Olisitko sinä ja/tai vauvasi selvinneet hengissä jos olisit synnyttänyt esim. keskiajalla?

  • Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti
Ei
Itse olisin varmaan kuollut jo vauvana, koska synnyin kuukauden etuajassa äidin raskausmyrkytyksen takia. Jos olisin selvinnyt siitä, oma lapseni ei olisi selvinnyt, koska syntyi 720 grammaisena mun raskausmyrkytyksen takia. Luultavasti en olisi selvinnyt siitä lopulta itsekään keskiajalla.
 
hr
Mahdotonta sanoa, molemmat raskaudet muuttuneet riskiraskauksiksi myrkytyksen takia, ja synnytykset käynnistettyjä, joten epäilen vahvasti. Tokan lapsen synnytyksestä en olis ainakaan selvinnyt entisajan lääketieteellä.
 
Ego
Kyllä jos ois ollut tosi taitava ja kokenut lapsenpäästäjä..vai miksikäs niitä kutsuttiin..ei ne kätilöitäkään ollut. Mutta jos oisin yksikseen joutunut jossaa pusaa, ni ainakin lapsi kuollut.
 
En tiiä... Eka oli ensin tulossa naama edellä, sitten lopulta tulikin käsi poskella imukuppiavusteisesti. Mulle tuli kohtutulehdus..

Toisella oli napanuora kaulan ympärillä ja vihreä lapsivesi, minä menetin suhteellisen paljon verta ja istukka irrotettiin nukutuksessa..
 
Ei varmaan kumpikaan, koska vedet meni, mutta supistuksia ei tullut aluksi itsestään... Raskausmyrkytyksestä selviäminen ois ehkä ollu hankalaa ilman verenpainelääkitystä... Ei sitä voi tietää, mutta aika lääkkeellinen synnytys oli, kun antibioottitippa ja kaikkea :/
 
Riude
Esikoisen syntymässä ei mtn ihmeellistä, epiduraalin ja ilokaasua sain, nirhaumaan 4 tikkiä. Kuopuksella spinaali ja tikkejä nolla. Olen molemmat synnyttänyt alle 20 vuotiaana.
 
"hmm"
Kyllä luulen et oltais. Vauvalla oli kaikki hyvin, itse tosin menetin 800 ml verta ja istukan irtoamista nopeutettiin oksotoniinilla, en sitten tiedä mitä olisi käynyt jos en olisi saanut apua istukan irtoamiseen...
 
"heips"
Muistakaa että myös keskiajalla oli lääkäreitä ja varmaan paljon "ihmekeinoja" äidin ja vauvan pelastamiseen, sellaisia joita ei nykyään käytetä kun on lääketiede.
 
"trolli"
ekasta synnytyksestä a-vauva olisi varmaankin selvinnyt, b-vauva olisi kuollut. minä olisin luultavasti heikossa hapessa mutta hengissä.
toisessa synnytyksessä molemmat selvittiin hienosti. keskiajalla mulla siis olisi 3 lapsesta 2 hengissä.
 
"xyz"
Tätä on muuten hankala sanoa, sillä veikkaanpa että keskiajan ruokavalio on vaikuttanut vauvojen kokoon, eli huonompi ruoka -> pienemmät vauvat -> helpompi synnytys.

Itse olisin taitanut kuolla lapsivuodekuumeeseen. Lapsi olisi selviytynyt.
 
"heips"
[QUOTE="xyz";23160349]Tätä on muuten hankala sanoa, sillä veikkaanpa että keskiajan ruokavalio on vaikuttanut vauvojen kokoon, eli huonompi ruoka -> pienemmät vauvat -> helpompi synnytys.

Itse olisin taitanut kuolla lapsivuodekuumeeseen. Lapsi olisi selviytynyt.[/QUOTE]

Jep, nykyään on paljon enemmän ongelmasynnyttäjiä. Ennen ylipaino oli tosi harvinaista, samoin raskaudiabetes. Ja lapset syntyi pääsääntöisesti alle 3-kiloisena. Kyllä nykyajan ruokavalio on vaikuttanut huimasti terveyteen. Myös huonokuntosia synnyttäjiä nykyään paljon enemmän, ennen liikuttiin paljon...
 
N&N
[QUOTE="kaisa";23159874]Siis ilman nykylääketieteen apuja?

Meistä ei ehkä kumpikaan olisi, mulla raju verenhukka ja vauva tarvitsi lisähappea.[/QUOTE]

Ei oltais selvitty. Vauva oli pää niin vinossa, ettei päässyt laskeutumaan ja sektio tehtiin vasta kun sydänäänet romahti.
 
Eihän moni pysty tähän edes vastaamaan, ... tai ainakaan nämä "ei" tapaukset ei ihan suoraan ehkä niin meniskään, jos ovat jotain lääkkeellistä kivunlievitystä käyttäneet.

Ja mua väsyttää enkä ehkä saanu pointtia ihan järkevästi nyt sanottua mutta ymmärtää ken ymmärtää.
Niin, sanotaan että luulisin, mutta sitähän ei voi tietää, koska epiduraali ainakin jälkimmäisessä nopeutti (näin selvittiin alle vuorokauden, heh) avautumista.
 
"vierailija"
Esikoisen kohdalla riippuu voiko keltaisuuteen kuolla? lapsi syntyi viikolla 35+0 , eikä muuta ongelmaa ollut. Toinen ei olisi missään nimessä selvinnyt, syntyi 34+4 ja joutui hengityskoneeseen, itse olisin varmaankin.
 
Meillä luultavasti kaikki olisivat menehtyneet minun raskausmyrkytyksen takia. A-vauva olisi ehkä saattanut selvitä mutta heikosti, riippuen miten saisi hengitettyä ilman avustusta. B-vauva olisi kuollut mahaan, koska napanuora oli niin lyhyt, ettei olisi päässyt syntymään alakautta. Istukka olisi todennäköisesti revennyt (kalvokiinnitteinen), jos B-vauva olisi vedetty pois mahasta. Mitenköhän minun sitten olisi käynyt?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä