Onko AMK:n opinnäytetyöt jossain helpompia ja jossain vaikeempia?

  • Viestiketjun aloittaja Kandi
  • Ensimmäinen viesti
Kandi
Oon tässä miettinyt ton miehen AMK-opiskelua. Mies meni aikuisopiskelijaksi 4 vuotta sitten liiketaloutta lukemaan ja pärjäs tosi hyvin. Suoritti opinnot nopeesti ja aika hyvin arvosanoin. Sitten ei ollukkaan jäljellä kuin opinnäytetyö. No aika vaikeen aiheen mun mielestä sai/otti. Sitä yksinään yrittänyt pusertaa. Aika hankalalta tuntuu, mutta ilmeisesti kuitenkin valmistuu. Jotenkin vaan tuntuu, että joissain toisissa paikoissa tehdään parityönä joku hassu "tutkimus" ja jossain toisaalla vaaditaan enemmän.

Ja kyllä mä senkin tiedän, että esim. graduissa on vaatimustasossa paljonkin eroa, mutta mahtaako näin olla myös opinnäytetöissä? Mites muuten AMK:ssa noi kypsyyskokeet, mitä ne pitää sisällään?
 
Kai oppareissakin eroa on. Tosin aiheen valinnalla on iso merkitys; jos ottaa hankalahkon, suuritöisen aiheen ja tekee työn yksin, niin aikaahan siihen menee.

Minä en olisi ikinä saanut opinnäytetyötä tehtyä yksin. Ei siksi, että aihe olisi ollut hankala (vaikka suht suuritöinen olikin), vaan siksi että parin mukanaolo pakotti mua tekemään koko ajan jotain. Jos olisin tehnyt työn yksin, niin...no, en olisi varmaan saanut tehtyä mitään.

Liiketalouden kypsyyskokeesta en tiedä, mutta meillä (terveysala) piti kypsyysnäytteessä arvioida oman alan kehittämistä ja tulevaisuutta oman opinnäytetyön aiheen näkökulmasta, tai jotain tuollaista (en muista enää, vaikka keväällä sen kirjoitin).
 
Varmasti on eroja, mutta veikkaisin että enemmän tutkintojen ja suuntautumisvaihtoehtojen kuin koulujen välillä. Itsellä oli viestintäalalla omasta mielestä erittäin helppo oppari ja joillakin sellainen, että en ikinä olisi saanut tehtyä itse. Ja toisinpäin. Eli aiheenvalinta ja tutkimusmenetelmä ratkaisee, kirjoitettua saanee kuka tahansa sen muutaman kymmenen sivua kun aihe on tuttu.

Niin ja kypsyysnäytteessä oli kysymys liittyen siihen omaan opinnäytetyöhön ja toinen liittyen ammatin tulevaisuusnäkymiin. Vain toiseen piti vastata.
 
Viimeksi muokattu:
Opparien vaatimustaso tuntuu vaihtelevan koulutusohjelmakohtaisestikin, ihan mutulla heitän, kun olen seminaareissa kuunnellut ja töitä lueskellut. Ohjauksella on iso merkitys aiheen valinnassa/rajaamisessa ja siinä, miten työ etenee. Onko miehesi saanut ohjausta? Joissain kouluissa on työpajoja opparin tekijöille, jos tuntuu, ettei homma etene.
Oppareille pannaan mun mielestä amk:ssa vähän turhan suuri paino ajatellen sitä, että hyvin pienellä osalla niistä on käytännön merkitystä ammattialalle. Niidenhän pitäisi antaa opiskelijalle valmiuksia tehdä esim. tutkimusta tai tuotekehitystä, ei toimia koulun imagonnostajana.
Kypsyysnäytteessä kirjoitetaan muutaman sivun essee oman opparin aihepiiristä, vaihtoehtoisesti tehdään artikkeli oman alan lehteen. Ei paha.
 
Diplomi-insinööri
Terveysalan opparit tehdään ilmeisesti aina parityönä ja silti ne on kevyempiä kuin liiketalouden opparit. Pienten kaupunkien AMK:isssa tasovaatimukset kaikilla tavoilla alemmat kuin esim. Tampere ja Helsinki. Joten jonkun pikkukaupungin sairaanhoitaja AMK tekee ihan totaalisen eri tason vaatimustason lopputyön kuin vaikkapa Tampereen AMK:n tradenomiksi valmistuva. Joissakin paikoissa vaaditaan opinnäytetyöltä lähes sama kuin kevyeltä gradulta, mutta monissa paikoissa tehdään parityönä leikkitutkimus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Diplomi-insinööri;27317028:
Terveysalan opparit tehdään ilmeisesti aina parityönä ja silti ne on kevyempiä kuin liiketalouden opparit. Pienten kaupunkien AMK:isssa tasovaatimukset kaikilla tavoilla alemmat kuin esim. Tampere ja Helsinki. Joten jonkun pikkukaupungin sairaanhoitaja AMK tekee ihan totaalisen eri tason vaatimustason lopputyön kuin vaikkapa Tampereen AMK:n tradenomiksi valmistuva. Joissakin paikoissa vaaditaan opinnäytetyöltä lähes sama kuin kevyeltä gradulta, mutta monissa paikoissa tehdään parityönä leikkitutkimus.
Ei tehdä "ilmeisesti aina". Tehdään myös yksin aika paljon oppareita. Sen halusin oikaista, muuhun en ota kantaa. Jokainen voi toki käydä itse vertailemassa, uusimmat opparit on Theseuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha ämmä;27317008:
Oppareille pannaan mun mielestä amk:ssa vähän turhan suuri paino ajatellen sitä, että hyvin pienellä osalla niistä on käytännön merkitystä ammattialalle. Niidenhän pitäisi antaa opiskelijalle valmiuksia tehdä esim. tutkimusta tai tuotekehitystä, ei toimia koulun imagonnostajana.
Ei kyllä takuulla anna joku amk:n lopputyö valmiuksia tehdä omaehtoista tutkimusta! Ainakin kaikissa minun tuntemissani amk:n koulutusohjelmissa mm. metodiopinnot ovat vielä paljon köykäisemmät kuin ne ovat yliopistojen maisteriopinnoissa.

Tutkijakoulutus on sitten asia ihan erikseen. Valmiuksia omaan tutkimustyöhön hankitaan lisensiaatin- ja tohtorintutkintoon kuuluvissa jatko-opinnoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27317081:
Ei kyllä takuulla anna joku amk:n lopputyö valmiuksia tehdä omaehtoista tutkimusta! Ainakin kaikissa minun tuntemissani amk:n koulutusohjelmissa mm. metodiopinnot ovat vielä paljon köykäisemmät kuin ne ovat yliopistojen maisteriopinnoissa.

Tutkijakoulutus on sitten asia ihan erikseen. Valmiuksia omaan tutkimustyöhön hankitaan lisensiaatin- ja tohtorintutkintoon kuuluvissa jatko-opinnoissa.
Muotoilin ajatukseni hieman huonosti: tietenkään amk-tutkinto ei anna valmiuksia tehdä tutkimusta, sitä en tarkoittanut, niin yksinkertainen en sentään ole. Kuitenkin se, että ymmärrettäisiin tutkimuksen tekemisestä jotain, pitäisi amk:n oppareissa olla pääasia, ei se, että lopputulos toisi koululle meriittejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha ämmä;27317146:
Muotoilin ajatukseni hieman huonosti: tietenkään amk-tutkinto ei anna valmiuksia tehdä tutkimusta, sitä en tarkoittanut, niin yksinkertainen en sentään ole. Kuitenkin se, että ymmärrettäisiin tutkimuksen tekemisestä jotain, pitäisi amk:n oppareissa olla pääasia, ei se, että lopputulos toisi koululle meriittejä.
Ok, nyt ymmärrän paremmin. :) Olen itse ammattitutkijana aika tarkka tuon tutkija-nimekkeen käytöstä. Sitä käytetään nykyään mielestäni liian löyhästi, eihän opettajiksikaan tulla ilman pedagogisia opintoja. Samalla tavoin ajattelen, että tutkija on tutkijakoulutuksen suorittanut lisensiaatti tai tohtori.
 
"vieras"
Amk-koulutuksen käyneenä sanoisin, että amk-opinnäytetyöt eivät ole tieteellisiä tai välttämättä mitään tutkimuksia, vaan käytännöllisiä enemmän luonteeltaan. Yliopistossa on tosiaan tarkempaa tuo tutkimuksen teon näkökulma ja erilaiset menetelmät. Amk:ssa tärkeää on osata kirjoittaa vaan joltain näkökulmalta ( vaikka oman arkiteorian mukaan) ja rivivälit täytyy olla oikein..
Uskoisin, että opinnäytetyö on silti joskus rankempi tehdä kuin ainakin kandityö ja rankkuudeltaankin voi olla gradun tasoa. Mutta sitä ei vaan voida pitää tieteellisenä tuotoksena, koska ei ole yliopiston vaatimuksilla tehty.
 

Yhteistyössä