Onko Harry Potter-kirjat liian rajuja luettavaksi 5- vuotiaalle pojalle iltasaduksi?

  • Viestiketjun aloittaja Tiina-Liisa
  • Ensimmäinen viesti
Loppuiko ideointi kirjojen suhteen? Oletko itse lukenut kirjat?

Ei, ei tulisi mieleenkään lukea Pottereita iltasatuna noin pienelle. Kyllä, lapsi tietää mikä on harry potter ja tietää jotain mitä pottereissa tapahtuu. Yksittäisiä välähdyksiä on näytetty elokuvasta, kun meillä on potter lego-kokoelma. Mutta erittäin sensuroituna. Saa leikkiä potter legoilla, eiköhän se riitä.
 
.
on mielestäni liian raju. Vanhemmillekin lapsille käy niin, että ei lopulta osaa erottaa mikä on totta ja mikä ei, vaan jää elämään niin todentuntuiseen maailmaan kuin mitä Potteritkin on.
 
ap
Ok. Luin ensimmäisen kirjan, mutta toista aloitin sitten ja hyvin sensuroituna jouduin lukemaan. Nyt olen puolessa välissä ja ajattelin lopettaa kesken. Nyt olen lukenut Pupu Tupunaa ja muuta sellaista. : ) Isä ei ole tällä kertaa rikollinen, no kun sen verran että hän luki Potter 2 kirjaa sensuroimatta, ja eihän lapsi sen jälkeen malttanut nukkua...

Mielestäni sitä voisin itse lukea sensuroituna, mutta en itse aina ehdi lukemaan ja kun isä sitten ottaa sen kirjan ja lukee sensuroimatta niin eihän siitä äidin pää kestä... : )
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Luin ensimmäisen kirjan, mutta toista aloitin sitten ja hyvin sensuroituna jouduin lukemaan. Nyt olen puolessa välissä ja ajattelin lopettaa kesken. Nyt olen lukenut Pupu Tupunaa ja muuta sellaista. : ) Isä ei ole tällä kertaa rikollinen, no kun sen verran että hän luki Potter 2 kirjaa sensuroimatta, ja eihän lapsi sen jälkeen malttanut nukkua...

Mielestäni sitä voisin itse lukea sensuroituna, mutta en itse aina ehdi lukemaan ja kun isä sitten ottaa sen kirjan ja lukee sensuroimatta niin eihän siitä äidin pää kestä... : )
Minusta kirjoja ei kannata lukea sensuroiden. :) Jättää myöhempään, jos ei sisältö vielä sovi lapselle.
 
lapsille lastenkirjoja
Kyllä ne Potterit ehtii myöhemminkin. Ei ole mitään järkeä aloittaa hyvää ja jättää kesken siksi, että käy liian rajuksi ja alle kouluikäisen käsityskyvyn ylittäväksi.
 
lukutoukkien äiti
Ekat kirjat ei niinkään ,myöhemmät kyllä.
meillä ekaluokkalainen on saanut lukea kolme ensimmäistä, loppujen kanssa odotellaan että vähä kasvaa.
Eikä siinä pelkästään ne pelottavat jutut paina, vaan sekin, että en usko, että 5-vuotias todellakaan _ymmärtää_ kaikkea kuulemaansa! Niissä on kuitenkin suhteelisen monimutkaisia juonikuvoita ja ihmissuhdeasiaa myöhemmin. Sopii siis siinäkin mielessä vähän isommille paremmin.
Jos lapsi on kiinnostunut fantasiasta, saduista, taikuudesta ym.. ikäkauteen paremminkin sopivia löytyy vaikka kuinka. Nyt en ehdi miettiä tähän sopivaa listaa.. mutta kirkastossakin varmasti milellään auttavat! :)
 
siis
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Riippuu lapsesta. Osa mun lapsista luki niitä itse 5-vuotiaasta alkaen. Ei kai ne kuultuna ole sen pelottavampia.
Aikamoisia lapsia, jos 5veenä lukevat monisatasivuisia kirjoja. Ilmeisesti lukemaan on opittu todella aikaisin?
3 - 4-vuotiaana oppivat lukemaan, yksi 5-vuotiaana, mutta hänkin luki lähes samantien pitkiä kirjoja, esim. Viisikkoja.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Riippuu lapsesta. Osa mun lapsista luki niitä itse 5-vuotiaasta alkaen. Ei kai ne kuultuna ole sen pelottavampia.
Aikamoisia lapsia, jos 5veenä lukevat monisatasivuisia kirjoja. Ilmeisesti lukemaan on opittu todella aikaisin?
3 - 4-vuotiaana oppivat lukemaan, yksi 5-vuotiaana, mutta hänkin luki lähes samantien pitkiä kirjoja, esim. Viisikkoja.
Minäkin luin viisivuotiaana jo romaaneja. Kaikki Astrid Lindgrenit mm. Niissäpä olisi muuten hyviä iltasatukirjoja. On jännääkin, mutta lapsentasoisesti.
 

Yhteistyössä