Olisipa eroamisapupalvelu olemassa

  • Viestiketjun aloittaja voimaton
  • Ensimmäinen viesti
voimaton
Olisipa olemassa sellainen eroamisapupalvelu.

Sellainen joka hoitaisi kaikki käytännön asiat puolesta, kun on itse viimein saanut pätöksen tehtyä.

Turvamies (tai nainen) tulisi mukaan silloinkin, kun menee ilmoittamaan puolisolle päätöksestään. Pitäisi puolia ja turvaisi tilanteen fyysisesti ja henkisesti. Varmistaisi myös ettei päätös pääse lipsumaan jos siihen lähtee menemään.

Järjestäisi hienotunteisen salaa uuden asunnon ja lasten tarhat ja koulut, kaiken mihin vain itsellä ei voimat riitä. Kaikki olisi valmiina kun päätös on "julkaistu".

Tarvittaessa pakkaus ja muuttoapukin järjestyisi.

Lakimiehen palvelut ja neuvonta löytyisi myös täältä. Kertoisivat heti miten kannattaa menetellä jos puoliso heittää pelin likaiseksi.

Tarvittaessa hoitaisivat kaiken yhteydenpidon erottavaan jos ei tämä asialliseen keskusteluun kykenisi.


Tälläisesta minä haaveilen juuri nyt. (saattaisi kyllä olla kallis palvelu).
 
hhgmgh
Kyllähän psykologipuolelta löytyy apua ja kun psykologi toimii yhdessä sossun kanssa, niin tulevat jopa pakkaamaan tavarat ja järjestävät kriisiasunnon, auttavat uuden elämän alkuun. Se on ihan fakta, sun tarttee vaan etsiä se palvelu ja varata aika.
 
Hmmm... no siis, kämpän voi hommata toiselle kertomattakin ja muuttaa noin vain. Kun tekee erohakemuksen niin jos sen jättää yksin, käy se haastemies tjsp. tekemässä siitä ilmoituksen toiselle osapuolelle. Jos on jotain väkivallan pelkoa, niin lähestymiskielto ja turvakoti ovat tarjolla näitä tapauksia varten.
 
voimaton
Suurin ongelma on se, että kun alan asiaa miettiäkkin niin polvet alkaa tutista ja oksettaa.
Mies ei ole vuosiin ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkinen väkivalta on ollut melkoista. Sillä syyllä ei turvakotiin mennä.
Enkä myöskään haluaisi lapsilleni mitään turvakoti kokemusta vaan mahdollisimman siistin ja rauhallisen eron.

Jos joudun asumaan saman katon alla ero järjestelyiden aikaan tulee se olemaan helvettiä minulle ja lapsille. Mies heittäyty täydeksi siaksi (haukkuu, tuo ehkä toisia naisia kotiin jne).

Asuntohakemusta yrittelin tuossa laittaa, mutta minua pelottaa, että lähettävät jonkun kirjeen asiasta kotiin tai soittavat minulle kun mies on paikalla vaikka kirjoittaisinkin, että yhteydenotot vain s.postiin. Mies kun avaa kaikki kirjeenikin niin äkkiä narahtaisin.

Olen henkisesti niin poikki ja voimaton, että haluasin vaan heittää kaiken jonkun toisen hoidettavaksi. Jonkun joka sanoisi ei hätää kyllä tää onnistuu. Itellä kun alkaa usko loppua, että saisin tän yksin onnistumaan.

Siitä kai tässä kyse on.
 
"vieras"
Suurin ongelma on se, että kun alan asiaa miettiäkkin niin polvet alkaa tutista ja oksettaa.
Mies ei ole vuosiin ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkinen väkivalta on ollut melkoista. Sillä syyllä ei turvakotiin mennä.
Enkä myöskään haluaisi lapsilleni mitään turvakoti kokemusta vaan mahdollisimman siistin ja rauhallisen eron.

Jos joudun asumaan saman katon alla ero järjestelyiden aikaan tulee se olemaan helvettiä minulle ja lapsille. Mies heittäyty täydeksi siaksi (haukkuu, tuo ehkä toisia naisia kotiin jne).

Asuntohakemusta yrittelin tuossa laittaa, mutta minua pelottaa, että lähettävät jonkun kirjeen asiasta kotiin tai soittavat minulle kun mies on paikalla vaikka kirjoittaisinkin, että yhteydenotot vain s.postiin. Mies kun avaa kaikki kirjeenikin niin äkkiä narahtaisin.

Olen henkisesti niin poikki ja voimaton, että haluasin vaan heittää kaiken jonkun toisen hoidettavaksi. Jonkun joka sanoisi ei hätää kyllä tää onnistuu. Itellä kun alkaa usko loppua, että saisin tän yksin onnistumaan.

Siitä kai tässä kyse on.
Voi sinua. Eikö sinulla olisi sukulaisia ystäviä, jotka voisivat auttaa sinua?

Jos sinulla on rahaa, voisit toimia vaikka seuraavasti tavaroiden. Vuokraa varasto. Soita muuttofirmaan ja tilaa tietylle päivälle kun mies on poissa koko päivän ns. täyden palvelun muutto. Silloin muuttomiehet jopa pakkaavat sinun puolestasi kaikki tavarat. Siirrä kaikki tavarasi varastoon odottamaan asunnon saantia. Ja kun saat uuden asunnon, järjestä taas muuttofirma siirtämään tavarasi sinne.

Jos sinulla ei ole sukulaisia tai ystäviä joiden luokse mennä, niin ehkä voisit vuokrata sellaisen ns. viikkovuokraus kohteen siksi aikaa, kun saat uuden asunnon? Ne ovat valmiiksi kalustettuja, eli sinun ei tarvitse pakata kun vaatteet ja henk. koht. tarvikkeet. Sitten kun olet saanut itsesi, lapset ja tavarat muutettua, niin soitto miehelle. Tämän jälkeen sinulla on sitten aikaa laittaa muut käytännön järjestelyt kuntoon.
 
Suurin ongelma on se, että kun alan asiaa miettiäkkin niin polvet alkaa tutista ja oksettaa.
Mies ei ole vuosiin ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkinen väkivalta on ollut melkoista. Sillä syyllä ei turvakotiin mennä.
Enkä myöskään haluaisi lapsilleni mitään turvakoti kokemusta vaan mahdollisimman siistin ja rauhallisen eron.

Jos joudun asumaan saman katon alla ero järjestelyiden aikaan tulee se olemaan helvettiä minulle ja lapsille. Mies heittäyty täydeksi siaksi (haukkuu, tuo ehkä toisia naisia kotiin jne).

Asuntohakemusta yrittelin tuossa laittaa, mutta minua pelottaa, että lähettävät jonkun kirjeen asiasta kotiin tai soittavat minulle kun mies on paikalla vaikka kirjoittaisinkin, että yhteydenotot vain s.postiin. Mies kun avaa kaikki kirjeenikin niin äkkiä narahtaisin.

Olen henkisesti niin poikki ja voimaton, että haluasin vaan heittää kaiken jonkun toisen hoidettavaksi. Jonkun joka sanoisi ei hätää kyllä tää onnistuu. Itellä kun alkaa usko loppua, että saisin tän yksin onnistumaan.

Siitä kai tässä kyse on.
Etkö voi laittaa yhteystiedoksi vaikka äitisi puhelinnumeroa tai kaverin osoitetta tms?
 
"helmi"
Olisipa olemassa sellainen eroamisapupalvelu.

Sellainen joka hoitaisi kaikki käytännön asiat puolesta, kun on itse viimein saanut pätöksen tehtyä.

Turvamies (tai nainen) tulisi mukaan silloinkin, kun menee ilmoittamaan puolisolle päätöksestään. Pitäisi puolia ja turvaisi tilanteen fyysisesti ja henkisesti. Varmistaisi myös ettei päätös pääse lipsumaan jos siihen lähtee menemään.

Järjestäisi hienotunteisen salaa uuden asunnon ja lasten tarhat ja koulut, kaiken mihin vain itsellä ei voimat riitä. Kaikki olisi valmiina kun päätös on "julkaistu".

Tarvittaessa pakkaus ja muuttoapukin järjestyisi.

Lakimiehen palvelut ja neuvonta löytyisi myös täältä. Kertoisivat heti miten kannattaa menetellä jos puoliso heittää pelin likaiseksi.

Tarvittaessa hoitaisivat kaiken yhteydenpidon erottavaan jos ei tämä asialliseen keskusteluun kykenisi.


Tälläisesta minä haaveilen juuri nyt. (saattaisi kyllä olla kallis palvelu).

niin tai olisipa parisuhdeterapia pakollista,ainakin heille joilla on lapsia,mielummin jo raskaus aikana ja aina parin vuoden välein. niin ei tarttis turhaan erota,kun tulis tehtyä ongelmille jotain.


Kirkon perheneuvonta
Perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä.

Neuvottelukeskuksissa kokoontuu myös erilaisia terapeuttisia ryhmiä. Palvelut ovat maksuttomia ja asiakkaaksi voit hakeutua, vaikka et olisi evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Asiakkaita palvellaan usein myös ruotsiksi ja englanniksi. terapeutit ovat usein psykoterapeutteja

Kirkon perheneuvonta | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko


paljonko itseasiassa olet oikeasti tehnyt suhteen toimivuuden eteen? eikä se tarkoita sitä että olen vuoden jankannut samasta asiasta eikä mies muuta käytösstään. vaan niinku oikeasti?
 
voimaton
[QUOTE="vieras";28120248]Voi sinua. Eikö sinulla olisi sukulaisia ystäviä, jotka voisivat auttaa sinua?

Jos sinulla on rahaa, voisit toimia vaikka seuraavasti tavaroiden. Vuokraa varasto. Soita muuttofirmaan ja tilaa tietylle päivälle kun mies on poissa koko päivän ns. täyden palvelun muutto. Silloin muuttomiehet jopa pakkaavat sinun puolestasi kaikki tavarat. Siirrä kaikki tavarasi varastoon odottamaan asunnon saantia. Ja kun saat uuden asunnon, järjestä taas muuttofirma siirtämään tavarasi sinne.

Jos sinulla ei ole sukulaisia tai ystäviä joiden luokse mennä, niin ehkä voisit vuokrata sellaisen ns. viikkovuokraus kohteen siksi aikaa, kun saat uuden asunnon? Ne ovat valmiiksi kalustettuja, eli sinun ei tarvitse pakata kun vaatteet ja henk. koht. tarvikkeet. Sitten kun olet saanut itsesi, lapset ja tavarat muutettua, niin soitto miehelle. Tämän jälkeen sinulla on sitten aikaa laittaa muut käytännön järjestelyt kuntoon.[/QUOTE]


Ihan kiva idea, mutta kallis. Eihän minulla olisi varaa tuollaiseen eroamisapupalveluunkaan, kunhan vain haaveilen.

Kaiken lisäksi meillä on omistusasunto ja iso lainan lyhennys kuukausittain. Eli minun pitäisi pystyä maksamaan siitäkin puolet kunnes kämppä on myyty.
Tiedän, että mies järjestelis asiat niin ettei kämppää saisi myytyä. Sotkis tai rikkois paikkoja, estelis näyttöjä jne..

Onhan mulla joitain ystäviä, mutta kukaan ei tiedä koko totuutta mimmosta meidän elämä on ollut. Ja jokaisella on omat perheet ja ongelmat, ei me voida tuppautua nurkkiin pyörimään.

Sitten tietenkin myös se että jos muuttais jonkun luo väliaikaisiesti niin mites lasten koulut sun muut..

Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia...
 
"helmi"
Suurin ongelma on se, että kun alan asiaa miettiäkkin niin polvet alkaa tutista ja oksettaa.
Mies ei ole vuosiin ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkinen väkivalta on ollut melkoista. Sillä syyllä ei turvakotiin mennä.
Enkä myöskään haluaisi lapsilleni mitään turvakoti kokemusta vaan mahdollisimman siistin ja rauhallisen eron.

Jos joudun asumaan saman katon alla ero järjestelyiden aikaan tulee se olemaan helvettiä minulle ja lapsille. Mies heittäyty täydeksi siaksi (haukkuu, tuo ehkä toisia naisia kotiin jne).

Asuntohakemusta yrittelin tuossa laittaa, mutta minua pelottaa, että lähettävät jonkun kirjeen asiasta kotiin tai soittavat minulle kun mies on paikalla vaikka kirjoittaisinkin, että yhteydenotot vain s.postiin. Mies kun avaa kaikki kirjeenikin niin äkkiä narahtaisin.

Olen henkisesti niin poikki ja voimaton, että haluasin vaan heittää kaiken jonkun toisen hoidettavaksi. Jonkun joka sanoisi ei hätää kyllä tää onnistuu. Itellä kun alkaa usko loppua, että saisin tän yksin onnistumaan.

Siitä kai tässä kyse on.
niin se on sitte toinen juttu kuinka paljon sun peloista on todellisia ja kuinka paljon pelkosi johtuu jostain muustaesimerkiksi lapsuudestasi.

esimerkiksi: laivaristeily voi olla toiselle ihmiselle ihanan rentouttavaa, mutta silel joka selvisi estonian uppoamisesta laivaristeily herättäisi kauhua, ahdistusta,ilman todellista vaaraa. samanlailla meihin on vaikuttanut kaikki kokemamme syntymän jälkeen ja joskus jokin tunne tuleekin esiin tietyissä tilanteissa, vaikka periaatteessa kuuluisikin ihan toiseen aikaan.

esimerkki2: mies huutaa vihaisena joku,kuten minä ei ole moksiskaan tilanteesta. joku toinen voi kokea sen hirvittäväksi uhaksi,tosi pelottavaksi. vaikka se ei välttämättä sitä olekkaan.


joka tapauksessa onko pariterapiassa käyty ?
 
voimaton
[QUOTE="helmi";28120287]niin tai olisipa parisuhdeterapia pakollista,ainakin heille joilla on lapsia,mielummin jo raskaus aikana ja aina parin vuoden välein. niin ei tarttis turhaan erota,kun tulis tehtyä ongelmille jotain.


Kirkon perheneuvonta
Perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä.

Neuvottelukeskuksissa kokoontuu myös erilaisia terapeuttisia ryhmiä. Palvelut ovat maksuttomia ja asiakkaaksi voit hakeutua, vaikka et olisi evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Asiakkaita palvellaan usein myös ruotsiksi ja englanniksi. terapeutit ovat usein psykoterapeutteja

Kirkon perheneuvonta | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko


paljonko itseasiassa olet oikeasti tehnyt suhteen toimivuuden eteen? eikä se tarkoita sitä että olen vuoden jankannut samasta asiasta eikä mies muuta käytösstään. vaan niinku oikeasti?[/QUOTE]

Juu kiitos vaan.
12 vuotta on mielestäni pitkä aika yrittää. Mielestäni olen yrittänyt. En ole jankannut, mieheni kanssa ei paljoa uskalla jankata.
Tien on lopullisesti nostanut pystyyn se, että mieheni käytös aiheuttaa toisessa lapsessa henkistä pahoinvointia, aika vakavaakin. Tänään vähätteli lapsen inhottavaa väkivallan kohteeksi joutumista vuosia sitten, syytti jopa valehtelijaksi (tämä siis ihan pientä pahimpiin verrattuna).

Mitä voisin sanoa. Mies on välillä todella ajatelematon, mutta välillä myös puhtaasti ilkeä. Tottakai hänestä hyviä puoliakin löytyy ja niiden varassa on vuosia jaksettu. Nyt olisi vaan aika pelastaa itsensä ja lapset ennen kuin ollaan kaikki tosi sairaita.

Ajatus asumisesta lasten kanssa tuntuu ihanalta, lämpimältä ja turvalliselta. Tottakai mies yrittäisi sabotoida sittenkin elämäämme, mutta ainakin olisi oma koti ja oma ovi jonka ulkopuolella mies pitää.
Kaikki järjestelyt vain siihen pääsemiseksi tuntuvat ylivoimaisilta ja pelottaviltakin. Ei ole kauheasti jäljellä uskoa itseen kun on kuunnellut vuosia tuota miestä+ en oikein tiedä miten käytännössä järjestellä asiat.
 
voimaton
Ja ihan voin kertoa, että mies on osannut olla myös väkivaltainen, että pelot ei liity mihinkään omaan lapsuuteen. Ero yritin jo silloin, mutta uhkasi rikkoa lapseni jos eroan..

En oikeastaan kaipaa nyt tällaista keskustelua "helmi" vaikka varmasti hyvää tarkoitatkin.
Taustalla on vuosien piina ja todellakin tiedän, että erottava olisi.
 
voimaton
[QUOTE="vieras";28120417]Oletko sinä töissä? Jos olet kotiäiti, niin voisit myös opettaa lapsia jonkin aikaa itse kotona. Näinhän tehdään esim. jos lapsi on pitkään sairaana, tms.[/QUOTE]

Töissä olen. Toinen lapsista käy erityiskoulua joten en häntä edes osaisi opettaa tarvittavalla tavalla.

Pelkään, että ero veisi voimat alta niin etten kykenisi töihin ja se olisi luultavasti työpaikan menoa. Mites sitten elettäisiin.

Vaikka miten pyöritän tuntuu, että lyön päätä seinään..

Kiitos kuitenkin kaikista vastauksista ja neuvoista.
 
"hippu"
Minulla on ihan samanlainen tilanne kun ap:lla!

Asuntohakemuksen olen laittanu salaa VVO:lle... mutta aika vähän täälläpäin on sopivan hintaisia asuntoja. Ja ei minullakaan ole rahaa takuuvuokriin tms.
 
voimaton
[QUOTE="vieras";28120499]Kyllä sinulle on monta ratkaisua olemassa, olet vain niin lukossa, ettet osaa ryhtyä toimeen ja näet kaikki asiat mahdottomina ratkaista. Sen vuoksi asiat tuntuvat niin vaikealta, vaikka ne eivät tosiasiassa mitään ratkaisemattomia ongelmia ole.[/QUOTE]

Niin varmaan. Siksi haaveilenkin tuollaisesta palvelusta joka hoitaisi ne puolestani. Sanoisi miten toimitaan.

-Miten saan haettua asuntoa niin ettei mies tiedä?
-Miten voisin pakata niin ettei mies huomaa?
-miten kerron asiasta miehelle niin, että tilanne hoidetaan asiallisesti. Lapsien ei tarvitsisi yhtään enempää kärsiä. Itselläkin polvet tutisee kun mietin tilannetta. Mies vetää pelin niin likaiseksi että..
-Kun sitten muutan lapsineni niin ongelmaksi nousee raha. Mistä saan rahaa muuttoapuun?Kuinka saan maksettua vuokran (+vuokratakuu) ja puolet pankkilainan lyhennyksestä? Kaikki rahat on enemmän ja vähemmän miehen takana. Hän myös perheessämme se joka tienaa. Minä tienaan vaan karkkirahaa..
-Miten saan asunnon myytyä jos mies makailee siellä kalsareissaan ja rikkoo paikkoja? Ei tietenkään suoranaisesti estä myyntiä, mutta ei taatusti myöskään edes auta.


Tässä siis ihan päällimmäiset.
 
voimaton
[QUOTE="hippu";28120574]Minulla on ihan samanlainen tilanne kun ap:lla!

Asuntohakemuksen olen laittanu salaa VVO:lle... mutta aika vähän täälläpäin on sopivan hintaisia asuntoja. Ja ei minullakaan ole rahaa takuuvuokriin tms.[/QUOTE]

En siis ole ainut.. Lohduttavaa, mutta samalla tosi ikävää kuulla.
Nämä on tosi monimutkaisia hommia ja toinen ihminen voi halutessaan tehdä erosta todella hankalaa.
Itse en olisi valmis yhtään lisäämään lasten tuskaa, mutta ei tähänkään voi enää jäädä.. Hemmetinhemmetti..!

Stemppiä sinulle.
 
"hippu"
En siis ole ainut.. Lohduttavaa, mutta samalla tosi ikävää kuulla.
Nämä on tosi monimutkaisia hommia ja toinen ihminen voi halutessaan tehdä erosta todella hankalaa.
Itse en olisi valmis yhtään lisäämään lasten tuskaa, mutta ei tähänkään voi enää jäädä.. Hemmetinhemmetti..!

Stemppiä sinulle.
Minulla on nyt tämmönen suunnitelma että sitten kun/jos minulle tarjotaan asuntoa, niin soitan sossuun ja kerron tilanteen. Se on sitten heistä kiinni saanko apua takuuvuokraan. Ja tavarat täytyy sitten pakata niin että mukaanotettavat tavarat mahtuu tuohon minun pikkuriseen henkilöautooni... jälkeenpäin en voi tulla enää hakemaan mitään. Ja tosiaan mies varmaan tuhoaa tämän yhteisen omistuasuntomme.... onneksi tämä on aika halpa asunto, että luultavasti jotenkin pystyn omaa puolikastani maksamaan.

Nyt aion ottaa sivutyön, että saisin vähän rahaa laitettua sivuun.

Ehkä sinunkin kannattaisi alkaa salaa säästämään?? Avaat salatilin josta mies ei tiedä?
 
-Miten saan haettua asuntoa niin ettei mies tiedä? Hae asuntoa sosiaalitoimiston avulla, he sinun tilanteessasi varmasti auttavat asunnon järjestämisessä. Myös kirkon perhetyöntekijä voisi auttaa. Voit myös itse hakea asuntoa, jos pelkonasi on se, että mies löytää asuntohakusi tietokoneelta, käy kirjaston koneella tai jonkun ystäväsi. Sosiaalitoimistosta saa takuuvuokraan apua.
-Miten voisin pakata niin ettei mies huomaa? Pakkaa tavarasi ja lasten tavarat "pikkuhiljaa". "Hivuta" itsesi ulos asunnosta. Pakkaa vain tärkeimmät ja välttämättömimmät tavarat mukaan! Loput voit sitten hakea kun asuntoasiat ovat selvillä.
-miten kerron asiasta miehelle niin, että tilanne hoidetaan asiallisesti. Lapsien ei tarvitsisi yhtään enempää kärsiä. Itselläkin polvet tutisee kun mietin tilannetta. Mies vetää pelin niin likaiseksi että.. Sossusta apua, tarvittaessa soita sinne vaikka poliist paikalle! Ota ystäväsi mukaan tueksi yms.
-Kun sitten muutan lapsineni niin ongelmaksi nousee raha. Mistä saan rahaa muuttoapuun?Kuinka saan maksettua vuokran (+vuokratakuu) ja puolet pankkilainan lyhennyksestä? Kaikki rahat on enemmän ja vähemmän miehen takana. Hän myös perheessämme se joka tienaa. Minä tienaan vaan karkkirahaa.. Sosiaalitoimistosta apua, osaavat neuvoa raha-asioissa!
-Miten saan asunnon myytyä jos mies makailee siellä kalsareissaan ja rikkoo paikkoja? Ei tietenkään suoranaisesti estä myyntiä, mutta ei taatusti myöskään edes auta. Onko asunto sinun, vai miehen vai teidän yhteinen? Et tietenkään voi myydä asuntoa jos se on miehesi omaisuutta myös! Näissä asioissa osaa KAIKISSA varmasti sosiaalitoimisto neuvoa!
 
"vieras"
Niin varmaan. Siksi haaveilenkin tuollaisesta palvelusta joka hoitaisi ne puolestani. Sanoisi miten toimitaan.

-Miten saan haettua asuntoa niin ettei mies tiedä?

1. Laita yhteydenotto osoitteeksi / puhelinumeroksi luotettavan ystävän tiedot.


-Miten voisin pakata niin ettei mies huomaa?
2. Pakkaa vähitellen. Kuukaudessa olet jo saanut vaatteita + muita kerättyä riittävästi. Vie tavarat luotettavan ystäväsi luokse. Tai sitten katso kohta 4.


-miten kerron asiasta miehelle niin, että tilanne hoidetaan asiallisesti. Lapsien ei tarvitsisi yhtään enempää kärsiä. Itselläkin polvet tutisee kun mietin tilannetta. Mies vetää pelin niin likaiseksi että..

3.Kerrot asiasta puhelimitse. Kun olet jo itse lasten kanssa poissa tilanteesta, voit sulkea puhelimen koska tahansa.

-Kun sitten muutan lapsineni niin ongelmaksi nousee raha. Mistä saan rahaa muuttoapuun?Kuinka saan maksettua vuokran (+vuokratakuu) ja puolet pankkilainan lyhennyksestä? Kaikki rahat on enemmän ja vähemmän miehen takana. Hän myös perheessämme se joka tienaa. Minä tienaan vaan karkkirahaa..

4. Kerää rahaa pikkuhiljaa / lainaa vanhemmilta / ystäviltä / jne. Ei muutto maltaita maksa, mikäli sinulla on normaalin kodin tavarat. Tilaat muuttofirmasta pakettiauton/kuorma-auton ja kasan muuttolaatikoita. Sillä aikaa kun ukot kantavat huonekaluja, sinä (yksin tai ystävän kera) heittelet tavarat muuttolaatikoihin. Toki jotain astioita voi mennä rikki, kun ilman kääreitä laittaa, mutta se on pieni ongelma, kun pitää nopeasti toimia. Muuttoon ei mene 4 - 5 tuntia ja muutama satanen. Tämä onnistunee miehen työpäivän aikana?

5. Onko teillä erilliset lainat, vai yhteinen laina? Mikäli ne ovat erilliset, voit pyytää lyhennysvapaata pankilta. Yhteisessä lainassa mieshän vastaa siitä myös. Eikä pankki sitä lainaa ulosottoon heti laita, vaikka pari kuukautta menisikin lyhentämättä. Kannattaa vain olla asiasta aktiivisesti yhteydessä pankkiin.

6. Kysy sosiaalitoimistolta sosiaalista luottoa vuokratakuuta ja ensimmäistä vuokraa varten. Tai sitten hae kulutusluottoa esim. santader, tms. firmalta. Vuokraa alkuun niin pieni asunto kuin mahdollista. Silloin myös kulut ovat pienet. Kyllä te pärjäätte vaikka yksiössä/kaksiossa, mikäli henkisesti voitte paremmin. :)


-Miten saan asunnon myytyä jos mies makailee siellä kalsareissaan ja rikkoo paikkoja? Ei tietenkään suoranaisesti estä myyntiä, mutta ei taatusti myöskään edes auta.

7. Kyllä sen myytyä saa, hinta vain on alempi. Ja tuskinpa mieskään siellä lusmuamaan alkaa, mikäli sinä jätät oman osuutesi lainasta maksamatta...


Tässä siis ihan päällimmäiset.

8. Materia, raha, asunnon koko ovat hei ihan oikeasti lillukan varsia sinun tilanteessasi. Ota mukaan vain tarpeellinen, eli sängyt, vaatteet ja lasten tavarat. Millään sohvakalustoilla, jne. ei ole lopupelissä mitään merkitystä.
 
voimia!
Ota yhteyttä kunnan/kaupungin sosiaalitoimeen ja kysy sieltä neuvoa. Et taatusti ole ainoa, joka on vastaavassa tilanteessa ja heillä on varmasti antaa sinulle hyviä neuvoja.
 
voimaton
-Miten saan haettua asuntoa niin ettei mies tiedä? Hae asuntoa sosiaalitoimiston avulla, he sinun tilanteessasi varmasti auttavat asunnon järjestämisessä. Myös kirkon perhetyöntekijä voisi auttaa. Voit myös itse hakea asuntoa, jos pelkonasi on se, että mies löytää asuntohakusi tietokoneelta, käy kirjaston koneella tai jonkun ystäväsi. Sosiaalitoimistosta saa takuuvuokraan apua.
-Miten voisin pakata niin ettei mies huomaa? Pakkaa tavarasi ja lasten tavarat "pikkuhiljaa". "Hivuta" itsesi ulos asunnosta. Pakkaa vain tärkeimmät ja välttämättömimmät tavarat mukaan! Loput voit sitten hakea kun asuntoasiat ovat selvillä.
-miten kerron asiasta miehelle niin, että tilanne hoidetaan asiallisesti. Lapsien ei tarvitsisi yhtään enempää kärsiä. Itselläkin polvet tutisee kun mietin tilannetta. Mies vetää pelin niin likaiseksi että.. Sossusta apua, tarvittaessa soita sinne vaikka poliist paikalle! Ota ystäväsi mukaan tueksi yms.
-Kun sitten muutan lapsineni niin ongelmaksi nousee raha. Mistä saan rahaa muuttoapuun?Kuinka saan maksettua vuokran (+vuokratakuu) ja puolet pankkilainan lyhennyksestä? Kaikki rahat on enemmän ja vähemmän miehen takana. Hän myös perheessämme se joka tienaa. Minä tienaan vaan karkkirahaa.. Sosiaalitoimistosta apua, osaavat neuvoa raha-asioissa!
-Miten saan asunnon myytyä jos mies makailee siellä kalsareissaan ja rikkoo paikkoja? Ei tietenkään suoranaisesti estä myyntiä, mutta ei taatusti myöskään edes auta. Onko asunto sinun, vai miehen vai teidän yhteinen? Et tietenkään voi myydä asuntoa jos se on miehesi omaisuutta myös! Näissä asioissa osaa KAIKISSA varmasti sosiaalitoimisto neuvoa!
Kiitos neuvoista. Jotenkin en varmaan ole suostunut uskomaan, että tilanne on noin paha. En haluaisi turvautua poliiseihin yms vaan haluaisin eron olevan "siisti". En haluaisi, että lapset joutuvat luopumaan osasta tavaroistaan ja mukaan saadaan vain tarpeellisimmat. Ehkä minun täytyy nyt tosiasioiden edessä katsoa tilannetta silmästä silmään.
Asuntohakemuksen voin tehdä työkoneella, mutta pelkään heidän lähettävän postia kotiin tai soittavan minulle.
Asunto on meidän molempien eli en tietenkään voi yksin päättää siitä. Tiedän kuitenkin, että mies ei laita tikkuristiin asunnon myymiseksi. Minun pitäisi järjestellä kaikki. Sehän tässä huolestuttaakin. Kuvittelen kuinka yritän livahtaa talolle siivoamaan sitä näyttö kuntoon kun mies on rikkonut ja levitellyt kaikki minulta ja lapsilta jääneet tavarat pitkin asuntoa. Rikkoisi varmaan myös kaiken tyyliin "tuon rakensin tuohon ja sen myös hajotan" ja se laskisi talon hintaa roimasti. Pahinta tietenkin jos olisi siellä itse vastassa kun menen siivoamaan tai näyttö alkaa.

Sossua kohtaan minulla ei ole mitään suurta luottamusta. Työskentelen itsekkin sosiaalialalla (tadaa). Eivät mielellään kyllä korvaile mitään omistusasunnon kuluja jos venyy useammaksi kuukaudeksi. Varsinkaan eivät korvaa jos vielä täytyy avustaa muutossa ja takuuvuokrissa. Asunnon myymis asiassa eivät taatusti osaa neuvoa, ainoastaan vaatia myymään. Varovaisesti yhdeltä tutulta sosiaalityöntekijältä kyselinkin asiasta.
 

Yhteistyössä