Oltiin laivalla ja oli ihan pakko kytätä ihmisiä kun huomasin, että suurin osa

  • Viestiketjun aloittaja kyttääjä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja älytön:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
ja laivan seisovapöytä o sit tarkotettu paremille ihmisille? ne juntithan siellä laivalla käy buffetissa...
äly hoi, ala carte buffet on myös olemassa ;)
Aijaa, tuo oli minulle uutta, minusta nimittäin "à la carte" ja "seisova pöytä"/"buffet" ovat toistensa vastakohdat. Näin minä olen "à la carte" -termin ymmärtänyt (tämä lause tosin muualta kopioitu): Nimen perimmäinen tarkoitus on, että vieraan odottaessa ruoka valmistetaan ja asetellaan tarjolle hänen haluamallaan tavalla.

Mikä siis on ap:n "ala carte buffet"? Googlettamallakin yritin hakea, mutta lähinnä löytyi kaukaa idästä (Singapore, Japani) tällaisia sekasikiöitä. Olisiko niin, että jotkut sotkevat käsitteitä ja käyttävät "à la carte" -termiä synonyymina "hienolle" ravintolalle?
Viking mariellalla on A la carte Food Garden sen nimi :)
on siis buffet tyylinen
 
B A
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Båten Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Båten Anna:
12 vuotta laivatyötä tehneenä (myös buffassa) voin sanoa, että arvostan enemmän niitä ihmisiä, jotka osaa ottaa kohtuullisen määrän ruokaa lautaselle, ts. syö lautasen tyhjäksi tai lähes tyhjäksi. Ihan liikaa näkee näitä "pitää kasata ruokaa hemmetisti lautaselle ja ottaa 8 lasia juotavaa, kaikki aina puhtaaseen uuteen lasiin ja jättä 3/4 ruoasta"-tyyppejä. Inhottaa heittää kauheita määriä ahnehdittua ruokaa roskiin.

Näin työntekijän näkökulmasta on AIVAN YKS JA HAILEE kasaako alku-, pää- ja jälkiruoat samalle lautaselle. Enemmän huvittaa ne muka hienot, jotka kokoaa 7 ruokalajin illallisen tarjolla olevista ruoista ja purjehtii velourimekossa pöytään syömään ja viereisessä pöydässä räkättävä kännipporukka sikailee ja heittelee ruokaa. Jos haluu olla fiinimpi, niin a la carte on parempi paikka.

Ja minkä ihmeen takia joku "työntekijän näkökulma" olisi painavampi kuin kenenkään muunkaan?
Ja tuskin tässä nyt tarkoitetaan tuota mitä ensimmäisessa kappaleessa kuvailet. Kysehän oli alku- ja pääruokien erottelusta (ja vähän siitäkin, että aikuisen ihmisen ruokavalioon tulisi kuulua muutakin kuin nakkeja ja lihapullia). No se nyt onkin megajunttia kasata lautaselle ruokaa ja jättää se syömättä, mutta kun ei liity.
En ole sanallakaan sanonut, että työntekijän näkökulma ois painavampi! Opettele lukemaan JUNTTI!
Et ole, mutta niin annat ymmärtää kun oikein moneen kertaan mainitset, miten olet laivalla töissä, ollut oikein 12 vuotta. Täysin epärelevanttia. JUNTTI.
Se, että olen (ollut) laivalla, tulee esiin tekstissä 2 kerta. Taas sulla on toi luetunymmärtäminen katerissa. Tervetuloa/menoa vaan Buffaan, kaltaistesi joukkoon!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
:attn: Kala ja liha ainaki kuuluu syödä ihan kokonaan eri lautaselta siksi että maistuu pahalta jos on ollu eka silliä ja sitte siihen laittaa lihaleikkelettä :x
Joidenkin mielestä kastikekin pitää syödä erikseen eikä sotkettuna muihin ruokiin.
 
älytön
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja älytön:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
ja laivan seisovapöytä o sit tarkotettu paremille ihmisille? ne juntithan siellä laivalla käy buffetissa...
äly hoi, ala carte buffet on myös olemassa ;)
Aijaa, tuo oli minulle uutta, minusta nimittäin "à la carte" ja "seisova pöytä"/"buffet" ovat toistensa vastakohdat. Näin minä olen "à la carte" -termin ymmärtänyt (tämä lause tosin muualta kopioitu): Nimen perimmäinen tarkoitus on, että vieraan odottaessa ruoka valmistetaan ja asetellaan tarjolle hänen haluamallaan tavalla.

Mikä siis on ap:n "ala carte buffet"? Googlettamallakin yritin hakea, mutta lähinnä löytyi kaukaa idästä (Singapore, Japani) tällaisia sekasikiöitä. Olisiko niin, että jotkut sotkevat käsitteitä ja käyttävät "à la carte" -termiä synonyymina "hienolle" ravintolalle?
Viking mariellalla on A la carte Food Garden sen nimi :)
Taitaa sielläkin tarkoittaa ravintolaa, jossa on sekä A la carte että buffet. Näin Viking Linen kotisivuilla siitä kerrotaan:

"Voit tilata annokset joko pöytään tarjoiltuna tai kerätä haluamasi herkut Food Garden Tableista. Menulistalla on sekä pidetyimmät klassikot että koko joukko herkullisia poimintoja muista ruokakulttuureista"
 
pieniruokainen
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja se rahvas:
kun ei oo niin isoruokanen ni on jotenkin mukavampi ottaa samalle lautaselle sit vähän kaikkee ku juosta hakemassa hippunen kerrallaan, kyllähän siinäkin joltain tippuis silmät lautaselle ku kattois kun mä juoksen neljän minuutin välein ottamassa teelusikallisen jotain...
Sama täällä.:LOL:
Peesi teille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja lll:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Ap:n kanssa samaa mieltä. Junttia. Ja junttius vaan vahvistuu kun ette ymmärrä olevanne juntteja. Ja joku "no ku en tykkääää niistä ruuista" ei pelasta mitään vaan tekee teista veläkin enemmän juntteja.

Mitä järkeä maksaa se buffetti jos ei tykkää niistä ruuista?
Hienostelun voi säästää sellaiseen paikkaan johon se sopii, jossain hikisellä Ruotsin/Tallinnan laivalla se on turhaa, kiva tietenkin kännisten katsella.

Joo, en ole matkustanut laivalla kohta 30 vuoteen. Vatsa ei kestä pienintäkään keinumista.
Ahaa, käytöstavat on siis hienostelua. Okei =D
Käytöstapoihin kuuluu myös ettei toisia tuijoteta, eikä kommentoida rumasti toisten tapoja. Usein vain tuo tuppaa monelta unohtumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Mä olen sitä mieltä, että ihmisellä joko on käytöstavat tai ei.

Ja ne joilla ne on niin noudattaa niitä ihan automaattisesti, oltiin sitten missä tahansa. Vaikka sillä junttien laivalla.
Peesi!
entäpä sitten se nenänvartta pitkin mulkoilu toisten lautasille? sekö on hyvää käytöstä?

entä se, että kiilataan siinä jonossa? tätä harrastaa ne harmaapäiset kanssamatkustajat todella törkeästi.

Ei nuo olekaan hyviä käytöstapoja, kuka muka niin on sanonut?
Tämän ketjun ap on ilmeisesti harrastanut ensimmäistä, valitettavasti.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja lll:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Ap:n kanssa samaa mieltä. Junttia. Ja junttius vaan vahvistuu kun ette ymmärrä olevanne juntteja. Ja joku "no ku en tykkääää niistä ruuista" ei pelasta mitään vaan tekee teista veläkin enemmän juntteja.

Mitä järkeä maksaa se buffetti jos ei tykkää niistä ruuista?
Hienostelun voi säästää sellaiseen paikkaan johon se sopii, jossain hikisellä Ruotsin/Tallinnan laivalla se on turhaa, kiva tietenkin kännisten katsella.

Joo, en ole matkustanut laivalla kohta 30 vuoteen. Vatsa ei kestä pienintäkään keinumista.
Ahaa, käytöstavat on siis hienostelua. Okei =D
Käytöstapoihin kuuluu myös ettei toisia tuijoteta, eikä kommentoida rumasti toisten tapoja. Usein vain tuo tuppaa monelta unohtumaan.
En ole ketään tuijottanut enkä kenellekään henkilökohtaisesti kommentoinut tapojaan.
 
vieras
Jaa, enpä ole tajunnut, että joku vetää herneet nenään tästäkin. Ja mitä kaloja ap tarkoittaa? Tarkoittaako hän alkupalapöydän kaloja, että niitä ei saisi sotkea muiden alkupalojen kanssa?
Vai että pääruoan kaloja ei saisi sotkea alkupalojen kanssa?

Itse toimin jokunen viikko sitten näin Viikkarin buffetissa:

1. Hain alkupaloja monip(herkullisia!)
2. Hain hitusen verran pääruokaa maistaakseni ja samalle lautaselle reilusti lisää alkupaloja, jotka olin hyväksi todennut.

Enpä arvannut, että joku tukehtuu simpukkaansa siitä hyvästä.
 
:attn: Pistä silmät kiinni jos et pysty kattoo ja kyllä pienestä jonku elämä menee sekasin. Täälä tää juntti ja juntti miehensä toimii tollai, ei sitä joka ruokalajin takii viitti pomppii pöydästä ja jonottaa taas pitkään. Eikä tietääkseni olla miehen kans mitään läskejä, vaikka tollai toimitaan seisovissa pöydissä. Ihme asioista täytyy kyllä alkaa näemmä kitisee ja valittaa, ilmeisesti alkaa jutut käydä väliin kun ei enää muuta keksi. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
ja laivan seisovapöytä o sit tarkotettu paremille ihmisille? ne juntithan siellä laivalla käy buffetissa...
äly hoi, ala carte buffet on myös olemassa ;)
Niin ja ala carte bufeessa on tarjolla nakkeja.. :whistle:

ei vaan puolikas kera pikkuruisen tammenlehden sekä sinappia tiputettu JOPA neljä tippaa nätisti siihen koristamaan lautasen reunaa!:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä jysäys:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Laivalla on yleensä pitkät jonot ja jonottaminen on tylsää ja aikaaviepää, siksipä on helpompi kasata lautanen täyteen samalla reissulla.
Just näin!
siis ihan oikeesti te ootte tätä mieltä :eek: :eek: :eek:

käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
Oletko tosissasi, että hyvät käytöstavat eivät kuuluisi kaikkialle?
 
:p
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
Oletko tosissasi, että hyvät käytöstavat eivät kuuluisi kaikkialle?
NO huh huh... Kyllä mun mielestä ne hyvät käytöstavat kuuluu ihan joka paikkaan? OIkeestiko Hesessä saa sikailla enemmän kuin a la cartessa? Mun mielestä molemmissa tulis käyttäytyä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
Oletko tosissasi, että hyvät käytöstavat eivät kuuluisi kaikkialle?
Hyvät käytöstavat tarkoittavat eri asioita eri ympäristöissä. Tämä pitäisi kaikkien huomioida. Edes kohteliaisuus ei ole oikea tapa kaikkialla, tosin onneksi nämä tapahtumat ovat harvinaisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :p:
NO huh huh... Kyllä mun mielestä ne hyvät käytöstavat kuuluu ihan joka paikkaan? OIkeestiko Hesessä saa sikailla enemmän kuin a la cartessa? Mun mielestä molemmissa tulis käyttäytyä...
Hesessä saa syödä ilman aterimia, eikä se ole sikailua. Ja tarjottimella saa olla jälkiruuat, alkupalat ja pääruoka sulassa sovussa.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
Oletko tosissasi, että hyvät käytöstavat eivät kuuluisi kaikkialle?
Hyvät käytöstavat tarkoittavat eri asioita eri ympäristöissä. Tämä pitäisi kaikkien huomioida. Edes kohteliaisuus ei ole oikea tapa kaikkialla, tosin onneksi nämä tapahtumat ovat harvinaisia.
no justiina... :D onhan se hyvä että tämän nyt kaikille kerroit!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
Oletko tosissasi että hampurilaisbaarissa ja viiden tähden ravintolassa pitää noudattaa samoja tapoja?
käytöstavat ovat aina tai niitä ei sitten ilmeisesti ole. käytöstavat ovat myös tilannetajua ja esim laivan buffetissa on erikseen aseteltu tarjolle alkuruoat, pääruoat ja jälkiruoat, sen takia niitä aloituspisteitä on niissä kohdissa (tämä siis rautalangasta). eli he siellä yrittävät ohjata näitä "kerralla kaikki kasaksi lautaselle" -ihmisiä kyllä ihan selkeästi mutta ei niin ei sitten,ainakaan tämän ketjun perusteella.

tämä ketju on ollut mulle vähän yllätys, surullinen sellainen. omille lapsilleni olen pitänyt tärkeänä opettaa kuinka missäkin tilanteessa ja paikassa käyttäydytään. ja kyllä meilläkin syödään hesessä sormin kerralla samalta tarjottimelta kaikki, niinhän siellä tehdään.

tahdotteko lapsistanne moukkia, joita esim työelämässä muut katsovat vaivihkaa säälien? mun mielestä on kiusallista mennä lounaalle tms seurueessa, jossa joku yksilö ei tiedä miten toimia. väitän, että se ei ole tällaiselle ihmiselle itselleenkään mukavaa, jollei tiedä yhtään mihin haarukkaan ensin tarttua jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä jysäys:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Laivalla on yleensä pitkät jonot ja jonottaminen on tylsää ja aikaaviepää, siksipä on helpompi kasata lautanen täyteen samalla reissulla.
Just näin!
siis ihan oikeesti te ootte tätä mieltä :eek: :eek: :eek:

käytöstavat on käytöstavat kaikkialla, ei laivan buffet ole mikään paikka jossa on lupa käyttäytyä jotenkin huonommin kuin esim ala carte ravintolassa. onko teille opetettu kotona tapoja?
No en mä kyllä ala jonottamaan joka kerta puolta tuntia, että saan taas pikkuisen annoksen otettua! Sori vaan!! Jonota sinä rauhassa, mutta mulla on muutakin tekemistä kuin käyttää aikani pelkästään ruokajonossa seisomiseen.
Suomesta löytyy muutamakin ravintola joihin tarjoillaan pöytiin... Sinne mä menen kun haluan saada alkupalat alkupaloina jne...

Ja kyllä, on opetettu käytöstavat kotona!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
käytöstavat ovat aina tai niitä ei sitten ilmeisesti ole. käytöstavat ovat myös tilannetajua ja esim laivan buffetissa on erikseen aseteltu tarjolle alkuruoat, pääruoat ja jälkiruoat, sen takia niitä aloituspisteitä on niissä kohdissa (tämä siis rautalangasta). eli he siellä yrittävät ohjata näitä "kerralla kaikki kasaksi lautaselle" -ihmisiä kyllä ihan selkeästi mutta ei niin ei sitten,ainakaan tämän ketjun perusteella.
Eli arvioit paikan hienommaksi kuin muut.
 

Yhteistyössä