Onko harvinaista vai yleistä,että vauvan kanssa joutuu valvomaan öisin?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Luulisin että yleistä. Enemmän tai vähemmän sitä joutuu yöunistaan tinkimään. Ainakin jossain vaiheessa. Tai oikeestaan en tiedä. Yleistä on varmasti se, että pieni vauva herää syömään, mutta en mä sitä laskisi valvottamiseksi jos vauva nukahtaa heti syötyään.
 
meillä ainakin ovat valvoneet pieninä pitkälle yöhön ennenku ovat yöunilleen käyneet. ja sitten kun oppittiin kääntymään niin pari viikkoa sai olla kokoajan kääntämässä takas selälleen, kun ei mahallaan osannut nukkua, sitten kontattiin ympäri sänkyä, kun oppi seisomaan, niin pari viikkoa olisi vaan seissyt kaikki yötkin |O

sitten hampaat ja flunssat on välillä valvottanu... eiköhän se aika yleistä ole :whistle:
 
mä luulen että se on vähän klisee. Kaikki puhuu ja varoittelee ja ehkä pelotteleekin etenkin esikoista odottavaa. Sitte ku lapsi syntyy eikä valvotakaan vaan arki on kivaa, niin ei uskalla sanoa sitä ääneen ettei kuulosta leuhkalta. Kun vauva-arjen kuuluu olla vaikeaa:/ Ja sit jos uskaltaa sanoa ääneen, niin sitte vasta kuulee että noinhan sen pitääkin mennä, pahoja kokemuksia vaan helposti liioitellaan...

Vauvat kun ei huvikseen itke. Niillä on aina joku syy, ymmärrettiin sitä tai ei. Ja joskus on tilanteita ettei äitikään keksi mikä se syy voi olla, mutta joku syy sillä kumminkin silloinkin on. Ja se pitäisi muistaa, koska jos esikoista odottaville vaan toitotetaan "lapset itkee 24/7", niin siinä voi jäädä tosi vakavia allergioita, vatsavaivoja tms toteamatta
 
Se on yllättävän yleistä... Jotenkin tuntuu olevan valloillaan semmonen harhaluulo, että kaikki vauvat nukkuvat yöt läpeensä viimeistään 6 kk iästä, mutta eilenkin sisko valvoi klo 12-01 yksivuotiaan pojan kanssa ja netissä ollessaan huomasi ettei ollut ainoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä luulen että se on vähän klisee. Kaikki puhuu ja varoittelee ja ehkä pelotteleekin etenkin esikoista odottavaa. Sitte ku lapsi syntyy eikä valvotakaan vaan arki on kivaa, niin ei uskalla sanoa sitä ääneen ettei kuulosta leuhkalta. Kun vauva-arjen kuuluu olla vaikeaa:/ Ja sit jos uskaltaa sanoa ääneen, niin sitte vasta kuulee että noinhan sen pitääkin mennä, pahoja kokemuksia vaan helposti liioitellaan...

Vauvat kun ei huvikseen itke. Niillä on aina joku syy, ymmärrettiin sitä tai ei. Ja joskus on tilanteita ettei äitikään keksi mikä se syy voi olla, mutta joku syy sillä kumminkin silloinkin on. Ja se pitäisi muistaa, koska jos esikoista odottaville vaan toitotetaan "lapset itkee 24/7", niin siinä voi jäädä tosi vakavia allergioita, vatsavaivoja tms toteamatta
Toi on muuten myös totta; on myös valloillaan semmonen harhaluulo että vauvat itkevät huvikseen eikä asialle voida tehdä mitään. Molemmat on vaarallisia luuloja, yksi äidin jaksamisen ja toinen lapsen terveyden kannalta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Se on yllättävän yleistä... Jotenkin tuntuu olevan valloillaan semmonen harhaluulo, että kaikki vauvat nukkuvat yöt läpeensä viimeistään 6 kk iästä, mutta eilenkin sisko valvoi klo 12-01 yksivuotiaan pojan kanssa ja netissä ollessaan huomasi ettei ollut ainoa.
Esikoinen ei nukkunut. Kuopus on nukkunut!
 
vieras
Sori en yleistä! mutta joissain tapauksissa se lapsi opetetaan että pitää olla hiljaista kun se nukkuu ei saa normaalia elämisen ääntäkään kuulua jotkut siihen oppii ja jotkut vauvat vaan on semmoisia että ne nukkuu kun väsyttää oli paikka mikä vään! Jotkut taas et niitä ei tarvi opettaa edes siihen vaan herää niin hitonpieneenkin ääneen Eli lopputulos ihmisiä on joka lähtöön kuten vauvojakin ja se ei ole verrattavissa mitenkään mihkään nyt tässä keskustelussa! Ei voi verrata kaikki vauvat kehittyvät niin kuin kehityvät ja nukkuvat kuin nukkuvat ärsyttää tämmöiset vaikka itsellä ei ole aikoihin ollut vauvaikäistä enään! Menkää itseenne kaikki!
 
vieras
Sori en yleistä! mutta joissain tapauksissa se lapsi opetetaan että pitää olla hiljaista kun se nukkuu ei saa normaalia elämisen ääntäkään kuulua jotkut siihen oppii ja jotkut vauvat vaan on semmoisia että ne nukkuu kun väsyttää oli paikka mikä vään! Jotkut taas et niitä ei tarvi opettaa edes siihen vaan herää niin hitonpieneenkin ääneen Eli lopputulos ihmisiä on joka lähtöön kuten vauvojakin ja se ei ole verrattavissa mitenkään mihkään nyt tässä keskustelussa! Ei voi verrata kaikki vauvat kehittyvät niin kuin kehityvät ja nukkuvat kuin nukkuvat ärsyttää tämmöiset vaikka itsellä ei ole aikoihin ollut vauvaikäistä enään! Menkää itseenne kaikki!
 
Esikoisen aikaan tuntui siltä ja kun luki juttuja, että muitten vauvat tosiaan vain heräilee syömään yöllä ja nukahtavat samantien. Meillä esikoinen nukkui vauvavuoden alusta pitkään vasta esim. klo 2 yöllä nukahtaen.. se jo väsytti!

Nyt onkin saatu nauttia 1kk ajan tulokkaasta, joka tänäänkin simahti yöunille ennen klo 21. Voin sanoa, että melkosta luksusta!
 
minä
Meillä tyttö (reilu 1v) ei ole vielä valvottanut meitä yhtään. Tietysti ihan pienenä heräsi syömään pari kertaa yössä mutta nukahti heti uudestaan. 4kk iässä lopetti yösyönnit ja siitä lähtien on nukuttu illasta aamuun.
 
Liikaa pelottelua
No en tiedä, kaikki pelotteli siitä valvomisesta, niin että jopa pelkäsin sitä aikaa kun vauva syntyy. Mutta kuinka ollakkaan, kuukauden ikäisestä on nukkunut 20- 06. Ja huom. olen täysimettänyt 5 ½ kk, et tästä ei saataisi nyt mitään imetys jauhantaa.
 
Wide
Esikoisella oli koliikki, itki 2kk yötä päivää vaihtelevasti.
3 muuta ovat iltaisin vähän itkseskelleet ja joskus yölläkin mutta 6-8kk ikäisestä on jokainen nukkunut yöt läpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä luulen että se on vähän klisee. Kaikki puhuu ja varoittelee ja ehkä pelotteleekin etenkin esikoista odottavaa. Sitte ku lapsi syntyy eikä valvotakaan vaan arki on kivaa, niin ei uskalla sanoa sitä ääneen ettei kuulosta leuhkalta. Kun vauva-arjen kuuluu olla vaikeaa:/ Ja sit jos uskaltaa sanoa ääneen, niin sitte vasta kuulee että noinhan sen pitääkin mennä, pahoja kokemuksia vaan helposti liioitellaan...

Vauvat kun ei huvikseen itke. Niillä on aina joku syy, ymmärrettiin sitä tai ei. Ja joskus on tilanteita ettei äitikään keksi mikä se syy voi olla, mutta joku syy sillä kumminkin silloinkin on. Ja se pitäisi muistaa, koska jos esikoista odottaville vaan toitotetaan "lapset itkee 24/7", niin siinä voi jäädä tosi vakavia allergioita, vatsavaivoja tms toteamatta
Toi on muuten myös totta; on myös valloillaan semmonen harhaluulo että vauvat itkevät huvikseen eikä asialle voida tehdä mitään. Molemmat on vaarallisia luuloja, yksi äidin jaksamisen ja toinen lapsen terveyden kannalta.
Mä kans luulen, että se on niitä "naisten armeija juttuja" että vauva huutaa ekan vuoden 24/7 (kun on ensin saanu äidin henkihieveriin synnytyksessä).
Jos se oikeasti olis niin, kuka hankkis lapsia -ainakaan enempää kuin sen yhden :D
 

Yhteistyössä