Olli Lindholmilla uniapnea

Iltalehden sivuilta löysin tällaisen uutisen:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7fb1ac91-ca77-4ecf-bde2-156f8bfb853d

Minun miehellä on uniapnea ja kyllä alkoi pelottaa mitä kaikkea voi käydä. Etenkin, kun pitkään venähtäneiden iltojen, baarin jälkeen tai tosi tosi väsyneen CPAP-laite jää omallakin miehellä käyttämättä.

Kävin tällaisen uniapneakiskon miehelle tilaamassa:
https://somnishop.fi/shop/somnoguard-ap-2-kuorsauskisko/

Hammaslääkärillä saa maksaa moninkertaisen hinnan. Saa nähdä toimiiko kisko! Onko kenelläkään kokemuksia? Liian nuorena kuoli :(
 
vierailija
Iltalehden sivuilta löysin tällaisen uutisen:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7fb1ac91-ca77-4ecf-bde2-156f8bfb853d

Minun miehellä on uniapnea ja kyllä alkoi pelottaa mitä kaikkea voi käydä. Etenkin, kun pitkään venähtäneiden iltojen, baarin jälkeen tai tosi tosi väsyneen CPAP-laite jää omallakin miehellä käyttämättä.

Kävin tällaisen uniapneakiskon miehelle tilaamassa:
https://somnishop.fi/shop/somnoguard-ap-2-kuorsauskisko/

Hammaslääkärillä saa maksaa moninkertaisen hinnan. Saa nähdä toimiiko kisko! Onko kenelläkään kokemuksia? Liian nuorena kuoli :(
Mun miehellä on kans keskivaikea uniapnea, cpap-laitetta ei pysty käyttämään ja sai purenta kiskot yöksi niillä pystyy nukkumaan vähän paremmin. Katkojen määrä oli jotain 30-45 tunnissa, kiskojen kans ei ole mitattu mut kuorsaaminen vähentynyt.
 
Mun miehellä on kans keskivaikea uniapnea, cpap-laitetta ei pysty käyttämään ja sai purenta kiskot yöksi niillä pystyy nukkumaan vähän paremmin. Katkojen määrä oli jotain 30-45 tunnissa, kiskojen kans ei ole mitattu mut kuorsaaminen vähentynyt.
Toivotaan, että myös hengityskatkokset on vähentyneet. Purentakiskothan on hampaiden narskuttelua vastaan ja sitten kuorsauskiskot ja uniapneakiskot on vielä ilmeisesti erikseen... Minä siis tilasin sellaisen, jossa luki, että sopii lievään ja keskivaikeaan uniapneaan.
 
vierailija
Kun sitä laitetta ei käytä joka yö, siihen ei totu. Kun siihen ei totu, sitä ei tee mieli käyttää joka yö. Kierre on valmis. Sitä pitää vain ensin käyttää pakolla joka yö kuukauden verran. Sitten se ei enää häiritsekään, vaan päinvastoin tuntuu helpottavan nukahtamista ja heräämistä.
 
  • Tykkää
Reactions: k_kotiäiti
Kun sitä laitetta ei käytä joka yö, siihen ei totu. Kun siihen ei totu, sitä ei tee mieli käyttää joka yö. Kierre on valmis. Sitä pitää vain ensin käyttää pakolla joka yö kuukauden verran. Sitten se ei enää häiritsekään, vaan päinvastoin tuntuu helpottavan nukahtamista ja heräämistä.
Tämä on varmasti se kaikkein tärkein pointti, joka pitäisi takoa jokaisen uniapneaa sairastavan päähän!
 
3 nakkia aina illalla, olis voinut Olli jättää ne pois, olisi nähnyt, vaikuttaako.
Aika erikoinen ruokavalio kyllä kun urheilee paljon, käy salilla ja rasvaprosentti 12. Mutta toisaalta, ylipainoahan sillä ei ollut, eli siinä mielessä se ei välttämättä ole vaikuttanut uniapneaan negatiivisesti. Omakaan mies ei ole ylipainoinen. Normaalisti kai se on enemmän ylipainoisten sairaus...
 
vierailija
Kun sitä laitetta ei käytä joka yö, siihen ei totu. Kun siihen ei totu, sitä ei tee mieli käyttää joka yö. Kierre on valmis. Sitä pitää vain ensin käyttää pakolla joka yö kuukauden verran. Sitten se ei enää häiritsekään, vaan päinvastoin tuntuu helpottavan nukahtamista ja heräämistä.
Näin se on. Ei se tottuminen helppoa ole mutta ei mahdotonta. Kannattaa myös varmistaa että se itse maski on oikeaa kokoa ja se pitää välillä vaihtaa uuteen.
 
  • Tykkää
Reactions: k_kotiäiti
Näin se on. Ei se tottuminen helppoa ole mutta ei mahdotonta. Kannattaa myös varmistaa että se itse maski on oikeaa kokoa ja se pitää välillä vaihtaa uuteen.
Aika erikoinen ruokavalio kyllä kun urheilee paljon, käy salilla ja rasvaprosentti 12. Mutta toisaalta, ylipainoahan sillä ei ollut, eli siinä mielessä se ei välttämättä ole vaikuttanut uniapneaan negatiivisesti. Omakaan mies ei ole ylipainoinen. Normaalisti kai se on enemmän ylipainoisten sairaus...
Tuo ylipainoisuus on usein turhan helppo selitys. Oli kysymys sitten sydänongelmista, kolesterolista, diabeteksestä tai uniapneasta. Ylipainoisuus lisää riskiä, mutta ei tarkoita sitä, että normaalipainoinen olisi turvassa. Lisäksi tuohon sisältyy "muna ja kana"-ongelma. Onko ylipaino henkilöllä x syy uniapneaan vai uniapnea syy ylipainoon?
 
  • Tykkää
Reactions: k_kotiäiti
vierailija
Tuo ylipainoisuus on usein turhan helppo selitys. Oli kysymys sitten sydänongelmista, kolesterolista, diabeteksestä tai uniapneasta. Ylipainoisuus lisää riskiä, mutta ei tarkoita sitä, että normaalipainoinen olisi turvassa. Lisäksi tuohon sisältyy "muna ja kana"-ongelma. Onko ylipaino henkilöllä x syy uniapneaan vai uniapnea syy ylipainoon?
Mieheni oli ennen sairauskohtausta ja diagnoosia laihtunut todella terveellisellä ruokavaliolla, ei tosin sitäkään ennen ollut huomattavan ylipainoinen, ei tupakoi ja alkoholia käyttää kohtuullisesti. Aivohalvaus johtui lääkärin mukaan uniapneasta ja korkeasta kolesterolista, joka oli korkea perintötekijöiden vuoksi. Nyt on maski ja lääkitys loppuelämän.
 
Mieheni oli ennen sairauskohtausta ja diagnoosia laihtunut todella terveellisellä ruokavaliolla, ei tosin sitäkään ennen ollut huomattavan ylipainoinen, ei tupakoi ja alkoholia käyttää kohtuullisesti. Aivohalvaus johtui lääkärin mukaan uniapneasta ja korkeasta kolesterolista, joka oli korkea perintötekijöiden vuoksi. Nyt on maski ja lääkitys loppuelämän.
Ohhoh, hyvä, että kuitenkin selvisi! <3
 
vierailija
"Rautio kertoo myös, että dio
ksii
nia etsitään yleensä vain rasvaisista tuotteista eikä kukaan ole aiemmin osannut epäillä kasviperäistä gu
arkumia.

Myrkyttyneen gua
rkumin löysi tshekkiläinen laboratorio muiden tutkimuksiensa yhteydessä. Suomen viranomaiset saivat tiedon asiasta Euroopan elintarvikkeita ja rehuja koskevan nopean hälytysjärjestelmän kautta."
Tiedätkö enemmän tästä?
 
vierailija
CPAP-laitteeseen on itse asiassa aika helppoa tottua. Itselläni siihen meni noin viikko. Sen kanssa on helpoo nukahtaa, kun ei koko ajan säpsähtele hereille nukahtamisvaiheessa kun hengitys katkeaa. Nykyiset laitteet säätelee itse painetta. Eli sieltä tulee vain kevyt ilmavirtaus nukkumaan mennessä ja ollessasi unessa ja hegityksen uhatessa katketa, se tunnistaa sen ja nostaa välittömästi painetta. Mutta silloin olet jo unessa. Koskaan en ole paineeseen herännyt.

Tottumisen vaikeampi puoli on oma asenne. Laite ärsyttää, koska haluaisi nukkua normaalisti ilman apuvälinettä. Sitä miettii miten se vaikuttaa seksielämään, kun tuollainen on naamalla. No eihän se seksikäs tietenkään ole, mutta jos parisuhde tuollaiseen kaatui, se olisi kaatuakseen muutenkin. Eikä sitä maskia nyt seksin aikana pidetä :D

Jonkin ajan säännöllisen käytön jälkeen ei osaa enää nukkua ilman sitä. Päiväunillekin sen haluaa laittaa, koska se nyt vaan auttaa nukkumisessa niin paljon.
 

Yhteistyössä