oletteko suostuneet moniammatilliseen yhteistyöhön tarhan yms kanssa? jos vaikka puheenviivettä lapsella?

  • Viestiketjun aloittaja ööööhhhh
  • Ensimmäinen viesti
Itse olen ottanut kaiken tarjotun avun ja palvelun vastaan. Kaikkien toimien tarkoitus on kuitenkin tukea vanhempia ja etenkin lasta. Kyllä varmasti sinutkin kutsutaan välillä tapaamisiin, mutta tietysti lapsesi kanssa työskentelevien on hyvä pitää toisensa kartalla.
 
"vieras"
Kyllä. En kyllä moisia kokouksia tiedä olleen. Lapsen ryhmässä oli ihan oma elto. Puheterapeutti kävi useamman kerran päiväkodissa, tosin sitä haettiin kelalta, yksityinen kun oli, en muista kävikö toimintaterapeutti päiväkodissa.

Ja elto oli aina mukana vuosittaista kuntoutussuunnitelmaa tehdessä, siellä oli niin psykologi, neurologi, toiminta-, fysio- ja puheterapeutit sekä sosiaalityöntekijä paikalla sekä me vanhemmat.
 
....
Meillä puheterapeutti ja päiväkoti plus sairaalan henkilökunta tekevät kaikki yhteistyötä. Saatiin puheviiveen vuoksi jopa kelan korotettu vammaistuki eli 200 e/kk. Sillä maksaa kivasti hoitomaksuja. Todellakin se yhteistyö kannattaa.Niin ja aiemmin oli jo se perustuki 88 tms. e/kk ja ilman noita ihmisiä ei olisi tajuttu edes hakea koko tukea!
 
Itse olen kyllä mukana aina noissa kokouksissa missä keskustellaan lapsistani et miten mitäkin.

Se mikä ihmetytti oli et miten sossutantta tuohon liittyy ylipäätänsä..

Noh sanot et tulevaisuudessa haluat olla mukana funtsimas asioita ja kuuntelemas. Niin eiköhän ne ilmota sulle missä ja millon seuraavan kerran =)
 
"vieras"
Se mikä ihmetytti oli et miten sossutantta tuohon liittyy ylipäätänsä..
Neuvoo mitä tukia on mahdollista saada, kertoo mistä löytyy mitäkin apua, auttaa hakemusten kirjoittamisessa. Kirjaa ylös kuntustussuunnitelman teossa käytyjä asioita ja toimittaa ne kirjallisessa muodossa vanhemmille, ettei tarvitse pelkän muistin varassa olla.

Puheviiveisen kohdalla on kertonut esim. sopeutumisvalmennuskursseista, missä niitä on ja miten haetaan (löytyy niin kelan kuin RAYn rahoittamana), mistä haetaan tukiviittomakursseille, mistä haetaan tukiviittomien opetusta kotiin, mitä kaikkea kelan vammaistukihakemukseen kannattaa kirjata, mitä ei ehkä itse hoksaisi sinne laittaa, mistä netistä löytyy viittomamateriaalia jne
 
täh
En suostuisi jollen saisi itse olla mukana. Mitä yhteistyötä se sellainen on että vanhemman seläntakana palaveerataan??? Nyt järki käteen ja olet mukana, muutoin voit löytää itsesi suuremmasta sopasta!!!
 
täh
Minulla nousi karvat pystyyn kun sanoit että sossukin on mukana, miksi? Mitä he haluavat tällä palaveerilla saavuttaa tai selvittää? Voivat keksiä siellä ihan mitä vain, eli sun pitää olla nyt alustapitäen tarkkana mihin suostut, mitä tapahtuu jos et suostu, oletko itse samoilla linjoilla ja erityisesti että olet tietoinen mitä asioita perheestäsi/lapsestasi käsitellään ja miksi.
 
täh
Ja vielä, tavallaan olen ollut samantyyppisessä tilanteessa. Moniammatillinen työryhmä kokoontui lapsemme asioissa, sinne ei vanhempi saanut tulla mutta kirjoitimme oman näkemyksemme sinne ja pidimme huolen että se tuli kuultavaksi. Minusta tuollaiset vanhempien seläntakana toimivat "salaseurat" eivät edistä kenenkään muun asioita kuin sossun ja ovat suoraansanottuna syvältä. Kyllähän sieltä tuli ukaasia ja kovasti oltaisiin oltu ujoa lasta laittamassa psykiatrisiin tutkimuksiin ja koska eskarivuosi meni sairastellessa kovasti, jäi jälkeen tehtävissä, lisäksi loppuvuoden lapsi, joten jo väläytettiin että olisi jälkeenjäänyt jopa kehityksessä. Oman lapsen tuntien, pistimme kovaäänisesti vastaan ja lopulta sossukin joutui antamaan periksi uhkailuistaan huolimatta ja lapsemme koulurauha taattiin. Meinasivat nimittäin kesken starttiluokan aloittaa tutkimukset psykiatrisella. Sitä emme hyväksyneet koska koulu oli alkanut hyvin, kehityksessä ei ollut mitään huolta ja sosiaalisestikin oli ihan normaali, ainoastaan ujohko aikuisia kohtaan pääasiassa. Emme siis nähneet mitään perusteita miksi lapsi pitäisi viedä psykiatrisiin tutkimuksiin. Ja pidimme päämme vaikka sontaa tuli niskaan kyllä!
 
Opettaja
Vastaan tähän ihan nyt oman (2. asteen erityiskoulun) kokemukseni pohjalta, mutta ei se moniammatillinen tarkoita, että sinne _aina_ kaikki pyydetään kokouksiin, vaan sitä, että tarvittaessa kutsutaan ne, jotka tarpeellisiksi nähdään. Eikä siellä kokousteta ilman asianosaisia, vaan halutaan pyytää lupa siihen, että voi esim. tarvittaessa soittaa ja kysyä jossain mietityttävässä asiassa neuvoa juuri sen alan asiantuntijalta. Eli siis se tieto kulkee ihmiseltä toiselle muutenkin kuin kokouksissa, jos näin on tarvis. Sinulla on luonnollisesti oikeus olla mukana joka kokouksessa, joka lasta koskee, ja oletus varmasti on, että olet. Ihan turhaa paniikin lietsontaa sanoa, että pitäisi varoa sosiaalityöntekijän läsnäoloa. Sellainen ei välttämättä ole joka tapaamisessa läsnä, ja sosiaalityöntekijällä tosiaan on etuuksista ja niiden hakemisesta sellaista tietoa, joka ehdottomasti kannattaa hyödyntää.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27190481]Miksi pelkäätte sossuja?[/QUOTE]

En tiedä. En ole ollut tekemisissä eikä ole tarvettakaan. Ylipäätään ajatus siitä, että joku viran puolesta syynäisi minua, perhettäni, kotiani yms tuntuu kamalan epämiellyttävältä.
 
"Kifa"
Todellakin tuo lupa yleensä kysytään sen vuoksi, että jos tulee jotain asiaan liittyvää niin voidaan sitten konsultoida eri alojen asiantuntijoita joustavasti ilman että tarvitsee joka välissä uudestaan vanhempien lupaa tivata. Meillä päin on myös moniammatillisia neuvolapalavereja joihin kokoontuvat kaikki edelläluetellut ammattiryhmät ja sitten keskustellaan niistä lapsista (ja vaikka tautiepidemioista, kelakorvausongelmista yms. jotka koskettavat isompaa lapsijoukkoa) joista kenelläkin on herännyt huolta, ei siis käsitellä ko. palaverissa vain yhtä lasta ja jos jonkun lapsen kohdalla tulee paljon mietittävää niin sitten sovitaan sen lapsen asioita varten ihan erillinen palaveri johon pyydetään vanhemmatkin sitten mukaan. Mutta siis se lupa voidaan kysyä sitä varten että lapsen asioista voidaan tällaisessa yhteispalaverissa mainita.
 
Suostuin, tottakai. Mutta olin itse mukana. Kelto kävi päiväkodilla, itse käytiin puheterapeutilla ja lastenneurologilla, ja päiväkodin edustaja (eli lapsen lto) oli neurologikäynneillä mukana (puheterapeuttikin oli vissiin kerran).

Ihan "turhaan" lasta tutkittiin, ei siinä mitään vikaa ollut vaikka alkoikin suht myöhään puhumaan. Mutta oli kivaa että tutkittiin, koska sitten tiesimme ettei ole vikaa :)
 
"Kifa"
Kuten jo ehdittiin mainita niin ei se sossun läsnäolo automaattisesti tarkoita mitään lastensuojelullista huolta tai vanhempien kyttäämistä vaan sosiaalityöntekijän tehtävä on tosiaan pitää huoli siitä että perhe saa asiaankuuluvat tuet ja tietää myös miten niitä haetaan. Kun ei se esimerkiksi puheterapian kohdalla aina ole mitenkään yksiselitteistä ja vaihtelee kunnittainkin. Sairaaloissa samaa tarkoitusta varten on kuntoutusohjaaja joka on myös aina läsnä kaikissa kuntoutussuunnitelmapalavereissa yms.
 
"vieras"
En ole allekirjoittanut noita yleisesti kysyttyjä lupia. En halua että lapsestani keskusteltaisiin oppilashuoltoryhmässä tai vastaavassa ilman minun erillistä suostumustani.
 

Yhteistyössä