Ompeluihmiset, nyt vinkkinne trikoon ompeluun - kiitos!

Eli tilanne on tämä: mieleni minun tekevi ja aivoni ajattelevi...lähteä tekemään trikookankaasta lapselleni puseroa/tunikaa. Malli on jo katsottuna, sopivan simppelitekoinen meikäläiselle, joka on herättämässä ompeluharrastustaan henkiin monen monituisen vuoden jälkeen.

Kamala kokemuksen puute siis on ensimmäinen pulmani. Mutta intoni ja uuden oppiminen tasoittanee tilannetta :D?

Toinen on vissinkin se, että ei, en omista saumuria vaan mulla on ihan perustavisompelukone. Paino perustavis- kohdassa. Siis karvalakkimalli. Ei käytössä jousto- ompeleita.

Ja sitten tullaankin siihen kolmanteen eli suurimpaan ongelmaani: miten ihmeessä mä sitten ompelen tolla koneella tuota trikookangasta :O?! Unohdanko koko homman justnytheti vai voiko meikäläisellä olla mitään saumaa saada valmista aikaiseksi? Ja mä olen sen verta ymmärtänyt, että trikoo on hiukan kinkkinen käsiteltävä :snotty:....mutku nyt tahoishaluis tehdä tuosta nimenomaisesta kankaasta kivaa ylläriä lapselle :D

Mitäs nyt sitten teen?

Kiitos jo etukäteen avusta :).
 
"Vieras"
Trikoon ompelun tarvii trikooneulan, joka on siis hieman pyöristetty kärjestään eikä sitten revi kankaaseen reikiä. Tavallisella neulalla jos ompelee niin muutaman pesun jälkeen saumassa on reikiä.

Kyllä tavallisessakin ompelukoneessa usein on joustinneuletta, edes jonkinlaista. Pikaisen googletuksen perusteella kapealla siksakilla voi myös ommella joustavaa kangasta, mutta se ei ole ehkä käytössä kovin kestävää kun joustaa vain vähän.
 
"Vieras"
Nii ja jos kangas on kovin ohkasta/lörppää niin kannattaa ehkä harsia ensin ettei saumat vedä joka suuntaan.
Tukevan/laadukkaan trikoon ompelu ei pitäis teknisesti olla kovin vaikeaa.
 
Mun koneessa on siis - tietysti :D - suora- ja siksak- ommel. Ja sitten koko joukko kaikenmaailman koristeompeleita (mm. simpukka ja puolikuuommel).

Revi siitä sitten.

Käytössä on pallokärkiset neulat, mitkä on oivalliset ohkaselle kankaalle. Jotain hyvää siis löytyy valmiiksi :D

Mutta - lapselle kun teen, niin sitä toivois että se tikki olis sitten kohtuu kestävää. Eli - kapealla siksakilla sitten? Ja ilman suoraompeleita?

Jep, olen käsi tässä asiassa mutta - kuten sanoin - innokas oppimaan :)
 
Viimeksi muokattu:
ooooooo
Googleta hunajakenno-ommel pitäisi löytyä kuvia. Näyttää siltä kuin olisi kaksi riviä ruutuja vierekkäin. Tuo mainitsemasi ommel käy myös jos kangas ei ole ihan luirua mutta hunajakennolla saisit kestävämpää. Siksakissa on myös se huono puoli että jättää "koloja" saumaan jos on liian isoa, liian pieni taas ei jousta tarpeeksi. Jos päädyt siihen, kokeile tilkulla mikä siksak-koko on sopiva venyttämällä kangasta napakasti (älä revi kuitenkaan).
 
Googleta hunajakenno-ommel pitäisi löytyä kuvia. Näyttää siltä kuin olisi kaksi riviä ruutuja vierekkäin. Tuo mainitsemasi ommel käy myös jos kangas ei ole ihan luirua mutta hunajakennolla saisit kestävämpää. Siksakissa on myös se huono puoli että jättää "koloja" saumaan jos on liian isoa, liian pieni taas ei jousta tarpeeksi. Jos päädyt siihen, kokeile tilkulla mikä siksak-koko on sopiva venyttämällä kangasta napakasti (älä revi kuitenkaan).
Joo, googlettelinkin ja ei, ei mulla tuommoista ole :(. Pyh ja pah siis.

Eli - mun kannattais sitten lähteä surruuttelemaan tuolla kapealla siksakilla ja ensin tietty kokeilen tilkulla, mitä saan aikaiseksi :D

Kiitos tähän mennessä teille jokaiselle avusta ja vinkeistä :flower:!
 
"vieras"
Mulle ei ole tullut mieleenkään hankkia trikoolle omaa neulaansa, mutta uuden koneen saadessani huomasin että siinä on A-jalka joustamattomalle kankaalle ja B-jalka joustavalle kankaalle (ja tziljoona muuta). Vaikka kuinka tihrustan, en näe A ja B jaloilla mitään oleellista eroa, mutta B-jalan kanssa ommeltu suora ommel on lapsen trikoopuserossa kestänyt kyllä ihan hyvin. Ei kierrä saumat eikä ollut hankala ommella, kuten aikaisemmin äidin vastaavalla ompelukoneella A-jalalla. Outoa hommaa...?
 

Yhteistyössä