Onko 7-8 tuntia pitkä hoitopäivä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meidän esikoinen on aloittamassa päiväkodissa parin viikon päästä. Viedään aamulla aina klo 7 ja haku on liikenteestä ja minun asiakkaista riippuen klo 14-15 välillä.

Käytiin perjantaina hoitopaikalla alkuhaastattelussa ja siellä tuleva omahoitaja kysyi, olisiko mahdollista ainakin alkuun tehdä lyhyempää päivää, kun poika on niin pieni. On nyt siis 1v 4kk. Jäin nyt asiaa miettimään, että onko tuo jotenkin tavattoman pitkä hoitopäivä pienten puolella? Toki edellisellä viikolla totutellaan hoitoon pikkuhiljaa, eli käydään päivittäin siellä tutustumassa jne. Mutta itse hoitoaikaa minulla ei kyllä ole mahdollista lyhentää :(
 
vierailija
Onhan se tuon ikäiselle pitkä. Kun on isommallekin lapselle pitkä aika olla erossa äidistä ja isästä. Mutta jos ei voi mitään niin ei voi. Voi olla että purkautuu kiukkuna ja muutoinkin häiritsevällä käytöksellä se ikävä/ahdistus lapsella. Vaikka ei heti mutta myös viiveellä.
 
vierailija
No hankalahan sitä hakua on aikaistaa, siinä on kuitenkin päiväunet ja välipala, minusta parempi syödä välipala hoidossa ennen kotimatkaa kun lapsi saattaa päiväunien jälkeen olla kuitenkin nälkäinen. Pystyisikö aamusta yhtään siirtää viemistä myöhäisemmäksi, se toki kannattaa pohtia. Mutta ei tuo nyt mikään mahdottoman pitkä hoitopäivä mielestäni ole ja jos ei työpäivää pysty lyhentämään, niin minkäs teet...
 
vierailija
Onhan se tuon ikäiselle pitkä. Kun on isommallekin lapselle pitkä aika olla erossa äidistä ja isästä. Mutta jos ei voi mitään niin ei voi. Voi olla että purkautuu kiukkuna ja muutoinkin häiritsevällä käytöksellä se ikävä/ahdistus lapsella. Vaikka ei heti mutta myös viiveellä.
Höpö höpö. Ei purkaudu kaikilla. Merkitsevää on se kuinka stabiili tila kotona on sen hoidon jälkeen. Jos rumba jatkuu kotona (isä&äiti laukkaa harrasteissaan, pitää kyläillä, ravata kaupoissa jne.) se alkaa näkyä. Mutta kun hoidon vastapainona on rauhaisa koti ja ilmapiiri niin ei tule itkupotkuraivari lapsia. Joskin helpoinhan on ain syyttää toisia....
 
Ei ole pitkä :) oma poika nyt 1v 8kk ja reilut 8h hoidossa tosin nyt syksyyn asti vain 3pv viikossa.
Esikoinen meni hoitoon 1v2kk ja oli 8h joka päivä tosin pph:lla.

Pienet sentään nukkuukin yleensä 1,5-2h siellä hoidossa :)
 
vierailija
Oman 5-vuotiaan lapsen ryhmään tulee paljon lapsia vasta klo 9 aikoihin, itsekin vien 9-9.30, kun menen väli- tai iltavuoroon, jos aamuun, niin mies vie 8.30. Joskus jossain erityistilanteissa olen vienyt ennen aamiaista ja kyllä siellä tosi vähän on lapsia. En tiedä sitten miten muut järjestävät. Niitä perheitä ketä tunnen, niin toinen vanhemmista on yrittäjänä/freelancerina/ opiskelee/on vauvan kanssa kotona. Tai työpäivä alkaa klo 10. En tiedä varmaan yhtään perhettä, jossa molemmat vanhemmat olisivat töissä 8-16 ja kulkisivat julkisilla töissä. Asumme Helsingissä alueella, jossa aika hyvätuloista porukkaa.
 
vierailija
No ei ole pitkä aika.. Lapsi kuitenkin nukkuu päiväunet. Meillä poika aloitti tasan yks vuotiaana hoidon ja oli heti alusta alkaen 9h hoidossa kun en voinut mitenkään tehdä lyhyempää päivää. Meillä poika oppi hienosti päiväkodin rytmin ja säännöt. Kun hain iltapäivästä pojan kotiin, niin ei lähdetty heti viipottaa kylille, vaan oltiin rauhassa kotona ja syliteltiin, leikittiin, syötiin jne. Uskon että se illan rauhoittaminen kotona ja pojan kanssa oleminen teki hyvää lapselle ja läheisyydenkaipuulle. :)
 
yksinhuoltajaäiti
Minulla on säännöllinen työaika arkisin 8-16, työmatkaan kuluu noin 45 minuuttia, joten lapsi on päiväkodissa yleensä joka päivä vajaat 10 tuntia.
Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei ole tukijoukkoja.
Vien yleensä noin kello 7.15 ja haen sitten noin kello 16.45.
 
vierailija
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti: jos kotona asiat hyvin, etkä itse stressaa lapsen hoitoajoista, niin tuskin pidempikään päivä on liian pitkä. Kotiäidit näitä yleensä kauhistelee isoimpaan ääneen. Jokainen valitsee arjen asettelun omalla tavallaan, syyllistämisellä ei päästä mihinkään.
 
vierailija
Kyllä sekin nyt merkkaa että vanhempi voi työssä käydä eikä loisi sossun luukulla vain koko ajan.
Pitkähän tuo on mutta minkäs teet? Pitäiskö työttömäksi jättäytyä? Vielä huonommin selviää vain jos tekee osa-aikaista jos ei ole tyyliin Kelan pääjohtaja.
 
vierailija
Meillä siis miehen työaika on 8-16 ja hänellä menee työmatkaan n. tunti. Itse teen lyhennettyä työaikaa siihen saakka, että poika täyttää 2v. Työaikani alkaa aina klo 8 ja vien siis pojan klo 7 tarhaan. Työmatkaani menee n. 35min, mutta haluan, että siinä on rauhassa aikaa riisua poika ja hoitoon jääminen olisi sellainen kiireetön tilanne. Työni loppuvat klo 14, joskus saatan päästä lähtemään jo 13.30 ja joskus viimeinen asiakas väkisinkin venyy niin, että olen hakemassa poikaa vasta klo 15.

T. Ap
 
Työaikani alkaa aina klo 8 ja vien siis pojan klo 7 tarhaan. Työmatkaani menee n. 35min, mutta haluan, että siinä on rauhassa aikaa riisua poika ja hoitoon jääminen olisi sellainen kiireetön tilanne.
Tossa ei kyllä ole mitään järkeä. Puoli tuntia tarhassa venymistä on aivan liikaa. Tosiasiassa kiireettömästi riisumiseen ja käsipesuun menee se 10 minuuttia, jos on jotin erityistä kuulumisten vaihtamista tätien kanssa niin viis minuuttia lisää. Mutta oikeasti teet lapselle karhunpalveluksen tuolla jos venutat lähtemistä sieltä.
 
vierailija
Meidän esikoinen on aloittamassa päiväkodissa parin viikon päästä. Viedään aamulla aina klo 7 ja haku on liikenteestä ja minun asiakkaista riippuen klo 14-15 välillä.

Käytiin perjantaina hoitopaikalla alkuhaastattelussa ja siellä tuleva omahoitaja kysyi, olisiko mahdollista ainakin alkuun tehdä lyhyempää päivää, kun poika on niin pieni. On nyt siis 1v 4kk. Jäin nyt asiaa miettimään, että onko tuo jotenkin tavattoman pitkä hoitopäivä pienten puolella? Toki edellisellä viikolla totutellaan hoitoon pikkuhiljaa, eli käydään päivittäin siellä tutustumassa jne. Mutta itse hoitoaikaa minulla ei kyllä ole mahdollista lyhentää :(
 
vierailija
Meillä muksut ovat heti ensimmäisestä päivästä alkaen olleet n. 9h tarhassa. Ympärivuorokautisessa hoitopaikassa joskus melkein läpi vuorokauden! Se on vuorotyöläisten perheessä... Eikä lapsilla ongelmia, enemmän äidillä :) Meiltä ei kukaan hoitaja koskaan kysynyt päivähoidon pituuden lyhentämisestä, vaikka eka muksu oli vain 1v 1kk aloittaessaan. Kaikkihan riippuu aivan lapsesta, onhan meilläkin kiukuteltu tarhapäivän jälkeen, mutta kyllä äidinkin väsymys on osasyy siihen. Jos itse jaksan, muksutkin käyttäytyy eri tavalla. Jaksamisia sinulle.
 

Yhteistyössä