Olisiko paikalla ketään vl?

  • Viestiketjun aloittaja mietin..
  • Ensimmäinen viesti
mietin..
Katsoin tuossa yks päivä elokuvan kielletty hedelmä ja jäi siitä oikeasti muutama asia mietityttämään.. Eli onko meikkaaminen oikeasti niin suuri synti, että sen vuoksi lapsi ei saisi syödä ruokapöydässä? Onko itsetyydytys sallittua? Jos nuori lähtee "katsomaan maailmaa", niin lähteekö hänen peräänsä tosiaan joukko "saarnaajia", hakemaan "eksynyttä lammasta kotiin"? Ja jos lapsi lopulta päättää lähteä vanhoillislestadiolaisuudesta, niin onko hän yhä perheenjäsen vai hylätäänkö hänet, kuten elokuvassa äiti puhui lapsen lähtiessä tämän joutuvan helvettiin.. Toivon, että tähän tulisi asiallisia vastauksia, eikä asiasta tietämättömät puuttuisi tähän, vaan saisin vain asiallisia vastauksia, koska nämä oikeasti kiinnostavat mua. Helpompi varmaan kommentoida kyseistä elokuvaa, jos sen on nnähnyt, mutta muutkin vl voivat vastailla kokemuksiensa/tietojensa mukaan =)
 
mimmi
No itse olen vanhoillislestadiolainen ja emme meikkaa, joten ei sitä sen kummemmin ole ruokapöydässä kielletty kuin muuallakaan ;) Miksi pitäis harrastaa itsetyydytystä? Mitä sillä hakee? No mietippä nyt oikeasti, luuletko, että jos joku kieltää uskonsa, että oikeasti lauma uskovia lähtee sen perään? jokainen päättää mikä haluaa olla, eikä sitä sen kummemmin mietitä!! Eikä sellaisia hylätä, rakastetaan yhtä paljon kuin ennen, erona vaan se, että usko on eri.

Hei, kannattaaks sun ottaa ihan tosissaan jotain elokuvaa? Etkö ymmärrä, että niissä on aika paljon myös keksittyjä juttuja ja suurenneltuja juttuja?? Alkaako todellisuudentaju pettää, ymmärrätkö enää todellisuudesta mitään??????????
 
mimmivielä
niin, ja sitä piti vielä sanomani, että on myös katkeroituneita ex-lessuja, sellasia tunnen aika monia, ja tympii, että niitten pitää mustamaalata meidän usko. Eikö se oo yks ja sama mihin kukin uskoo, luulis, ettei tää meiän usko ketään häiritte????
 
tipo
Meikkaaminen ei ole sallittua, mutta jos joku meikkaa niin kylläpä sitä samassa ruokapöydässä syödään!
Saa kai sitä itseään tyydyttää, tyydyttämistä on monenlaista!
Ja ei todellakaan lähde perään joukko saarnaajia, takaisin "laumaan" on toki tervetullut mutta sinne ei kerjätä, usko on henkilökohtainen asia eikä kukaan voi toista siihen painostaa tai uskoa toisen puolesta!
Ja yhtälailla uskonsa kieltänyt on oma lapsi, ei hylätä!

Toivottavasti tuli tarpeeksi selvät vastaukset.. Tämä on niin "tylsä" lahko että pakko tuottajien keksiä jotakin että saa viihteellisen elokuvan ;)
 
<
Eihän tuo mikään dokumentti ole, että ei kannata ottaa todesta. Jos siinä kerrottais vaan normaalista vl.n elämästä niin ei se olisi lainkaan kaupallinen ja rahaahan noista leffoista on tarkoitus saada.
 
ex-vl
Kyllä, vanhoillislestadiolaiset eivät meikkaa... Joissakin perheissä jopa pistetään pois ruokapöydästä, jos meikkaa. Ja heille meikkaaminen tarkoittaa automaattisesti sitä, että on eronnut uskostaan.

Itsetyydytys EI ole sallittua.

Jos lähtee katsomaan maailmaa, perään ei lähde saarnaajia.

Itse erosin pari vuotta sitten vl-uskonnosta, minua ei ole perhe hylännyt, mutta kyllä he ajattelevat, että joudun helvettiin.
 
vieras
Minä en ole lestadiolainen, mutta arvostan heidän tapaansa elää. Mun paras kaveri yläasteella oli lestadiolainen ja kiltimpää ja mukavampaa tyttöä sai hakea. Hän oli mukavaa seuraa, ei koskaan puukottanut selkään ja koulupäivät meni siivillä. Ihan ikävä niitä aikoja =)

Heillä on arvot kohdallaan ja jokainen voisi ottaa mallia heidän tavastaan elää, vaikkei käännynnäiseksi alkaiskaan. Maailma olisi parempi paikka elää...
 
ex-vl jatkaa
Meille lestadiolaisten rippikoulussa sanottiin, että itsetyydytys on synti, että seksi ei missään muodossa kuulu, muuta kuin avioliittoon. Mutta voin silti kertoa, että valtaosa lestapojista tyydyttää itseään. ainakin niissä porukoissa, missä itse liikuin.
 
allu
Jaa, meillä kotona ei hyväksytty meikkaamista ja itsetyydytyksestä ei koskaan ole mulle ainakaan mitään kielteistä sanottu ? ei mitää saarnamieslaumoja perään lähde. Itse olen entinen vl ja kyllä mut hyväksytään perheeseeni samanlain kuin ennenki,koskaan ei mistään helvetistä kukaan ainakaan mulle mitää sanonut.
 
hassua
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl jatkaa:
Meille lestadiolaisten rippikoulussa sanottiin, että itsetyydytys on synti, että seksi ei missään muodossa kuulu, muuta kuin avioliittoon. Mutta voin silti kertoa, että valtaosa lestapojista tyydyttää itseään. ainakin niissä porukoissa, missä itse liikuin.
Kuulostat aika katkeralta? onkohan jokin pielessä suhtautumisessasi lestoihin? Mistä voit tietää, että miehet tyydyttää itseään? Ei kannata puhua toisten puolesta..?
 
No kyllä mulla jo 13v oli melko vahvat silmämeikit ja kyllä mä jopa kävin äidin kanssa kaupassa, no ehkä sitä hävetti liikkua joskus mun kanssa, kun näytin varmaan joltain satanistilta :D Söin aina omassa huoneessa, ihan vain syömishäiriöiden vuoksi, en uskonnon.

Ei mun perään kukaan saarnamies lähtenyt. Tai no kyllä äiti joskus kertoi, että käskee suvun "puhujamiehen" juttelemaan mun kans uskonasioista. No eipä sellainen mitään olisi auttanut ja äitikin varmaan sen tajusi, joten se jäi aina uhkailun tasolle.

Ei mua suku ole hylännyt, mutta mulla on aina ollut heihin etäiset välit paitsi lapsena, en mä tiedä edes monta serkkua mulla on. Meillä nyt on silleen hyvä tilanne, ettei puolet äidin sisaruksista ole lestadiolaisia eikä edes ikinä ollut edesmennyt äidinisäkään (jonka luona lapsena kyllä katsottiin telkkaria). Niin ei äiti ole niin jaksanut nipottaa eikä meidän perhe koskaan mikään himouskovainen ole ollut.

Äiti on ruma suustaan ja sanonut mua huoraksi ja piruksi, mutta ei se muistaakseni koskaan helvettiin ole toivottanut. Tai no on se pienimmille sisaruksille sanononut tyyliin "ei kannata ottaa tuosta mallia ja joutua tulimereen".

Itsetyydystys on jäänyt epäselväksi, ei siitä koskaan ole vanhempien kanssa puhuttu sillä tavalla. Mun kahdelle pikkuveljellä on lapsena (toinen on nyt 12v ja tapa jatkuu edelleen yleisesti jopa kaupassa) aina ollut kädet housuissa ja tietysti kaikki aina sanoo, että "nyt kädet pois housuista", mutta ei siitä ole mitään syntilistaa saanut. Tällä palstalla joku aika sitten joku vl sanoi että itsetyydytys on syntiä eikä sitä saa kukaan harrastaa (teini, vanhapiika, reissutöissä olevan miehen vaimo tms). Eli ilmeisesti se ei ole sallittua.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja hassua:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl jatkaa:
Meille lestadiolaisten rippikoulussa sanottiin, että itsetyydytys on synti, että seksi ei missään muodossa kuulu, muuta kuin avioliittoon. Mutta voin silti kertoa, että valtaosa lestapojista tyydyttää itseään. ainakin niissä porukoissa, missä itse liikuin.
Kuulostat aika katkeralta? onkohan jokin pielessä suhtautumisessasi lestoihin? Mistä voit tietää, että miehet tyydyttää itseään? Ei kannata puhua toisten puolesta..?
Juuh, uskin ne sulle tulee kertomaan runkkailustaa, jos kerran se on kieletty. Vai oletko itsekin ex-lestapoika joka tyydytti?
 
ex-vl
Alkuperäinen kirjoittaja mimmivielä:
niin, ja sitä piti vielä sanomani, että on myös katkeroituneita ex-lessuja, sellasia tunnen aika monia, ja tympii, että niitten pitää mustamaalata meidän usko. Eikö se oo yks ja sama mihin kukin uskoo, luulis, ettei tää meiän usko ketään häiritte????
Mua häiritsee tuo usko, todella pahasti! En kestä kattoa, kun siskoistani yksi toisensa perään tulee synnytyskoneita, jotka eivät saa ajatella omilla aivoillaan ollenkaan. Ei käy missään tapauksessa kysymykseenkään, että käyttää ehkäisyä, tai joutuu helvettiin!!! Se on niin kamalaa katsottavaa. Sitten kärsitään masennuksesta, ja lapsia ei huomioida tarpeeksi. Vanhimmasta siskostani näkee jo kauas, että hän ei ole onnellinen. Hän on vieläpä myöntänyt, että nuorena hän ei halunnut yhtään lasta. Mutta pakko mikä pakko, kun joutuu eroamaan uskostaan, jos ei tee niitä lapsia niin paljon, kun "Jumala antaa".

Olempa kuullut yhdessä vl:ien seurapuheessa puheessa tällaisen lauseen:
" Rukoilkaa, että kaikki lapsenne syntyisivät toivottuina."
Minusta tuo on hirveää. Ei saa itse päättää lastensa lukumäärää, ja näin varmistaa, että kaikki syntyvät toivottuina. Vaan pitää puskea niitä lapsia niiiin monta kuin niitä ikinä sattuu tulemaan.. Eli se tarkoittaa sitä, että lähes jokaisessa vl-perheessä on lopulta 10-16 lasta. Voihan vittu!
 
yx
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmivielä:
niin, ja sitä piti vielä sanomani, että on myös katkeroituneita ex-lessuja, sellasia tunnen aika monia, ja tympii, että niitten pitää mustamaalata meidän usko. Eikö se oo yks ja sama mihin kukin uskoo, luulis, ettei tää meiän usko ketään häiritte????
Mua häiritsee tuo usko, todella pahasti! En kestä kattoa, kun siskoistani yksi toisensa perään tulee synnytyskoneita, jotka eivät saa ajatella omilla aivoillaan ollenkaan. Ei käy missään tapauksessa kysymykseenkään, että käyttää ehkäisyä, tai joutuu helvettiin!!! Se on niin kamalaa katsottavaa. Sitten kärsitään masennuksesta, ja lapsia ei huomioida tarpeeksi. Vanhimmasta siskostani näkee jo kauas, että hän ei ole onnellinen. Hän on vieläpä myöntänyt, että nuorena hän ei halunnut yhtään lasta. Mutta pakko mikä pakko, kun joutuu eroamaan uskostaan, jos ei tee niitä lapsia niin paljon, kun "Jumala antaa".

Olempa kuullut yhdessä vl:ien seurapuheessa puheessa tällaisen lauseen:
" Rukoilkaa, että kaikki lapsenne syntyisivät toivottuina."
Minusta tuo on hirveää. Ei saa itse päättää lastensa lukumäärää, ja näin varmistaa, että kaikki syntyvät toivottuina. Vaan pitää puskea niitä lapsia niiiin monta kuin niitä ikinä sattuu tulemaan.. Eli se tarkoittaa sitä, että lähes jokaisessa vl-perheessä on lopulta 10-16 lasta. Voihan vittu!
Sun siskot on tehnyt valintansa itse. Ei suakaan kukaan pakota synnyttämään, kun et kerran halua.
 
sulle ex kyssää
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmivielä:
niin, ja sitä piti vielä sanomani, että on myös katkeroituneita ex-lessuja, sellasia tunnen aika monia, ja tympii, että niitten pitää mustamaalata meidän usko. Eikö se oo yks ja sama mihin kukin uskoo, luulis, ettei tää meiän usko ketään häiritte????
Mua häiritsee tuo usko, todella pahasti! En kestä kattoa, kun siskoistani yksi toisensa perään tulee synnytyskoneita, jotka eivät saa ajatella omilla aivoillaan ollenkaan. Ei käy missään tapauksessa kysymykseenkään, että käyttää ehkäisyä, tai joutuu helvettiin!!! Se on niin kamalaa katsottavaa. Sitten kärsitään masennuksesta, ja lapsia ei huomioida tarpeeksi. Vanhimmasta siskostani näkee jo kauas, että hän ei ole onnellinen. Hän on vieläpä myöntänyt, että nuorena hän ei halunnut yhtään lasta. Mutta pakko mikä pakko, kun joutuu eroamaan uskostaan, jos ei tee niitä lapsia niin paljon, kun "Jumala antaa".

Olempa kuullut yhdessä vl:ien seurapuheessa puheessa tällaisen lauseen:
" Rukoilkaa, että kaikki lapsenne syntyisivät toivottuina."
Minusta tuo on hirveää. Ei saa itse päättää lastensa lukumäärää, ja näin varmistaa, että kaikki syntyvät toivottuina. Vaan pitää puskea niitä lapsia niiiin monta kuin niitä ikinä sattuu tulemaan.. Eli se tarkoittaa sitä, että lähes jokaisessa vl-perheessä on lopulta 10-16 lasta. Voihan vittu!
No jos siskosi eivät ole tyytyväisiä uskoon,miksi ihmeessä sitten luulet heidän olevan lessuja? en kyllä käsitä tuota sun ajatusmaailmaa. Sanoppa siskoilles tuo mitä kirjotit tänne, ja kysy, että ajattelevatko he samoin? SUosittelen ihan lämpimästi, että et puhuisi sellaisia, mistä et voi oikeasti olla varma!!!!!!
Eikö täällä ole muita masentuneita kuin vl? Sun mielestä ei varmaan? Ja kaikki siis johtuu uskosta? niinkö. vai voisko johtua siitä omasta luonteesta, että on altis masennukselle? uskon itse ainakin niin, että se joka on altis masennukselle, siihen tulee sairastumaan, teki mitä teki. ja ihan uskonnosta riippumatta.
 
ex-vl
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja hassua:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl jatkaa:
Meille lestadiolaisten rippikoulussa sanottiin, että itsetyydytys on synti, että seksi ei missään muodossa kuulu, muuta kuin avioliittoon. Mutta voin silti kertoa, että valtaosa lestapojista tyydyttää itseään. ainakin niissä porukoissa, missä itse liikuin.
Kuulostat aika katkeralta? onkohan jokin pielessä suhtautumisessasi lestoihin? Mistä voit tietää, että miehet tyydyttää itseään? Ei kannata puhua toisten puolesta..?
Juuh, uskin ne sulle tulee kertomaan runkkailustaa, jos kerran se on kieletty. Vai oletko itsekin ex-lestapoika joka tyydytti?
nuoriso puhuu aika vapaasti asioista. Olen tyttö, en nainen. Niissä porukoissa, missä mä liikuin, ainakin puhuttiin aika vapaasti nuista asioista. Kai me oltiinkin kaikki vähän "eksytty tieltä" tai jotai.

Olisit kai itsekin katkera, jos olisit ollut tuossa uskossa. Toivon joka päivä, että olisin syntynyt perheeseen, joka ei kuulu mihinkään uskontoon. Ja perheeseen, jossa lasten lukumäärä on sitä luokkaa, että kaikille riittää tarpeeksi huomiota.

Mä kerronkin vain, mikä käsitys mulla on asiasta. Enkä puhu miehistä, vaan pojista. Ja ne pojat, joiden kanssa samassa porukassa mä olen liikkunut, niistä valtaosa tyydytti itseään. Eikä niitä muuten ihan vähän ollutkaan. joten päättelimpä tästä, että valtaosa kaikista lestapojista tekee näin.
 
hehheh
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja hassua:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl jatkaa:
Meille lestadiolaisten rippikoulussa sanottiin, että itsetyydytys on synti, että seksi ei missään muodossa kuulu, muuta kuin avioliittoon. Mutta voin silti kertoa, että valtaosa lestapojista tyydyttää itseään. ainakin niissä porukoissa, missä itse liikuin.
Kuulostat aika katkeralta? onkohan jokin pielessä suhtautumisessasi lestoihin? Mistä voit tietää, että miehet tyydyttää itseään? Ei kannata puhua toisten puolesta..?
Juuh, uskin ne sulle tulee kertomaan runkkailustaa, jos kerran se on kieletty. Vai oletko itsekin ex-lestapoika joka tyydytti?
nuoriso puhuu aika vapaasti asioista. Olen tyttö, en nainen. Niissä porukoissa, missä mä liikuin, ainakin puhuttiin aika vapaasti nuista asioista. Kai me oltiinkin kaikki vähän "eksytty tieltä" tai jotai.

Olisit kai itsekin katkera, jos olisit ollut tuossa uskossa. Toivon joka päivä, että olisin syntynyt perheeseen, joka ei kuulu mihinkään uskontoon. Ja perheeseen, jossa lasten lukumäärä on sitä luokkaa, että kaikille riittää tarpeeksi huomiota.

Mä kerronkin vain, mikä käsitys mulla on asiasta. Enkä puhu miehistä, vaan pojista. Ja ne pojat, joiden kanssa samassa porukassa mä olen liikkunut, niistä valtaosa tyydytti itseään. Eikä niitä muuten ihan vähän ollutkaan. joten päättelimpä tästä, että valtaosa kaikista lestapojista tekee näin.
No sun kaveripiiriin tuskin kuuluu valtaosa lesoista? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Olisit kai itsekin katkera, jos olisit ollut tuossa uskossa. Toivon joka päivä, että olisin syntynyt perheeseen, joka ei kuulu mihinkään uskontoon. Ja perheeseen, jossa lasten lukumäärä on sitä luokkaa, että kaikille riittää tarpeeksi huomiota.
Tätä peesaan.
Ja lisään sen, ettei kaikki lestadiolaiset ole lapsirakkaita ja aidosti halua suurperhettä ja kun sellaisille vanhemmille tulee se suuri perhe niin se on kaaos jossa kenellekään ei ole hyvä olla.
 
ex-vl
Alkuperäinen kirjoittaja sulle ex kyssää:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmivielä:
niin, ja sitä piti vielä sanomani, että on myös katkeroituneita ex-lessuja, sellasia tunnen aika monia, ja tympii, että niitten pitää mustamaalata meidän usko. Eikö se oo yks ja sama mihin kukin uskoo, luulis, ettei tää meiän usko ketään häiritte????
Mua häiritsee tuo usko, todella pahasti! En kestä kattoa, kun siskoistani yksi toisensa perään tulee synnytyskoneita, jotka eivät saa ajatella omilla aivoillaan ollenkaan. Ei käy missään tapauksessa kysymykseenkään, että käyttää ehkäisyä, tai joutuu helvettiin!!! Se on niin kamalaa katsottavaa. Sitten kärsitään masennuksesta, ja lapsia ei huomioida tarpeeksi. Vanhimmasta siskostani näkee jo kauas, että hän ei ole onnellinen. Hän on vieläpä myöntänyt, että nuorena hän ei halunnut yhtään lasta. Mutta pakko mikä pakko, kun joutuu eroamaan uskostaan, jos ei tee niitä lapsia niin paljon, kun "Jumala antaa".

Olempa kuullut yhdessä vl:ien seurapuheessa puheessa tällaisen lauseen:
" Rukoilkaa, että kaikki lapsenne syntyisivät toivottuina."
Minusta tuo on hirveää. Ei saa itse päättää lastensa lukumäärää, ja näin varmistaa, että kaikki syntyvät toivottuina. Vaan pitää puskea niitä lapsia niiiin monta kuin niitä ikinä sattuu tulemaan.. Eli se tarkoittaa sitä, että lähes jokaisessa vl-perheessä on lopulta 10-16 lasta. Voihan vittu!
No jos siskosi eivät ole tyytyväisiä uskoon,miksi ihmeessä sitten luulet heidän olevan lessuja? en kyllä käsitä tuota sun ajatusmaailmaa. Sanoppa siskoilles tuo mitä kirjotit tänne, ja kysy, että ajattelevatko he samoin? SUosittelen ihan lämpimästi, että et puhuisi sellaisia, mistä et voi oikeasti olla varma!!!!!!
Eikö täällä ole muita masentuneita kuin vl? Sun mielestä ei varmaan? Ja kaikki siis johtuu uskosta? niinkö. vai voisko johtua siitä omasta luonteesta, että on altis masennukselle? uskon itse ainakin niin, että se joka on altis masennukselle, siihen tulee sairastumaan, teki mitä teki. ja ihan uskonnosta riippumatta.

Hei, mä en oo sanonu, et siskot ei oo tyytyväisiä uskoonsa. Mutta tiedän, että olisivat onnellisempia elämässään, jos lapsia ei olis niin helkkaristi, ja sais toteuttaa unelmiaan, ja edetä johonkin urallaan, muutakin kuin olla kotiäitinä monta kymmentä vuotta. On toki muitakin masentuneita, mutta mistähän johtuu, että minun vl-tutuistani suuri osa kärsii masennuksesta? Veikkaampa, että uskosta. Tulisit kattomaan vl:ien elämää ulkopuolisena läheltä, niin tietäisit jotai. Tai oikeestaa, voisitte käydä osoitteessa: www.hakomaja.info , niin ehkä jotai selkenis.


 

Yhteistyössä