olin bussissa tänään, heräs kysymys; miksi on niin vaikeata SEISTÄ vaunujen vieressä pitämässä niistä kiinni??

Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;22262390:
eli siis olin bussissa liikkeellä tänään, ja taas siinä viereisistä vaunuista nappasin tiukassa mutkassa kiinni; ettei kaatunut lapsi vaunuissa (on muuten sama toistunut muutamasti) :O ja loppu matkan seurasin mutkissa huojuvia vaunuja, kun äiti istui kauempana; eikä vieläkään tuntunut tajuavan vaaraa??!!!!!

eli siis miksi on niin vaikeata SEISOA vaunujen vieressä ja pitää niistä kiinni; kuitenkin niissä istuu (ainakin minulle) tärkein aarre maan päällä??? :O
Samaa mietin minäkin. Tai sitten tullaan keskiovesta ilmaiseksi kyytiin mutta napataan se taapero heti syliin ja mennään istumaan. Ja sitten vaunupaikalle ei mahdu mahdollisesti sellainen joka sit oikeasti tarvitsisi! Itse olen tehnyt 1v7kk ikäiselle selväksi että istuu siellä rattaissaan, en nosta sitä sieltä. Se on ensinnäkin vaarallista jos tulee äkkijarrutus ja toiseksi jos lapsi ei istu rattaissa, voi hän sitten tulla suosiolla etuovesta ja äiti maksaa matkansa.
Kyllä lapsi oppii jo pienestä kuinka toimitaan kunhan aikuinen vaan tekee säännöt selviksi eikä heti taivu pieneen kitinään. Jos lapsi siitä suuttuu niin ei hän siihen itkuun kuole.
 
kuuku
Onneksi asutaan täällä landella (Lahti). Busseissa on keskellä sellainen tyhjä aukko rattaita varten. Ei ole siis kenenkään tiellä kun siinä pitää lapsestaan huolta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitähä?;22262567:
Ihan sama mihin suuntaan menen, olen tiellä. No täällä ei niin hurjastella kyllä että ehkä on muutenkin turvallisempaa kuin pääkaupunkiseudulla.
No tuskin sinä niin suuri ihminen olet että niin pahasti olet tiellä ettet voisi siinä seisoa pitämässä vaunuista kiinni! Täällä pk-seudulla sentään tuota ihmistä niin paljon ettei kukaan ole koskaan valittanut vaikka kaksi äitiä seisoo siinä keskiovien edessä, siinä sitten väistellään takaosaan menijöitä ja keskiovesta lähtijöitä.
Ei jarru todellakaan takaa sitä etteikö vaunu pääsisi kaatumaan kurvissa. Vaarallista jättää vaunuja vartioimatta. Ehkä tämä taas niitä tilanteita joista joku oppii vasta sitten kun vahinko käy, jos silloinkaan. Se on vain harmi että kärsijänä on aina näissä tilanteissa lapsi, vaikka aikuisen kuuluisi olla se joka estää vaarat!
 
hyvä että saa keskustelua aikaan.. :) sitä toivoinkin että saisi ajateltavaa, ne kenen mielestä "kyllä ne siinä pysyy pitämättä".. :O siis mulla kanssa ihan tukevat vaunut MUTTA oikeasti täällä pk-seudulla (millä asun) on kanssa todettu noita rallikuskeja+bussin eteen kiilaavia autoilijoita yms. nähty on paljon äkkijarrutuksia; että joutunut vaunuja pitämään kiinni kynsin hampain ettei kaadu..

ihan käsittämätöntä että joku luottaa siihen ettei vaunut voi kaatua??!!! sama jos miettisi vaikka että jätämpä lapsen syöttötuoliin ja lähden vessaan... minä en ainakaan halua kokeilla oman lapsen terveyden kohdalla että kaatuuko vai eikö... :O
 
"asdf"
Mulla on kerran vetänyt vaunut melkein kuperkeikan kun hetkeksi irroitin otteen laittakseni lompakon pois ja bussi kaarsi reippaasti vasemmalle. Onneksi oli lapsi valjaissa eikä tippunut.

Jos jarru ei olisi ollut päällä vaunut olisivat vain vierineet, eivät keikanneet.

Mutta itse luotan enemmän niihin koukkuihin ja turvavöihin kuin omaan tukeeni - kyllä minäkin lennän kun paha kaarre tulee. Vahinko vain että niitä kiinnitysjuttuja on niin harvoissa busseissa :/ Jos sellaisia on, laitan vaunut niihin kiinni ja menen itse istumaan muualle.

Mutta yleensä sitten vain seison tai istun siinä vaunujen vieressä ja pitelen kiinni. Kyllä ne vaunut vaan keikkaa vaikka olis minkälainen tankki.
 

Yhteistyössä