onko 300e kuussa elatusmaksua

Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mut jos lasketaan et rahallisesti erossa kärsii aina joku niin sen jokun ei tarvitsisi olla lapsi/lapset. Usein se on etävanhempi, en puhu miehestä vaan henkilöstä. Etävanhempi ei välttämättä tarvitse autoa tai isoa asuntoa mutta se joka jää lasten kanssa tarvitsee minusta.
usein myös mies on syytön tilanteeseen, kun se nainen on hieno herkkä prinsessa jota ei ole tullut palvottua tarpeeksi. Sit mies pistetään yhteisestä (huom. yhteisestä, yleensä miehen maksamasta) kodista pihalle, tavarat jää sinne, ja lapset ja aloita nyt sitten tyhjästä uusi elämä. Ja palkkarahat voit laittaa suoraan sen exän tilille. Ja tapaamisoikeutta älä käy kinuamaan tai ryhdyn vaikeaksi.
Tällainenkohan katkera tapaus minustakin sitten tulisi? Todennäköisesti...
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yh tuntuu nyky-yhteiskunnassa olevan paheellinen nainen, joka kustantakoon lapsensa "ylimääräiset" menot itse, eikä saa rasittaa miesparkaa. YH:lla saataikka hänen lapsellaan ei ole oikeutta "luxukseen". Jos lapsia useampia, sen suurempi häpeä. Ei tarvi miehen kustantaa hänen lastensa elintasoa, jos äiti itse ei kykene kaikkea maksamaan.
Niih, mies saa maksaa korkeintaan saman kuin mitä kunnalta saa elatustukea, viis siitä riittääkö se lasten elatukseen (hänen osuutensa) vai ei, se on ihan äidin ongelma. Muuttakoon pienempään asuntoon vaikka, joka sekin tapahtuu vaikka päivässä jos haluaa.
No just. Mä ainakin maksan paljon enemmän kuin tuon "kunnan minimin". Itseasiassa huomattavasti paljon reilusti enemmän, ja se on minusta ok. Miksi ihmeessä pitää yleistää?
En minä yleistä. Mutta sellainen mielipide täällä tuntuu olevan enemmistöllä, että se 129 euroa riittää vallan mainiosti, ja jos enempää tarvitsee niin se on vaan omaa rahanahneutta :|
Jaa. En minä ole tuollaista käsitystä saanut.
 
Pienen kaksion vuokra Tampereella meillä oli 666e/kk joten lapsen osuus jo siitäkin on 152e. Helsingissä mennään vielä kalliimmilla hinnoilla. Ja asuntolainan lyhennykset ihan niinkuin opintolainankin lyhennykset huomioidaan. Työmatkat olen laskenut halvimman mukaan eli bussin.

Enkä pyydä siitä mitään, että maksan miehen lainoja, kun maksuvelvolliseksi olen niihin aikanaan lupautunut. Olen laskelmassa huomoinut isälle yksiön hinnaksi 500e, joten sitäkin tulisi siis roimasti laskea. Ei yksin menot, täytyy ottaa huomioon myös molempien tulot, jotka voivat olla hyvin erisuuruiset.

Emmekä asu nyt muuten vuokralla vaan yhteisessä velka-asunnossa, jossa puolet on myös miehen velkaa, jonka minä maksan kokonaisuudessaan.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Emmekä asu nyt muuten vuokralla vaan yhteisessä velka-asunnossa, jossa puolet on myös miehen velkaa, jonka minä maksan kokonaisuudessaan.
Nyt särähtää ja pahasti? Siis miehelläsi on 5.000 euron kk-tulot? Joista haluat sen 300 euron elarin? Nyt sinä maksat kokonaisuudessaan teidän velka-asuntonne korot ja lyhennytkset? Millä tuloilla? Kun omakohtaisesti todennut että kun vaimo sanoo että "Minä maksan" niin loppuviimeksi se on aina minun rahani millä vaimo maksaa... Tavalla tai toisella... Mutta siis itselläsi täytyy olla aika suuret tulot jos pystyt yksin omilla tuloillasi maksamaan sen velka-asunnon jota ennen maksoitte hyvätuloisen miehesi kanssa yhdesä? Ja miehesi siis on muuttanut vuokralle pois tuosta eikä maksa yhtään mitään yhtään mistään paitsi tuon 300 euron elatustuen haluat? Niinkö? Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Emmekä asu nyt muuten vuokralla vaan yhteisessä velka-asunnossa, jossa puolet on myös miehen velkaa, jonka minä maksan kokonaisuudessaan.
Nyt särähtää ja pahasti? Siis miehelläsi on 5.000 euron kk-tulot? Joista haluat sen 300 euron elarin? Nyt sinä maksat kokonaisuudessaan teidän velka-asuntonne korot ja lyhennytkset? Millä tuloilla? Kun omakohtaisesti todennut että kun vaimo sanoo että "Minä maksan" niin loppuviimeksi se on aina minun rahani millä vaimo maksaa... Tavalla tai toisella... Mutta siis itselläsi täytyy olla aika suuret tulot jos pystyt yksin omilla tuloillasi maksamaan sen velka-asunnon jota ennen maksoitte hyvätuloisen miehesi kanssa yhdesä? Ja miehesi siis on muuttanut vuokralle pois tuosta eikä maksa yhtään mitään yhtään mistään paitsi tuon 300 euron elatustuen haluat? Niinkö? Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
Minä taas ihmettelen, onko ositusta tehty, jos yksi ihminen maksaa yhteistä lainaa. Se kannattaa hoitaa heti alta pois.

Ja voi olla, että 300 euroa on ihan ok elatusmaksu. Mutta voi olla, että se ei ole siellä päinkään, vaan huomattavasti pienempi. Toki, jos exä sen haluaa maksaa niin mikä ettei.

Elatussopimus pitää olla paperilla ainoastaan viranomaisia ja lähivanhempaa varten. Jos elatusmaksua maksava, ei summaa maksa, voi paperin kanssa laittaa elarin perintään. Ja toisaalta, jos tarvitsee sossun tukia joskus, sossu olettaa lapsen saavan jonkinlaista elaria. Muutoin sopimus voi olla ihan mimmoinen tahansa lasten vanhempien välillä.

Ja herra100, minä eroaisin, sillä elämäsi ei ole mitään elämää. Eron jälkeen, ovat lapset sitten sinulla tai äidillään, sinulla on varmasti huomattavasti enemmän rahaa käytössä henkilökohtaiseen elämääsi, kun exäsi ei voi maksattaa sinulla kaiken maailman vippejään ja ostoksiaan. Ja sinä toisaalta voit hankkia lapsille ylimääräisenä vaatteita ja tavaroita, joita he tarvitsevat.

Mitä siihen tulee, kuinka paljon lapsiin kuluu rahaa niin meillä menee kahteen nuorimpaan:

päivähoitomaksut 408 euroa
ruoka+hygienia 250
harrastukset 20
asuminen 400 (ja tämä on kohtuullistettu)
vakuutuset 40
yhteensä siis 1118, eli per lapsi n. 560
ja tuosta puuttuu kaikki vaatteet, polkupyörät yms.

ja vanhimpaan

ruoka ja hygienia 125
asuminen 200
harrastukset 30
vakuutus 50
känny 10
matkaliput 30
yhteensä 445 euroa, edelleen puuttuu kaikki vaatteet, polkupyörät, harrastusvälineet mitä tälle isommalle pitää hankkia enemmän kuin pienemmille. Lisäksi pitää olla jo merkkivaatetta jne.

Eli pelkästään lapsiin, ilman vaatteita ja harrastusvälineitä (sukset, luistimet, polkupyörät, sählymailat jne. jne.) meillä kuluu joka ikinen kuukaus n. 1550 euroa. Melkoinen summa siis.

Eksä muuten oli erotessamme varsin hyvätuloinen, silloin vuositulot, siis 8 vuotta sitten olivat yli 40.000 euroa, ja elari noista vain 200 euroa.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ja herra100, minä eroaisin, sillä elämäsi ei ole mitään elämää. Eron jälkeen, ovat lapset sitten sinulla tai äidillään, sinulla on varmasti huomattavasti enemmän rahaa käytössä henkilökohtaiseen elämääsi, kun exäsi ei voi maksattaa sinulla kaiken maailman vippejään ja ostoksiaan. Ja sinä toisaalta voit hankkia lapsille ylimääräisenä vaatteita ja tavaroita, joita he tarvitsevat.

Mitä siihen tulee, kuinka paljon lapsiin kuluu rahaa niin meillä menee kahteen nuorimpaan:

yhteensä siis 1118, eli per lapsi n. 560
ja tuosta puuttuu kaikki vaatteet, polkupyörät yms.

yhteensä 445 euroa, edelleen puuttuu kaikki vaatteet, polkupyörät, harrastusvälineet mitä tälle isommalle pitää hankkia enemmän kuin pienemmille. Lisäksi pitää olla jo merkkivaatetta jne.

Eli pelkästään lapsiin, ilman vaatteita ja harrastusvälineitä (sukset, luistimet, polkupyörät, sählymailat jne. jne.) meillä kuluu joka ikinen kuukaus n. 1550 euroa. Melkoinen summa siis.
Kiitos neuvosta. Aika väsynyt olen tilanteeseen mutta mutta...

Ja minä kun olen kuvitellut että naiset eivät osaa laskea! Tämä laskelma osoittaa että jotkut osaavat! Kun vaimokin tajuaisi etä näin pitää ensin aina katsoa pakolliset menot ja sitten jos rahaa joskus jää niin sitten teatterin yms.

Tosin tuohon kun lisää autot, asuminen, vakuutukset jne jne niin kertyy ihan kivasti...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Emmekä asu nyt muuten vuokralla vaan yhteisessä velka-asunnossa, jossa puolet on myös miehen velkaa, jonka minä maksan kokonaisuudessaan.
Nyt särähtää ja pahasti? Siis miehelläsi on 5.000 euron kk-tulot? Joista haluat sen 300 euron elarin? Nyt sinä maksat kokonaisuudessaan teidän velka-asuntonne korot ja lyhennytkset? Millä tuloilla? Kun omakohtaisesti todennut että kun vaimo sanoo että "Minä maksan" niin loppuviimeksi se on aina minun rahani millä vaimo maksaa... Tavalla tai toisella... Mutta siis itselläsi täytyy olla aika suuret tulot jos pystyt yksin omilla tuloillasi maksamaan sen velka-asunnon jota ennen maksoitte hyvätuloisen miehesi kanssa yhdesä? Ja miehesi siis on muuttanut vuokralle pois tuosta eikä maksa yhtään mitään yhtään mistään paitsi tuon 300 euron elatustuen haluat? Niinkö? Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
En tiedä mistä keksit tuon 5000e mutta ne ovat n. 2300e/kk. Velkaa asuntoon menee hiukan enemmän kuin vuokra-asuntoon. Ei ne mitään tähtitieteellisiä summia ole. Lainan, vakuutuksien, sähkölaskun ym. jälkeen jää niukasti elämiseen mutta ihminen pärjää kun tarkkaan katsoo rahansa.

Kyllä työtönkin voi elää omassa asunnossa, jos pystyy maksamaan vuokran, pystyy maksamaan lainankin. Ja ositusta ei voi tehdä, koska emme olleet naimisissa. Tai en tiedä, mutta kumpikaan ei ole sitä vaatinut. On meillä muitakin rahoituksia, mutta valitettavasti rahoittaja ei suostu velan siirtoon. Näin on vain pakko toimia. Toisaalta olen tavallaan "takaajana" miehen muihinkin lainoihin. Niistäkään en pääse irti, vaikka kuinka haluaisin.

Ihan oikeasti 2200e tuloista, jos muita menoja ei ole kuin vuokra max. 500e, 300e ei ole paljon.
Onko sinusta oikein, että jos lapsen elatuksen tarve on 500-600e/kk, niin mies maksaa siitä vain esim. 130e?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maria78:
Tämä vakuutuskeskustelu ei juuri liity tähän elatus keskuseluun, mutta kannampa korteni kekoon minäkin. Meillä lapsilla on vakuutukset juuri siksi, että voimme ohittaa arvauskeskuksen ja mennä lääkäriin yksityis sektorille. Siellä sanotaan rahan edestä muutakin kuin päivää. Arvaus keskus esittää yhden kysymyksen, tarviitko sairaslomaa, ja jos en tarvitse niin sitten näkemiin. Ja se jonotus tuntitolkulla saa odotella, ja jos on saanutkin ajan lääkärille päiväsaikaan niin ei tarvi jonottaa, mutta ei tarvitse saada palveluakaan. Yksityisellä voit viedän lapsen suoraan erikoislääkärille, kun arvauskeskuksessa vastaan ottaa jokin yleispätevä lääkärin kuvatus, joka laittaa lähetteen sitten erikoislääkärillä ja taas jonotetaan. Tähän minulla ei ole kärsivällisyyttä. Myös korvien putkitus onnistuu yksityisellä päivän varoitus ajalla, kun kunnallisella jonot saattavat olla 3kk. Tämä on minun korvalapsien kanssa erittäin tärkeää. Joten ehdottomasti lapsiperheen arkea hyödyttää moiset kalliit vakutuukset. Me ollaan saatu ainakin omamme pois.
Esim mun vanhin lapseni (tyttö, nyt 6 v, vakuutus sanottu irti noin vuosi sitten) joutui viiden vuoden aikana käyttämään lääkärin palveluja ehkä sen 8 kertaa, noin kerran vuodessa sen jälkeen kun on täyttänyt 1 vuoden.

Ei kaikkien lapset oikeasti sairasta. Mulla on aivan hyvin varaa maksaa se yksityinen lääkäri silloin kerran vuodessa kun tarvetta on, sen sijaan että maksaisin vakuutusta turhaan yli 200 euroa, enkä silti saisi sieltä siitä yhdestä lääkärikäynnistä senttiäkään takaisin. =)
 
Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Ihan oikeasti 2200e tuloista, jos muita menoja ei ole kuin vuokra max. 500e, 300e ei ole paljon.
Onko sinusta oikein, että jos lapsen elatuksen tarve on 500-600e/kk, niin mies maksaa siitä vain esim. 130e?
Öh. Onko tuo 2200e netto vai brutto. Jos on brutto, niin verottajan osuuden jälkeen alkaa kolmesataa olemaan aika paljon.

Ja toinen öh. 130 euroa voi olla kohtuullinen etävanhemman maksama elatusapu, jos lähivanhemman elatuskyky on paaaljon parempi.
 
Mun porukat kun eros, isä oli työtön. Jätti äidille ja meille lapsille kodiksi talon (josta osa vielä velkaa) vaatimatta mitään ja makso viime vuoteen asti kiltisti minimielarit mutsille nuorimmaisestakin kunnes hän muutti isän luo asumaan. Isä teki näin lasten hyvinvoinnin takia, sillä muutenhan erossa olisi käynyt niin, että olisimme joutuneet johonkin kunnan halpaan kämppään asumaan, ahtaasti (mutsin tuloilla). Erotessa voi myös ajatella mikä on lapsille parasta. Isä eli kädestä suuhun vuosia ja välillä sisartensa tukemana, mutta ei voi sanoa muuta kun et on ollu paras isä kun vertaa nykyisiin, jotka vie parhaillaan sen telkkarinkin mennessään eron tullessa. (telkkari siksi, kun yleensä miehet ostaa tälläset jutut).

Nyt aikuisena kun aattelee, tosta talosta ois kuulunu sopia jotenkin niin, ettei isän tarttee maksaa elaria läheskään niin paljoo, kun äidille jäi talo, josta kuitenkin silloin oli yli puolet arvosta maksettu isän tuloilla. Äiti oli aina kotona.
 
Mä saan yhdestä sen 300 e. Lapsen isällä on hyvät tulot ja hän itse ehdotti tuota summaa. Lisäksi ostaa tytölle vaatteita yms päivittäin tarvittavaa, jotta ei tarvitse joka kerta pakata kassia kun tyttö menee isälleen. Lapsi on isällään kaksi yötä viikossa ja lisäksi näkee parina päivänä ulkoilun merkeissä tms (ulkoillaan siis kaikki kolme yhdessä), joten osallistuu kyllä hienosti muutenkin. En tunne huonoa omaatuntoa, enkä todellakaan rahasta lapsellani. Olen opiskelija joten mun mielestä tämä on vaan oikein. Kun tuloni nousevat, voidaan asiaa pohtia uudestaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Siniliida:
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka ei pidä lapsilla mitään vakuutusta. Ne menot voi olla karseet, jos jotain sattuu.
Niinkuin mitä? Mitä sattuu? Jos se tulee oikein kipeäksi tai tulee joku vakava onnettomuus, niin julkiseen sairaalaanhan se kiikutetaan joka tapauksessa. Mitä vakavampi asia, sitä varmemmin saa hyvää hoitoa.

Sen sijaan näitä pillityksiä tavallisesta flunssasta musta on ihan turha terveyskeskukseen ottaa.
 
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
OIshan se hyvä jäädä jotain säästöönkin eikä kaikkea vaan heti kulutukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Mä en ymmärrä miksi tää ketju jatkuu vielä? :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Mä en ymmärrä miksi tää ketju jatkuu vielä? :D
Tulikos teille vieraita, menikö kaikki hyvin? Vai saitko heidät pidettyä loitolla reviiriltäsi? Oliko ihana ilta yksin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Mä en ymmärrä miksi tää ketju jatkuu vielä? :D
Tulikos teille vieraita, menikö kaikki hyvin? Vai saitko heidät pidettyä loitolla reviiriltäsi? Oliko ihana ilta yksin?
Tuli joo vieraita. Mä jatkoin kotitöitä muina miehinä vaikka muut istui sohvalla: tajusivat vinkin, äiti ryhtyi viikkaamaan puhtaita vaatteita ja sisko laittamaan kahvitarpeita pöytään. =)
 


OIshan se hyvä jäädä jotain säästöönkin eikä kaikkea vaan heti kulutukseen.[/quote]

Täällä tuntuu olevan se politiikka, että vaikka etällä olisi varaa maksa mitä ja lähillä ei, niin on silti parempi, että etälle jää rahaa riittävästi vaikka sitten sinne säästöön.
Miksi se on oikeutettua etälle, jos se ei ole sitä lähille? Ja silloin kun etän maksukyky on suurempi?

Tuntuu, että lähit saa pitää kiinni oikeudestaan kynsin hampain ja sitten sanotaan etän riistäjäksi.

En voi sanoa tätä ainakaan oikeudenmukaiseksi. Olen minäkin sitten kostonhaluinen ex, kun noudatan ohjeistusta elatusmaksuista. Joka ikinen penni jonka saan, otan. Mutta laitan sen lapselle. Tiedän, että kaikki eivät näin tee. Mutta ainakin itselläni on hyvä omatunto.

Toivonkin tällä vain, että kukaan ei tyytyisi mihinkään minimiin, jos oikeasti tuntuu, että se ei ole oikein. Muussa tapauksessa fine.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Mä en ymmärrä miksi tää ketju jatkuu vielä? :D
Tulikos teille vieraita, menikö kaikki hyvin? Vai saitko heidät pidettyä loitolla reviiriltäsi? Oliko ihana ilta yksin?
Tuli joo vieraita. Mä jatkoin kotitöitä muina miehinä vaikka muut istui sohvalla: tajusivat vinkin, äiti ryhtyi viikkaamaan puhtaita vaatteita ja sisko laittamaan kahvitarpeita pöytään. =)
No niin eikö ollutkin kiva että tulivat. Vaikka järkevää se sunkin ois vähän relata välillä. Vaikka joskus tulisi kotiapulainenkin, voisitko ajatella? Niin jaksaisit taas myös sosiaalisia suhteita eikä elämä ois vain raatamista sen talon kaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Mä en ymmärrä miksi tää ketju jatkuu vielä? :D
Tulikos teille vieraita, menikö kaikki hyvin? Vai saitko heidät pidettyä loitolla reviiriltäsi? Oliko ihana ilta yksin?
Tuli joo vieraita. Mä jatkoin kotitöitä muina miehinä vaikka muut istui sohvalla: tajusivat vinkin, äiti ryhtyi viikkaamaan puhtaita vaatteita ja sisko laittamaan kahvitarpeita pöytään. =)
No niin eikö ollutkin kiva että tulivat. Vaikka järkevää se sunkin ois vähän relata välillä. Vaikka joskus tulisi kotiapulainenkin, voisitko ajatella? Niin jaksaisit taas myös sosiaalisia suhteita eikä elämä ois vain raatamista sen talon kaa.

Saankohan mä nyt ihan issekseni päättää, miten relaan? Eilen relasin kun kävin jätkän kanssa helsingissä, oltiin siis miehen mukana töissä.

Ja me lähdetään kaksin miehen kanssa veneelle vielä syksyllä pitkäksi viikonlopuksi, joten sekin käy rentoutumisesta. Ja ihan tälläinen tavallinen iltaoleskelu. Jos mä en rentoudu niin että täällä on tupa täynnä väkeä, se ei varmaan sua pitäisi häiritä? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.

Kun päätit erota, hyväksyit sen, että elintaso laskee samalla. Niin muista se nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.
Jos lapsi asuu sun kanssa, niin totta kai sä maksat hoitomaksun. Saat lisäksi myös lapsilisän yh-korotuksen kanssa. Aika hyvää palkkaa täytyy saada jos täysi hoitomaksu vaikka yhdet tulot vain otetaan huomioon. Ja pitäähän sen lähivanhemmankin siihen lapsen elatukseen osallistua eikä vain etän.

Mun mielestä tuo 300? on paljon. Ymmärtäisin jos olisi kahdesta lapsesta tuon verran.
 

Yhteistyössä