Oma aika

Vohveli
Kyllähän säkin nyt käytit "omaa aiaa" kun kerran ehdit laittaa tähän keskusteluun kysymyksen? =) Mulle oma aika tarkottaa et joskus ehtii lukee kirjaa, juomaan kahvin ihan yksin kotona hissukseen tai tallilla käyntiä. en tidä kuinka uskoutunut olet lapsilles mut itse olen pitänyt itseäni tosi uskoutuneena äitinä, tosin meillä on vaan yks kersa, mut iskä ei paljon osallistu.... Omaa aikaani tarvin et nuppi kestää... :headwall:
 
Totta tuo että jokaisella meillä on erilaiset tarpeet. Sekin varmaan vaikuttaa mitä on harrastanut ennen lapsia, että mitä jää kaipaamaan kun ei enää pääse lähtemään niin helpolla.
Itse en juuri kaipaa niinsanottua omaa aikaa, ainut on kyläily ystävien luona. Joskus kiva päästä yksin ettei koko kyläily mene lasten perään katsomiseen.
Kuten edellä sanottiin, kauppareissu yksin tai saunominen on ihan luksusta silloin tällöin, muuta en kaipaa. Kerkiää sitä taas sitten kun lapset kasvaa. Loppujen lopuksi se on kuitenkin lyhyt aika tuo ihmisen lapsuus, itse yritän nauttia siitä nyt täysillä!
 
Kyllä jokainen tarvitsee hetken ihan vain omaa itseään varten. Minusta on ihanaa istua joskus kaupungilla/kotona kahvilla tai illalla istahtaa tähän koneelle tai maalata seiniä tai huonekaluja tms. Mies on jo oppinut, ettei tule hätyyttelemään kesken kaiken. Entisvanhaan yhteiskuntaan on nykyoloja turha verrata. Silloin suvut elivät yhdessä ja toisia autettiin. Meillä isovanhemmat asuvat tuhansien kilometrien päässä eikä heitä muutenkaan kiinnosta osallistua meidän arkeemme. Myös muu suku muilla paikkakunnilla. Luulen kuitenkin ymmärtäväni miten ap tuntee. Itsekin elin pitkään siinä luulossa, että nyt kun olen äiti, niin olen äiti enkä juuri muuta. Sitä ei vain kovin montaa vuotta jaksa.
 
Oleminen yksin omien ajatusten ja omien tarpeiden kanssa on tullut taas ajankohtaisemmaksi kuin viime vuonna rintavauvan kanssa aikaa viettäessä. Ihana pieni hiihtolenkki, saunass tai kylpyammeessa yksin ovi kiinni muilta, muu perhe nukkumassa ja hetken hiljaisuus ennenkuin itse nukahtaa, päivänlehti kahvikupin kera, puhelu ystävän tai vaikka äidin kanssa.
Mutta tätä en olisi ikinä uskaltanut edes toivoa, mitä sain viime la kokea....3 h spa-hoito miehen lahja minulle kihlajaispäivämme kunniaksi!!!! :heart:
 
Ap vastaa: Taisin ilmaista itseni vähän epäselvästi. Joskus tosiaan kaipaisin omaa aikaa en tosiaankaan haluaisi koko ajan vain olla pelkästään lasten kanssa, mutta kun olen kotona lasten kanssa. Mies tekee pitkää työpäivää ja välillä viikonloppuisinkin.

Isovanhemmat asuvat kaukana eivätkä ehdi auttamaan. Mietin juuri kuinka kauan sitä jaksaa kun ei ole omaa aikaa? Ehkä se helpottaa kun lapset vähän kasvavat eivätkä ole niin paljoa äidissä kiinni.
 
Mulla ei omaa aikaa ole- ellei iltaa klo 20-22 oteta huomioon: eli siitä kun poika menee yöunilleen, siihen saakka kunnes itse menen nukkumaan!
Enkä omaa aikaa ole vielä liiemmin kaivannutkaan- poika on nyt 2 v 2 kk ja olen vain nauttinut hänen kanssa olemisestaan joka hetki. Vuoden alusta aloitin työt, joten nyt on erityisen tärkeää ja ihanaa olla lapsen kanssa jokainen liikenevä hetki!
 

Yhteistyössä