oletteko pistäneet 3 vuotiaan hoitoon jos hoidatte pienempää sisarusta kotona?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
mietin että kuinka kaunan hoidan esikoista myös kotona kun ajattelin pikkuveljeä hoitaa ainakin reilu kaksi vuotiaaksi asti kotona. esikoinen on nyt 2v4kk ja vauva 2kk. pohdin että laittaako esikoisen hoitoon esim. 3päivää viikossa kun täyttää kolme vai hoidanko kotona :)
 
Minä aion ottaa 4-vuotiaan pois hoidosta kun jään äitiyslomalle hetken päästä,esikoinen meni hoitoon kuopuksen kanssa yhtäaikaa ollessaan reilu 3,5-vuotias.Eli vastaus kysymykseen on en laittaisi hoitoon 3-vuotiasta jos olen pienemmän kanssa kotona.
 
mimmu
Mä hoidan esikoisen kotona 4,5-vuotiaaksi saakka, jolloin palaan töihin. Esikoinen käy kerhossa 2 kertaa viikossa, jonka lisäksi käydään avoimessa päiväkodissa, seurakunnan perhekerhossa ja leikkipuistossa. Nämä virikkeet saavat luvan riittää :)
 
äippyli
Meillä ihan sama ikäero kun teillä ja viime syksynä 2v 11kk iässä meni kunnan avoimen päiväkodin kerhoon 2x/vko ja hyvin tuntuu viihtyvän. Ite en kanssa tosiaankaan vie isompaa hoitoon, kun nyt voin olla kotona. Onhan lapsellekin ihanaa voida heräillä aamuisin rauhassa ilman loppuelämän kestävää kiirettä ja muutenkin voida nauttia kodin tarjoamasta aikatauluttomuudesta. Kyllä sitä vielä ehtii :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippyli:
Onhan lapsellekin ihanaa voida heräillä aamuisin rauhassa ilman loppuelämän kestävää kiirettä ja muutenkin voida nauttia kodin tarjoamasta aikatauluttomuudesta. Kyllä sitä vielä ehtii :)
Pakko todeta, että kaikki tuo on mahdollista myös vaikka lapsella pk-paikka olisikin :)
Ts. ei päiväkodissa oo pakko olla 8-16 joka päivä, vaan siellä voi käydä esim. tiistaisin ja torstaisin 8:30-12 tai 9-12.
 
meillä menee
Minä laitan neljävuotiaan hoitoon. Tosin meillä on kyllä hoidon tarvekin. Silti hoidan pienemmän kotona. En tiedä vielä miten hoitoasia järjestyy, mutta osa-aikaisesti on hoidossa syksystä alkaen.

Mutta jos minulla ei olisi hoidon tarvetta, laittaisin varmaan siinä tapauksessa kerhoon. Tosin meillä ei enää kerho riitä kaksi kertaa viikossa, sen pitäisi olla neljä kertaa viikossa.
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ota 3-vuotiasta päiväkodista pois jäätyäni äitiyslomalle, jatkaa siellä kahtena päivänä viikossa.
Hyi hyi sinua! Tulet vielä katumaan!
Musta on tärkeää, että 3-vuotias saa säilyttä jo luodut kaverisuhteet ja saa tekemistä näinä kahtena pvänä viikossa. Sitten voi kotona muina päivinä taas tehdä jtn muuta.
 
mie
Jos tulisi toinen niin pitäisin 3-vuotiaan tarhassa osapäiväisesti muutaman tunnin päivässä 2-3 päivää viikossa. On niin tärkeää toiselle, että on omat kaverit, päivärutiinit ja kuviot. Jos vauva olisi "helppo" niin vähemmän, mutta jos saisin yhtä haasteellisen vauvan kuin esikko niin olisi pakko pitää sen verran, että saisi itse nukuttua päikkärit vauvan kanssa.
 
x
Multa pyydettiin,että laittaisin isommat lapset ( 3 & 5 v ) päiväkodin osapäiväryhmään, 4 h / päivä , koska päiväkoti oli lopetusuhan alla kun lapsia ei ollut tarpeeksi. Vuoden muksut ehti olla osapäivätarhalaisia, sit pk pistettiin kiinni ja lapset jäi päivisin kotiin mun kanssa.
 
Meillä isommat lapset ovat aloittaneet leikkikoulun 3 päivänä viikossa noin 3-vuotiaana vaikka on pikkusisaruksia ollut kotona, että ovat saaneet ikäistään seuraa ja vaihtelevaa puuhaa.
Minusta oli ihan hyvä systeemi joka toimi ainakin meidän perheessä ja lapsetkin ovat viihtyneet "koulussaan" hyvin.
 
joku
Harkitsin hetken, että jätän 2-vuotiaan hoitoon vielä pariksi kuukaudeksi lasketun ajan jälkeen. Oli siis hoidossa jo. Jos kuitenkin synnytys ei mene putkeen ja alussa on ongelmia. Mutta otin kuitenkin pois hoidosta hiukan ennen laskettua aikaa.

Ainoastaan siinä tapauksessa voisin harkita vanhemman hoitoon laittamista, jos lapsi olisi jo hoidossa ja jatkaisi hoitoa tutussa paikassa. Mutta jos ei ennen olisi hoidossa ollut, en laittaisi hoitoon ennen kuin nuorempikin hoitoon menisi.
 

Yhteistyössä