Oltiin ilmoitettu pk:iin, että toivomme lapsillemme ei-uskonnollista kasvatusta...

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
[QUOTE="vieras";24732763]Joulu on kristillinen juhla vain niille, jotka uskovat Jeesuksen olleen edes olemassa. Mitään historiallisia todisteita ei siitä ole.

Ihan tosissaanko pidät tonttuja ja Jeesusta samanlaisina asioina? Mä olen uskonnoton, mutta ei tulisi mieleenkään loukata kristittyjen uskontoa tolla tavalla.

Mun mielestä uskonnolliset joululaulut ovat sinänsä harmittomia. Aika monessa laulussa loruillaan mitä sattuu. En kuitenkaan itse laula tai kuuntele niitä, sillä ne ovat tylsiä ja joulutunnelmaan pääsee parhaiten tonttulauluilla :) .[/QUOTE]

Ei kun ihan oikeasti halusin tietää, miten te uskonnottomat toimitte...
Meidän koulussa on lapsia, jotka eivät saa osallistua koulun joulujuhlaan tms koska perheessä joulua ei vietetä lainkaan (esim muslimit ja juutalaiset). Ja siksi kouluissa ja päiväkodeissa on oikeasti joskus vaikea tietää mihin rajat pitäisi vetää: miten muistaa, että "Emmi" saa osallistua tonttuleikkeihin ja joulujuhlaan, mutta ei jouluhartauteen, kun taas "Muhammed" ei saa osallistua mihinkään toimintaan, missä millään lailla mainitaan joulu.

Ja siksi kysyn saako teidän lapsenne askarrella tonttoja tai osallistua tonttuleikkeihin tai laulaa "varpunen jouluyönä" -laulua ja mihin TE itse vedätte rajan.
 
[QUOTE="mie";24732720]Saako lapsesi osallistua tonttuleikkeihin?
Tai olla mukana laulamassa "hei tonttu-ukkoja?
Kun esim joulu kuitenkin on kristillinen juhla Jeesuksen syntymäpäivänä...[/QUOTE]

Joulu on pakanallinen juhla.
Uskovaisilla ei ole siihen mitään yksinoikeutta huolimatta vuosisatoja kestäneestä aivopesusta.
 
  • Tykkää
Reactions: ärsypilämi
Meillä vietetään joulua juuri tonttuilun ja joulupukin vuoksi. Vanhemmille se on rauhoittumista ja yhdessä oloa, tunnelman luontia. Jeesuksen syntymäjuhlalla (vai mikä se uskonnollinen juhla idea olikaan)
ei ole mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
"mie"
Joulu on pakanallinen juhla.
Uskovaisilla ei ole siihen mitään yksinoikeutta huolimatta vuosisatoja kestäneestä aivopesusta.
Kerro se minun luokkani vanhemmille :)
Monikulttuurisessa koulussa on oikeasti välillä vaikea muistaa, että
"Mohammed" ei saa osallistua mihinkään juhlaan tai tilaisuuteen, mikä millään tavalla mainitsee sanan joulu tai jokin muu hänen perheensä mielestä uskonnollinen juhla.
"Irina" puolestaan ei saa osallistua kirkossa tapahtuviin hartauksiin tms, mutta saa osallistua koulussa järjestettävään tilaisuuteen, jossa lauletaan vaikkapa suvivirsi
jne. jne.
Kirjo vanhempien toivomuksissa on oikeasti ihan hirvittävän laaja eikä ihme jos välillä sattuu vahinkoja...
 
"vieras"
[QUOTE="mie";24732784]Ei kun ihan oikeasti halusin tietää, miten te uskonnottomat toimitte...
Meidän koulussa on lapsia, jotka eivät saa osallistua koulun joulujuhlaan tms koska perheessä joulua ei vietetä lainkaan (esim muslimit ja juutalaiset). Ja siksi kouluissa ja päiväkodeissa on oikeasti joskus vaikea tietää mihin rajat pitäisi vetää: miten muistaa, että "Emmi" saa osallistua tonttuleikkeihin ja joulujuhlaan, mutta ei jouluhartauteen, kun taas "Muhammed" ei saa osallistua mihinkään toimintaan, missä millään lailla mainitaan joulu.

Ja siksi kysyn saako teidän lapsenne askarrella tonttoja tai osallistua tonttuleikkeihin tai laulaa "varpunen jouluyönä" -laulua ja mihin TE itse vedätte rajan.[/QUOTE]

Koulussa ja päiväkodissa päästään helpommalla, jos vanhemmilta kysytään mitä "saa" tehdä ja ne kirjataan ylös. Kyllä muitakin tärkeitä asioita kirjataan.

Mun puolesta lapsi saa osallistua kaikkiin pakanallisiin juttuihin, koska niihin ei kukaan usko oikeasti ja ovat puhdasta leikkiä. En ymmärrä miksi pitää valita tylsiä jouluvirsiä, mutta en jaksa hermostua siitä. Kuten sanoin, monet laulut ovat täynnä liirunlaarumia.

Joulukirkkoa en hyväksy enkä rukoilua enkä tykkää, että lapselleni kerrotaan niin karmeaa (kodittomuus, lasten murhat yms.) tarinaa kuin kristilliseen jouluun kuuluu.
 
ei uskova
Meidä perhe ei ole uskovainen, mutta silti annan lapsilleni mahdollisuuden käydä uskonnon tunneilla ihan siksi että itse saavat valita uskoa vai ei ja mihin uskoa! Ja joulujuhlissa saavat laulaa ja osallistua, ja vanhempi poikani on sanonut et tunneilla ne on ihan kivoja tarinoita. Ja kyllä saavat mennä moskeijaan käymään ja kokeilemaan niiden uskontoa! Vaikka itse en usko mihinkään!
 
"jehna"
[QUOTE="vieras";24732763]Joulu on kristillinen juhla vain niille, jotka uskovat Jeesuksen olleen edes olemassa. Mitään historiallisia todisteita ei siitä ole.

Ihan tosissaanko pidät tonttuja ja Jeesusta samanlaisina asioina? Mä olen uskonnoton, mutta ei tulisi mieleenkään loukata kristittyjen uskontoa tolla tavalla.

Mun mielestä uskonnolliset joululaulut ovat sinänsä harmittomia. Aika monessa laulussa loruillaan mitä sattuu. En kuitenkaan itse laula tai kuuntele niitä, sillä ne ovat tylsiä ja joulutunnelmaan pääsee parhaiten tonttulauluilla :) .[/QUOTE]

ot, mut itse asiassa Jeesus on ollut ihan oikeasti olemassa, historiallisesti todistettu asia nykypäivänä. Eri asia sitten, mitä teki ja mihin pystyi ja onko kaikki Raamatussa kerrottu totta jne..
 
"vieras"
no kyllä myös suurimmassa osassa joululauluja on se uskonnollinen sanoma...tekopyhää "mun lapsi ei osallistu uskonnontunneille,mutt kyll se sit joulujuhlaan..."
Ainakaan mä en koe suurta eroa laulaa "porsaita äidin oomme kaikki", "tonttujoukko silloin varpahillaán tai "enkeli taivaan lausui näin" :D . Itse valitsen mielummin porsaat kuin enkelin ja soisin lapsen opettajankin tekevän niin, mutta niin kauan kun laulun sisältöä ei sen tarkemmin selitetä en vaivaudu puuttumaan tohon.

Laulu kuin laulu.
 
"vieras"
[QUOTE="jehna";24732934]ot, mut itse asiassa Jeesus on ollut ihan oikeasti olemassa, historiallisesti todistettu asia nykypäivänä. Eri asia sitten, mitä teki ja mihin pystyi ja onko kaikki Raamatussa kerrottu totta jne..[/QUOTE]

Ei muuten ole. Raamattu ei ole historiallinen lähde ja missään aikalaisissa kirjoituksissa ei ole mainittu sanallakaan Jeesusta, vaikka se kuulemma oli yhteiskunnallisesti merkittävä kapinoitsija.
 
Millaisiksi se käsitätte kerhojen tai päiväkotien hartaushetket, oletteko olleet niitä kuuntelemassa?
Kysyin srk:n lapsi- ja nuorisotyöntekijöiltä asiasta joskus vuonna miekka ja kilpi, kun esikoinen oli päiväkodin aloittanut ja mietin että annanko hänen osallistua vaiko en (ko. työntekijät kävivät näitä tunteja pitämässä). Ekana sain vastaukseksi toiselta heistä että "lapsille suunnattua mukavaa ohjelmaa". Sanoin, että tarkemmin kiitos. Sain yhtä ympäripyöreän vastauksen.

Toinen työntekijä sitten kertoi ihan yksityiskohtaisesti, että lapsille mm. annetaan peili käteen ja kerrotaan että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, ja sitten rukoillaan ja kiitetään Jumalaa siitä. Luetaan tarinaa lasten Raamatusta. Jne. Kiitin häntä kovasti siitä, että hän osasi (tai siis HALUSI, olisi se aikaisempikin osannut...) vastata kysymykseeni. Ja ilmoitin päiväkotiin, että lapseni ei osallistu.

Päiväkotiin oli etukäteen jaettu lupalappu, seurakunnan tekemä. Se oli tällainen:

[ ] Lapseni _______________ saa osallistua seurakunnan järjestämään pyhäkouluun.

Palautettava päiväkotiin XX.XX. mennessä.

Huoltajan allekirjoitus__________________________

Ihan itse askartelin siihen kohdan [ ] Ei saa osallistua :D. Lappu kun piti todellakin palauttaa, ihan jokaiselta lapselta, mutta srk ei ollut antanut ei-vaihtoehtoa laisinkaan :xmas:
 
"pilalle", "vouhotus", "käytävään odottamaan"

Näihin on jo vastattu aikaisemmin. Et ilmeisesti viitsinyt koko ketjua lukea?

On loukkaavaa vähätellä vanhempien vakaumusta puhumalla pilalle menemisestä ja karrikoimalla heidän käytöstään sanalla vouhotus. Kyse on periaatteesta.

Ja että lapsi käytävälle itkemään kun muut menevät hartauteen?! Missähän mahtaa olla vika tuollaisessa tilanteessa.

Nyt kun minua on loukattu, voinkin sitten varmaan kertoa kuinka kirkon ohi kulkiessamme kerron lapselleni, että tuolla asuu joulupukki.

:LOL: ei sun muksus oo ihmetelly että miten monta joulupukkia maailmassa mahtaa olla kun kirkkoja on niin paljon??
 
tupee
Usko (Luterilainenkaan) ei ole kansalaisvelvollisuus. Uskontojen tuntemus ja ymmärtäminen sen sijaan on yleissivistävää.

Päiväkerhoissa tai esikouluissa ei pitäisi uskonnolliset asiat näkyä ollenkaan. En halua lapsiani kirkkoon sihisemään pyhästä hengestä sen enempää kuin moskeijaankaan.

Tunnustukselliset uskonnontunnit pitäisi poistaa koulusta kokonaan. Minusta riittäisi että uskonnot käsitellään historian, yhteiskuntaopin, psykologian ja filosofian oppiaineissa siinä määrin kuin tarpeelliseksi katsotaan.
 
[ ] Lapseni _______________ saa osallistua seurakunnan järjestämään pyhäkouluun.

Palautettava päiväkotiin XX.XX. mennessä.

Huoltajan allekirjoitus__________________________

Ihan itse askartelin siihen kohdan [ ] Ei saa osallistua :D. Lappu kun piti todellakin palauttaa, ihan jokaiselta lapselta, mutta srk ei ollut antanut ei-vaihtoehtoa laisinkaan :xmas:
Pyhäkoulun näen kyllä eriasiana kuin hartaushetken joten tuskin antaisin itsekään lapsen osallistua jos en kirkkoon kuuluisi tai lapsi selvästi ilmaisee ettei siihen halua osallistua. Täällä pyhäkoulu järjetetään edelleen sunnuntaisin vähän jumalanpalveluksen jälkeen (toinen lapsista haluaa satunnaisesti käydä (kaveri), toinen ei ainakaan toistaiseksi).
 
näin
Tuota...sallitaanko jossain tällainen toiminta? Pertti laitetaan YKSIN johonkin huoneeseen odottamaan, kun muut piltit pitää hassunhauskaa ja veisaavat virsiä ja viettäisivät "muuten yhdessä hauskaa?" Lain mukaan toimiva pk tai koulu järjestää Pertille hänen vakaumuksensa mukaista toimintaa sille ajalle, kun muut lapsoset "leikkivät ja laulavat yhdessä" Eli helvetin asenteellinen kirjoitus sulta!!!!
Ei sillä pikku-Pertillä ole vakaumusta, vaan sen vanhemmilla... Ja on älytöntä ja itsekeskeistä olettaa että lapselle irrotetaan yksi ryhmän ohjaajista keksimään jotain spesiaalia erityisohjelmaa vain siksi että Pertin vanhemmat on keksineet ettei lapsi saa kuulla mitään uskontoon viittaavaakaan. Esim. myöhemmin koulussa jos tytöllä on kuukautiset silloin kuin muilla on uintia, niin (ainakin täälläpäin) tyttö menee silloin kiertämään kenttää tms. "tylsää" siksi aikaa, eikä hänelle oteta yhtä omaa opettajaa joka vetää hänelle jonkun spinning-tunnin tai muuta spesiaalia. Näin se maailma makaa, ei aina voi saada erityiskohtelua.
 
"vieras"
[QUOTE="jehna";24732934]ot, mut itse asiassa Jeesus on ollut ihan oikeasti olemassa, historiallisesti todistettu asia nykypäivänä. Eri asia sitten, mitä teki ja mihin pystyi ja onko kaikki Raamatussa kerrottu totta jne..[/QUOTE]

Ehkä Jeesus oli historiallinen henkilö, mutta hän ei taatusti syntynyt joulukuussa. Kristityt vain halusivat antaa pakanajuhlalle kristillisen merkityksen ja houkutella pakanat pariinsa porkkanan avulla ("meilläkin on tällainen keskitalven juhla!").
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24735037:
Ei sillä pikku-Pertillä ole vakaumusta, vaan sen vanhemmilla... Ja on älytöntä ja itsekeskeistä olettaa että lapselle irrotetaan yksi ryhmän ohjaajista keksimään jotain spesiaalia erityisohjelmaa vain siksi että Pertin vanhemmat on keksineet ettei lapsi saa kuulla mitään uskontoon viittaavaakaan. Esim. myöhemmin koulussa jos tytöllä on kuukautiset silloin kuin muilla on uintia, niin (ainakin täälläpäin) tyttö menee silloin kiertämään kenttää tms. "tylsää" siksi aikaa, eikä hänelle oteta yhtä omaa opettajaa joka vetää hänelle jonkun spinning-tunnin tai muuta spesiaalia. Näin se maailma makaa, ei aina voi saada erityiskohtelua.
Mutta joskus voi...

Koulussa, kun muut menivät kirkkoon, oli kirkon skippaaville lapsille järjestetty omaa ohjelmaa. Saivat pelata tietokoneella, katsoa piirrettyjä, pelata lautapelejä, ja tarjolla oli popcornia, mehua ja keksejä.

Ei yhtään harmittanut meidän likkaa, vaikkei kirkkoon päässytkään. Ei häntä kyllä päiväkodissakaan se koskaan harmittanut, että 'joutui' tekemään jotain muuta sillä aikaa kun muut olivat uskontojutuissa mukana. Joskus hän oli ainoana lapsena palapelejä rakentamassa tai laitosapulaisen kanssa siivoamassa (mikä pikkulapsesta on tosi hauskaa, siivoushommissa auttaminen nääs), joskus lapsia oli enemmän ja menivät ulos leikkimään tms.

Paljon on päiväkodista kiinni. Jos hoitaja toteaa että 'Pentti, meillä alkaa nyt tää seurakunnan järjestämä lastentapahtuma mutta sä et saa osallistua vaan menet eteiseen siksi aikaa lukemaan kirjoja', niin lapselle voi tottakai tulla paha mieli. Jos hoitaja sanoo että 'arvaas mitä Pertti, sinä oot niin reipas ja iso sälli että pääsetkin auttamaan Maijaa keittiössä ja sen jälkeen pelaatte yhdessä jotain peliä', niin lapselle tuskin tulee paha mieli.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24735037:
Ei sillä pikku-Pertillä ole vakaumusta, vaan sen vanhemmilla... Ja on älytöntä ja itsekeskeistä olettaa että lapselle irrotetaan yksi ryhmän ohjaajista keksimään jotain spesiaalia erityisohjelmaa vain siksi että Pertin vanhemmat on keksineet ettei lapsi saa kuulla mitään uskontoon viittaavaakaan. Esim. myöhemmin koulussa jos tytöllä on kuukautiset silloin kuin muilla on uintia, niin (ainakin täälläpäin) tyttö menee silloin kiertämään kenttää tms. "tylsää" siksi aikaa, eikä hänelle oteta yhtä omaa opettajaa joka vetää hänelle jonkun spinning-tunnin tai muuta spesiaalia. Näin se maailma makaa, ei aina voi saada erityiskohtelua.
Yhtä älytöntä ja itsekeskeistä kuin se, että vegaaniperheen lapselle tarjotaan ainoana koko päiväkotiryhmästä vegaaniruoka, joka siis valmistetaan erikseen? Pihvi vain pöytään, sama se mitä vanhemmat haluavat kunhan vain ei tule ylimääräistä vaivaa!
 
Ripuliville
Ihan itse askartelin siihen kohdan [ ] Ei saa osallistua :D. Lappu kun piti todellakin palauttaa, ihan jokaiselta lapselta, mutta srk ei ollut antanut ei-vaihtoehtoa laisinkaan :xmas:
Oliko muuten sinulle isokin yllätys että seurakunnan järjestämässä kerhossa on uskonnollista toimintaa?

Muistitko muskarissa vaatia että Emppu ei sitten soita, laula, tanssi tai kuuntele musiikkia?
 
Oliko muuten sinulle isokin yllätys että seurakunnan järjestämässä kerhossa on uskonnollista toimintaa?

Muistitko muskarissa vaatia että Emppu ei sitten soita, laula, tanssi tai kuuntele musiikkia?
Kyse on kylläkin kunnallisesta päiväkodista.

Seurakunta siis tuli hoitopäivän aikana päiväkotiin omia rukoilujaan yms juttujaan tekemään, ja sitä varten tarvittiin vanhemmilta suostumus. Ainoa vaan, että suostumuskaavakkeessa ei ollut kohtaa 'ei'. Ja silti se lappu piti täytettynä palauttaa ihan joka ikisen.

Vähän sama kun olisi presidentinvaalit, ja tasan yksi ehdokas jota äänestää, eikä tyhjää äänestyslipuketta saa palauttaa :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24735037:
Ei sillä pikku-Pertillä ole vakaumusta, vaan sen vanhemmilla... Ja on älytöntä ja itsekeskeistä olettaa että lapselle irrotetaan yksi ryhmän ohjaajista keksimään jotain spesiaalia erityisohjelmaa vain siksi että Pertin vanhemmat on keksineet ettei lapsi saa kuulla mitään uskontoon viittaavaakaan. Esim. myöhemmin koulussa jos tytöllä on kuukautiset silloin kuin muilla on uintia, niin (ainakin täälläpäin) tyttö menee silloin kiertämään kenttää tms. "tylsää" siksi aikaa, eikä hänelle oteta yhtä omaa opettajaa joka vetää hänelle jonkun spinning-tunnin tai muuta spesiaalia. Näin se maailma makaa, ei aina voi saada erityiskohtelua.
"ei sillä pikku-pertillä ole vakaumusta, vaan sen vanhemmilla..."
Ei niillä pikku pirkoilla ja pekoillakaan ole uskonnollista vakaumusta, vaan niiden vanhemmilla on ja sen mukaan mitä isit ja äidit päättää sen mukaan lapset tekee ja kasvaa siihen sen perheen oppiin ja uskoon.
Miksi se sitten olisi eri asia ja vaiva kaikille muille kun joku perhe ei kuulu valtakirkkoon, eikö heidän arvomaailmaa ja erilaisuutta voi ev.lut seurakuntalaiset kunnioittaa... hyväksyä ihmiset sellaisina kuin he on eikös Jeesus ole sitä sanomaa maailmaan tuonut??
Tekopyhää jos mikä.
 
Musta on ylipäätänsä väärin että pikkulapsille tuputetaan yhtään mitään uskontoa tai uskonnottomuutta, kun he eivät sitä voi mitenkäänpäin ymmärtää! Ja nimenomaan yhtä uskontoa, eikö jokainen saisi uskoa siihen mihin haluaa kunhan itsellä ymmärrys riittää!
 
Ei kai Jeesuksesta ja Jumalasta ja Allahista ja Budhasta ja mistään jumalasta tai uskonnosta kuuleminen vahigoita ketään.
Kyse on siitä että saa itse päättää, eikä pakolla syöttää niitä ainoana totuutena.
Että miksi uskonto pitää sisällyttää päiväkotiin ja opetussuunnitelmaan kun kyse on kuitenkin aika henkilökohtaisista ja omiin uskomuksiin kuuluvasta asiasta, ei mitään todistettua faktaa.

Eikö jokainen perhe voi sitten omalla kohdallaan viedä lapsensa seurakunnan kerhoihin ja jumalanpalveluksiin ja kokouksiin ja missä kukakin käy.

Koulussa voisi sitten puhua ihan yleissivistävänä aineena kaikista maailman uskonnoista, erilaisuudesta, kulttureista ja muiden hyväksymisestä.

Ei syntyisi mitään "kuppikuntia" kouluunkaan tai supatuksia että tuo ei tule ussan tunnille kun se on varmaan joku jehova, mehmetti, muhmetti tai joku.
Kouluhan antaa tavallaan kiusaamiselle ja erilaisuuden sormella osoittamiselle aika hyvän väylän, kun kynsin hampain pidetään kiinni vanhasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Nojaaja

Yhteistyössä