Olisitko huolissasi jos raskaana alapaine on 90-100 luokkaa?

  • Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
Mulla
oli koko raskauden ajan alapaine 90-95 ja yläpaine 120-130. Ei kyllä neuvolassa oltu huolissaan, koska normaalistikin mulla on ollut alapaine 85-90 luokkaa. Ja raskaus meni ihan hyvin. Mitä sanoivat neuvolassa?
 
synnyttänyt
Alapaineen pitää olla alle 95,ja silloinkin se saa olla vain hetkellisesti tuossa lukemassa. Soitteleppa neuvolaan,niin saat toimintaohjeet! raskausmyrkytyksessä nousee paineet ja silloin on molempien henki kysymyksessä, ei siis mikään leikin asia. Pitääkö sinun seurata paineita, vai mistä tiedät paineet?
 
aloittaja
Raskausviikolla 29 mennään parhaillaan ja kyllä itsenäisesti pitää seurailla paineita. Neuvolasta antoivat lainaan. Paineet on olleet alusta asti hieman koholla mutta nyt on ollut jo noinkin paljon jopa yli 100 alapaine. Toinen raskaus joten voiko raskausmyrkytys tulla kuitenkin?
 
"vieras"
RR arvot alle 140/90 raskausaikana ( siisi suotavaa olisi)! Jos jatkuvasti ollut tuollainen eikä siihen ole reagoitu niin ok, mutta jos tasot pikuhiljaa tai äkisti kohonneet noin niin seurattava tiheään! Virtsan prot. tarkistetteva myös tiheään, itse antaisin RR-mittarin ja virtsa sticsit kotiin mukaan. Pyytäisin ottamaan heti yhteyttä jo RR arvot nousee tai virtsassa prot+/++. Turvotuksia seurattava myös!
 
"vieras"
Itse olin noilla lukemilla neuvolan seurannassa ja oli muutaman yön myös sairaalassa lepäämässä. kun alapainen oli 100:n pinnassa. Valkuaisen määrää virtsassa seurattiin ja lopulta tehttiin vuorokauden virtankeräys jossa määritettiin valkuaisen kokonaismäärä, tämän jälkeen sainkin lähetteen käynnistykseen. Oli raskauden ihan loppuvaiheessa ja käynnitys tehtiin LA:na.

Pre-eklampsian oireita ovat:

korkea verenpaine
valkuaista (proteiinia) virtsassa
äkillinen turvotus ja painonnousu
päänsärky
ylävatsakipu
silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)
 
"Pusse"
Loppuraskaudessa mun alapaine oli yli sadan ja se oli yks syy että sain lähetteen sairaalaan ja pari päivää myöhemmin synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia. Normaalisti alapaine oli jotain 75-80 luokkaa... Muita oireita mulla oli aivan valtava turvotus ja luultavasti siitä johtuva äkillinen painonnousu, jota ei liikunnalla eikä syömisilläkään pystynyt hallitsemaan...
 
whiish
itsellä 113/91 ja kaikki niin v-itun normaalia en pysy suunnilleen tolpillani mitkä jalat tosiaankin on täällä ne vaan sanoo et se on normaalia raskauden lopussa.. mietin vain et kuinka kauan ihmisellä voi olla kaikki normaalia omat normi paineet on siin 120/70. Paino nousi viikossa 1,5kg mut sekin on Lappeenrannassa normaalia. Tahtosin tietää koska tää normaalius loppuu... Tosin luultavasti sillo ku lapsi on ulkona koska selkeesti täällä ei ketään kiinnosta vaikka kuinka oisit kipeenä.
 
no mutta
itsellä 113/91 ja kaikki niin v-itun normaalia en pysy suunnilleen tolpillani mitkä jalat tosiaankin on täällä ne vaan sanoo et se on normaalia raskauden lopussa.. mietin vain et kuinka kauan ihmisellä voi olla kaikki normaalia omat normi paineet on siin 120/70. Paino nousi viikossa 1,5kg mut sekin on Lappeenrannassa normaalia. Tahtosin tietää koska tää normaalius loppuu... Tosin luultavasti sillo ku lapsi on ulkona koska selkeesti täällä ei ketään kiinnosta vaikka kuinka oisit kipeenä.
mulla ainakin lääkärin mukaan ihan normaalit paineet kun on 174/109, muuten ollut keskimäärin 116/68 mut nyt kun flunssaa niin nostaa, pissa +/- ja kerran +1 ja on vielä normaalia. paino noussut välillä pari kiloa per viikko ja kova turvotus, ei esim. enää nilkkoja eikä mee ku ugg tyyliset jalkaan. korvissa suhisee, hikoiluttaa, ei voi ku maata.
 
vierailija
Minulla ainakin alotettiin Seloken Zok -verenpainelääkitys neuvolalääkärissä kun verenpaineet alkoi olla luokkaa 140/105.. Nyt on ollut kotona mittauksessa 120/90 kieppeillä enemmän ja vähemmän. Rv 28 menossa. Ei muuten mitään merkkejä raskausmyrkytyksestä, mutta kohollaan olevaa painetta seurataan. Välillä näkyy näkökentässä pieniä valopisteitä. :p
 

Yhteistyössä