Ongelma kestovaippailussa... Neuvoa kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja Määä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voit laittaa ihan mitä imuja vaan niihin taskuihin. Jos ostat uuden taskuvaipan jonka mukana ei tule imua, voit laittaa sinne vanhan imun joka sulla on jo ollut kauemmin. Sulla vaan loppuu puhtaat ja kuivat imut kesken jos hankit pelkkiä vaippoja ilman imuja, mutta siis ei ole mitään väliä mikä imu siellä vaipan sisällä on, kunhan pitää pissat tarpeeksi hyvin. Jos alkaa tuntua siltä että se yksi imu siellä ei riitä, kannattaa alkaa tutustua kestovaippainfossa niihin imujuttuihin, eli millaisia materiaalia olevia kannattaa ostaa ja missä järjestyksessä ne kannattaa vaippaan laittaa.

Voit ommella itsekin imuja vaikka vanhasta pyyhkeestä tai taitella sinne imuksi harson, jos saat sen menemään sinne taskuun nätisti.

Huutiksesta kannattaa etsiä sanoilla taskuvaippa, aio ja lisäimu. Jos ostat sisätaskuvaipan, sen päälle pitää ostaa kuorivaippa/vaippakuori. Aio (all in one) on samanlainen kuin ne sun nykyiset taskuvaipat, mutta niissä ei yleensä ole mitään taskua minne työnnetään imu, vaan imu on valmiiksi ommeltu kiinni vaippaan. Joisskiin voi olla myös tasku lisäimuja varten. Aio kuivuu yleensä hitaasti kun imuja ei saa erikseen kuivumaan, vaan siinä on paksusti kangasta. toisaalta joisskain se kiinnioleva imu on ulosvedettävänä läppänä, jolloin kangasta ei ole niin paksusti ja vaippa kuivuu narullakin inhimillisessä ajassa.

Vaikuttaa varmaan alkuun vähän monimutkaiselta, kun erilaisia vaippoja on niin paljon, mutta kyllä se siitä selvenee ;)

http://www.kestovaippainfo.fi/kestovaipat/rakenne/
 
"..."
Olin kans tulossa sanomaan, että pese nestemäisellä pesuaineella, älä jauhemaisella. :D
Meillä taskuvaipat toimineet hyvin (paremmin kuin muut kestot), lisää imuja ompelin ite vanhoista froteepyyhkeistä. Imee huimasti paremmin kun uusi kangas. Onnea kestoiluun! Oot ihanan sinnikäs!
 
alkuperäinen
Kiitos kiitos ja vielä kerran kiitos! =) Erityisesti sinulle "vieras" joka jaksat vääntää nää mulle rautalangasta!
Ja sinulle, joka sanoit, että olen ihanan sinnikäs: halu kestoiluun on kova ja petyin, mutta onneksi kysyin apua, nyt homma selkeni, itse en ollut vaivautunut tutkimaan asiaa, virhe, mutta kuten aiemmin sanottu, onneksi on avuliaita ihmisiä, jotka on valmiita auttamaan, ihanaa! =)
Ja pesen nyt sitten jatkossa kestot nestemäisellä.
 
"viima"
meil on nuo samat vaipat. juuri tänään tuli postissa. itse huuhtelen sen taskuvaipan käytön jälkeen jos vain pissa, kakka menee koneeseen kun siihen eka on pistetty sappisaippuaa. imuna käytin niit mukana tulleita mut joo kastu aika nopasti läpiasti vaikka paksu. joten huomenna pistän froteeta ja bambua mitä tuolta laatikosta myös löytyy vanhastaan.

kuori kastuu sisältä mutta ei ulkoa. itse tykkäsin kyllä vaikka hetki varmasti menee ennenkuin löydän oikean napituksen.
 
alkuperäinen
"viima": mä löysin oikean napituksen heti, kaikkein tiukimmalle, mutta meillä on keskosena syntynyt, joten on pieni kokonen. Nyt on tytöllä kestovaippa, ja imu laitettu taskuun :D Uskosin että nyt homma toimii! ja froteepyyhkeitä löytyy joten ilmeisesti ompelen huomenna =)
 
"viima"
mä taasluin jostain et noita kestoja ei saa pestä nestemäisellä pesuaineella kun siin on monesti jotain ainetta, en muista mitä, joka tukkii vaipta vai oliko et hapertaa ton pul-pinnan. no mite joten itse käytän pesupähkinöitä ja sappisaippuaa ja kaikki olen saanut puhtaaksi. meillä siis tätä ennenollut imse vimset ja villahoust, sit sisävaippoja villahousuil ja kuorella ja nyt sit nää taskut kun ukko jo meuhkaa niin paljo ettei meinaa noit muita päälle enää saada.
 
"viima"
mein ukkeli on ny 5.5kk ja melko iso poika kun kasvaa jollain +2 käyrällä. neuvolas oli viimeks 7.6kg ja 68cm. ja todellakin jo nopea liikkeissään joten nuo taskuvaipat on aika hyvä juttu tähän vaiheeseen. alan varmaankin potattaan pian koska kakka muuttunut melko kiinteäksi ja vain kerran päivässä. muistan alku ajan kun kakkaa oli joka vaipassa. jos haluat säästää vaippaa tahroilta voit pistää siihen viel, siis pepun ja vaipan väliin, esim fleese-kankaan palan johon kakka osuu. silloin itse vaippaan tulee vähemmän tahroja ja muutenkin kakka helpompi huuhdella pois tästä välikankaasta kuin koko vaipasta. itse huomasin et noi helpotti todella paljon alussa
 
"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23760469:
No nyt olisi sitten kiva saada joltain varmaa tietoa, että kummalla kannattaa pestä: neste vai jauhe??
Viitsisi uusia vaippoja pilata väärän pesun takia! =)
Tuolta kestovaippainfo sivuilta löytyy tietoa vaippojen pesustakin.
Itse pesin vaipat erisan color- jauheella ja hyvinä pysyivät
 
"netta"
Ei meillä ole menny taskut miksikään vaikka oon pessy jauheella, yeensä lv käytössä. Huuhteluaineena me käytetään etikkaa (huuhteluainelokeroon vaan loraus). Noi taskut on ollu käytössä nyt aika lailla 2 vuotta (siis itse ompelemiani, ei noita samoja mitä sulla).
 
alkuperäinen
[QUOTE="hei";23760507]Tuolta kestovaippainfo sivuilta löytyy tietoa vaippojen pesustakin.
Itse pesin vaipat erisan color- jauheella ja hyvinä pysyivät[/QUOTE]

Poistun nyt täältä ja menen vihdoin ja viimein noille sivuille =) ISO KIITOS KAIKILLE!! Ihanaa, että autoitte =) Ette osaa edes aavistaa kuinka iloinen olen kun sai asialliasta apua =)
 
"vieras"
Mun mielestä voi käyttää ihan hyvin kumpaa pesuainetta haluaa, jos se muuten on sopivaa kestovaipoille (alle 5% saippuaa ja ei zeoliittia eikä hajusteita). Meillä käytössä nestemäinen erisan.
 
kestoilija
Meillä on ollu käytössä juuri Babyland taskuvaipat, siitä lähtien kun tyttö oli 3kk vanha, nyt on jo 1,5 v taapero. Ihan hyvin on toiminu, eikä ohivuotoja ole juuri ollut. Kotona laitetaan yleensä yksi mikrokuituimu, reissussa ja yöllä 2. Lisäksi ollaan viime aikoina alkanu käyttää VANHOJA PYYHKEENPALASIA (joitten imukyky huippuluokkaa) lisäimuna öisin.
 
"äiti"
En itse ostanut yhtäkään vaippaa uutena, koska siihen että imut ovat kunnon vedossa menee monta pesua. Vähintään kolme pesua nyt ens alkuun sille uudelle imulle ja uutta yritystä.
 
"äiti"
Etikkaa saa käyttää pul kankaan kanssa, mutta ei liottamiseen. Vielä 5 vuotta sitten vaippoja liotettiinkin etikkavedessä, mutta enää ei liottomista kannateta vaan ihan pyykkikoriin vaipat. Silloin käytössä olivat fuzz bunzit eivätkä menneet piloille vaikka liotinkin etikassa, joten huoletta voi käyttää huuhteluaineena jos haluaa.
Pesupähkinät ovat oivia ja myös jauhemainen ihoystävällinen pesuaine, en suosittele nestemäistä sen takia että pakkauksia ei voi mitenkään hävittää ja ekologisuus on tästä muovihässäkästä kaukana.
 
"äiti"
Ja niin minulla on ollut 3 lasta täyskestoilla joten kaikkea on tullut kokeiltua ja kestoilu on jo osa elämää, viimeset pari kuukautta kuopuksen vaippailua jäljellä ja otteet kestoiluun ovat huomattavasti rennommat kuin aloittaessa. Ei tää nyt niin salatiedettä ole kuin ekaksi tuntuu =) ja olen kahden lapsen vaipat pessyt jauheella ja hyvin ovat säilyneet, maltillisesti kun käyttää sitä pesuainetta, ja kolmannen kohdalla osittain käyttänyt siis pesupähkinöitä. Huuhteluainetta ei tosiaan saa käyttää lain, mutta etikkaa VOI käyttää huuhteluaineen tapasena vaippojen kanssa.
 
Ei ole ihan sama mitä taskuvaippoja ostat. Niitä on eri mallisia, erilaisilla kiinnityssysteemeillä. Jos nuo babylandit istuu hyvin teille, osta niitä lisää. babyland diapers | eBay eBayssä näkyy noita olevan paljon ja halvalla. Siinä on esimerkiksi 10 taskua+10 imua hintaan 31 euroa.

Noiden mikrokuituimujen lisäksi kannattaa harkita esim. Bamboo Doublereita lisäimuksi. Pelkkä mikrokuituimu ei välttämättä riitä pitkälle. Meillä mikrokuituinen ei riittänyt alkuunkaan ja käytetään taskuissa Prismoista saatavia myllymuksujen bambuhampputaittoja. Voisivat sopia teille pidemmille väleille, esim yöksi.

Niin ja se mikrokuitu.. Sitä ei saisi koskaan laittaa ihoa vasten. Iho ei kestä sitä.

Nestemäinen Erisan on yleisesti hyvänä pidetty vaippojen pesuaine. Huuhtoutuu hyvin, eikä sisällä sitä pulia haurastuttavaa ainetta.
 

Yhteistyössä