Omat kokemukseni sektio-ja alatiesynnytyksestä

Olen siitä "onnekas" että olen "saanut" kokea nämä molemmat tavat synnnyttää.Esikoiseni todettiin olevan perätilassa ja isokokoinen niin lopulta päädyttiin sektioon.Oli kuitenkin aika karmeaa etteivät meinanneet sitä TYKSissä kuitenkaan helposti myöntää.Yrittivät vaan vielä lopuviiikoilla kääntää vauvaa vaikka itkin etten haluaisi,olin peloissani vauvan puolesta.Minua pompoteltiin lääkäriltä toiselle ja ilmeisesti he kaikki pitivät minua typeränä hysteerikkona joka ei vaan viitsi yrittää alatiesynnytystä.Lopulta eräs nuori naislääkäri totesi:"Eiköhän leikata..."Itse leikkaus oli nopea,mieheni oli pitämässä kädestä kiinni ja yhdessä puheltiin ja jännättiin siinä leikaussärmin takana että kumpiko tulee..Ja poika tuli,ihana sellainen!Leikkauksen jälkeen olin todella kipeä!Kipupumpun varassa makoilin sängyssä ja napsin särkylääkettä.Toisen päivän iltana passittivat jo ylös kävelemään ja vessaan kun katetri otettiin pois.Muistan varmaan ikuisesti sen,kun silloin yöllä tuskaisena hivuttauduin vessaan askel askeleelta seinästä kiinni pitäen ja itkin....Vaikka vauva oli ihana,niin sektion tuoma kipu himmensi iloani siitä.Mutta paranihan tämäkin täti ja pääsin oikein kunnolla kantamaan vauvaa sylissä ja hoitamaan häntä. :p
Toinen synnytykseni oli reilun kahden vuoden päästä ja normaali alatiesynnytys.Vaikka avautumisvaihe oli pitkä 1 1/2 vuorokautta ja supparit karmeita, niin silti valitsisin näistä kahdesta tavasta synnytää normaalin alatiesynnytyksen.Kun sain viimein likistettyä toisen poikani maailmaaan oli ihanaa päästä heti jalkeille,vessaan suihkuun yms.Muutenkin olin ylpeä itsestäni kun olin saanut/pystynyt synnyttämään normaalisti.Pääsin heti hoitamaan vauvaa,kantamaan häntä ja olemaan "oman itseni herra".Miehellänikin oli vain kokemuksia ja muistikuvia tästä sektiosynnytyksestä,että hänen ilmeensä oli todella huvittava ja hämmästynyt kun tämän jälkimmmäisen synnytyksni jälkeen hyppäsin synnytyspöydältä lattialle ja kävelin suihkuun omin jaloin.Hän oli luullut että joudun taas olemaan vuoteen omana hoidettavana ne pari päivää. ;) Onnea kaikille odottajille synnytykseeen,oli synnytystapanne mikä hyvänsä!Oma lapsilukuni on jo täysi,että ei enään synnytyksiä minulle kiitos ;)
 
Hienoa että sinulla on näin positiivinen alatiesynnytys takana..
mutta olisitko eri mieltä valinnastasi jos et oliskaan pompannut repeämisestä aiheutuvien kipujen kanssa ylös ja vessareissut olleet yhtä tuskaa alatiesynnytyksen jälkeen?
Olisitko valinnut sektion tuomat kahden päivän kivut (tai viikon-kahden) kuin viikkojen / kuukausien kivuliaat vessareissut?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 08:04 Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sinulla on näin positiivinen alatiesynnytys takana..
mutta olisitko eri mieltä valinnastasi jos et oliskaan pompannut repeämisestä aiheutuvien kipujen kanssa ylös ja vessareissut olleet yhtä tuskaa alatiesynnytyksen jälkeen?
Olisitko valinnut sektion tuomat kahden päivän kivut (tai viikon-kahden) kuin viikkojen / kuukausien kivuliaat vessareissut?
Minulla ei ole kokemusta kuin sektiosta. Mutta vaikka sektio olisi täysin kivuton vaihtoehto ja alatiesynnytys fyysiseltä kivultaan täydellistä tuskaa, niin valitsisin silti alatiesynnytyksen.
Mulle on oikeastaan sama sille millainen fyysinen kipu synnytyksestä tai sen jälkimainigeista aiheutuu, mutta koen että alatiesynnytys (jos etenee normaalisti) on henkisesti paljon parempi vaihtoehto kuin sektio. Onhan se luonnollisempikin.
Minulla marraskuussa laskettu aika ja toivon todella, että en joudu sektioon. Vaikka minulla nyt ei mitään kauhukokemuksia sektiosta olekaan, niin siltikään tunnen menettäneeni yhden suuren kokemuksen sektion takia. Tämä minun mielipiteeni. =)
 
Itse mieluummin käyn synnytyksen jälkeen normaalisti toimittamasssa vessa-asiat ja harrastan seksiä kuin kärsin kivuista.. tämä masu-asukki tuntuu jo nyt niin omalta mussukalta että sama kumpaa kautta tulee, ei vaikuta minusta mitenkään henkisesti..
toisaalta haluaisin kokea alatiesynnytyksen, mutta tiedossa varmat repeämiset ahtauden ja joustamattomuuden vuoksi joten kannatan omalla kohdallani sektiota.
Tunnen turvallisemmaksi sektion vauvankin kannalta kun ahtautta lantiossa ettei tule hapenpuutetta / jää jumiin.. aion kyllä mennä lenkille ennen sektiota ja saada aikaiseksi käynnistystä ennen leikkuuaikaa jotta jotain tapahtuu keuhkojen kanssa..
Itse asiassa uskon että tulevaisuudessa sektio tuleee yleistymään ja synnytystapa-arvion teko automatisoitumaan ja kehittymään.. onhan aika barbaarista että tänäkin päivänä jotkut repeävät niin pahasti koska lääkärit arvioivat mahtumisen väärin / ei tehdä ollenkaan arviota.. jotkut saattavat kärsiä loppuelämänsä repeämisen aiheuttamista oireista, pidätyskyvyttömyys, yhdyntäkivut yms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 11:36 Knicke Knackerton kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 08:04 Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sinulla on näin positiivinen alatiesynnytys takana..
mutta olisitko eri mieltä valinnastasi jos et oliskaan pompannut repeämisestä aiheutuvien kipujen kanssa ylös ja vessareissut olleet yhtä tuskaa alatiesynnytyksen jälkeen?
Olisitko valinnut sektion tuomat kahden päivän kivut (tai viikon-kahden) kuin viikkojen / kuukausien kivuliaat vessareissut?Hmmm...tosiaan,en ole ajatellutkaan asiaa tuolta kannalta....
Minulla ei ole kokemusta kuin sektiosta. Mutta vaikka sektio olisi täysin kivuton vaihtoehto ja alatiesynnytys fyysiseltä kivultaan täydellistä tuskaa, niin valitsisin silti alatiesynnytyksen.
Mulle on oikeastaan sama sille millainen fyysinen kipu synnytyksestä tai sen jälkimainigeista aiheutuu, mutta koen että alatiesynnytys (jos etenee normaalisti) on henkisesti paljon parempi vaihtoehto kuin sektio. Onhan se luonnollisempikin.
Minulla marraskuussa laskettu aika ja toivon todella, että en joudu sektioon. Vaikka minulla nyt ei mitään kauhukokemuksia sektiosta olekaan, niin siltikään tunnen menettäneeni yhden suuren kokemuksen sektion takia. Tämä minun mielipiteeni. =)
:$ :$ :$
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 16:52 Kukkanen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 11:36 Knicke Knackerton kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 08:04 Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sinulla on näin positiivinen alatiesynnytys takana..
mutta olisitko eri mieltä valinnastasi jos et oliskaan pompannut repeämisestä aiheutuvien kipujen kanssa ylös ja vessareissut olleet yhtä tuskaa alatiesynnytyksen jälkeen?
Olisitko valinnut sektion tuomat kahden päivän kivut (tai viikon-kahden) kuin viikkojen / kuukausien kivuliaat vessareissut?Hmmm...tosiaan,en ole ajatellutkaan asiaa tuolta kannalta....
Minulla ei ole kokemusta kuin sektiosta. Mutta vaikka sektio olisi täysin kivuton vaihtoehto ja alatiesynnytys fyysiseltä kivultaan täydellistä tuskaa, niin valitsisin silti alatiesynnytyksen.
Mulle on oikeastaan sama sille millainen fyysinen kipu synnytyksestä tai sen jälkimainigeista aiheutuu, mutta koen että alatiesynnytys (jos etenee normaalisti) on henkisesti paljon parempi vaihtoehto kuin sektio. Onhan se luonnollisempikin.
Minulla marraskuussa laskettu aika ja toivon todella, että en joudu sektioon. Vaikka minulla nyt ei mitään kauhukokemuksia sektiosta olekaan, niin siltikään tunnen menettäneeni yhden suuren kokemuksen sektion takia. Tämä minun mielipiteeni. =)
:$ :$ :$
??????
 
Itsellä takana neljä alatiesynnytystä ja nyt tämä viimeinen hätäsektiolla. Toki olisin mieluummin alateitse tämänkin punnertanut vaan aina ei käy niin. Tytön sydänäänet heikkeni ja sektioon mentiin vaikka ks oli jo täysin auki ja muutaman kerran jo ponnistettiin. Onneksi kätilö oli ajan tasalla jä hälytti lääkärin joka heti kokeiltuaan kohdunsuuta oli sitä mieltä että sektioon. Tyttö sai synnyttyään 6 pistettä. Ei hengittänyt ensimmäiseen minuuttiin itse. Mutta sitten tokeni ja viiden minuutin päästä pisteet oli jo 9. Sektion jälkeisen viikon voisi unohtaa kun piti miettiä miten nousee sängystä ylös jne., mutta kun samalla muistaa mitä olisi voinut menettää niin nuo kivut nyt voi heittää romukoppaan. Tärkeintä kuitenkin on se vauveli.
 

Yhteistyössä