos haluaa. Ladut lähtevät talon nurkalta. Löytyy pulkkamäkiä omasta takaa jne. Kesällä tehdään retkiä metsään ja ihaillaan luontoa/eläimiä ym. Ei aina tarvi lähteä autolla lapsen kanssa kauas joskus on hyvä nähdä lähelle.
Vauva. VAUVA. V-A-U-V-A. Vauva ja viisivuotias.
 
Olettekos ajatelleet asiaa tältä kannalta: Mitä enemmän lapsia on päiväkodissa hoidossa, sitä enemmän kunnan on pakko ylläpitää pk paikkoja ja se tarkoittaa, että on pakko ylläpitää tiheämpää päiväkotiverkostoa kuin jos lapsia olisi vähemmän.

Linjaushan on selvä ja näkyy koulujen lakkauttamisissa: pienet koulut lakkautetaan ja lapset pakotetaan matkustamaan isompiin kouluihin joihin kerätään lapset laajemmalta alueelta.

Sama tapahtuisi päiväkotien kohdalla, jos sinne ilmoitettujen lasten määrä vähenisi. Pienet päiväkodit lopetettaisiin ja lapset kasattaisiin harvempiin isoihin päiväkoteihin ja kuljetusmatkat pitenisivät ja infektioiden määrä taas kasvaisi kun olisi enemmän räkäneniä pyörimässä samassa talossa ja pihassa.

Älkää olko hölmöjä ja naiveja. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen vähentäisi lapsia jotka menevät päiväkotiin, se vähentäisi lapsia per päiväkoti ja siitä saisivat taas kunnanISÄT aiheen säästää ja lakkauttaa yksiköitä.

Mitä enemmän lapsia on päiväkodeissa, sitä parempi päiväkotitarjonta ja -verkko Suomessa sailyy.

Virikelapset päiväkoteihin!
 
"Horuksen silmä"
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;22916037:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mun 6-vuotias tyttö kaipaa kavereita. Siis KAVEREITA! On itse sanonut, että on ihan kiva olla äidin ja vauvan kanssa joskus kotonakin, mutta haluaisi myös päästä päiväkotiin puuhailemaan kavereiden kanssa ja leikkimään toisten LASTEN kanssa. Siispä tyttö on parina päivänä viikossa pk:ssa ihan oman tahdon mukaan. Jos jonain päivänä ei huvita mennä, niin sitten ei mennä. Vielä sellaista päivää ei ole tullut vastaan.
Mun 6 -vuotias tyttö on päivisin eskarissa missä tapaa kavereitaan. Ja sen lisäksi hän kykenee muina aikoinakin näkemään kavereitaan. Ei mun täydy häntä tuupata virikehoitoon vaikka kuinka alkaisi mankumaan että haluaa mennä päiväkotiin näkemään kavereita. Mä olen aina käsittänyt että päiväkoti on HOITOpaikka ja miksi lapsi tarvitsee hoitoa jos vanhemmista toinen on kotona?
Sysätäänkö tässä vanhempien vastuu hoitopaikoille? Itse koen että päiväkoti on se paikka minne on PAKKO viedä lapset koska itse ei töiltä kerkeä heidän kanssaan viettämään aikaa.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22915493]No huh..onneks meidän kunnassa ne ilmeisesti ajattelee järjellä näitä..hoitopaikat katotaan asuinalueen mukaan.[/QUOTE]

Hoitopaikat katsotaan täälläkin asuinalueen mukaan, MUTTA jos se lähin päiväkoti on täys niin silloin lapsi ei todellakaan pääse sinne lähimpään. Ja tällöin päiväkodissa voidaan pyytää että jospa se virike Matti tai Maija vois vähentää niitä virikepäiviä tai jäädä vaikka kotiin että paikka saataisiin sitä enemmän tarvitsevalle. Ja musta se jos mikä on järkevää.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22916245]Mun 6 -vuotias tyttö on päivisin eskarissa missä tapaa kavereitaan. Ja sen lisäksi hän kykenee muina aikoinakin näkemään kavereitaan. Ei mun täydy häntä tuupata virikehoitoon vaikka kuinka alkaisi mankumaan että haluaa mennä päiväkotiin näkemään kavereita. Mä olen aina käsittänyt että päiväkoti on HOITOpaikka ja miksi lapsi tarvitsee hoitoa jos vanhemmista toinen on kotona?
Sysätäänkö tässä vanhempien vastuu hoitopaikoille? Itse koen että päiväkoti on se paikka minne on PAKKO viedä lapset koska itse ei töiltä kerkeä heidän kanssaan viettämään aikaa.[/QUOTE]

Lue toi sun ensimmäinen lause uusiksi ja ajattele jos näin ei olisi. JOS lapsi ei olis eskarissa,JOS niitä kavereita ei olis kodin lähistöllä tai tuttavapiirissä? JOS sen lapsen ainoa mahdollisuus leikkiä ikäistensä kanssa olisi ihan oikeasti tuo muutaman tunnin virikehoito?
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22916293]Lue toi sun ensimmäinen lause uusiksi ja ajattele jos näin ei olisi. JOS lapsi ei olis eskarissa,JOS niitä kavereita ei olis kodin lähistöllä tai tuttavapiirissä? JOS sen lapsen ainoa mahdollisuus leikkiä ikäistensä kanssa olisi ihan oikeasti tuo muutaman tunnin virikehoito?[/QUOTE]

JOS niin olisi niin voisin toki katsoa peiliin ja miettiä MIKSI lapsillani ei ole seuraa. Mä koen vanhemman velvollisuutena viedä lapsia sinne missä seuraa on. Oli sitten kyseessä leikkipuistot, kerhot tms. Mutta päiväkoti ei mielestäni ole se paikka minne lapsi laitetaan jos vanhemmista toinen on kotona.
Ja jos asuu maaseudulla niin varmaan on käytössä auto jolla voi sitten mennä lähimpään kaupunkiin tai taajamaan viemään lapsia virikkeiden pariin.
 
Ihan vaan pelkän aloituksen luin, ja hymähdin.

Ei kai virikehoidossa siksi käydä, että siellä työskentelevät ihmiset olisivat parempia kasvattajia tai parempia hoitajia kuin oma äiti tai isä...hymähdän noin typerälle ajatukselle.

Siellä lapsi tapaa ikäisiään lapsia, solmii ystävyyssuhteita, oppii olemaan lapsiryhmän jäsenenä, oppii olemaan erossa vanhemmistaan, sen sellaista. Ja virikehoito on kerhoilua ja puistoilua hienompaa siksi, että siitä muuntautuu kädenkäänteessä hoitopaikka lapselle sitten kun se "oikea" tarve hoidolle alkaa. Tuttu paikka, tutut aikuiset, tutut lapset - ei sopeutumisen tuskaa.

Virikehoito on ehdottomasti yksi hienoimmista asioista mitä on keksitty. Se, että jotkut vitipäät olettavat sen tarkoittavan sitä että 1 v lapsi pitää viedä hoitoon kello 06:30 ja hakea kello 17:00 jokaisena arkipäivänä, ei liity järkevien vanhempien lasten virikehoidossa olemiseen millään lailla.
 

Yhteistyössä