Olisko nyt apuja lapsen kakkaongelmaan?

  • Viestiketjun aloittaja liisa lapamato
  • Ensimmäinen viesti
liisa lapamato
3,5v lapsella ollut ihan vauvasta asti ongelmia kakkaamisen kanssa, siis ummetusta on ollut.
Nyt alkaa olemaan päiväkuiva mutta se kakka, tänäänkin yrittänyt kakata monta kertaa ja mitään ei tule. Ja kun vie vessaan tai potalle niin huutaa vaan että ei ole kakkahätä :(
Hetken vaikutti että toimii vatsa paremmin kun aloitti syömään activiaa mutta ei enään.
Ja siis kun kakka on kovalla niin pisut tulee usein pöksyyn.
Aamulla on varmaan pakko laittaa microlax että saa sen tulpan pois.

Onko joku vienyt vyöhyketerapiaan tms lasta tästä vaivasta. Tuli sekin tänään mieleen kun silloin vauva-aikana se auttoi lapsen ilmavaivoihin.
 
Meillä on ollut samanlaista 1v asti. Siitä asti tyttö käynyt pöntöllä kakalla ja samalla on suihkutettu lämmintä vettä suihkulla,kun tyttö on kakannut. Ihan hirveetä katsottavaa oli,kun toinen alkoi aina itkemään,kun kakka oli tulossa. Mitkään levolacit ym ei meillä auttanut. Nyt tyttö on 5v6kk ja vieläkin sama homma,aina kova kakka ja saa työtä tehdä,että saa kakattua. Meillä vaan lääkäri käskee syöttää Levolacia,mut ei auta yhtään. Kaks kertaa viikossa käy kakalla joskus ei niinkään usein :/ Pari kertaa on lääkärit kokeilleet suolta pyllyn kautta ja on ollut aivan täys kakkaa. Tytöllä on ollut myös n.5 pissatulehdusta ja nekin vissiin johtuu osin tosta ummetuksesta..

Niin ja piti vielä laittaa,että tytöllä maha pömpöttää. Ruokailuissa pitää istua vieressä ja muutenkin seurata kun syö. Oksentaa todella helposti,varmaan osin senkin takia kun on niin täys olo koko ajan :|
 
vieras
Koita mielummin vaikka Levolacia, peräruiske on varmasti ikävä kokemus jos suoli on täynnä. Meillä oli tytöllä kanssa ihan samaa vaivaa noihin aikoihin. Pari kertaa annoin Levolacia, että tilanne laukesi. Sen jälkeen kiinnitettiin huomiota siihen, että ulostaa päivittäin. Ruokavalio mietittiin myös tarkkaan, esim banaani ja juusto oli hetken pannassa. Ja siitä kannattaa huolehtia, että lapsella on joka päivä tilaisuus kakata rauhassa. Meillä tyttö ei kakkaa missään muualla kuin kotona, eli päiväkotipäivän jälkeen on oltava aikaa rauhalliseen vessareissuun.
 
vieras
Kokeilpaaka jättää ruokavaliosta pois laktoosi. Päiväkodista vinkkasivat että laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa myös ummetusta vaikka tavallisemmin aiheuttaa ripulia.

Meillä 4v:n ummetus loppui siihen.
 
ap
Mä en usko että levolac auttaa nyt kun se tulppa siellä jo on.
Ja meillä tää on tosiaan ollut enemmän ja vähemmän aina,
Tuo laktoosi kyllä kokeillaan.

Mietin päivällä että mitkä traumat tuolle tästä jää..
 
no
Meillä kans nyt 6v tytöllä ollut vauvasta lähtien ummetus. Nykyäänkin hyvä jos kerran viikossa käy asialla. on tutkittu varjoainekuvauksella ja vatsaultralla että ei olis hirscprungin tautia mut välillä tuntuu et homma ei vaan helpotu. just tota suihkuttelua täytyy tehdä ja sitten pitäs syöttää pegorian nimistä reseptilääkettä että maha pysyis löysänä. Tiedän nuo vaivat lapsella ja joskus pienempänä melkein yhdes itkettiin kun oli niin kamalaa...
 
sondersson
mä en tiedä onko lasten ummetus jotenkin eri juttu, ja toki syitä on monia, mut mulla itellä lähti lastensaannin jälkeen alkanut ummetus kun jätin viljat pois ja aloin käyttää reilusti rasvaa. Kannattaa kokeilla sitäkin. Ylipäätään keskittyä kokeilemaan eri ruoka-aineitten vaikutusta sen sijaan että alkaa syöttämään lääkkeitä.

Mutta noista viljoista vaan halusin mainita siksi että niiden väitetään aina auttavan ummetukseen. Mulle terkka vaan jankkasi että enemmän kuitua. Aina vaan enemmän kuitua ja ongelma senkun paheni. Että ei se kaikilla mene niin...
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
levolac joka päivä SÄÄNNÖLLISESTI pehmittämään vatsaa, luumut, leseet, vesi, tarv. movicol junior, pienoisperäruiske. Jos ei auta lääkäriin
huom. myös ruokavalio. Annoin em. ohjeita koska lapsellani oli em.pattitilanne ja kun suoli on tukossa tarvitaan järeitä keinoja. Levolacin päivittäinen anto laukaisi tilannetta... Akuutissa vaiheessa ruiske oli pakko laittaa. Lapsi kakkasi äidin halauksessa ja voi sitä helpotusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
levolac joka päivä SÄÄNNÖLLISESTI pehmittämään vatsaa, luumut, leseet, vesi, tarv. movicol junior, pienoisperäruiske. Jos ei auta lääkäriin

Tämä on mun mielestä hyvä neuvo. Levolacia puuron joukkoon aamuisin, niin vatsa toimii säännööllisesti.
Tai sitten silloin kun minä olin lapsi ja sama ongelma, niin mein äiti teki luumuista mehujäätä, jota sitten onnellisena söin. Muuten en kuulemma olisi luumuja syönyt.
 
ap
Luumut ei ole koskaan pojalle auttaneet, ei siis edes vauvana. Levolacia söi jonkun aikaa säännöllisesti eikä sekään oikein auttanut.
Tänään aamulla sitten laitoin microlaxin ja vähän tuli mutta ei kaikki. Nyt tulee pieni pieru vähän väliä kalsareihin ja huutaa että en uskalla kakata. Täytyy sit vaan varata lääkäriin taas aikaa.
Ruokavalioon kuuluu paljon hedelmiä ja vihanneksia, puuroakin lähes joka päivä(muuttuu taas jokapäiväiseksi) ja vehnä jätetään nyt vähemmälle.
Ja sit kokeillaan tuo laktoosikin.

Kiitos kaikille :)
 

Yhteistyössä