Ompelukoneen vioista tietävät?

Kone tekee hyppytikkejä. Neulan vaihdoin, yritin puhdistaa nukasta konetta. Eipä vaikuttanut nuo temput mitään. Ja kokeilin eri kankaille ja eri säädöille ja kaikilla noista eri tyyleistä (siksakit, suorat jne.) tekee noita hyppytikkejä.

Osaisko neuvoa?
 
ookko sie sen alaosan putsannu? siis sen missä kulukee se alalanka ja on se... hmm... pärkkele ku en tiiä sen nimmee... no se katepillarin näkönen vehje siinä heti sen jalan alla? :saint:
 
No vähän pahoin pelkäsin minäkin, että huoltoon joutuisin viemään. Inhottava juttu, kun ei ole vielä ku vähän reilu vuoden vanha kone.


Juu, puhistin sen puolakotelon, ihan perusteellisesti. Seurailin noita vikalistan ohjeita käyttöohjeessa.

Jonkin verran alkoi ehkä ketuttamaan. Äitin singerin on toiminut 20v. moitteettomasti, taidan käydä vaivihkaa vaihtamassa sen itelleni :whistle:
 
Mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
No vähän pahoin pelkäsin minäkin, että huoltoon joutuisin viemään. Inhottava juttu, kun ei ole vielä ku vähän reilu vuoden vanha kone.


Juu, puhistin sen puolakotelon, ihan perusteellisesti. Seurailin noita vikalistan ohjeita käyttöohjeessa.

Jonkin verran alkoi ehkä ketuttamaan. Äitin singerin on toiminut 20v. moitteettomasti, taidan käydä vaivihkaa vaihtamassa sen itelleni :whistle:
Puolakotelon puhdistus ei riitä. Onko sulla pieni ruuvi siinä osassa, mihin puola laitetaan. Sitä säädät eka kireelle tai löysälle ja katsot onko vaikutusta.
 
Kertokaahan lisää tuosta alalangan kiristämisestä. En nimittäin tajua, että mistä sitä alalankaa voi kiristää?

Se muuten tekee ehkä viidenkin tikin hypyn ja saattaa lyödä yhden kiinni. Ja taas pitkä hyppy ja sitten ehkä jonkun matkaa normaalisti.
 
Mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Kertokaahan lisää tuosta alalangan kiristämisestä. En nimittäin tajua, että mistä sitä alalankaa voi kiristää?

Se muuten tekee ehkä viidenkin tikin hypyn ja saattaa lyödä yhden kiinni. Ja taas pitkä hyppy ja sitten ehkä jonkun matkaa normaalisti.
Mä olen ymmärtänyt että siitä irtonaisesta puolakotelosta/kehikosta. Ei oo aavistustakaan oikeasta termistä. Siis mulla laitetaan puola (jossa on lanka) sellaiseen koteloon/kehikkoon ennenkuin isken sen kiinni ompelukoneeseen. Kotelossa on ruuvi, joka säätelee sitä, miten puolasta tulee lankaa. Tämä on ollut mulla ratkaisu surkeaan tikkiin.

Mutta olen minä joutunut sieltä osiakin vaihtamaan huollossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
No vähän pahoin pelkäsin minäkin, että huoltoon joutuisin viemään. Inhottava juttu, kun ei ole vielä ku vähän reilu vuoden vanha kone.


Juu, puhistin sen puolakotelon, ihan perusteellisesti. Seurailin noita vikalistan ohjeita käyttöohjeessa.

Jonkin verran alkoi ehkä ketuttamaan. Äitin singerin on toiminut 20v. moitteettomasti, taidan käydä vaivihkaa vaihtamassa sen itelleni :whistle:
Puolakotelon puhdistus ei riitä. Onko sulla pieni ruuvi siinä osassa, mihin puola laitetaan. Sitä säädät eka kireelle tai löysälle ja katsot onko vaikutusta.
Mulla taitaa olla termit hieman hukassa, mutta siis onkos tuo puolakotelo sitten se joka otetaan irti, vai se missä se irtiotettava alalangan "pitäjä" on.

Nimittäin sen (ei irtiolevan) puhistin nukasta ja ruuvailin irti niitä osia, että saan nekin puhistettua.

Mutta tuossa irtiotettavassa jutussa on kyllä tooodella pieni ruuvi, eli siis siinäkö mahdollisesti voisi olla säätö hukassa. (millähän ihmeellä tuota säätää, kun on niin pieni..)
 
Mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Mutta tuossa irtiotettavassa jutussa on kyllä tooodella pieni ruuvi, eli siis siinäkö mahdollisesti voisi olla säätö hukassa. (millähän ihmeellä tuota säätää, kun on niin pieni..)
Just vissiin se, mistä mä puhun. Mulla oli mukana sellainen pienen pieni ruuvari...
Hienosäätöähän se on.
 
Puolakotelossa on pieni ruuvi, joka kiristää läppää, jonka alta lanka kulkee puolakotelosta ulos. Siis ainakin Berninan koneissa.
Husqvarnan koneissa ei oo erillistä puolekoteloa, vaan puola laitetaan pitkälleen. Niissä lankaa voi kiritää pienestä ruuvista sen mutkan luona, missä lanka kulkee läpi. Olipas hyvin selvitetty...
Mutta langan pitää tulla puolasta melko tiukasti, ei siis saa juosta ulos, eikä taas tartte kiskoa.

Oletkos tarkistanut ettei ylälangan kiristyslevyjen välissä ole langanpätkiä.
Samoin puolakotelon pohjan aukaisu ja kunnon pudistus voisi auttaa. Joskus hyppytikkejä tekee myös yhteensopimaton lanka ja kangas, joten kokeile eri langalla.
 
Mainiota, nyt on taas uusia juttuja, joita testata.. Siis löytyi tuo pieni ruuvi, täytyy sitä hieman säädellä. Ja kun tarkemmin ajattelee, niin vaihdoin pelkästään alalankaa, etten vaihtanut ollenkaan ylälankaa, joten mahdollisesti se lankakin vois olla syynä.

 
Ylä- ja alalangan tulis mielellään olla samaa lankaa, tulee tasaisin ommel perusäädöillä.

Ja os et saa kuntoon ja on noinkin uus kone, niin vie huoltoon ja vaadi takuuseen. Ompelukoneen käyttäikä on oltava useita vuosia, joten vuoden käytön jälkeen pitäis toimia.
 
Voi ketkujen ketku..

Langanvaihto ei auttanut, eikä tuo alalangan kiristys. Ja ihan omituista on se, että se toimi n. 20min ja sen jälkeen alkoi taas hyppimään ja aivan niin, että hyppäs n. 1cm matkan ja yhden tikin löi kiinni ja sitten taas se n. 1cm ja muutama kiinni.

Ainoa mitä huomasin oli, että se millä säädellään ylälangan kireyttä oli melko tiukkana, jotta lankaa piti hieman vetää sieltä pois, niin että sai löysiä ja se toimi taas hetken, mutta ei kuitenkaan aina ollut sillä löysyttämisellä vaikutusta.. (sen näkee kun se jättää sen tikin väliin, vauhdistakin, kun se heittää löysälle sitä ylälankaa neulassa). Onko tällainen vika tuttu ja aiheuttaisko se tuota.
 
Oletkos paljon ommellut? Tarvitsisko öljyä?

Onko neula varmasti oikein päin koneessa?

Ylälanka kannattaa olla siinä keskiasennossa- jos sulla on siinä semmoinen numerolevy? Katso ohjekirjasta ylälangan kireys.

Ja jos se alalanka on liian kireällä- ymmärsin että vielä sitä kiristit?
Hyvä mittari sille on se, että 'tipauttaa' sen käsistään pitäen langasta kiinni. Sen pitäis pudota melko vapaasti jotain 10-15 cm ennenku stoppaa.
 
Minkälaista se hyppytikki on? Kun se paljastaa, onko vika alalangan vai ylälangan puolella. Monesti toinen lanka menee siististi omalle paikalleen, mutta toinen ei.

Mä just eilen säädin tollasen aataminaikusen oranssin Toyota-merkkisen ompelukoneen, niin olen vielä ihan tunnelmissa.
 
Noh.. ensinnäkin kannattaa ottaa irti se pistolevy jos se on ruuveilla kiinni niin että sen saa itse irti ja putsata kaikki sieltä kautta. Voi olla että siellä on jokin ihan pieni langanpätkä joka on osasyyllinen. Puolakotelon ruuvi pitää säätää niin kireälle että kun laitat sen puolan siihen ja otat langasta kiinni ja roikotat siitä sitä puolakoteloa jossa se puola on niin kun vähän "hypäytät" langasta niin sitä lankaa nytkähtää siitä vain ihan himpun verran. Puolauksen pitää olla tasainen ja langan aina samaa sekä puolassa että ylälankana. Katselet ohjeesta sen ylälangan vakiosäädön ja kokeilet että minkälaista tikkiä tulee -kokeilet sitten aina aste kerrallaan kiristää tai vaihtoehtoisesti löysätä säätöä. Kyse voi olla myös siitä että sinulla on kangas ja lanka jotka eivät passaa toisiinsa -ja minulla on niin herkkänahkainen kone että isommissa puolissa olevat langat eivät saa muuta kuin harmia aikaan..
 
Tuon putsasin ensimmäisenä tuon pistolevyn alustan ja sen alapuolen ruuvailin siis irti, jotta saa kaikkialle yltämään puhistuksen.

Ja en osaa kyllä sanoa, että minkälaista tuo hyppytikki on, siis kun en osaa sanoa eroa, ala- tai yläpuolen välillä.


Mutta täytyy kyllä kokeilla vielä tuota säätämistä eri kireyksillä. Vaikka kyllä niitä nyt melko tarkkaan syynäsin.

Kankaan ja langan vaihdoilla ei ollut merkitystä.

Epäilen kyllä tuota ylälangan kiristäjää. Se kun ei tunnu normaalilta, että se yhtäkkiä jotenkin liusuu sinne väliin niin, että se ei sieltä nätisti pois tuu..
 
meikämanne
Mulla kone tekee hyppytikkiä aina kun kaipaa öljyä, eikä ihan heti autakkaan vaan öljyn pitää ensin voidella paikat ennen kuin taas ompelee hyvin, oonkin jo oppinut öljyämään koneen useammin niin vältyn hyppytikeiltä, vioittunut neula on toinen mikä mulla aiheuttaa hypytikkejä. Jos tuota tapahtuu T-paita tyylisessä kankaassa niin kanattaa vaihtaa neulokselle tarkoittettu (JERSEY) neula:)
 

Yhteistyössä