OMAKOTITALONMENOISTA/ASUNTOLAINASTA

Teillä joilla on omakotitalo, kuinka paljon kuluja per kuukausi, jos ei ole sähkölämmitys. Noin arvio, kun lasketaan jäte, vesi, sähkö, vakuutus, kiinteistövero ym?

Toiseksi, kuinka pitkän laina- ajan olette ottaneet lainallenne, mikä on sellainen keskim. aika, jos noin kolmikymppisenä otetaan laina? 20v vai mikä? Tässä kun tuota asunnon hankintaa olen miettinyt...
 
Sähkölasku n. 100? kuussa, poistoilmalämpöpumppu, eli osittainen sähkölämmitys. Vesi n. 20?/kk, jäte n. 10?/kk, vakuutus 400?/v (kiinteistö ja irtaimisto), kiinteistövero 350?/v yhteensä.

20v on varmaan ihan hyvä maksuaika, siinä on hiukan varaa korkojen nousullekin. Mutta pankki määrittää teille minkä verran lainaa voitte saada ja siihen sitten sopivan maksuajan. Mun mielestä laina kannattaa maksaa pois mahdollisimman nopeasti, jos vaan pystyy. Eli jotkut 30v maksuajat on ihan järjettömiä, silloin laina on ylimitoitettu omalle maksukyvylle.
 
Kiitos noista tiedoista. Loppujen lopuksi olisin suurempiakin kuluja olevan. Entä tuosta lainan myöntämisestä, en ole vielä tiedustellut pankista, saako pienituloisetkin helposti lainaa (sen verran kuin omaan maksukykyyyn sopii), tai mitä mahdollisia esteitä lainan saamiseksi voi tulla? Jos ei ole maksuhäiriömerkintöjä, siis muut esteet.
 
Vakuutuksista saat tietoa vakuutusyhtiöiden nettisivuilta. Kunnan sivuilta pitäisi käydä ilmi vesi- ja jätevesi maksut sekä jätehuolto. Sähköyhtiön sivuilta löydät sähkönhinnan ja arviota kulutuksesta. Aikas tarkkaa laskelmaa pystyy tekemään omakotitalon kustannuksista. Kiinteistövero pitäisi selvitä kohteen välittäjältä. Nuo ovat kuitenkin sellaisia kustannuksia joihin pystyy vaikuttamaan itse todella paljon. Toiset heittävät sekajätteeseen kaiken ja toiset kompostoivat ja kierrättävät, jolloin sekajätettä kertyy paljon vähemmän.

Mun mielestä kannattaa vaan varata aikaa pankissa käymiseen. Täällä on mielipiteitä yhtä paljon kuin on lainan ottajia. Mielestäni 30 vuoden maksuaika ei ole järjetön. Se voi sopia jonkun sen hetkiseen elämän tilanteeseen. Voi olla esimerkiksi myös opintolainaa maksettavana ja sen takia haluaa lyhentää asuntolainaa vähemmän, jolloin asuntolainan maksuaika on ajallisesti pidempi. Sitten kun opintolaina on hoidettu voi lyhentää as. lainaa enemmän ja näin maksaa sen nopeammin.

Antaa jokaisen sopia laina itse pankin kanssa ja hoitaa sen takaisinmaksu kuten parhaaksi pankin kanssa näkevät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimble83:
Täällä on mielipiteitä yhtä paljon kuin on lainan ottajia. Mielestäni 30 vuoden maksuaika ei ole järjetön. Se voi sopia jonkun sen hetkiseen elämän tilanteeseen.
Antaa jokaisen sopia laina itse pankin kanssa ja hoitaa sen takaisinmaksu kuten parhaaksi pankin kanssa näkevät.
Onhan tämä ihan totta. Monet vaan tuijottavat sokeasti tuota takaisinmaksuaikaa, ymmärtämättä, että pitkä maksuaika kasvattaa lainan lopulta tosi isoksi. Mun mielestä kannattaa ennemmin pohtia itselle sopivaa lainasummaa ja kuukausierää ja sitä kautta mitoittaa laina-aika. Ihmisten tilanteet tosiaan ovat hyvin erilaisia. Jollain asunnonostajalla tulot ovat jo melko vakiintuneet, toisella taas tulossa suuriakin tulotason nousuja, jokainen siis tavallaan. Ja kannattaa myös muistaa, että lainakin elää elämäntilanteen mukaan tarvittaessa. Kuukausierää voi nostaa ja tarvittaessa (pakko tilanteessa) pitää lyhennysvapaita kuukausia.
 
Tottakai pankista onkin tarkoitus kysyä, mutta mielellään sitä kuuntelee toistenkin kokemuksia, päätöksen teemme tietenkin niin, miten parhain näemme. Tuo on tosi tärkeä pointti, tuo HARKINTA, itsekin olen miettinyt että kannattaa kärsivällisesti etsiä, mikä todella sopii omalle perheelle ja tuo talon sijainti myös.
 

Yhteistyössä