Oma kokemukseni sektion myöntämisestä...

Esikoiseni syntyi TYKSissä vuonna 2002 sektiolla.Viimeisessä ultrassa vauva todettiin yllättäen olevan perätilassa.Tiedettiin että on iso vauva tulossa.Mahani oli jo tuossa vaiheessa valtava,ja raskausviikot loppusuoralla. Minulle ehdotettiin vauvan kääntämistä,itkin etten välttämättä halua sitä,ajatus tuntui pahalta ja olin kuullut ettei kokemus ole miellyttävä.Minua ei kuunneltu,vaan jouduin alistumaan kohtalooni.Kaksikin lääkäriä yritti kääntää vauvaa minun itkiessä siinä piinapenkissä.....No eihän se vauva kääntynyt,no eihän sillä ollut enään tilaa kääntyä siellä!!!!Siinäkin vaiheessa minut passitettiin kotiin vielä odottamaan että jospa se vauva nyt vielä kääntyisi,kukaan ei vielä tuossakaan vaiheessa puhunut minulle sektion mahdollisuudesta.Että kotiin vaan jättimahan kanssa odottamaan että mitä tuleman pitää.Ja taas viikon päästä lääkärille mahan kanssa,ja siellä taas ihmetellään että mitä tehdään.Ultrassa näkyi,että vauva ei ole kääntynyt ja kyllähän minä sen itsekin tunsin.Minulle ehdotettiin perätilasynnytystä vaikka olin ensisynnyttäjä,vauva oli jättikokoa ja perätilassa.....EIKUN SYNNYTTÄMÄÄN VAAN HINNALLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!Itkin,etten haluaisi synnyttää perätilassa olevaa vauvaa....sain hysteerisen laiskan lehmän leiman kun en viitisi sen vertaa ryhdistäytyä että voisin synnyttää lapseni alakautta.Sitten paikalle siunaantui nuori ihana naislääkäri joka sanoi:"Eiköhän leikata....."Ja niin poika leikattiin rv 38+5 Kaikki meni hyvin,vaikka olin sektiosta tosi kipeä,vauva oli terve ja ihana.Että ei niitä sektioita tuosta vaan jaella...... synnyttämään vaan oli lopputulos mikä hyvänsä........Suomessa ei sektiota kovin helpolla saa. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 21:55 vieras kirjoitti:
Niin, mikäköhän informaatio-arvo tällä sun viestillä oli...? Eikös se ole selvää, etteivät kaikki niitä sektioita tosiaankaan pyytämällä saa?
Halusinpa vaan kertoa oman kokemukseni ja tätä palstaa lukiessani tuntuu,etteivät kaikki tosiaan ymmärrä, että sektiota ei tosiaankaan myönnetä ihan hepposin perustein.Toisen lapseni synnytin normaalisti alakautta,(hän ei ollut perätilassa)ja nyt jos saisin valita sektion tai alatiesynnytyksen niin valitsisin alatiesynnytyksen.
 
Kyllähän se niin on että jos sinä olet määrätietoinen (paino sanalla) tietoinen asioissa niin eihän kukaan voi pakottaa yhtään mihinkään. Ei voida vauvaa yrittää perätilasta kääntää jos sinä niin päätät!
Ja mitä sektion pyytämiseen tulee suosittelen ihan jokaiselle synnyttämään ihan normaalisti ja sen jälkeen arvioimaan omat resurssit!! Naurettavaa että ensisynnyttäjä VAATII sektion kun ei tiedä mitä toinen tapa edes on!! Kyllä mä sanon että jokainen nainen ketä ei alateitse uskalla synnyttää jos siihen on mahdollisuus jää palljosta paitsi kaikessa ihanuudessaan ja kauheudessaan. Sen jälkeen voi vaatia jotakin muuta jos haluaa. Itse karmean synnytyksen kokenneena tiedän mistä puhun. Huom: tämä ei koske niitä jotka omasta tahdosta riippumatta ovat päätyneet hätäsektioon :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 22:35 vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on että jos sinä olet määrätietoinen (paino sanalla) tietoinen asioissa niin eihän kukaan voi pakottaa yhtään mihinkään. Ei voida vauvaa yrittää perätilasta kääntää jos sinä niin päätät!
Ja mitä sektion pyytämiseen tulee suosittelen ihan jokaiselle synnyttämään ihan normaalisti ja sen jälkeen arvioimaan omat resurssit!! Naurettavaa että ensisynnyttäjä VAATII sektion kun ei tiedä mitä toinen tapa edes on!! Kyllä mä sanon että jokainen nainen ketä ei alateitse uskalla synnyttää jos siihen on mahdollisuus jää palljosta paitsi kaikessa ihanuudessaan ja kauheudessaan. Sen jälkeen voi vaatia jotakin muuta jos haluaa. Itse karmean synnytyksen kokenneena tiedän mistä puhun. Huom: tämä ei koske niitä jotka omasta tahdosta riippumatta ovat päätyneet hätäsektioon :heart:
Minun olisi tosiaan pitänyt aikoinani olla tiukempi ja määrätietoisempi tämän kääntämisasiankin suhteen,mutta kaipa olo oli silloin niin sekava ja avuton.Olisikoha minun pitänyt hakata nyrkkiä pöytään ja kirota okeen kovaa,kun tämä itkuinen kieltäytymiseni ei tehonnut hoitajiin ja lääkäreihin....?Ja juuri sitä myös ihmettelen että miksi ensisynnyttäjä toivoo sektiota,ellei siihen liity mitään terveydellistä riskiä?Voin tosiaan kertoa,että alatiesynnytys oli upea kokemus,vaikkakin kivulias ja pitkä 1 1/2 vrk.
 
Minkä kokoinen vauva oli? Perätilasynnytystä ei yleensä lähdetä yrittämään, jos on yli 4kg vauva. Muutenkin tutkitaan kyllä tarkkaan että onnistuuko perätilasynnytys. Perätila ei sinänsä ole syy sektioon, halutessaan sektion kyllä saa. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole kuin leikata, jos esim. ei lantiossa ole tarpeeksi tilaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 21:41 Kukkanen kirjoitti:
Minulle ehdotettiin perätilasynnytystä vaikka olin ensisynnyttäjä,vauva oli jättikokoa ja perätilassa.....EIKUN SYNNYTTÄMÄÄN VAAN HINNALLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!Itkin,etten haluaisi synnyttää perätilassa olevaa vauvaa....sain hysteerisen laiskan lehmän leiman kun en viitisi sen vertaa ryhdistäytyä että voisin synnyttää lapseni alakautta.Sitten paikalle siunaantui nuori ihana naislääkäri joka sanoi:"Eiköhän leikata....."Ja niin poika leikattiin rv 38+5
Oma kokemukseni, vaikkei vauva ollut edes perätilassa (muita ongelmia kyllä), on vähän vastaava. Minulle ehdotettiin alatiesynnytystä, mutta en mä sitä ottanut asenteella "synnyttämään vaan hinnalla millä hyväänsä", pitäähän niiden ehdottaa! Siinä vaiheessa minullakin tuli itku, mutta en jäänyt pohtimaan minkä lehmän leima mulle otsaan tuli. Kyllähän siinä kätilö ja lääkäri vähän katseli toisiaan ja varmaan mietti mitäs nyt, mutta turha sitä jäädä murehtimaan mitä ne mahdollisesti nyt musta ajattelee... Sain vielä miettiä ja sitten mullekin toinen lääkäri sanoi ilman sen kummempia keskusteluja, että leikataan jos sitä vielä haluan. Ja mulla silloin viikkoja 39. Ei todellakaan jäänyt sellainen kuva, että sektio on tosi vaikea saada, päinvastoin! Tosi helppo. Ja kun mä luen sun tarinan niin sama ajatus mulla siitäkin tulee. Helpostihan toi on mennyt. Jos vauva on jo leikattukin noin aikaisin! Ihan normaali käytäntö on, että tossa vaiheessa vielä käydään polilla pohtimassa sitä synnytystapaa...
 
Itsekin ihmettelen sektiovastaisuutta Tyksissä. Oma lapsemme kuoli alatiesynnytykseen ja seuraavan kohdalla lääkäri totesi "Eihän tämä lapsi välttämättä kuole"...eipä niin, mutta kuka ottaisi sen riskin? Itse vaatimalla vaadin sektion ja sain sen! Terve tyttö, nopea toipuminen...arvet edellisestä synnytyksestä sitäkin syvemmät...
 
pupuna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 22:35 vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on että jos sinä olet määrätietoinen (paino sanalla) tietoinen asioissa niin eihän kukaan voi pakottaa yhtään mihinkään. Ei voida vauvaa yrittää perätilasta kääntää jos sinä niin päätät!
Ja mitä sektion pyytämiseen tulee suosittelen ihan jokaiselle synnyttämään ihan normaalisti ja sen jälkeen arvioimaan omat resurssit!! Naurettavaa että ensisynnyttäjä VAATII sektion kun ei tiedä mitä toinen tapa edes on!! Kyllä mä sanon että jokainen nainen ketä ei alateitse uskalla synnyttää jos siihen on mahdollisuus jää palljosta paitsi kaikessa ihanuudessaan ja kauheudessaan. Sen jälkeen voi vaatia jotakin muuta jos haluaa. Itse karmean synnytyksen kokenneena tiedän mistä puhun. Huom: tämä ei koske niitä jotka omasta tahdosta riippumatta ovat päätyneet hätäsektioon :heart:
Puhu sinä omasta puolestasi. Sinun ymmärryksesi ei kenties riitä siihen, että ensisynnyttäjä vaatii sektion. Jokainen ihminen on kuitenkin oman itsensä paras asiantuntija. Ole nyt rehellinen itsellesi: et sinä todellakaan voi sanella kenellekään, mikä hänelle on parasta. Sinä olet kokenut karmean synnytyksen, mutta et silti tiedä kaikkien ensisynnyttäjien tunteita ja pelkoja. Kunnioitan sinun asennettasi, että synnytys on sinulle arvokas kaikessa kaameudessaan. Kunnioita sinäkin siis minun esikoiseni syntymää pelkosektiolla. Taisimme molemmat joka tapauksessa saada upeat lapsen vaikka syntyivät eri tavoilla. Se on tärkeintä. Saada vauva maailmaan ja huolehtia hänestä rakkaudella.
 
Olen synnyttänyt ekan lapsen alateitse ns kaamealla synnytyksellä ja seuraavan pelkosektiolla. Käsi sydämelle, voin vaan todeta että olen todella kiitollinen että pelkosektioon suostuttiin toisen kohdalla. Mitään upeutta ei jäänyt mieleen tuosta eka kerrasta. Varmaan mm vaikuttin meidän perheen lapsilukuun...näihin kahteen jäätiin kun meni niin monta vuotta ekan synnytyksen jälkeen ennen kuin edes mietin ajatusta "lisää lapsia". Myönnettäköön että pelkään alatiesynnytystä ja pelkään juuri sitä ajatusta että siihen pitäisi kaikkien suostua ja ainakin kokeilla "hinnalla millä hyvänsä". Nykyään lapsia tulee joka tapauksessa suht vähän perheisiin, että se on iso asia jos joutuu oman ajatuksensa vastaisesti synnyttämään. Oikeasti sillä miten se lapsi syntyy (kunhan kaikki menisi hyvin) ei ole väliä. Sen vuoksi en tajuakaan näitä äitejä jotka arvostelevat toisten sektioita. On aika luonnollista että ne henkilöt jotka kokevat sektion syystä tai toisesta tarpeelliseksi käyvät keskusteluja siitä miten sen on saanut. Ei se ole kuitenkaan pois keneltäkään joka haluaa synnyttää alateitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2007 klo 09:33 vieras kirjoitti:
Minkä kokoinen vauva oli? Perätilasynnytystä ei yleensä lähdetä yrittämään, jos on yli 4kg vauva. Muutenkin tutkitaan kyllä tarkkaan että onnistuuko perätilasynnytys. Perätila ei sinänsä ole syy sektioon, halutessaan sektion kyllä saa. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole kuin leikata, jos esim. ei lantiossa ole tarpeeksi tilaa.
Vauva oli tarkalleen 496kg syntyessään......Lopputarkastusessa lääkäri ihmetteli kun joku oli kirjottanut tietoihini että:"Perätilasynnytys mahdollinen". Lopputarkastuksen tehnyt lääkäri ihmetteli kommenttia ja totesi:"Siinä olisi voinut kyllä hullusti käydä......."Ja tämä lääkäri joka ehdotti minulle tätä perätilasynnytystä ei ollut edes antanut minulle lähetettä lantioröntgeniin,että olisko vauva edes mahtunut tulemaan....Että synnyttämään vaan hinnalla millä hyvänsä!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2007 klo 09:33 vieras kirjoitti:
Minkä kokoinen vauva oli? Perätilasynnytystä ei yleensä lähdetä yrittämään, jos on yli 4kg vauva. Muutenkin tutkitaan kyllä tarkkaan että onnistuuko perätilasynnytys. Perätila ei sinänsä ole syy sektioon, halutessaan sektion kyllä saa. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole kuin leikata, jos esim. ei lantiossa ole tarpeeksi tilaa.
Vauva oli siis 4960kg eli siis melkein 5kiloinen!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 13:49 Kukkanen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2007 klo 09:33 vieras kirjoitti:
Minkä kokoinen vauva oli? Perätilasynnytystä ei yleensä lähdetä yrittämään, jos on yli 4kg vauva. Muutenkin tutkitaan kyllä tarkkaan että onnistuuko perätilasynnytys. Perätila ei sinänsä ole syy sektioon, halutessaan sektion kyllä saa. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole kuin leikata, jos esim. ei lantiossa ole tarpeeksi tilaa.
Vauva oli siis 4960kg eli siis melkein 5kiloinen!!
Saiv saiv saivartelua... mutta tarkotit varmaan grammaa ;)
 
Minulla taas vähän toisenlainen tilanne; esikoista odotan, ja lääkäri viimeviikolla sanoi että käsikopelon perusteella vauva ei mahdu alateitse. Huomenna magneettikuvaukseen josta asia selviää, ja ensiviikolla lääkäri antaa "tuomionsa". En missään nimessä halua keisarinleikkausta, mutta en myöskään halua synnyttää 20h jonka jälkeen hätäsektio. Eiköhän se lääkäri parhaiten tiedä, mutta keisarinleikkaus pelottaa todella paljon ja olin jo täysin henkisesti valmistautunut alateitse normaalisynntykseen. Toivon todella, että magneettikuvat osoittavat lääkärin epäilyt turhiksi ja pääsen normaalisti synnyttämään.
 
Janissa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 11:59 Kukkanen kirjoitti:
Vauva oli tarkalleen 496kg syntyessään......Lopputarkastusessa lääkäri ihmetteli kun joku oli kirjottanut tietoihini että:"Perätilasynnytys mahdollinen". Lopputarkastuksen tehnyt lääkäri ihmetteli kommenttia ja totesi:"Siinä olisi voinut kyllä hullusti käydä......."Ja tämä lääkäri joka ehdotti minulle tätä perätilasynnytystä ei ollut edes antanut minulle lähetettä lantioröntgeniin,että olisko vauva edes mahtunut tulemaan....Että synnyttämään vaan hinnalla millä hyvänsä!!
No ohhoh! Kai laitoit valituksen kyseisen lääkärin toiminnasta, täysin ammattitaidotontahan tuollainen on. Itsellä leikattiin perätila Tyksissä, vaikka oma toivomukseni oli alatiesynnytys. Tutkivat todella tarkkaan eivätkä suostuneet alatiesynnytykseen vauvan koon ja lantion mittojen takia.. Taisi olla minulla eri lääkäri, huh, tulipa kylmät väreet.. :eek:
 
monisynyttäjä
Olen synnyttänyt kaikki lapseni ns.normaalisti,alateitse.
Silti olen sitä mieltä,että joskus voi olla sellainen tilanne,että lapsi syntyy sektiolla.Ja hyvä niin,hyvä että sektio on keksitty!
Itselläni suurin lapsi on ollut viisikiloinen syntyessään ja olen todella sitä mieltä,ettei sen kokoista lasta saa rueta synnyttää alateitse,jos lapsi on tulossa pylly edellä!
Se,että saisit kokea hurjan ja kovan synnytyksen,ja tuloksena ehkä vammatunut lapsi,onko tavoite silloin saavutettu?
En oikein ymmärrä naisia,jotka niin tuomitsevat sektion,pelkosektionkin.
Kuinkahan monta lasta on säästynyt vammautumiselta sektion vuoksi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 17:28 monisynyttäjä kirjoitti:
Olen synnyttänyt kaikki lapseni ns.normaalisti,alateitse.
Silti olen sitä mieltä,että joskus voi olla sellainen tilanne,että lapsi syntyy sektiolla.Ja hyvä niin,hyvä että sektio on keksitty!
Itselläni suurin lapsi on ollut viisikiloinen syntyessään ja olen todella sitä mieltä,ettei sen kokoista lasta saa rueta synnyttää alateitse,jos lapsi on tulossa pylly edellä!
Se,että saisit kokea hurjan ja kovan synnytyksen,ja tuloksena ehkä vammatunut lapsi,onko tavoite silloin saavutettu?
En oikein ymmärrä naisia,jotka niin tuomitsevat sektion,pelkosektionkin.
Kuinkahan monta lasta on säästynyt vammautumiselta sektion vuoksi?
Pelkosektiossa ei ole kyse siitä vammautumisesta. Pelkosektioita en ymmärrä enkä hyväksy, mutta ihan eri asia on tietenkin sektiot joilla pelastetaan äidin tai vauvan tai molempien henki. Silloinhan se sektio on välttämätön, ja hyvä keksintö. Pelon taas voi hoitaa muulla tavalla kuin välttelemällä luonnollista asiaa, synnytystä.
 
voi luoja
Miten joku voi sanoa ettei hyväksy pelkosektioita :eek:

Siis ihan oikeesti, millainen ihminen on noin julma että tuomitsee toisen ihmisen tämän pelkotilojen vuoksi. Käsittämätöntä.

 
joku vaan
Minä menin synnyttämään yliaikaista vauvaa ja pyysin, että ultraisivat, kun oli supistellut monta viikkoa, lapsivettä tullut (ns.yläveden meno) noin viikko sitten ja vauva vain ei ota syntyäkseen. Maha oli valtava, sf yläkäyränkin yläpuolella, vaikka itse olen 159cm, eli en mikään iso! Noh, ei voinut kätilö ultrata! Mulla oli tunne, että vauva ei jostain syystä pääse syntymään alakautta, mutta eipä mua kuunneltu.
Vauva kyllä syntyi alakautta, mutta koville se otti. Oli ns. kasvotarjonta, eli otsa oli tarjoutuvana osana. Lääkäri sanoi myöhemmin, että hankalin mahdollinen tarjonta.... ja "lohdutti" sanomalla, että no nyt sieltä sitten syntyy minkäkokoinen vauva ja miten päin vain! Tosi mukavaa! :kieh: Ei tarvitse minun enää alakautta synnyttää, sellaiset traumat siitä jäi... Jos nyt enää pystyisinkään, ihan riekaleina koko ihminen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin...
 
Ihmettelee
"Pelon taas voi hoitaa muulla tavalla kuin välttelemällä luonnollista asiaa, synnytystä."

Niin kerropa miten niitä pelkoja sitten voidaan hoitaa/ ennalta ehkäistä???
Et nimittäin voi missään nimessä tietää mitä toiset pelkäävät tai ovat joutuneet kokemaan, kun ovat synnyttäneet alateitse!!!
Mutta toisaalta on se vain onni, että meillä on täällä taas yksi "alan asinatuntija", kiitos siitä!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 16:27 Janissa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 11:59 Kukkanen kirjoitti:
Vauva oli tarkalleen 496kg syntyessään......Lopputarkastusessa lääkäri ihmetteli kun joku oli kirjottanut tietoihini että:"Perätilasynnytys mahdollinen". Lopputarkastuksen tehnyt lääkäri ihmetteli kommenttia ja totesi:"Siinä olisi voinut kyllä hullusti käydä......."Ja tämä lääkäri joka ehdotti minulle tätä perätilasynnytystä ei ollut edes antanut minulle lähetettä lantioröntgeniin,että olisko vauva edes mahtunut tulemaan....Että synnyttämään vaan hinnalla millä hyvänsä!!
No ohhoh! Kai laitoit valituksen kyseisen lääkärin toiminnasta, täysin ammattitaidotontahan tuollainen on. Itsellä leikattiin perätila Tyksissä, vaikka oma toivomukseni oli alatiesynnytys. Tutkivat todella tarkkaan eivätkä suostuneet alatiesynnytykseen vauvan koon ja lantion mittojen takia.. Taisi olla minulla eri lääkäri, huh, tulipa kylmät väreet.. :eek:
En tehnyt ikinä mitään valitusta tämän lääkärin toiminnasta,koska kaikki kuitenkin päättyi hyvin:Vauva saatiin onnellisesti ulos...Mutta jospa kaikki ei tosiaankaan olisi päättynyt hyvin.....???En halua enään edes ajatella asiaa........ :ashamed:
 
Kukkanen:
Ihmettelen kovasti sairaalanne käytäntöä, miten ihmeessä sinua ei kuvattu vaikka olikin perätilasta kyse. Kuvauksiahan on suoritettu ainakin viimeisen 30 vuoden ajan perätilatapauksissa (siis on katsottu röntgenillä varmaankin kauemmin). Nykyisinhän lantio mitataan magneettikuvauksella, joka on huomattavasti turvallisempi. Mulla vauva on perätilassa, ja lääkäri yritti ensin kääntää, tuloksetta, jonka jälkeen minulta kysyttiin haluanko kuvauttaa luut. Ensisynnyttäjille tarjotaan meidän sairaalassa aina mahdollisuutta sektioon perätilatapauksissa. Halusin kuitenkin kuvauttaa luut, mutta vauva ei mahdu syntymään normaalisti alakautta, joten sektio on siis edessä. Olisin siis ollut valmis synnyttämään alakautta, mutta vartaloni ei sovellu siihen. Olen tyytyväinen, että minun ja vauvani turvallisuus asetetaan etusijalle. Tosi harmillinen juttu sinun kannalta, että lääkärit toimivat väärin. Toivottavasti olet toipunut asiasta ja antanut asian kuulua! tsemppiä sinulle.

Ja sitten besserwissereille: SYNNYTYS on jokaisen naisen henkilökohtainen asia, älkää hitto alkako vääntää siitä kättä, mikä on oikein tapa synnyttää. Jos jonkun mielestä kivun kokeminen vauvan ja oman henkensä uhalla on sen arvoista niin siitä vaan mutta tänne ei tarvii tulla arvostelemaan muiden valintoja. Se että olet itse synnyttänyt vauvasi kivulla, ei todellakaan tee sinusta yhtään sen parempaa äitiä kuin ne jotka joutuvat sektioon (oli se sitten pelon, oman ruumiin rakenteen taikka vauvan koon tai asennon takia). Eiköhän se niin ole, että vauvan ja äidin terveys on etusijalla AINA synnytystavasta riippumatta. Tosin joillakin lääkäreillä ammattiylpeys estää kuuntelemasta potilasta ja tekee silloin tosi pahan virheen, joilloin voi tapahtua pahoja juttuja vauvalle tai äidille. Ja semmonen pikku juttu vielä, ettei se sektiokaan mikään "lottovoitto" ole. Siinäkin omat riskinsä ja kipunsa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 13:49 Kukkanen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2007 klo 09:33 vieras kirjoitti:
Minkä kokoinen vauva oli? Perätilasynnytystä ei yleensä lähdetä yrittämään, jos on yli 4kg vauva. Muutenkin tutkitaan kyllä tarkkaan että onnistuuko perätilasynnytys. Perätila ei sinänsä ole syy sektioon, halutessaan sektion kyllä saa. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole kuin leikata, jos esim. ei lantiossa ole tarpeeksi tilaa.
Vauva oli siis 4960kg eli siis melkein 5kiloinen!!
Ihmettelen minäkin. :eek:
Jos sulle on ehdotettu aluksi aikaisilla viikoilla alatiesynnytyksen mahdollisuutta niin ei se sitä tarkoita, että yrittämään oltaisin lähdetty ilman mitään lisätutkimuksia! Alatiesynnytys on perätilassakin mahdollista, mutta tutkia pitää. Ei sen ehdottaminen ole mikään "synnyttämään vaan hinnalla millä hyväänsä"!
 
sektioon matkalla
Jokainen nainen joka ei uskalla alateitse synnyttää.... Just joo. Itse olen synnyttänyt kuolleen lapsen varhaisilla viikoilla. Tällä hetkellä tuleva vauva on perätilassa, enkä voi kenellekään suositella toimimista siten, että lapsen terveys olisi mahdollisesti vaarassa. Perätilasynnytys ei ole riskitön, joten siihen en aio suostua. On ilkeämielistä syyllistää äitejä uskaltamattomuudesta.
 
sektiosta
Mikä mitta se on että uskaltaa synnyttää alateitse? Jos ihan teknisesti katsotaan lapsen etua niin eiköhän se ole kuitenkin suunniteltu sektio. Siinä lapsen vammautumisen riski on minimaalinen. Sektiotilastojen riskeissä on aina mukana hätäsektiot jotka lisäävät sektioiden turvattomuutta.

Itse puollaan alatiesynnytystä jos siihen vain on mahdollisuus. Mutta en pidä siitä että alatietä puolustellaan valheellisilla "faktoilla". Tätä tapahtuu nimenomaan pelkopoleilla ja täällä netissä. Omakohtaista kokemusta on pelkopolista jossa äidin pelkoa käsitellään lyömällä pöytään lista sektion riskeistä.

Sektiossa riskit ovat nimenomaan äidin puolella sillä se on suuri leikkaus. Vauva voi tarvita hengitysapua koska ei ole voimistanut keuhkojaan synnytyksen edessä mutta tämä ei siis ole hengenvaarallista vaan ihan rutiinia sektiossa. En tiedä yhtään tapausta jossa suunnitellussa sektiossa olisi vauva ollut vaarassa.

Joka tapauksessa, voimakas synnytyspelko on lääketieteellinen induktio sektioon. Eli se on "virallinen" syy saada sektio. Kukaan ei voi sanoa lentopelkoiselle että mene koneeseen kohtaamaan pelkosi tai halvaantuneelle että kävele. Jos synnyttämään ei kykene niin siihen ei kykene. Itse asiassa voimakas pelko voi haitata synnytystä ja aiheuttaa itsessään jo komplikaation vaaran.

 

Yhteistyössä