Onko häissä tapana et pari saapuu ensin juhlapaikalle

Joo vieraat ensin, hääpari vaikka ajelee jossain sillä aikaa. Siten juhlaväki on vastaanottamassa juhlakaluja juhlapaikalla (yleensä maljat kourassa jotta voidaan kohottaa ne kun hääpari saapuu paikalle).
 
Mie oon ainakin ollut häissä joissa hääpari on ekana lähtenyt juhlapaikalle kirkosta ja ollut sit vastassa vieraita juhlapaikalla.
Siitä on vieraiden ollut sit tultuaan helppo järjestäytyä onnittelujonoon. <br><br>
 
miten onnittelut tapahtuu? oon joskus käyny jossai häissä missä hääpari on ollut ottamassa vieraita vastaan juhlapaikalla. mullaki häät tulossa nyt kesällä niin olis kiva saada tietoa :) <br><br>
 
NO jos haluatte ottaa vieraat itse vastaan niin tietty sit te, mut jos vaikka vanhemmat ottaa vieraat vastaan niin sitte te tulette viimosena..
Meotimme itse vieraat vastaan koska oltiin asuttu yhessä jo monta vuotta.
Ja puoltoista lastakin jo oli :)
 
höttis
eiköhän se käy molemmin päin yhtä hyvin!
Yleensä kuvaus kirkon jälkeen niin hääpari tulee myöhemmin, mutta olishan se ihan mukavaa jos hääpari vanhempineen olisi ottamassa vieraat vastaan eli kättelyt ja halit ( näin ehtii sanomaan jokaiselle vieraalle edes pari sanaa koko iltana) ja sen jälkeen maljat nostetaan ja jos joku haluaa siinä puhua vielä ja toivottaa ihmiset tervetulleiksi.
 
kumpaakin tapaa olen nähnyt. minusta se että pari menee juhlapaikalle ensin on parempi. pari ja vanhemmat ottavat vastaan vieraat eteisessä ja sit vieraat menevät paikoillensa ja sen jälkeen kun pari on omalla paikalla nostetaan malja.
 
Olen ollut kymmenissä häissä, ja kaksissa myös kaasona.
Näissä kaikissa on ollut niin, että juhlaväki saapuu ensin juhlapaikalle. Voivat rauhassa viedä lahjat lahjapöytään, etsiä istumapaikkansa jne. Hääpari on sillä aikaa useimmiten kaason ja bestmanin kanssa lähistöllä nostamassa jo maljaa tai sitten ajelulla vaan. Joku sovittu henkilö soittaa juhlapaikalta, että nyt on hyvä hetki tulla.

Hääpari saapuu ja asettuu ennalta sovittuun kauniiseen paikkaan sisällä tai ulkona. Tämän jälleen alkaa onnittelukierros lähimpien ihmisten johdolla. Hääparin lähistöllä seisoo tarjoilija, jolta hääväki saa onnittelumaljan, kun on onnitellut paria. Onnittelu lasi kädessä on nimittäin turhan hankalaa. Kun kaikki ovat onnitelleet, kohotetaan malja parille.

Näin siis minusta paras! Tapoja toki monia, tärkeintä iloinen juhlamieli.
 
Meidän häissä kaikki vieraat meni juhlapaikalle odottamaan meitä ja sit ku kaikki oli siellä, niin yks ystävä ilmoitti, että voidaan saapua paikalle. Sit mentiin johonkin vierekkäin seisomaan, ensin minä, sitten mieheni, äitini ja tämän miesystävä, miehen vanhemmat ja sit juhlapaikan tarjoilijat seiso tarjottimien ja kuoharilasien kanssa perässä ja jokainen sai ottaa siitä lasin onniteltuaan ensin meitä. Ennen sisälle siirtymistä kohotettiin maljat jne....
 
Jellonainen
Se olisikin kiva tapa että ihmiset päästettäisiin pöytiin istumaan kun hääparia odotellaan. Kaikissa häissä, joissa olen viime vuosina ollut, on juhlaväki joutunut odottamaan ulkona hääparin saapumista (ja joskus on saapuminen kestänyt kauan kuvausten vuoksi). Kerran sateisellä ilmalla hääpari oli onneksi jo paikalla, mutta jouduimme jonottamaan ulkona (!) sateessa sisällepääsyä, kun onnittelut järjestettiin siinä samalla. Olisi ollut kivempaa päästä ensin sisälle ja sitten vasta käydä onnittelemassa.

Vieroksun kovasti sitä että nykyaikanakin hääparin vanhemmat ovat käteltävänä kanssa. Hääpari kun on useimmiten asunut jo vuosia yhteisessä kodissa ja he järjestävät juhlansakin itse, niin tuntuu typerältä mennä onnittelemaan heidän vanhempiaan kun ovat "saaneet lapsensa naitettua" (joskus oli varmasti vanhemmille suuri onni että saivat lapsensa hyviin naimisiin). Useimmiten hääparilla on jo lapsiakin enkä ole silloinkaan ollut heidän vanhempiaan onnittelemassa, ja lapsenlapsen saaminen on luultavasti isompi juttu kuin lasten naimisiinmeno. Kerran olen tältä kättelypiinalta säästynyt, silloin hääparikin oli jo keski-ikäinen.
 

Yhteistyössä