olisko tääl juttuseuraa äidestä jotka saa ensimmäisen pienokaisen 2012 ?

Väsymys ja voimaton tunne on kyllä ollut ihan omaa luokkaansa, mutta niistä jo pikkuhiljaa päässyt eroon.. Jo ennenkuin tein testin oli jotenkin semmonen aavistus ja omituinen olo.. jotenkin kai aavistin tulevan :) minulla oli myös silloin testin tekemisen aikaan flunssaa ja aina kun yski niin ala vatsaan sattui ja rinnat oli tosi arat sillon aluksi.
Muistaakseni joskus rv9-12 paikkeilla oli aamuisin pahoinvointia mutta ainoastaan sillon kun pesi hampaat :) jos nukkui pitkään tai ei pessyt hampaita niin ei tullu puklua mutta aina hampaiden pesun yhteydessä tuli puklu vaikka kuin varovasti koitti pestä :) Mielialat vaihtelee välillä ja pikkujutuista voi päästä itku ja sen jälkeen itkettää koko loppupäivän.. Suurin osa ajasta on kuitenkin helppoa ja ihanaa.. välillä tosin tuntuu että liiankin helppoa.. Onneksi torstaina on neuvola-aika taas :)
 
  • Tykkää
Reactions: pamppa88
kyllä ne siitä helpottaa! :) mut se kyllä pitää paikkaansa että on semmonen 3-4kk krapula, toisilla pahempi toisilla vähempi :D Ite toivoisin jopa nyt että olis ees jotaki merkkiä kun ei oo tässä nyt ollu mitään niin huolettaa jo melkeen että onko kaikki hyvin mutta eiköhän kuitenkin ole :) onneksi tosiaan torstaina pääsee taas neuvolaan, jospa pääsis taas kuuntelemaan sydänääniä :heart: Ja tulispa äkkiä marraskuu niin pääsis taas ultraileen ku 8.11 on rakenneultra :)
 
Helou helou!

Itsellä myös ensimmäinen pulla uunissa (kuten mies asian nätisti ilmaisi kavereiden bileissä..) ja ensi vuoden toukokuussa pitäisi syntyä jos kaikki menee hyvin.

Ensimmäinen sairasloma päivä tuli otettua sitten eilen mahdottoman huonovointisuuteni vuoksi. Tämä ei vetänyt vertoja ollenkaan niille muutamalle viikolle missä joka päivä vähän yökitytti ja tuntui että ruoka ei mene alas. Nyt kaikki tulivat ulos. En toivo kellekkään sitä olotilaa. Tänään jäin sitten vaan makoilemaan kotiin ja hyvä oikeastaan niin. Ensimmäinen neuvola käyntikin oli tänään. Tuli ehdoton nou nou sipseille joita rakastan ylikaiken. X______X Kuinka voin kestää vielä vähän päältä 7 kk ilman sipsiä? Ruokatottumuksiakin piti muutenkin muuttaa aika reilunlaisesti. Hyvä vaan opetella syömään hyvin jo ennen vauvan syntymistä. Osaa sitten näyttää hyvää esimerkkiä pienelle. ;)

Hyvää odotusta ja jutskaillaan. :)
 
itellä ei ole onneks tullu viel ulos asti mut lähellä on ollu . juu niihän se pitäs alkaa ruokailutottumuksia muuttamaan :) sitten kun oppii uusiin tottumuksiin ei enään tee huonoja tottumuksia mieli toivottavasti :D itellä on vasta neuvola ens kuussa ja laskettu aika ois kesäkuun alus... :) ootko muuten syöny nyt raskauden alussa niitä raskaus vitamiinejä?

samoin hyvää odotusta ja jutskailaan lisää :D
 
No mutta pamppa88 meillä ei ole paljon eroa lasten synnytyksien ajankohdissa koska meillä pitäisi ihan loppukuusta toukokuuta tulla. Tosiaan aloitin itse tuollaisen multitabsin raskaus ja imetys-pilsujen syömisen. Tuntuu että kaikki sanovat että foolihappo on tärkeä varsinkin näin alussa raskautta ja sitähän noista ainakin saa. Lisäksi koetan aloittaa kalkkitabletit vihdoin koska en käytä maitotuotteita juurikaan. Muut terveystabut ei innosta, mutta eivätpä ole aijemminkaan innostaneet vaikka olen tietoinen herkistä luistani. Ja en nyt oikeasti usko että niistä hirveästi hyötyjä olisi. Tai sitten on? Oletko itse aloittanut mitään terveyslisää ym vastaavaa? Neuvolassa sitä ainakin kysyttiin minulta. Mitään ei kyllä suositeltukkaan mutta ehkä siksi että oma-aloitteisesti (tai siis, oma äitini, tätini ja siskoni pakottivat) tuohon multitabsin ottamiseen. :D

ps. Vetelen tässä sitten jäätelöpakettia pahaan olooni. Helpottaa ihan oikeasti!
 
no niinpä onkin :D se on muuten jännä et jäätelö auttaa ainakin mulla on auttanu tähän öklötykseen :D no luin netistä tost foolihaposta ja kysyin systeriltä et oliko se syöny mitään foolihappoa ku oli raskaana niin mainitti raskaus vitamiinista. joten menin apteekkiin ja ostin sitä multi-tabs raskaus plus siin oli sitä foolihappoa , rautaa, monivitamiinia, hivenainetta ja maitohappobakteereja :D ja mitä ruokiin tulee niin jos yritän syyä jotakin esim ranskalaisia niin ei mee hyvin alas .... mitä siin ensimmäisessä neuvolassa tehään ?:) ite oon lukenu liikaa netistä näistä tuulimunista ja keskenmenosta ja vähän pelottaa niin saako siin ekassa neuvolassa tietää et onko sykettä..
 
Ekassa neuvolassa ainakin mulla juteltiin lähisuvun sairauksista/perhesuhteista, parisuhteesta, monestikko neuvolassa tullaan käymään ja ainakin ruokavaliosta. Siis se ruokavalio juttu jäi itsellä ainakin eniten mieleen koska olen niin huono syömään kunnolla ja terveellisesti. Painotettiin sitä kuinka tärkeää on syödä hyvin että vauvalle ei tule mitään ongelmia. Itelle neuvolan emäntä oli tiukkana juurikin herkutteluistani.. Sanoi että antaa lipsua enää vähän aikaa sormiensa lävitse tälläisen mutta ei ole suotavaa jatkaa pitkään. Hän otti sydämensä asiaksi ruokavalion muutokseni. Joten tsemppaan! Mulla oli poikakaveri mukana neuvolassa ja ainakin itse olen hyvin tyytyväinen siihen. Mieskin sai nyt tietoon asioita mitä ei välttämättä ottanut kuuleviin korviinsa minun sanomina (kuten se paha olo, äidin kummalline käytös joka johtuu muuttuvista hormoneista, itkuherkkyys..). Aijon pyytää miestä mukaani ainakin ultraan marraskuussa ja kieltävää päätöstä en hyväksy. Sitten sekin kuulema vasta oikeasti uskoo että olen raskaana kun näkee sikiön. :,D Ihana ukko.

Mitähän vielä siellä käytiin.. No ainakin sitä että haluaako osallistua seulontaan. Itse en nähnyt siinä mitään pahaa joten tietty olemme mukana.

Veikkaisin että muuallakin mutta ainakin täällä Tampereella neuvolasta lähetettiin kotiin nippu papereita jotka piti täyttää ennakkoon. Alkoholin käytöistä, huumeiden käytöstä, tupakoinnista ym. muusta. Ja neuvolassa keskusteltiin niistä vastauksista. Oma mies nimittäin juo vähän rohkeammin. Ammatin varjopuolia sanoisin.

Tuulimunaraskauksista itekkin olen lukenut liiaksi ja antanut pelon nostaa itseään pystyyn. Parasta varmasti että työntää sen pois ja koettaa ottaa rennosti. Koska jos siellä kuitenkin on se odotettu vauva niin ei ole hyvä kasvaa jatkuvassa pelossa ja stressisessa kehossa. Mielummin ottaa rennosti. Ainakin itse koetan niin tehdä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei ainakaan ekalla neuvola käynnillä vielä kuunneltu sydänääniä.. en tiiä oisko ne sit vielä ees kuulunu? tehtiin sillon ekalla kerralla tuo audit kysely eli se alkoholi, tupakka, huumeet kysely. Vasta sit ekassa ultrassa nähtiin kuva ja saatiin varmistus että siellä tosiaan pikkunen on.. ja kuultiin sydänäänet :heart: Ekalla lääkärikäynnillä kans kuunneltiin sydänääniä! huomenna taas menossa neuvolaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: pamppa88
Hei! Täällä myös jännittynyt iloinen tuleva äiti. Minulla viikkoja luultavasti 6-7. Ensimäinen neuvola marraskuun alussa. Odotan kovasti! Rintoja aristellut jo hyvän aikaa ja vatsaa nipistelee silloin tällöin. Vähän semmoinen hassu olo :) Suoranaista pahoinvointia ei ole ollut, pikemminkin sellaista pientä ällötystä, varsinkin kun verensokeri pääsee laskemaan turhankin alas. Poikaystäväni kanssa joka päivä iloitaan tästä pienestä helmestä! On tämä ihanaa.
 
pamppa88: en ole vielä, mutta tällä viikolla ajattelin hakea jotakin! Oletko sinä jo syönyt? Osaatko suositella jotakin hyviä ja edullisia? Jotakin kunnon perus mammavitamiinipakkausta :)

Kauhistuttaa kun ei ole ketään, jonka kanssa jakaa kokemuksia. Itse kun olen niin tietämätön. Opiskelijaterveydenhuollon lääkäriltäkin saatiin niin omtuista kohtelua.. Tuntuu, että 21-vuotias on "aivan liian nuori" äidiksi, mikä on minusta epäreilua. Tunnen olevani hyvinkin kypsä ja halukas tähän toivottuun maailman kauneimpaan asiaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mims
nadouessioux: ostin sitä multi-tabs raskaus plus eikä se maksanu paljon ja siin on kaikki vitamiinit plus foolihappo ja rauta mitä tarttee nyt enemmä :) jaetaan me kokemuksia :) itellä siskot on saanu lapsia ja oon kahtonu niitten edistystä , mut nyt kun onni osu kohdalle niin kyl se jännittää:) eikä se oo iästäkii, toiset on vaan kympsempiä kuin toiset sitä paitsi eikö se ole parempi esim saaha ensimmäinen 20-25 vuojen välis kun alkaa odottamaan ensimmäistä 30 tai yli 30 vuotiaana ... nyt ainakin jaksaa temmeltää lapsen kanssa :D
 
Laretzki
Meilläkin on ensimmäisen laskettu aika ensi vuonna, tosin taidan olla hitusen pidemmällä kuin te muut :). Tänään 22+3 jo, eli puoli väli visusti takana. Aattelin kuitenkin tulla tänne kurkkimaan mitä oikein keskustelette.

nadouessioux Ikävää, että saannut nurjaa kohtelua. Meillä ei onneksi sitä oo vielä tullut mistään taholta, vaikka ite oon kanssa sen 21 vuotta kun vauva syntyy. Meillä on 8 vuoden ikäero miehen kanssa (ja sanonut jo kauan sitten, että olisi kiva jos ensimmäinen lapsi olisi tulossa ainakin ennen kuin hän täyttää 30), niin sen takia itse "joustin" (oikeesti mulla on ollut vauvakuume siitä asti kun mentiin kihloihin) vauva asiassa, vaikka mulla jääkin nyt joulun jälkeen opiskelut määrittelemättömäksi ajaksi hyllylle. Meille on kaikki ollut hirveen kannustavia asiassa, kukaan ei oo kysellyt, että miten mä meinaan hoitaa opiskelut loppuun yms, mikä olisi voinut olla ihan mahdollinenkin vaihtoehto, koska häiden jälkeen vältyttiin sukulaisten vauvauteluilta varmasti osittain sen takia, että ne tiesi mulla olevan opiskelut kesken...
 
oi <3 mulla itellä vasta 15.11 eka neuvola. vähän jänskättää kun lukenu netistä kaikkee nuista tuulimunista ja keskenmenosta... mut jospa kaikki ois hyvin.. joo krapula on aikas hyvä ilmaisu :D
Mulla kanssa 15.11 ensimmäinen neuvolakäynti! Ja aivan sama tilanne muutenkin, netistä lukenu kaikkia kauhutarinoita että tuntuu siltä kun onnistuneita raskauksia ei enää olisikaan olemassa! Mutta kai se niin on että huonoista kokemuksista kirjoitetaan aina ensimmäisinä :) Alkuraskauden ultra kahden viikon päästä ja siellä sitten selviää että jospa kaikki olisikin niin kuin pitää :)
 
  • Tykkää
Reactions: pamppa88
Hei vaan! Minä tulin nyt ensimmäistä kertaa tänne. Itse 23v ja viikko 18 on juuri alkanut.

Väsymystä poden edelleenkin mutta voi olla että flunssalla on sen kanssa jotakin tekemistä. Huomenna käyn lekurissa vähän kyselemässä selästäni kun alaselkä on niin kipeä. Voi olla että se tarvitsee nikaman naksautuksen. On pari vuotta sitten naksautettu yhtä nikamaa joka teki selästä todella kipeän.

Mun oireet alussa olivat: rintojen kova arkuus, alavatsan kovat kivut, väsymys, yökötys, kerran "oksensin" hampaita pestessä eikä vieläkään kärsi tunkea harjaa taakse ihan tuosta noin vaan.

Massu se vaan kasvaa :) Vieläkin on ajoittain rinnat kipeenä.
En tiedä onko ne mitä tunnen tuolla vasemmalla puolella massua vauvan potkuja vai jotakin muuta tunnetta. jos potkuja/liikkeitä ni aika villi tyyppi osaa olla..
 

Yhteistyössä