Olisiko kiva ostaa valmisruokaa allergiselle lapsellesi?

minä en kyllä nyt ihan ymmärrä tuota toivetta esim. se 'pelkkää bataattia'. Juuri äsken keittelin bataattia ja perunaa lasta varten ja yhdestä perunasta ja bataatin palasta saa ihan pakastettavaksi asti (meillä kyllä vielä pieni kulutuskin). Siis miksei voi itse tehdä ainakin noita helpoimpia? Toki mahdollisimman simppeleitä ruokia saisi olla tarjolla valmisruokina, mutta eikö toisaalta ole tarkoitus opettaa lasta 'normaaliruokaan' noiden soseiden avulla.
 
Meillä oli ainakin se tilanne, että valmisruoista kävi tasan yksi ja se oli tuo Muksun kukkakaali, joka lopetetiin. Kaikki joutuu aina tekemänä alusta saakka itse ja olisi edes joskus mukava saada jotain helpotusta hommaan. Eritoten reissut on hankalia, kun täytyy noita omatekoisia soseita kuskata kesähelteillä kylmälaukuissa ja toivoa, eteti ruokamyrkytys iske. Allergisella lapsella tuo normaaliruokaan opettaminen on hiukan suhteellinen käsite, josta en nyt jaksa alkaa avautumaan....

Mut Heili, allekirjoitin :wave:
 
Minä myöskin allekirjoitin vaikka se ei nyt enää meitä hirveästi hyödytä kun poika syö karkeata ruokaa. Mutta muistan kyllä vauva ajan kun olisin tehnyt ihan mitä vaan että sellaisia purkkiruokia olisi ollut. Olisi helpottanut reissuja paljon =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä oli ainakin se tilanne, että valmisruoista kävi tasan yksi ja se oli tuo Muksun kukkakaali, joka lopetetiin. Kaikki joutuu aina tekemänä alusta saakka itse ja olisi edes joskus mukava saada jotain helpotusta hommaan. Eritoten reissut on hankalia, kun täytyy noita omatekoisia soseita kuskata kesähelteillä kylmälaukuissa ja toivoa, eteti ruokamyrkytys iske. Allergisella lapsella tuo normaaliruokaan opettaminen on hiukan suhteellinen käsite, josta en nyt jaksa alkaa avautumaan....

Mut Heili, allekirjoitin :wave:
:hug: joo, ymmärrän että allergioiden kanssa eläminen on varmasti raskasta ja en millään pahalla tuota kommenttiani tarkoittanut. Itsekin olen vasta aloittanut lapsen kanssa tämän ruoan hämmästelemisen. Viikon verran on lapsi vasta saanut ruokaa maistella. Itse olen hämmentyneenä pyörinyt valmisruokahyllyjen edessä kaupassa ja miettinyt tosiaankin, että miksi kummassa on jotain 7 hedelmän sosetta jne. Ja jossain pelkässä päärynäsoseessakin näyttää olevan ties mitä muuta kuin pelkkää päärynää. Toisaalta olin kuitenkin jo valmiiksi asennoitunut siihen, että teen ainakin suurimman osan ruoista itse. Alkupään ruoat tottakai, koska ne on helppoja tehdä ja tietää tasan tarkkaan mitä soseeseen tulee. Ja myöhemmin sen vuoksi, että olen itse kasvissyöjä ja luultavasti lapsikin tulee syömään hyvin vähän, jos ollenkaan, lihaa. Lähes kaikissa myöhemmin tarjottavissa valmisruoissa on lihaa!

Eli olen samaa mieltä, että yksinkertaisia ruokia pitäisi olla tarjolla, mutta mielestäni oikeastaan vasta sitten myöhemmässä vaiheessa. Itsekin voisin mielelläni ottaa pari kasvisversiota valikoimiin. Mutta tuo 'pelkkää bataattia' ei varmaankaan olisi mikään suuren suuri myyntihitti, ja edelleenkin mielestäni siitä saa parempaa itse tekemällä.

Onko muuten tietoa, miksi tuo kukkakaali on lopetettu?
 
Musta siinä on pointtia, että miksi esim. hedelmäsoseissa pitää olla niin montaa eri ainesosaa ja hedelmää samassa purkissa. Esim. purkkia myydään ruusunmarjana, mutta purkkiin on tungettu ruusunmarjan lisäksi viinirypälemehutiivistettä :headwall:

Toisaalta elintarvikealan yritykset(kin) ovat liikeyrityksiä ja suurimmat elintarviketeollisuusyritykset tekevät tuotteita massoille ja massojen mieltymyksiin. Valitettavasti laajasti allergiset lapset eivät näihin isoihin kohderyhmiin kuulu.

Lisäksi reseptien muutokset on allergisten lapsen ruokavaliossa "paha rasti". Juuri on kun on löytänyt jonkun lapselle sopivan soseen, vaikka hedelmäsosepurkin, niin eikös siihen lisätä jotain mehutiivistettä :headwall: Tämän takia olen viime aikoina suosinut hedelmäkokeiluissa mahdollisimman paljon aitoja hedelmiä, niin ei ole reseptimuutosten armoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Eritoten reissut on hankalia, kun täytyy noita omatekoisia soseita kuskata kesähelteillä kylmälaukuissa ja toivoa, eteti ruokamyrkytys iske. Allergisella lapsella tuo normaaliruokaan opettaminen on hiukan suhteellinen käsite, josta en nyt jaksa alkaa avautumaan....

Mut Heili, allekirjoitin :wave:
:hug: joo, ymmärrän että allergioiden kanssa eläminen on varmasti raskasta ja en millään pahalla tuota kommenttiani tarkoittanut. Itsekin olen vasta aloittanut lapsen kanssa tämän ruoan hämmästelemisen. Toisaalta olin kuitenkin jo valmiiksi asennoitunut siihen, että teen ainakin suurimman osan ruoista itse. Alkupään ruoat tottakai, koska ne on helppoja tehdä ja tietää tasan tarkkaan mitä soseeseen tulee. Ja myöhemmin sen vuoksi, että olen itse kasvissyöjä ja luultavasti lapsikin tulee syömään hyvin vähän, jos ollenkaan, lihaa. Lähes kaikissa myöhemmin tarjottavissa valmisruoissa on lihaa!

Eli olen samaa mieltä, että yksinkertaisia ruokia pitäisi olla tarjolla, mutta mielestäni oikeastaan vasta sitten myöhemmässä vaiheessa. Itsekin voisin mielelläni ottaa pari kasvisversiota valikoimiin. Mutta tuo 'pelkkää bataattia' ei varmaankaan olisi mikään suuren suuri myyntihitti, ja edelleenkin mielestäni siitä saa parempaa itse tekemällä.

Onko muuten tietoa, miksi tuo kukkakaali on lopetettu?
Kuule kyllä kun teet lapselle ruokaa noin 4 litraa/viikko ja 11 eri laatua, niin mielessä kyllä joskus käy että helpommallakin voisi joskus päästä.. siis EDES JOSKUS. Kaikki leivät jne. on tehtävä itse. Ja lapsi ei vielä piiitkään aikaan pysty syömään samaa ruokaa kuin muu perhe eli kahdet pöperöt on joka ruualle väännettävä. Ja kun lapsen ruokavalio on hyvin niukka, sitä lihaa annetaan ihan reilusti päivässä, katsos kun ilman proteiineja ei pärjää.

Ja jos pelkkää bataattia myytäisiin, ostaisin sitä noin 15 prk/viikko :kieh:

 
oottekos muuten huomanneet että ruusunmarjasose oli ennen tapiocatärkkelyksellä ja voihan prrkkklll olivat vaihtaneet sen riisitärkkelykseen, meille riisi ei sovi. Mummolan lähikaupasta löysin vielä tapiocalla tärkättyjä ruusunmarjoja joten latosin koko hyllyllisen kärryyn, vaikkei niilläkään kamalan pitkälle pötkitä.

Tunnustan, että keiteltyäni päivittäin, quinoat, bataatit, perunat, päärynät jne. ja seuraavana päivänä toiset soseet ja sitä seuraavana päivänä toiset ja sitä seuraavana päivänä toiset....kiitos kiertävän ruokavalion... mut siis olen lintsannut esikoiset ruuanvalmistuksessa, ei ole reilua ei. Mutta hyvin hällä näyttää maistuvan yksinkertaisemmatkin ruuat, lihapullat, nakit ja pinaattilätyt ja viikonloppuisin sitten kunnon ruokaa ja onneks myös päiväkodissa käy silloin tällöin syömässä sitä kunnon ruokaa. mutta ei tätä muuten jaksa, jostain on helpotettava. Sitä paitsi laskin, että vietettyäni kuopuksen rotaation tähden päivässä n. 4 x puoli tuntia hellan äärellä tai kuorimassa hedelmiä ja vihanneksia, päivässä siihen menee kaks tuntia viikossa 14 tuntia ja kuukaudessa....huh liian paljon. Se on aina pois lapselta sekin aika...ja sitten ois vielä ne muiden ruokien laitto ja muut kotihommat. Saati se kun reissuun pitäis lähteä niin on kylmälaukullinen ruokaa mukana, jota sitten varjellaan lämpimältä ja on pussua ja nyssäkkää pulloja, tutteja, maitojauheita ja lääkkeitä varten... joku päivä mä vielä reissuun lähtiessä unohdan ehkä itseni vahingossa jonnekin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Eritoten reissut on hankalia, kun täytyy noita omatekoisia soseita kuskata kesähelteillä kylmälaukuissa ja toivoa, eteti ruokamyrkytys iske. Allergisella lapsella tuo normaaliruokaan opettaminen on hiukan suhteellinen käsite, josta en nyt jaksa alkaa avautumaan....

Mut Heili, allekirjoitin :wave:
:hug: joo, ymmärrän että allergioiden kanssa eläminen on varmasti raskasta ja en millään pahalla tuota kommenttiani tarkoittanut. Itsekin olen vasta aloittanut lapsen kanssa tämän ruoan hämmästelemisen. Toisaalta olin kuitenkin jo valmiiksi asennoitunut siihen, että teen ainakin suurimman osan ruoista itse. Alkupään ruoat tottakai, koska ne on helppoja tehdä ja tietää tasan tarkkaan mitä soseeseen tulee. Ja myöhemmin sen vuoksi, että olen itse kasvissyöjä ja luultavasti lapsikin tulee syömään hyvin vähän, jos ollenkaan, lihaa. Lähes kaikissa myöhemmin tarjottavissa valmisruoissa on lihaa!

Eli olen samaa mieltä, että yksinkertaisia ruokia pitäisi olla tarjolla, mutta mielestäni oikeastaan vasta sitten myöhemmässä vaiheessa. Itsekin voisin mielelläni ottaa pari kasvisversiota valikoimiin. Mutta tuo 'pelkkää bataattia' ei varmaankaan olisi mikään suuren suuri myyntihitti, ja edelleenkin mielestäni siitä saa parempaa itse tekemällä.

Onko muuten tietoa, miksi tuo kukkakaali on lopetettu?
Kuule kyllä kun teet lapselle ruokaa noin 4 litraa/viikko ja 11 eri laatua, niin mielessä kyllä joskus käy että helpommallakin voisi joskus päästä.. siis EDES JOSKUS. Kaikki leivät jne. on tehtävä itse. Ja lapsi ei vielä piiitkään aikaan pysty syömään samaa ruokaa kuin muu perhe eli kahdet pöperöt on joka ruualle väännettävä. Ja kun lapsen ruokavalio on hyvin niukka, sitä lihaa annetaan ihan reilusti päivässä, katsos kun ilman proteiineja ei pärjää.

Ja jos pelkkää bataattia myytäisiin, ostaisin sitä noin 15 prk/viikko :kieh:
ois pitänyt taas olla ihan hiljaa vaan :ashamed:. ei nimittäin todellakaan ollut tarkoitus suututtaa ketään. :attn: Lähinnä kai minä muutenkin olen teollisia ruokia vastaan niin siksi ihmettelen miksei itse voi tehdä. Mutta se on varmasti totta, että ei-allergiset voivat edes silloin tällöin ostaa purkkia ja päästä helpommalla.

:hug: ja jaksamista kaikille, jotka ruoka-asioiden kanssa painiskelevat!
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
ois pitänyt taas olla ihan hiljaa vaan :ashamed:. ei nimittäin todellakaan ollut tarkoitus suututtaa ketään. :attn: Lähinnä kai minä muutenkin olen teollisia ruokia vastaan niin siksi ihmettelen miksei itse voi tehdä. Mutta se on varmasti totta, että ei-allergiset voivat edes silloin tällöin ostaa purkkia ja päästä helpommalla.

:hug: ja jaksamista kaikille, jotka ruoka-asioiden kanssa painiskelevat!
Ehkä tässä ketjussa on kirjoitettu vähän eri näkökulmista asiasta... Mä myönnän, että iloitsin, kun löysin allergikkolapselle, lähemmäs puolitoista vuotiaalle silloin, ensimmäisen sopivan liha-kasvissosepurkin. Se helpottaa elämää kummasti. Siitä huolimatta teen paljon lapselle pakkaseen hänen omia ruokiaan. Käytän myös paljon aikaa siihen että etsin ja kokeilen reseptejä, joilla voisin saada aikaan vaihtelua allergioiden takia rajoittuneella ruokavaliolla olevalle lapselle. Ruoanlaitto voi allergiselle lapselle siis käydä ihan työstä ja vaatii paljon ajan käyttöä ja vaivan näköä, kuten yllä on monet kirjoittajat kertoneet.

Mä en olen ymmärtänyt, että teollisesti valmistetuilla vauvojen ja lasten valmissoseruoilla on erityisen tarkat laatuvaatimukset käytettyjen raaka-aineiden suhteen eikä ne juurikaan sisällä haitallisia lisäaineita ja varsinkaan ne eivät sisällä väriaineita yms. Kun katsoo valmissosepurkkien kylkien tuoteselostuksia, niin aika "puhtailta" tuotteet vaikuttavat näiltä osin. Tuotteen ns. teollinen valmistaminen ei aina tarkoita, että tuote olisi paljon lisäaineita sisältävä tms. Toinen asia on ns. aikuisille tarkoitetut teollisesti valmistetut valmisruoat, joissa monesti on lisäaineita yms. Näihinhän osa lapsista siirtyy 1 vuoden tietämistä vähitellen, jos perheessä on totuttu niitä paljon käyttämään.
 
juuri: Osui vähän huonoon ajankohtaan tuo kirjoituksesi.. olin juuri viettänyt hellan ääressä koko iltapäivän ja illan kun teen pakkaseen varastoon kahden viikon ruokia. Olin kyllä ajatellutkin tehdä mahd.paljon itse mutta..
 
Kyllähän minä joudun itse tekemään KAHDELLE lapselle ruoat alusta pitäen ja huomioiden heidän laajat allergiansa, tykkäisin vaan niin kovasti ettei tarvitsisi reissuun lähtiessä, 3-4pvän hotellilomilla jne omia sapuskoita, kylmälaukkuja, kattiloita, raaka-aineita jne kuljetella..Se nimittäin ei ole yhtään kivaa. Viimeksi meillä onneksi oli hotelli, minkä vieressä sale joka oli ympärivuorokauden auki ja pystyi siellä hotskussa tehä ite ruoat, ei koko aikana käyty ravintolassakaan.. No mut siis, pointti oli se, että helpottaisi arkea, reissuja, shoppailupäiviä jne kun ei tarviis roudailla kylmälaukkuja ja kattiloita joka paikkaan. (meillä mummoille pitkät ajomatkat ja pakko matkalla pysähtyä syömään ja abc:n ravintoloissa ei ole sopivia ruokia pienille..)..
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Mutta tuo 'pelkkää bataattia' ei varmaankaan olisi mikään suuren suuri myyntihitti, ja edelleenkin mielestäni siitä saa parempaa itse tekemällä.
Miksi sitten yksi ostetuimpia perus-kasvismössöjä on peruna-porkkana? Luulisi, että sitä varsinkin on helppo, halpa ja kätevä tehdä kotioloissa? Lisäksi on myynnissä myös pelkkää porkkanaa, sen tekeminen on vielä helpompaa!
Tuo bataatti-mössö olisi ollut tosi kiva kyllä silloin aikoinaan kun tyttö oli pienempi. En ole koskaan ollut innostunut tekemään itse soseita, kun niitä saa niin kätevästi ostettua kaupasta valmiissa pakkauksissa. Jos joku toinen jaksaa, niin hieno juttu.




 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Kyllähän minä joudun itse tekemään KAHDELLE lapselle ruoat alusta pitäen ja huomioiden heidän laajat allergiansa, tykkäisin vaan niin kovasti ettei tarvitsisi reissuun lähtiessä, 3-4pvän hotellilomilla jne omia sapuskoita, kylmälaukkuja, kattiloita, raaka-aineita jne kuljetella..Se nimittäin ei ole yhtään kivaa. Viimeksi meillä onneksi oli hotelli, minkä vieressä sale joka oli ympärivuorokauden auki ja pystyi siellä hotskussa tehä ite ruoat, ei koko aikana käyty ravintolassakaan.. No mut siis, pointti oli se, että helpottaisi arkea, reissuja, shoppailupäiviä jne kun ei tarviis roudailla kylmälaukkuja ja kattiloita joka paikkaan. (meillä mummoille pitkät ajomatkat ja pakko matkalla pysähtyä syömään ja abc:n ravintoloissa ei ole sopivia ruokia pienille..)..
Kuulostaa kyllä aika ikävälle, huh huh. Voimia!
 
Mielenkiintoista keskustelua! Olen samaa mieltä kohtalotoverieni kanssa, että olisi se kiva EDES JOSKUS antaa purkkiruokaa ja päästä vähän vähemmällä. Meidänkin talven etelänmatka kariutui lapsen toistaiseksi liian niukkaan ruokavalioon (Oolannin pakasteperunamuusia en viitsi lähteä raahaamaan lentokoneessa... )
Muksun kukkakaalisose lopetettiin muistaakseni koska ei ole tarpeeksi menekkiä maailmalla. Reseptit kun eivät kuulemma ole vaan Suomea varten vaan tekevät samoja sössöjä useampaan maahan. Kyselin tätä silloin aikanaan kun kuulin lopetuksesta. Ei auttanut pienen äitin anelu asiaan....
 

Yhteistyössä