Onko 20? liian vähän YO-lahjaksi?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
20? on aivan tarpeeksi. Itse kun valmistuin 5 vuotta sitten olin ihan yllättynyt kun yksi kaveri ja veljeni antoivat 20? kukan lisäksi. En todellakaan odottanut että heiltä saan korttia kummempaa ja molemmat kuitenkin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Omilta vanhemmilta ja mummolta jne. tulee helposti odotettua vähän enemmän, luultavasti olisin kyllä pettynyt johonkin pariin kymppiin. Mutta jos joku naapuri tulee kahville niin olisin ainakin ihan onnesta ymmyrkäisenä että tuovat rahaankin, en tosiaankaan voi käsittää tätä ihmeen 50? tai ei mitään höpinää. Totta helvetissä se 20? on paljon parempi kuin ei mitään ja paljon parempi kuin ostaa joku kusinen maljakko, jota toinen luultavasti vielä inhoaa. (Lahja kannattaa ostaa vain jos on sellaisella 5?-linjalla tai tosissaan tietää mistä toinen tykkää.)

Voihan se olla, että jonkun rikkaan perheen penikka ei arvosta sitä paria kymppiä mutta onpa sitten arvostamatta. Miksi sille rikkaalle pitäisi enemmän antaa, sehän se sitä vähemmän tarvii. Mieluummin koittaisi sitten antaa vaikka sen kympin enemmän sellaiselle, joka oikeasti rahaa tarvii ja on kiitollinen.

Ja en kyllä ole ikinä ajatellut, että juhlavieraiden pitäisi antaa ainakin sen arvoinen lahja että kattaa tarjoilut. Laittakaa vaan suoraan niille kekseille kappalehinta jos niin ahdistaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Koska rahan arvo on laskenut.
Mutta jos ei ole niin paljoa laittaa, niin sitten on ihan sama minkä kipon ostaa?
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Koska rahan arvo on laskenut.
Höpö höpö. 20 euroa voi ihan hyvin antaa käteisenä. Ei ole liian vähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Koska rahan arvo on laskenut.
Höpö höpö. 20 euroa voi ihan hyvin antaa käteisenä. Ei ole liian vähän.
Kyllä se yo-lahjaksi on.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
=) Muistakaa, että se on lahja. Ihan sama jos teidän perhe syö enemmän kun toinen.
Lahjalla täytyy olla hinta ja tarkoitus!
Saitte kutsun ja jos olette vastaanottaneet sitä, tarkoitta että ymmärrätte että se on Juhlat, ei vaan "punainen risti tapahtuma - antaa vaan jotain, eli niin paljon kun pystyt"..
Lahjaa ei osteta kun ei tiedetä mistä tykkää.
Niin, ja sen takia anettaan rahaa. Raha = lahja
Niin? Mistäs annat enemmän rahaa jos ei ole?
-
Alkuperäinen kysymys oli : onko 20 e liian vähän? Niin vastaan että on se liian vähän. eli 100 on minimi. Jos ei ole enemmän - se on toinen kysymys.. :/
No mut ihan oikeesti - sata euroa jollekin puolitutulle?:eek:
Läheiselle nuorelle voisin tuon antaakin, jos siis olisi varaa, mutta vieraalle max. 50?.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minulle tuo - tuon sen arvoisen lahjan kun perheeni syö/ itse syön on vieras. :eek:
Pitäisikö omia juhia järjestettäessä merkitä sitten hinnasto tarjoilupöytään.
Ettei kukaan ota vaikka liiaksi kakkua.
Niin ja se mummo syö sitten varmaan 500?:n edestä... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
=) Muistakaa, että se on lahja. Ihan sama jos teidän perhe syö enemmän kun toinen.
Lahjalla täytyy olla hinta ja tarkoitus!
Saitte kutsun ja jos olette vastaanottaneet sitä, tarkoitta että ymmärrätte että se on Juhlat, ei vaan "punainen risti tapahtuma - antaa vaan jotain, eli niin paljon kun pystyt"..
Lahjaa ei osteta kun ei tiedetä mistä tykkää.
Niin, ja sen takia anettaan rahaa. Raha = lahja
Niin? Mistäs annat enemmän rahaa jos ei ole?
-
Alkuperäinen kysymys oli : onko 20 e liian vähän? Niin vastaan että on se liian vähän. eli 100 on minimi. Jos ei ole enemmän - se on toinen kysymys.. :/
No mut ihan oikeesti - sata euroa jollekin puolitutulle?:eek:
Läheiselle nuorelle voisin tuon antaakin, jos siis olisi varaa, mutta vieraalle max. 50?.
Minä en antaisi läheisellekään noin paljoa, ihan periaatteesta :whistle: Mikä muuten vaan vahvistuu näitä ketjuja kun lueskelee.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Koska rahan arvo on laskenut.
Höpö höpö. 20 euroa voi ihan hyvin antaa käteisenä. Ei ole liian vähän.
Kyllä se yo-lahjaksi on.
Ei ole! :)

Ja minä kirjoitin ylioppilaaksi pari vuotta sitten. Olin ilahtunut, kun äitini tuttavaperhe, jota itse en hyvin tuntenut, antoi minulle 20 euroa. Olin yllättynyt, koska odotin vähemmän läheisten vieraiden tuovan vain kortin ja ruusun. 20 euroa on oikein hyvä summa, kun kyse ei ole läheisestä sukulaisesta tai ystävästä.

Minä ainakin olin posiitivisesti yllättynyt. Lähisukulaisilta sain sitten enemmän.
 
Mie
Naapurin lapselle ym "vieraammalle" ylioppilaalle antaisin 50?
Sukulaiselle tai muuten läheiselle ylioppilaalle antaisin 100?
Omalle tai miehen kummilapselle antaisin ylioppilaslahjaksi n 100 - 200? maksavan (tavara)lahjan. Ja itseasiassa se hinta riippuisi lähinnä siitä, millä summalla saisin jotakin mitä ko lapsi varmasti haluaisi ja arvostaisi.

Mutta eihän nämä mitään sääntöjä ole. Lähinnä minun ajatteluani, kun kyseessä kuitenkin on nuoren siihen mennessä suurin juhla
 
oona
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Koska rahan arvo on laskenut.
Höpö höpö. 20 euroa voi ihan hyvin antaa käteisenä. Ei ole liian vähän.
Kyllä se yo-lahjaksi on.
Teinpähän pikahaastattelukierroksen äskettäin valmistuneiden nuorten keskuudessa: 20 on loistava lahja naapurilta, kukkakin olisi ollut riittävä. Lähisukulaisilta tosiaankin odotetaan enemmän, muiden kohdalla ajatellaan, että "kiva kun pääsivät käymään", ja kaikki sen päälle on vain bonusta. :)

Tunnenko vain harvinaisen fiksuja nuoria, vai olisiko tämä rahamääristä vouhkailu kuitenkin vain pienen vähemmistön juttu?
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jos ei ole varaa antaa viiskymppistä, niin on parempi ostaa vaikka joku astia. Viis siitä osaatko ostaa oikean tyylisen, ostat jonkun neutraalin.
Miks muka? 50e on ainoa summa mikä käy (tai enemmän), muuten voi ostaa vaan jonkun kipon? :eek:
Ja aatelkaapa omalle kohalle, ottaisitteko mieluummin 20? käteistä vai jonkun kipon? Se kippo voi tietysti olla samaa sarjaa kuin mitä ehkä olet kerännyt, mutta entä jos ei ole?
 
Ulla
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
20? on aivan tarpeeksi. Itse kun valmistuin 5 vuotta sitten olin ihan yllättynyt kun yksi kaveri ja veljeni antoivat 20? kukan lisäksi. En todellakaan odottanut että heiltä saan korttia kummempaa ja molemmat kuitenkin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Omilta vanhemmilta ja mummolta jne. tulee helposti odotettua vähän enemmän, luultavasti olisin kyllä pettynyt johonkin pariin kymppiin. Mutta jos joku naapuri tulee kahville niin olisin ainakin ihan onnesta ymmyrkäisenä että tuovat rahaankin, en tosiaankaan voi käsittää tätä ihmeen 50? tai ei mitään höpinää. Totta helvetissä se 20? on paljon parempi kuin ei mitään ja paljon parempi kuin ostaa joku kusinen maljakko, jota toinen luultavasti vielä inhoaa. (Lahja kannattaa ostaa vain jos on sellaisella 5?-linjalla tai tosissaan tietää mistä toinen tykkää.)

Voihan se olla, että jonkun rikkaan perheen penikka ei arvosta sitä paria kymppiä mutta onpa sitten arvostamatta. Miksi sille rikkaalle pitäisi enemmän antaa, sehän se sitä vähemmän tarvii. Mieluummin koittaisi sitten antaa vaikka sen kympin enemmän sellaiselle, joka oikeasti rahaa tarvii ja on kiitollinen.

Ja en kyllä ole ikinä ajatellut, että juhlavieraiden pitäisi antaa ainakin sen arvoinen lahja että kattaa tarjoilut. Laittakaa vaan suoraan niille kekseille kappalehinta jos niin ahdistaa.
Peesi. En hitto soikoon ole koskaan miettinyt että jos antaa VAAN 20 ettei se olisi tarpeeksi. Parhaimmillaan noita lahjottavia on 5 kesässä...
Enkä käsitä alkuunkaan sitä että joku tuo lahjoja siksi, että saisi kahvia ja kakkua:)
En ole tuollaisia itse laskenut, enkä MISSÄÄN TAPAUKSESSA halua että vieraat laskevat.
Kun juhlat järjestetään, tehdäään ne varojen mukaan ja pidetään hauskaa ja tavataan sukua ja tuttavia, mulla on ravintola sit erikseen;)
 
Hmmmm
Mielenkiintoista lukea kuin moni on mieltä että summa on liian vähän.
Itse kun tein samankaltaisen avauksen, oli kaikki sitä mieltä että 20? ei ole liian vähän, pelkkä kukkakimppu riittää tai pyyhe. Pääasia kuitenkin että saapuu paikalle.

 
No jos ei ole enemåää laitta niin ei voi mitään. Mä laitoin kortin ja 30egee menemään kaverini tytölle, jonka kanssa en juurikaan ole tekemisissä. Halusin kuitenkin pienellä summalla muistaa ja kartuttaa matkakassaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
me annetaan miehen serkulle 20e
peesi :D jonku kiva kukka kaveriksi. Harkitsin jotain marimekkoa mutta kun en tunne tyttöä, en tiedä mitään mausta niin en uskalla ostaa kummempia. Kaikki ei välitä kipoista, kapoista ja skooleista niin saa sillä parilla kympillä ees jotain.
 
tuiti
Jännä tosiaan jos 20e ei ole riittävä summa... Me ollaan kituuttu kohta 8vuotta miehen perusduunarin palkalla ja mun opintotuella tai äitiyspäivärahalla tai vielä pienemmällä kotihoidontuella... Meillä omat lapset saa synttärilahjaksi n. 20e lahjan..

RAhaa ei yksinkertaisesti ole niin paljon että voitais joka kissanristiäisiin viedä väh. 50e lahjaks.. Ei vain ole. tai on, mutta sitten syödään vesivelliä loppu kuu..

MEitä on 6hlö. JA ollaan annettu seuraavasti: Hääparille 50e, Yo-lahjaks ja Rippilahjaks 20e..
Nyt olis tulossa miehen kummipojan rippijuhlat.. ehkä vois nostaa 30e rahasumman tai halpa hopeeristi ja 20e.. ja seuraavana kesänä mun kummitytön rippijuhlat, varmaan sinnekin 30e.

Toki jos olisin itse töissä ja rahaa olisi enemmän, ni voisi nostaa vähän noita summia, mut nyt on tilanne mikä on.

 
vierailija

Yhteistyössä