Oma enkelitarinani

Tätä surua menetyksestä en pysty pitämään sisällälläni, mutta silti kykene puhumaan muiden kuin mieheni kanssa joten haluan jakaa menetykseni täällä teidän pienten enkeleiden äitien kanssa.

Raskaus oli neljäs, ennestään meillä kolme tervettä eri-ikäistä lasta ja täysaikaista hyvinmennyttä odotusta+synnytystä takana.Tämä iltatähteä oltiin yritetty toista vuotta ja oltiin jo luovuttu lähes toivosta kun saatiin plussa.

Koskaan aiemmin ei ollut minkäänlaisia verisiä vuotoja missään raskauksien vaiheissa mutta tässä oli niihin aikoihin kuin menkat normaalisti alkaneet, oli sitäkin, mutta en siitä vielä huolestunut. Np-ultrassa kaikki oli hyvin, ei niskaturvotusta mutta osallistuttiin seulaan kuitenkin. Ensimmäisen kerran matto lähti jalkojen alta päivää ennen kuin posti toi tiedon riskiluvusta seulassa.Vuosin verta ja olin ihan varma että tämä oli tässä, vaan lääkärissäkäynti kertoi että syke ja kohdunsuun tilanne hyvä. Seuraavana päivänä töistä kotiuduttuani meitä odotti kirje sikiöntutkimusyksikköön seuraavaksi arkipäiväksi ja viikonloppu oli ihan painajainen, kun sinne meno pelotti.Riski oli olemassa ikäni ja veriarvojen vuoksi, mutta haluttiin tutkimukseen mennä vaikka mahdollinen keskenmenon riski oli olemassa ja se pelotti.Menemättä jättäminen olisi tehnyt odotusajasta raskasta sillä olisimme loppuun asti pelänneet onko lapsi terve vai ei.

Istukkanäytettä ei voitu ottaa etisen istukan vuoksi eikä siksi että veristä vuotoa oli edelleen.Siihen syynä mitä ilmeisemmin istukka jonka reunassa olikin pieni hematoona.Sain ajan lapsivesipunktioon ja piinaviikot jatkuivat kahdella.Tässä välissä veristä vuotoa, pelko siitä ettei kaikki ole vauvalla hyvin-oli järjetön ja päivät matelivat tutkimukseen pääsyä odotellessa.

Punktio itsessään meni hyvin ja lääkäri totesi että kaikki näyttää oikein hyvältä.Uskaltauduin ostamaan vauvalle ensimmäiset vaatteet, ajattelin että nyt on päästettävä huolesta irti koska vauvan kohtalo ei ole käsissäni ja koitan nauttia odotuksesta.Tällöin viikkoja 15.
Punktion tulokset tulivat muutamassa päivässä, meille tulossa terve tyttövauva.Voi niitä onnenkýyneleitä ja ilon määrää, hartoillani olin kantanut kivirekeä nämä viikot ja nyt taakka keveni, tai niin luulin.

Tässä vaiheessa vasta uskaltauduin kertomaan raskaudesta avoimesti ja kaikki tuntui hyvälle, vauvan ensimmäiset liikkeet koin rv 16+ ja masukin oli pyöristynyt ettei se jättänytkään odotusta arvailujen varaan.Muutama päivä punktiosta tuntui että jotakin vuosi kun housut kastuivat ja mitä ilmeisemmin se oli lapsivettä.Kävin lääkärissä, kaikki näytti hyvältä kuitenkin mutta ei ollut niin.Vuoto muuttui kuitenkin limaiseksi, parina yönä supisteli voimakkaasti ja vuodon mukaan tuli verta, joten viikonloppuna menin äitiyspolille ja jäinkin sairaalaan sisään.Syynä kohonneet tulehdusarvot, epäily vedenmenosta ja kohtutulehduksesta.En voinut uskoa todeksi ja mielessäni päätin että tästä selvitään, vaikka nyt voin todeta ettei uskokaan aina auta.

Sairaalassa olin antibiottitipassa muutaman päivän (rv 17+), vauva voi edelleen hyvin mutta vettä oli niukasti (n.3 dl) ja lääkäri kertoi ettei voi ennustetta antaa, raskauden jatkuminen loppuun asti on todennäköisyydeltään pieni ja ennen rv 24 he eivät voi vauvan hyväksi tehdä mitään.Salaa sydämessäni toivoin että tulehdusarvot olisivat johtuneet jossakin muualla elimistössä jylläävästä tulehduksesta(kohtutulehdusta kun ei olisi voitu varmistaa kuin uudella punktiolla) ja luotin siihen että vaikka vettä tihkuttelisi, sitä muodostuu kokoajan lisää.Tilanne ei voisi vielä olla toivoton, en halunnut sen olevan niin.

Kotiin päästyäni antibioottikuuri ja sairasloma jatkui ja seuraava etappi oli 4.5 äitiyspolilla rakenneultra.Nämä pari viikkoa oli oikeastaan odotusajan alkuaikaa lukuunottamatta, ne onnellisimmat.Tunsin Nupun liikkeet päivittäin, kuuntelin dopplerilla sydänäänet jotka vahvat ja massu oli kauniisti pyöristynyt, olin siis vahvasti raskaana.Kävin crp-konrollissa lähes päivittäin ja arvot laskussa joten luotin siihen että lääkkeet purreet.

Vapun jälkeisenä viikonloppuna kaikki muuttui painajaiseksi, pahaksi sellaiseksi.Olin väsynyt, kuumeinen ja aloin pelkäämään pahinta.Soitto sairaalaan, pyydettiin tulemaan heti pakatun kassin kanssa ja itkien sinne lähdimme.

Kuumetta oli yli 38, tulehdusarvot jälleen nousseet eikä vettä kohdussa nimeksikään.Seuraavana päivänä lääkäri kertoi julman totuuden.Ennuste on erittäin huono.Voisimme jatkaa raskautta niin halutessamme siihen saakka kunnes se luonnostaan keskeytyisi, mutta vauva ei tulisi selviämään.Vedettömässä kohdussa keuhkot ei vahvistuisi ja ne eivät aukeaisi hänen synnyttyään.Toinen vaihtoehto oli keskenmenon jouduttaminen sillä sellainen kai oli jo alkamassa kun vuosin verta entistä enemmän ja kohdunsuu oli sormelle auki.Hajosin siinä lääkärin ja hoitajien edessä tiedon kuultuani täysin, teki mieli kiljua, karjua, ihan mitä vain kunhan olisin saanut itseni heräämään siitä painajaisesta.En halunnut uskoa että joutuisin synnyttämään pienen rakkaan, kaivatun vauvani joka liikkui terveenä edelleen kaikesta tulevasta tietämättömäni sydämeni alla.
Ultrassa varmistimme vielä ettei vettä tosiaankaan ollut ollenkaan, se ei jättänyt meille vaihtoehtoja.

Seuraavana iltana sain ensimmäisen käynnistyslääkkeen ja mieheni jäi sairaalaan tuekseni.Kuume oli laskenut mutta olin aivan turta, vahvoista lääkkeistä ja siitä tuskasta joka sisintäni riepoi.En saanut unta, en voinut syödä, olisin vain halunnut itsekin nukkua pois jottei olisi tarvinnut kestää sitä kaikkea mitä seuraavat päivät toivat tullessaan.
Pyysin että saan halutessani vahvan kipulääkityksen sillä en tahtonut yhtään enempää fyysistä kipua olemassaolevan henkisen lisäksi ja tarvittaessa minulle luvattiin jopa epiduraali.

Yöllä supisteli ja sain piikkinä tramalia, vessassa käydessä pönttöön putosi iso hyytymä ja vuosin reippaasti.Lääkärintarkastus kertoi että vasta sentin, pari auennut, sain uuden kipupiikin ja nukahtamislääkkeen.

Aamulla siirryin toiselle osastolle, sain ekan ja ainoa Cytotecin klo 9.30 suun kautta, sekä ihanan kätilön tuekseni.Cytotecin alettua vaikuttamaan, aloin tärisemään kauttaaltani niin että etten voinut hallita kehoani, kätilö piikitti Petidiä ja sen alettua vaikuttamaan kramppaus loppui mutta kipuilu alkoi. Mieheni oli siinä vieressä kokoajan, koitin levätä mutta supistuksen muuttuivat kipeimmiksi ja niitä tuli ihan säännöllisesti toinen toisensa perään. Klo 11.15 uusi petidin-piikki mutta se ei enää vienyt kipuja pois ja kätilö teki sisätutkimuksen.Olin kuulema jo vähän enemmän auki mutta kohdunsuu korkealla ja vuosin paljon.Kiireellä synnytyssaliin ja toiveikkaana anoin epiduraalia.Anestesialääkäriä odotellessa sain ilokaasua ja sillä hetkellä tiesin jo etten ehdi tässäkään synnytyksessä sitä saamaan ja samassa alkoi ponnistuttamaan ja pieni tyttöenkelimme syntyi klo 12.34.

Pyysin saada hänen heti vierelleni, mutta kätilö kävi ensin pesemässä häntä ja toi sitten meidän pienen, maailman täydellisimmän tyttövauvan viereemme.Suunnaton rauha laskeutui yllemme, silitin häntä ja vaikka hän oli siinä lähellä, ihan valmiin pienen vauvan näköinen, hän oli meistä jo niin kaukana.Siellä taivaan kirkkaimpana tähtenä jo tuikkimassa.
Istukka syntyi hetkeä myöhemmin enkä joutunut kaavintaan, vaan pääsimme pienen enkelimme kanssa osastolle.

Pyysimme pappia rukoilemaan kanssamme ennenkuin Nuppu vietäisiin pois ja saimme olla pikkuisen kanssa ihan keskenämme pappia odotellessa.Se oli nyt jälkeenpäin ajatellen todella tärkeää, saada katsella ja koskettaa häntä, suukotella. ottaa muutaman kuvan muistoksi ja lopulta peittää pieneen valkeaan harsoon, laskea hänen käsistään pieneen laatikkoon joka jäi hänen viimeiseksi makuusijakseen.

Sitä varsinaista syytä tähän emme saa koskaan tietää.Joko lapsivesipunktion jälkeen kohtuun pääsi pöpö joka aiheutti tulehduksen mutta on ihan yhtä mahdollista että jo punktiota edeltävä vuoto ennakoi istukan alunperinkin kiinnittyneen huonosti ja sitä kautta tulehdus on myös voinut päästä kohtuun.Kannamme hautaan saakka vastuun tapahtuneesta johtui se sitten punktiosta tai ei, mutta sen tiedän jo nyt että jos meidän perheeseen vielä vauva saa syntyä, saatan jättää seulat väliin ellei rakenneultra kerro poikkeavuudesta.

Kotia sairaalasta pääsin jo samana päivänä, kaikesta kipulääkityksestä ja järkytyksestä johtuen, pyörryin kotona niin että mieheni luuli minutkin menettävänsä.

Nyt tapahtuneesta tasan viikko, melkein tunnilleen.Tunteet ovat pinnassa, suru ja ikävä-kaipuu pienestä niin syvä että se sattuu joka hetki. Perhe ja läheiset ovat olleet tukena mutta jotenkin olen niin lohduttoman yksin-kuitenkin.

Ensi viikolla siunaustilaisuus ja Nuppu tuhkataan muiden pienten enkelien kanssa. Tuhkat lasketaan lasten muistolehtoon ja saamme sinne oman laatan pienen enkelityttömme muistoksi.Tuntuu tärkeältä että on olemassa jokin paikka jossa häntä voimme käydä muistelemassa, paikka minne viedä kynttilän, missä voi antaa itkun tulla..
 
Tuli mieleen yksi risti-ilmoituksissa ollut runo:

"Sinä lapsemme pieni ja kultainen, olet enkeli parvessa enkelten."

Itkien luin kirjoitustasi. Voi mitä olette joutuneet kokemaan!!! :'( :hug: teille ja jaksamisia kaiken keskellä selvitä eteenpäin. Vain osan tuskastanne voin tuntea kun oman vauvamme selviäminen synnytyksen jälkeen ja kaiken kysymysmerkkien keskellä on lähellä. Teidän pieni tyttönne on nyt tallella siellä minne täältä ajasta joskus matkaamme. Hän odottaa teitä siellä.
 
:'( tiedän, ettei mitkään lohdutuksen sanat tässä auta... koskettavaa luettavaa :'(

Itsekin pidän itseäni enkelivauvan äitinä, vaikken häntä joutunut synnyttämään, vaan tuli itsestään rv 12+4.
Ja hänen lasketun ajan aikaan on ollut mieli herkässä.

Suru vie aikansa, mutta aika parantaa... vaikka se tässä hetkessä tuntuu niin julmalta.

:hug:
 
Voimia suuren suruun :hug: todella kauniisti ja koskettavasti olet kirjoittanut.

Itse olen menettänyt masuvauvan rv23 kohta 2 vuotta sitten. Suru vie aikansa, mutta aika parantaa.

Eilen katoin yhden ohjelman, jossa eräs kätilö tiivisti mun mielestä surun tunteen hyvin.

"Surussaan ei ole koskaan niin yksin kuin on menettäessään lapsen, joka ei ole ollut vatsan ulkopuolella"

:hug:
 
Lämmin kiitos myötätunnista ja kauniista sanoistanne ihanaiset :heart:

Niinkuin Orchid sanoit, tässä surussa on todella yksin.Kellään muulla ei ole enkelistäni muistoja kuin minulla, ensimmäiset liikkeet, lukuisat ultrat, sydänäänet ja itse synnytys.Ainoastaan jälkimmäisiä olen voinut jakaa perheeni kanssa mutta silti olen ypöyksin tyhjän sylini kanssa.

Tunteiden kirjo on valtava, toisaalta toivon että kaikki raskaudesta muistuttava jälkivuotoineen menisi pian pois minua muistuttamasta-toisaalta kaipaan aivan suunnattamasti pyöristyvää vatsaani ja käsi eksyy sille tämän tästä, vain huomauttaakseen miten tyhjä olen.
 
Otan osaa suureen suruusi. Otan osaa suureen tyhjyyteesi.
Me yritimme kakkosta reilu viisi vuotta, kunnes yhtäkkiä onnistuimme - ilman mitään apuja. Ilo oli ylimmillään. Oli oli todella mahtava. Olin valmis lihomaan muodottomaksi, kärsimään kipuja ja kolotuksia... kaikki kävi, olinhan vihdoin ja viimein raskaana. NP-ultran seurauksena kävin lapsivesipunktiossa. Toiselta pojaltamme löytyi 18 trisomia, joka vei mahdollisuudet elämään. Olin vannonut etten koskaan, en ikinä, keskeyttäisi raskautta. Nyt keskeytin raskauden. Näillä lapsilla on hyvin pienet mahdollisuudet edes lyhyeen elämän henkäykseen. Yleensä he kuolevat kohtuun. Jos he sattuisivat syntymään, niin se lyhyt muutaman päivän elämä olisi pelkkää piikittelyä ja letkuja.
En voinut käsittää, että minut laitettiin tällaisen paikan eteen, vaikka olin niin kovin ja niin monta vuotta toivonut tätä lasta. Ja tunsin jo lapsen hentoiset liikeet. Minäkin romahdin. Mutta vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut. Itse olisin vielä voinut viedä raskauden pidemmälle, odottaa, että jotain tapahtuu itsestään, mutta viisivuotiaan poikamme vuoksi en voinut. Hän niin toivoi sisarusta. Kuinka olisin voinut sanoa hänelle, että odotan "kuolevaa sisarusta"??! Elämäni vaikein paikka.
Synnytin sairaalassa yksin. En halunnut miestäni mukaan. Sanoin, että jos synnyttäisin elämää ja iloa, hän olisi tervetullut mukaan, mutta tässä tilanteessa halusin olla yksin.
Tämän jälkeen olen menettänyt vielä kaksi lasta, mutta aikaisemmilla viikoilla. Eli yksi lapsi per vuosi. Miksi?
En onnistunut tulemaan koskaan raskaaksi, kunnes saimme ensimmäisemme. Ensimmäinen raskaus. Ensimmäinen lapsi. Toista raskautta odotimme sen reilu viisi vuotta. Sen jälkeen olen tullut kerran vuodessa raskaaksi, ja kerran vuodessa menettänyt lapsen...
Olo on tyhjä. Eikä kukaan ymmärrä tätä surua. Se pitäisi kuulemma vain jo jättää taakseen, sillä enhän koskaan tuntenut näitä "ihmisiä". Miksi siis surra niin kovin? Miksi en voi vain jatkaa elämää?
En tiedä. Mutta yksin todella saa surra, sillä useimmat ihmiset edellyttävät, että olet elänyt elävän ihmisen kanssa ennen kuin häntä saa surra... Miksi?
Ehdin elää lapsettomuutta ennen ykköstämme vuosia. Silloin surin lapsettomuutta. Niitä lapsia, joita en koskaan saanut vaikka olisin halunnut. Sitäkään ei olisi saanut surra? Olisi vain pitänyt jatkaa elämää, ja muokata se niistä aineksista, jotka olivat saatavilla. Miksi?
Yhteiskunta on kovin kaavamainen. Surun ainesten pitää olla konkreettisia, sellaisia, että muutkin voivat osallistua. Mutta surraanhan sitä kollektiivisesti kouluampumisen uhrejakin, joita ei olla koskaan tunnettu, eikä edes asuta samalla paikkakunnalla... Mutta "tuntematonta" lastaan ei saa surra.
Minun sisälläni asuu MIKSI? Vastausta en vain löydä.
 
Varmasti meidän kaikkien km:n kokeneiden sisällä asuu tuo samainen NITRO:n mainitsema Miksi? Koskaan emme saa siihen välttämättä vastausta, ei näin julmalta tuntuvaan raskauden päättymiseen voi edes olla sitä vastausta joka saisi surumme pyyhittyä, vaikka kuinka niin haluaisimme.
 
Sain tällaisen ystävältäni kun tuntui että kaikki hajoaa ympärilläni! Tämä auttoi jaksamaan ja keräämään voimia!


Katselen täältä kaukaa, Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee? Miksi isällä niin raskaat askeleet? Minäkö heille olen surua tuottanut, kun vain katselen täältä kaukaa? Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti, että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan. Voitko Taivaan Isä äitiä lohduttaa, pyyhkiä kyyneleet pois? Voitko isän olkaa taputtaa, ettei hän niin kumarassa ois? Kerro heille Taivaan Isä, etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan. Kerro, että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita on Luojalle, ettei heitä malttaisi millään antaa pois. Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen lennän perhosena ikkunaan. Tietäisipä isä, miten tuulen mukana hänen poskeaan silittää saan. Vielä joskus saan pienenä kasvaa äidin vatsassa ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea. Ja kun vihdoin kohtaamme löytää tarkoituksensa pettymys jokainen. Ne on kestettävä, jotta juuri minä syntyisin. Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää. Koska saan mennä, Taivaan Isä? Joko pian pääsen omaan kotiin? :'( :heart:
 
Täälläkin tuli itku lukiessa sinun koskettavaa tarinaasi ... Ei ihmisjärki pysty ymmärtämään miksi näin käy... ei ei. Itsekkin alkuraskauden keskenmenon kokeneena voin kuvitella tuskaasi.. Osanottoni suureen suruun ja voimia teille kaikille pienoikaisen menettäneille.

" Vaikka tiesimme surun saapuvan, silti toivoimme elämän jatkuvan. Ei auttanut apu ihmisten, ei rakkaus, rukous läheisten. Saat nukkua, rakas , luona enkelten. Miks`nyt, miks`ei myöhempään, sen tietää Luoja yksinään. Tiedän, ettei surua paloiksi saa, osan silti tahtoisin kantaa. Hiljaa tukea, lohduttaa, aikaan, jolloin lohduttomuus katoaa ja ikävä ja muistot sijan saa."
( Sain tämän pari kk:tta sitten ystävältäni, kun isosiskoni kuoli yllättäen. Häntä jäivät kovasti kaipaamaan 3 pientä lasta ja puoliso )


"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
äitini kohdussa olet minut punonut.
Minä olen ihme, suuri ihme,
ja kiitän sinua siitä.
Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
minä tiedän sen.
Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
muotoni kuin syvällä maan alla,
mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
olivat kaikki päiväni jo luodut."
( Tämän pappi luki hätäkasteen annossa ystäväni pienokaisen taistellessa hengestään sairaalassa )
:hug: :hug: =) :hug:
 
Ihania runoja olette kirjoittaneet, todella koskettavia ja kyynelsilmin niitä ja lohduttavia sanojanne lukenut.Ette uskokaan kuinka suuri merkitys niillä kaikilla on.

Zurusilmä, ilokseni huomasin että kirjoittamasi sanat olivat juuri ne jotka pappi myös meidän enkelimme siunaustilaisuudessa luki, lämmin kiitos kun sain ne nyt näin ja voin tallettaa ne muistojen kirjaan.
 
Ollos hyvä vaan Valkovuokko.
Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi, että täällä kun lukee ja selailee toisten kirjottamia juttuja, niistä saa kummasti voimaa ja tuntee ettei silti ole asian kanssa kompuroimassa yksin. Päivä kerrallaan sitä mennään eteenpäin, välillä kovasti sitä tietä etsien... mutta elämä kuitenkin loppujen lopuksi kantaa.
Niin, ja nuo runot.. ne on niin kauniita, että ei niitä voi itkemättä lukea..
 
Voimia sinulle valkovuokko! Tiedän jotain tuosta tuskasta. Meidän pieni tyttö syntyi kuolleena (rv41+) muutama kuukausi sitten, syynä oli kätkytkuolema. Jos vain pystyt, niin ajattele elämää eteenpäin, toipuminen on siten helpompaa. :hug:
 
Hienoa jos jollekulle on lohtua tuonut tämä meidän menetyksen jakaminen täällä! Suru on jäänyt sydämeeni asumaan, arki ehkä hivenen helpottunut näiden kuuden viikon aikana mutta kaipuu on kova enkä oikein tahtoisi vieläkään uskoa että näin kävi meille:ashamed:

Saimme vihdoin tänään saattaa pikkuisemme haudan lepoon, raskas päivä takana mutta helpottunut kun nyt me vanhempina tehneet sen mitä pystyimme pikkuisemme hyväksi tekemään.Veimme muistolehtoon kauniin valkean lyhdyn kynttilöineen, lyhdyssä riippuu vaaleanpunainen enkeli kuvastamassa pikkuista enkelityttöämme :heart:

KRIZZE :hug: Paljon jaksamista...

PURE LOVE Olen niin pahoillani toistuneesta menetyksestänne :hug:

Kumpa voisin jakaa suruanne, helpottaa oloanne....olette ajatuksissani :heart:
 

Yhteistyössä