Olipas todella kiva neuvola käynti tänään..

mami
Meillä neuvolassa opastettiin lapsen ollessa pieni, että nykyään suositellaan lapsilla käytettäväksi jo pienestä pitäen rasvatonta maitoa jne. Ja ihan yhtälailla opastivat meitä, vaikka lapsi onkin pieni kokoinen, eli se on ainakin täällä neuvolassa sellainen yleinen suositus.
 
kurri
Niin että siksi teillekin suositellaan.Lapsillakin voi verisuonet alkaa tukkeutuu jos rasvasta syö...siis ihan sen takia....suositellaan.Maitorasva on pahaa kovaa rasvaa hyvää rasvaa saa lohikaloista ja vaik rypsiöljystä.
 
MSN
Hei täällä nlan täti. Eiköhän kaikki aikuiset tiedä, että maidossa on kovaa eläinrasvaa joka ei ole aikuisille eikä myöskään lapsille terveellistä? Tietää. Rasvaa saa hyvässä muodossa ihan riittävästi, useimmin liikaakin muista kuin maidosta eli maidosta kannattaa valita rasvaton vaihtoehto. Se, että "ravitsemusterapeutit ym olivat sanoneet että KUNNON rasvoja ym niin ihan varmasti ei yksikään ravitsemusterapeutti tarkoita että KUNNON rasvoja saa kevyt tai kulutusmaidossa, koska miksipä eivät suosittelisi kermaa janojuomaksi tällä logiikalla? Ja se, että kevyttuotteita ei lapsille suositella on ihan eri asia kuin hyvälaatuisten rasvojen kieltäminen lapsilta. KUKAAN ravitsemusterapeutti tai lääkäri ei suosittele KUNNON rasvaksi voita leivän päälle ym ym. kannattaa kuunnella ja koettaa ymmärtää asiat oikein.

Kevyttuotteita eli lighttuotteita ei tietenkään suositella lapsille. Eikö olekin aika hassua, että jos saat keuhkosyövän tupakoituasi 20 vuotta, niin se on terveydenhuollon vika jos siellä ei kukaan ole sanonut että älä polta? tai jos lapsesi on lihava tai pullukka ja häntä koulussa kiusataan, niin alatko miettiä että muutat ruokailutottumuksia perheessä terveellisempään suuntaan että lastasi ei enää kiusattaisi ja toisaalta säästyisi kansantaudeilta (= sydän- ja verisuonisairaudet, aikuistyypin diabetes, verenpaine jne , kaikki elintasosairauksia) vai oletko huutamassa täällä suureen ääneen, että ei ikinä neuvolassa puhuttu tästä lihavuudesta ja jos puhuttiinkin, niin ei sanottu mitä sille voi tehdä!!

Mikä teidän mielestä on neuvolan tehtävä? Seurata lapsen kasvua ja kehitystä, eikö vaan? Missä sitä puututaan poikkeavaan kehitykseen, jos ei neuvolassa? Ei neuvolassa jaeta mitään vanhemmuuden kultamitaleita vaan koetetaan sillä seurannalla turvata se lapsen normaali kehitys. Omista lapsistani toinen on erityislapsi ja silti olen saanut asiallista ja osaavaa kohtelua neuvolassa. Kumpikaan ei ole normaalien käyrien lapsi ja on hyvä, että kasvua seurataan siellä. Minä tiedän, että olen hyvä äiti - ei mulle sitä neuvolan tädin tarvitse vakuutella. Kuunnelkaa siis, mitä se täti puhuu, älkää tehkö vääriä johtopäätöksiä. Ja miksi siltä ei voi kysyä, että mitä se sillä sanomisellaan tarkoitti?

 
Terveet elämäntavat
Kevyttuotteita suositellaan käytettäväksi jo pienestä pitäen, ei rasvattomia, koska kehittyvä lapsi tarvii myös rasvaa. Rasva ei olens. oikeassa muodossa maitotuotteissa, vaan esim. ruokaöljyissä ja tietyissä kevytlevitteissä. Tämän vuoksi maitotuotteet kevytversioina ja margariinia leivän päälle ja öljyä ruoanlaittoon.

Kaikki muu on turhaa energiaa.

Jos lapsen ruokavalio on terveellinen ja hän saa päivittäin liikkua aktiivisesti ulkona sen suositellun pari tuntia, ei paino-ongelmia pitäisi olla.

Kyse on ihan vanhempien valinnoista! Ja pientä lasta en lähtisi laihduttamaan, vaan tarkistaisin oikean rasvakoostumuksen ruokavaliossa, syökö turhia herkkuja ja mikä on liikunnan määrä.

Eri asia tietysti on, onko lapsi isoluinen ja siten iso vai onko hän väärinsyötetty.
 
virtahepo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Minusta lapsesi kuulostaa hieman pyörältä. Ja tuo kevytmaito olisi kyllä suositelvaa vaihtaa rasvattomaan, koska kannattaa olla lapsesta saakka tarkkana noiden hyvien ja huonojen rasvojen suhteen..
Minulle ravitsemusterapeutit ja lääkärit ovat sanoneet, että lapsille ei saa syöttää vähärasvaisia tuotteita vaan ihan kunnon juustot ja maidot! Eikä mitään kevyttuotteita mielellään missään muodossa. On vaan huolehdittava riittävästä liikunnasta mm. päivittäinen ulkoilu ja muuten terveellisestä ruokavaliosta ja vähentää kaikenlaista herkuttelua.
Monet lapsethan on pieninä hieman pyöreähköjä.
Kyllä minulle on ainenkin neuvolassa kerrottu, että lapselle pitää juottaa rasvatonta maitoa, vaikka lapseni on hyvin hoikka. Tuo eläinrasva korvataan hyvillä kasvisrasvoilla ja siksi lapseni ruokaan lisään aina teelusikallisen rypsiöljyä.
 
vieras
Mutta siis sanoiko terkka suoraan että sen takia suosittelevansa rasvatonta maitoa ym painon takia? suositushan on, että vähemmän eläin rasvaa, enemmän kasvirasvaa, kaikillehan suositellaa rasvatonta maitoa ja vähä rasvasta ruokaa, öljy lisällä..

Mutta niin, alle kouluikäisen paino saa kyllä olla mielummin vähän "plussalla" kuin miinuksella, kehittyy lapsi paremmin ja jos ei kotona ole ongelmaa sen suhteen tai lasta ei kiusata, pieni "pullukkuus" ei haittaa..
 
virtahepo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta siis sanoiko terkka suoraan että sen takia suosittelevansa rasvatonta maitoa ym painon takia? suositushan on, että vähemmän eläin rasvaa, enemmän kasvirasvaa, kaikillehan suositellaa rasvatonta maitoa ja vähä rasvasta ruokaa, öljy lisällä..

Mutta niin, alle kouluikäisen paino saa kyllä olla mielummin vähän "plussalla" kuin miinuksella, kehittyy lapsi paremmin ja jos ei kotona ole ongelmaa sen suhteen tai lasta ei kiusata, pieni "pullukkuus" ei haittaa..
Siis häh? En vissiin ihan tajunnut oikein. Sinunko mielestä lapsi, jonka paino on "plussalla" kehittyy paremmin kuin "miinuksella" kasvava? Perustele hiukan...
 
Meidän poika taas on kuulemma liian laiha, 6-v tarkastuksessa marraskuussa oli mitat 128,5 cm ja 25,4 kg. Täytyy käydä paino kontrolloimassa nyt keväällä.... :/

Että vaikea on neuvolan tätejä miellyttää..... :whistle:
 
what the
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Minusta lapsesi kuulostaa hieman pyörältä. Ja tuo kevytmaito olisi kyllä suositelvaa vaihtaa rasvattomaan, koska kannattaa olla lapsesta saakka tarkkana noiden hyvien ja huonojen rasvojen suhteen..
Minulle ravitsemusterapeutit ja lääkärit ovat sanoneet, että lapsille ei saa syöttää vähärasvaisia tuotteita vaan ihan kunnon juustot ja maidot! Eikä mitään kevyttuotteita mielellään missään muodossa. On vaan huolehdittava riittävästä liikunnasta mm. päivittäinen ulkoilu ja muuten terveellisestä ruokavaliosta ja vähentää kaikenlaista herkuttelua.
Monet lapsethan on pieninä hieman pyöreähköjä.
Kyllä minulle on ainenkin neuvolassa kerrottu, että lapselle pitää juottaa rasvatonta maitoa, vaikka lapseni on hyvin hoikka. Tuo eläinrasva korvataan hyvillä kasvisrasvoilla ja siksi lapseni ruokaan lisään aina teelusikallisen rypsiöljyä.
siis voi herran jumala, tää lapsi ei todellakaan ole edes hieman pyöreä :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Minusta lapsesi kuulostaa hieman pyörältä. Ja tuo kevytmaito olisi kyllä suositelvaa vaihtaa rasvattomaan, koska kannattaa olla lapsesta saakka tarkkana noiden hyvien ja huonojen rasvojen suhteen..
Minulle ravitsemusterapeutit ja lääkärit ovat sanoneet, että lapsille ei saa syöttää vähärasvaisia tuotteita vaan ihan kunnon juustot ja maidot! Eikä mitään kevyttuotteita mielellään missään muodossa. On vaan huolehdittava riittävästä liikunnasta mm. päivittäinen ulkoilu ja muuten terveellisestä ruokavaliosta ja vähentää kaikenlaista herkuttelua.
Monet lapsethan on pieninä hieman pyöreähköjä.
Vieras on ihan oikeassa. Maidon rasvojen hyvien ominaisuuksien takia ei kannata rasvattomiin lähteä. Niissä ei ole cla:ta ja muita hyviä rasvoja, joita ihminen tarvitsee yllättäviin tahoihin.
 
kyllä, neuvolantätejä on vaikea miellyttää, joka tavalla =) jos ei juuri nollakäyrällä mene, niin on liian lihava tai liian laiha... erilaisia me ollaan aikuisetkin! ja saman perheen lapsetkin on ihan eri mallisia! =)
 
janeminttu
meillä kävi sama juttu vuos sitten. Mentiin 5v neuvolaan ja mitat oli 112cm ja 22kg. Heti alkoi huomauttaa syömisestä ja varattiin painokontrolli-aika. Täti puhui ruokavalion muutoksista ym. Lapsi jo tajusi että mistä keskusteltiin ja kysyi kotona mitä hän saa enää syödä.. Noh, tuli aika neuvolaan (samalla oli nuorimman 1v neuvola) ja täti oli ihan kummissaan kun kysyin että joko mitataan paino ja pituus. Oli unohtanut koko jutun. Tyttö oli kasvanut parissa kk:ssa 3cm ja paino oli sama. Täti vaan totesi että eihän tytön kasvussa ole mitään ollut, hyvin on kasvanut.. Söi sanansa joita minä olin kotona pari kuukautta nieleksinyt. En tiedä mutta monenko POIKA on joutunut tälläiseen syyniin? Meidän paikkakunnalla tiedän monta tyttöä joille huomautettu painosta, en yhtään poikaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Minusta lapsesi kuulostaa hieman pyörältä. Ja tuo kevytmaito olisi kyllä suositelvaa vaihtaa rasvattomaan, koska kannattaa olla lapsesta saakka tarkkana noiden hyvien ja huonojen rasvojen suhteen..
Minulle ravitsemusterapeutit ja lääkärit ovat sanoneet, että lapsille ei saa syöttää vähärasvaisia tuotteita vaan ihan kunnon juustot ja maidot! Eikä mitään kevyttuotteita mielellään missään muodossa. On vaan huolehdittava riittävästä liikunnasta mm. päivittäinen ulkoilu ja muuten terveellisestä ruokavaliosta ja vähentää kaikenlaista herkuttelua.
Monet lapsethan on pieninä hieman pyöreähköjä.
Nykyään suositellaan että juotettaisiin rasvatonta maitoa ja ruokaan lisättäisiin 1rkl rypsiöljyä rasvantarpeen tyydyttämiseksi... Mun mielestä tämä on ihan kummallinen ajatus tapa!! Kyllä ne lapset ne huonot rasvat saa ihan muualta kun maidosta esim. pullista, ranskalaisista, karkeista,hamppareista ym. ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja janeminttu:
meillä kävi sama juttu vuos sitten. Mentiin 5v neuvolaan ja mitat oli 112cm ja 22kg. Heti alkoi huomauttaa syömisestä ja varattiin painokontrolli-aika. Täti puhui ruokavalion muutoksista ym. Lapsi jo tajusi että mistä keskusteltiin ja kysyi kotona mitä hän saa enää syödä.. Noh, tuli aika neuvolaan (samalla oli nuorimman 1v neuvola) ja täti oli ihan kummissaan kun kysyin että joko mitataan paino ja pituus. Oli unohtanut koko jutun. Tyttö oli kasvanut parissa kk:ssa 3cm ja paino oli sama. Täti vaan totesi että eihän tytön kasvussa ole mitään ollut, hyvin on kasvanut.. Söi sanansa joita minä olin kotona pari kuukautta nieleksinyt. En tiedä mutta monenko POIKA on joutunut tälläiseen syyniin? Meidän paikkakunnalla tiedän monta tyttöä joille huomautettu painosta, en yhtään poikaa..
olen muuten huomannut saman..poikien käyrät on ihan erilaiset, samalla painolla ja pituudella poika on normaali, tyttö pullea? =)
 
IhanaValo
Meillä kans on tytölle alettu sanomaan painosta, kun tyttö vajaa 3v. on 105cm ja 21kg. Aina on kulkenut +-käyrällä tai sen yläpuolella. Ihmiset luulevat vanhemmaksi kuin on.
Ja aina siitä asti kun on maitoa juonut, on se ollut rasvatonta, kun perheessä muutkin juo sitä. Levitteet, juustot on kevyt-tuotteita yms.
Minkäs sille mahtaa, kutistaisin tyttöä jos voisin, mutta dietille en aio noin pientä(nuorta) laittaa.
 
harmaapöllö
no meidän 5 v. 105 cm ja 15 kg, ja paino käyrien mukaan hyvä. itse ollut lapsena pullukka ja taistellu kilojen kanssa koko ikäni, eli sen takia kyllä itse varmaan jättäisin herkkuja vaikka vähemmälle. mutta ikinä en sanoisi lapselle itselleen että on laiha tai lihava, edes kiertäen.
 

Yhteistyössä