Ongelmana nukahtaminen

  • Viestiketjun aloittaja teekoo
  • Ensimmäinen viesti
teekoo
Siis vauva reilu 3 kk ja iltaisin en meinaa saada vauvaaasettumaan nukkumaan. Kun laitan hänet ekan krran sänkyyn esim 21.00, (ihan mihin aikaan vaan) nukkuu hän20-30 min ja sittn havahtuu hereille. Tämän jälkeen menee 1-3 tuntia ennen kuin saan hänet uudelleen nukkumaan. Toisinaan huutaa ihan täysillä, joskus vain sellaista pientä itkua ja välillä saattaa vain "laskea sormia", jos saan hänet rauhoitettua rinnalle. Yleensä hän nukahtaa kun ties monennen kerran otan syliin ja annan tissiä... On kokeiltu kapaloa, pimeää huonetta, en ole nostanut masta sängystä vauvaa pois, en puhunut, olen silitellyt ja hyräillyt tuutulaulua ja kokeillut ottaa vireeen... Mutta MIKÄÄN ei auta. Kun hän vihdoin nukahtaa menee loppu yö hyvin. Olisiko vielä jotain keinoja mitä voisin kokeilla, jotta uni tulisi pojalle helpommin?
 
meillä oli vähän aikaa hyvin samanlaista touhua iltaisin mutta sitten rupesin tekemään niin kun hän heräsi niin kävin vain laittamassa tuttia ja annoin neidin huudella sängyssä yksin.. aluksi huusi jopa 30 min mutta nykyään ei oikeestaan enää yhtään.. hän vaan kaipasi seuraa mutta kun toteaa että kukaan ei leikikkää yöllä niin voi käydä takaisin nukkumaan! meillä siis 2,5kk tyttö ja nukkuu n.22-8 yhtäsoittoa! tsemppiä.. :hug:
 
Meillä asia on hoitunut nuorimmaisen kanssa kapaloimalla hänet Uniliinaan (Beboliinasta). Kapalointi auttaa kummasti kun vauva herää parinkymmenen minuutin kuluttua. Itse en henkilökohtaisesti kannata huutonukuttamista ja eikä meillä ole siihen tarvinnut ryhtyäkään, kun meillä nukutaan muutenkin uniliinan ansiosta klo 21-9 (syö välissä silmät kiinni). Kun tulee tiukka paikka, niin otan Uniliinan käsiini ja kapaloin vauvan siihen ja jatkamme nukkumista. Toki pysrin siihen että hän on jo nukkumaan mennessä kapaloitu, niin ei hän heti edes herää. Ja jos herää, niin aukaisen kapalon ja kapaloin hänet uudestaan, niin hän ymmärtää: ahaa, nyt nukutaan vielä. Okei. ja jatkaa uniaan.

Ehdottaisinkin että kokeilisit kapalointia. Millä "rätillä" sitten teetkin sen, niin kokeilemisen arvoinen juttu :)
 
hmmm. olet jo kokeillut kapaloa. luin vielä uudestaan juttusi ja ajattelin ehdottaa että kokeile kapaloida joustavaan materiaaliin, niin se ei kuitenkaan ahdsta, mutta estää lasta heräämään omien käsiensa liikkeeseen. Meillä on ollut sama alku herääminen alkuillasta jo monta kuukautta, mutta minimissä se on ollut uniliinaa käytettäessä.
 
Hei vaan!

Suosittelen kanssa nukkumisen ylläpitämistä eli kun yöunille mennään niin sängystä ei enää nosteta pois. Kannattaa käydä lohduttamassa nopeasti ja kertoa että nyt on yö ja nukutaan. Itsekseen kannattaa myös antaa touhuta. Meillä nyt 2 vee tyttö joka on opetettu tällä tavalla ja kuinka on ihana laittaa lapsi illalla nukkumaan kun siellä laulelee ja kertoilee päivän tarinat ja nukahtaa itsekseen. Ei kannata totuttaa lasta siihen, että yöaikaan ollaan aina saatavilla. Yöllä nukutaan ja sillä sipuli. Sain itse kannustusta kyseiseen asiaan ystävältäni jolla nyt viisi lasta (kaksoset 2v ja vauva 3kk) ja hänellä asia toimii upeasti. Lapset laitetaan nukkumaan ja se siitä. Omaa aikaa jää illaalla omiin ajatuksiin. 3kk vauvaa voi jo hyvin ryhtyä tällä tavalla ohjailemaan. Hedelmät onkiva kerätä sitten hetekn päästä kun lapsi itsekseen viihtyy. Ai niin ja vielä kikka jota teemme vieläkin aina illalla: Iltapesu, yöpaita päälle, hampaanpesu ja sylissä istuskelua telkkaria katsellen. Lapsi tankaa vielä illan korvella läheisyyttä ja tietää että halittelun jälkeen mennään nukkumaan. kannattaa kokeilla ja ottaa myös tutti avuksi. Tsemppiä!
 
Äh, voi mua, vielä yks juttu. Ei meillä aina riitä että kapaloi, vauva haluaa olla sylissä ja monesti jos ei ole sylissä, niin äiti täytyy kuitenkin olla liki. Olen nukuttanut vauvaa kapalossa niin että olen istunut sängyllämme ja hän on nukkunut vieressäni jalassani kiinni. Tästä olen pikkuhiljaa edennyt siihen että nukkuu muutaman metri päässä minusta, sitten olen jo pikkuhiljaa päässyt eri huoneeseen. Monesti vauva jatkaa uniaan kun näkee minut.

Äiti on aina äiti, eikä rakkautta ja läheisyyden kaipuuta mikään korvaa. Nautitaan siitä että ollaan tärkeitä pikku vauvoilemme :)
 
Suosittelen kanssa nukkumisen ylläpitämistä eli kun yöunille mennään niin sängystä ei enää nosteta pois. Kannattaa käydä lohduttamassa nopeasti ja kertoa että nyt on yö ja nukutaan.

Näin meill'äkin toimitaan kaiken tuon edellä kertomani yhteydessä ja se toimii. Meillä ei ole uniongelmia kun on opetettu laitokselta lähtien että nyt on yö, nyt nukutaan.
 

Yhteistyössä