Onko 500e yhden lapsen kevätvaatteisiin paljon/sopivasti/vähän?

  • Viestiketjun aloittaja "Onerva"
  • Ensimmäinen viesti
En mä tiedä...meillä ostetaan pitkin vuotta alushousuja, sukkia, paitoja, housuja. Kevätvaatteiksi miellän välikausitakit ja -housut, sekä kengät. Ja jos mulla menisi pelkästään niihin 500 € niin se olisi tosi paljon. Sitä, paljonko rahaa menee lasten vaatteisiin vuoden aikana, en osaa yhtään arvioida.
 
"Laura"
Ihan sopivasti. Kyllä tuo 500e menee äkkiä. Olen ostanu housut+takki yhdistelmän (yht 115e), vk-haalarin (109e) vk-kengät 80e, tennarit 60e, kumppari 20e, kaupunkitakin 40e, kolmet vk-hanskat 60e, kolme pipoa noin 35e, kaulurin 10e, sormikkaita paketin 10e.

Sitten sukkia, pikkareita, collariasuja, farkkuja, paitoja, hupparin, neuleen, kaukuspaidat, muutaman t-paidan jne..

Eli helposti toi 500e menee.
 
"mimmu"
Mä en osaa ajatella tolleen.

Mitä on ap:n mielestä kevätvaatteet?

Sisällä meillä käytetään keväällä ihan samoja vaatteita kuin syksyllä ja talvellakin eikä kukaan ole vielä vajaassa vuodessa kasvanut niin, että KOKO sisävaatevarasto olisi pitänyt uusia kerralla.

Välikausihaalari tms. kuuluu kaiketi kevätvaatteisiin, samoin ehkä pieneksi käyneet kumpparit tai kevätkengät. Ja ehkä kurahousut voisivat kuulua kevätvaatteisiin ja käydä pieneksi. Ja varmaan niihin saisi 5sataa menemään, jos haluaisi. Ja minä en varmaankaan haluaisi.
 
Riippuu.

Esikoiselle menee moni viimevuotinen kevätvaate, joten hänen kohdallaan se olisi paljon.

Pienin perii lähes kaikki vaatteet keskimmäiseltä, joten hänenkin kohdallaan se olisi melko paljon.

Keskimmäisen kohdalla se on melko vähän, koska hän tarvitsee kevääksi muutamat kengät, takit, housut, haalarit, asusteet, kaikki sisävaatteet (vaihtaa kokoa) jne. jne.

Mutta ei sen väliä, että meneekö rahaa vähän, soivasti vai paljon...kunhan muksu on puettu puhtaisiin, sopivan kokoisiin ja säähän sopiviin vaatteisiin, niin homma ok :)
 
"eevi"
Tuo summa olisi kyllä ihan liikaa mielestäni yhden lapsen kevätvaatteisiin. Meillä varmaan vuodessa menee tuon verran rahaa lapsen vaatteisiin. Ostan tosin paljon kirpparilta ja alennuksesta.
 
"vieras"
Jos kerralla uusii koko vaatevaraston alushousuista ja sukista lähtien, kuulostaa ihan kohtuulliselta, vaikka en keksikään, miksi kevään tullen pitäisi heittää kaikki vanha pois ja ostaa uutta tilalle - meillä ei vielä ainakaan ole kertarysäyksellä jäänyt joka ikinen kaapista löytyvä vaatekappale pieneksi. Lapsen ikäkin tietysti vaikuttaa, ja jos niihin "kevätvaatteisiin" kuuluu vielä vaikkapa esimerkiksi urheilu- ja juhlavaatteita, 500 euroa saa aika nopeasti käytettyä vaikka ostaisi osan käytettynä...

Meillä ei ole vielä ilmennyt kevääksi muita tarpeita kuin vk-haalari ja kengät, joihin meni ehkä 60e, lapsi on 1-vuotias.
 
"köksä"
Mua aina hirveesti ihmetyttää tuo rahan meneminen lastenvaatteisiin.

Olen kai onnekas tai sitten en turhan nirso, kun musta tuntuu, että koko vuonna ei kahden lapsen vaatteisiin ole mennyt tuollaista summaa.

Musta tuntuu, että meille vaan tulee ihan käyttökelpoisia lastenvaatteita, jopa merkkisellaisia ovista ja ikkunoista ihan pilkkahintaan tai ilmaiseksi. Mulla ei ole mitään ihmeellistä kierrätyssysteemiä, mutta jotenkin vaan niitä vaatteita tulee. Harvoin käyn edes ostamassa lapsille mitään sukkia ja pikkuhousuja kummempaa, kun ei ole tarvetta.
 
"Jip"
Piti ihan tarkistaa, kun olen pitänyt kirjaa näistä. Viime vuonna käytin kahden lapsen vaatteisiin yhteensä 615 euroa, edellisenä vuonna 500e. Lapset ovat 6 ja 3 vee, poika ja tyttö. En saa kovinkaan paljon vaatetta vanhana mistään, lähinnä tuo nuorempi on viime aikoina saanut jotain "tyttövaatetta". Vanhemmalle ostan uutta, nuorempi perii vanhat, mitä nyt pojalta edes jää, housuja ei ainakaan! Nykyään olen laittanut eniten poikavaatteet suoraan nuoremmalle serkkupojalle. Mutta kukin tosiaan tyylillään, en osta itsellenikään usein vaatetta.
 
"Äippä87"
Mä olen ostanut nyt poikkeuksellisen paljon vaatteita lapselle. Kaksi välikausiasua, kolmet kengät, takin, monta pipoa, muutaman hanskat, kurapuvun yms. Sisävaatteitakin ollaan ostettu vino pino. Osittain tarpeeseen. Paljon ostan ihan siksi, koska ovat niin ihania.
Kun selaa jonkun lastenvaatteiden nettikauppaa, niin en malta olla klikkailematta ostoskoriin sieltä:).
Välikaudeksi olen ostanut popia, ticketiä ja lindexiä. Vanha lassien haalari menee vielä ns. rymyhaalarina esim. mökille.
Eli on mennyt varmasti tuo 500e. Kaikki ei todellakaan ole mitään välttämättömyyksiä.
 

Yhteistyössä