Onko Helsingissä, tai edes koko Suomessa yksityistä synnytyssairaalaa?

  • Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti
"mielipide"
Tästä pitäisi mun mielestä tehdä ihan lakiasia, että oma huone on saatava.
Niistä parihuoneista vaikka remppaamalla pieniä huoneita tai rakennuttamalla uusi sairaala ruuhkapaikkoihin. Ei ole ollenkaan hyvä että elämän alku pilataan jo kättelyssä. Imetys, paraneminen, lepo ja inhimillisyys on kaukana synnytyssairaaloista, nehän ovat kuin sarjatuotantokanaloita.
 
harmi kyllä, mutta
[QUOTE="mielipide";25768916]Tästä pitäisi mun mielestä tehdä ihan lakiasia, että oma huone on saatava.
Niistä parihuoneista vaikka remppaamalla pieniä huoneita tai rakennuttamalla uusi sairaala ruuhkapaikkoihin. Ei ole ollenkaan hyvä että elämän alku pilataan jo kättelyssä. Imetys, paraneminen, lepo ja inhimillisyys on kaukana synnytyssairaaloista, nehän ovat kuin sarjatuotantokanaloita.[/QUOTE]

Mieti piruuttasi muutos- ja ylläpitokustannuksia... Muutenkin rahat tiukalla terveydenhuollossa. Tuplahuoneista ei riitä kahdeksi yhden hengen huoneeksi ja sitten menetettäisiin huonekohtaiset suihkut ja vessat, siellä, missä niitä on yms. Sairaalasta ei hotellia saa millään.
 
"vieras"
Ihan käytännön kysymyksenä: Vaikka yksityinen sairaala olisi, olisiko sinulla ollut varaa sellaiseen kertomassasi tapauksessa? Kuukausi yksityissairaalassa + synnytys maksaisi varmasti maltaita. Vuorokausihinta olisi varmaan satoja euroja, ehkä jopa tonnin. Eli laskua tulisi varmaan jotain toistakymmentä tuhatta.

Oma huone synnyttäneelle olisi kyllä paikallaan. Moni on muutenkin uupunut synnytyksestä ja pitäisi jaksaa samalla hoitaa lasta, ja sitten siinä on vielä toinen valvottamassa pahimmillaan koko ajan. Sairauksissahan muutkin potilaat yleensä nukkuvat suurimman osan yötä, eivätkä huuda, kuten vauvat saattavat tehdä. (Juu, synnytys ei ole sairaus, mutta paljon kipeämpi ja uupuneempi silloin olin, kuin kerran aiemmin sairaalassa ollessani.)

Mutta kun nyt kaikissa sairaaloissa päästäisiin aluksi edes siihen, että kaikki synnyttäneet saisivat edes huoneen. Eivätkä joudu olemaan käytävällä. Ja synnyttävillekin olisi kunnon tilat, eikä jossain kellarissa käytävä, jossa odotellaan supistuksissa pahimmillaan pitkäänkin synnytyssalin vapautumista. (Nämä kaikki siis TAYSissa.)
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";25769007]Esim. Kättärillä saa oman huoneen, pyydä sellainen :)[/QUOTE]

Juuri siellä en sitä saanut.
Olisi kätilöt ottaneet pyynnöt edes vakavasti ja olleet harmissaan, etten väsymyksestä täysin loppuun palaneena saanut sitä helvetin huonetta. Mutta sanottiin vain tylysti ettei voi mitään ja vähäteltiin tarvetta.
 
ehdottomasti
Ensiksi voitais lähteä siitä, että pitermpään sairaalassa olevat (mmsektioidut) saisivat aina ensisijaisesti oman huoneen! Yksi tai kaksi yötä vielä jotekuten menee alatiesynnyttäneenä, mutta kun päiviä kerty ja kertyy, käy se voimille pahasti ja pahimmillaan laukaisee synnytyksen jälkeisen masennuksen.
Sen jälkeen voisi lähteä kehittämään alatiesynnyttäjille omia huoneita.

Kaikki pitempiaikaiset omaan huoneeseen ehdottomasti, naisen on SAATAVA nukkua kun vauva tulee/on tullut!
 
En voi kyllä uskoo, että joku vastasyntynyt vauva itkee 24/7. Pakkohan sen on nukkuakin ja paljon. Tommosta raskausmyrkytyshommaa en tajua, että miksi ei laitettu ihan vaikka sisätautiosastolle, jossa vain muita aikuisia jne. Sitä ihmettelen myös, että miten ihmiset pärjäävät kotona, vaikka kolmen pienen kanssa pitkiä aikoja, jos ei sairaalassakaan jakseta viikkoa olla samassa huoneessa toisten vauvojen kanssa.
 
mun mielestä
En voi kyllä uskoo, että joku vastasyntynyt vauva itkee 24/7. Pakkohan sen on nukkuakin ja paljon. Tommosta raskausmyrkytyshommaa en tajua, että miksi ei laitettu ihan vaikka sisätautiosastolle, jossa vain muita aikuisia jne. Sitä ihmettelen myös, että miten ihmiset pärjäävät kotona, vaikka kolmen pienen kanssa pitkiä aikoja, jos ei sairaalassakaan jakseta viikkoa olla samassa huoneessa toisten vauvojen kanssa.
Se nyt vaan on ihan eri asia tutnemattomien keskellä, kuin omassa kodissa jossa on esim yksi 3v ja isä paikalla koko ajan auttamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä;25769048:
Se nyt vaan on ihan eri asia tutnemattomien keskellä, kuin omassa kodissa jossa on esim yksi 3v ja isä paikalla koko ajan auttamassa.
No Tayssissa, kun itse olin, niin ei mun tarvinnut juuri edes nähdä niitä huonekavereita. Oli verhot edessä, eikä tietenkään tarvinnut hoitaa niitä toisten vauvoja :D Lähinnä tarkotin sitä itkua.
 
"a.p"
No Tayssissa, kun itse olin, niin ei mun tarvinnut juuri edes nähdä niitä huonekavereita. Oli verhot edessä, eikä tietenkään tarvinnut hoitaa niitä toisten vauvoja :D Lähinnä tarkotin sitä itkua.
Hei jos sun pointtisi on nyt vain vähätellä toisten kokemia ikäviä asioita, voit lopettaa. En kysynyt mielipiteitä siitä saanko olla pettynyt ja mitä saan kokea kauheaksi.
 
mä maksaisin mielelläni, että saisin oman huoneen! 3 henkilöä samassa huoneessa on jo mielestäni ihan liikaa! Koko sairaalassaoloaikana en nukkunut melkein ollenkaan- se oli täyttä tuskaa, vaikka olinkin siellä vaan 4 päivää...
 
"vieras"
En voi kyllä uskoo, että joku vastasyntynyt vauva itkee 24/7. Pakkohan sen on nukkuakin ja paljon. Tommosta raskausmyrkytyshommaa en tajua, että miksi ei laitettu ihan vaikka sisätautiosastolle, jossa vain muita aikuisia jne. Sitä ihmettelen myös, että miten ihmiset pärjäävät kotona, vaikka kolmen pienen kanssa pitkiä aikoja, jos ei sairaalassakaan jakseta viikkoa olla samassa huoneessa toisten vauvojen kanssa.
Ei varmaan kukaan lapsi jatkuvasti itke, mutta niitä itkuisia vauvoja on jo synnärillä. Vaikka nukkuisi paljon, ei se silti estä itkuista vauvaa heräämästä huutamaan esim. puolen tunnin välein ympäri vuorokauden. Ja ainakin meillä lisäksi huoneessa ravasi hoitajia, lääkäreitä, vieraita ja muuta, joten häiriötä oli vauvan lisäksi aika paljon. Ja joissakin paikoissa on jopa 3-4 hengen huoneita, joten niitä vauvoja saattaa olla monta, ja vauvat vielä yleensä heräilevät eri aikoihin, joten häiriötä saattaa olla ihan jatkuvasti ympäri vuorokauden.

Aikuiselle tuollainen on aika raskasta monta viikkoa.

Harvalla aikuisella muuten on kolmea vauvaa kotona...
 
[QUOTE="a.p";25769071]Hei jos sun pointtisi on nyt vain vähätellä toisten kokemia ikäviä asioita, voit lopettaa. En kysynyt mielipiteitä siitä saanko olla pettynyt ja mitä saan kokea kauheaksi.[/QUOTE]

No ei kyllä ollut mikään pointti. Ihan tässä samaa linjaa kirjottelin, kuin moni muukin, kun tuntuu sun toive aika mahdottomalta tässä maassa.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;25769073:
mä maksaisin mielelläni, että saisin oman huoneen! 3 henkilöä samassa huoneessa on jo mielestäni ihan liikaa! Koko sairaalassaoloaikana en nukkunut melkein ollenkaan- se oli täyttä tuskaa, vaikka olinkin siellä vaan 4 päivää...
Neljäkin yötä unetta rynmähuoneessa vailla yksityisyyttä juuri vauvan saaneena on ihan liikaa minustakin! Ymmärrän sinua ja minä maksaisin myös mielelläni omasta huoneesta. Kättärilläkin on paljon käyttämättömiä tiloja, miksi niistä ei hiota niitä huoneita??!
 
[QUOTE="vieras";25769085]Ei varmaan kukaan lapsi jatkuvasti itke, mutta niitä itkuisia vauvoja on jo synnärillä. Vaikka nukkuisi paljon, ei se silti estä itkuista vauvaa heräämästä huutamaan esim. puolen tunnin välein ympäri vuorokauden. Ja ainakin meillä lisäksi huoneessa ravasi hoitajia, lääkäreitä, vieraita ja muuta, joten häiriötä oli vauvan lisäksi aika paljon. Ja joissakin paikoissa on jopa 3-4 hengen huoneita, joten niitä vauvoja saattaa olla monta, ja vauvat vielä yleensä heräilevät eri aikoihin, joten häiriötä saattaa olla ihan jatkuvasti ympäri vuorokauden.

Aikuiselle tuollainen on aika raskasta monta viikkoa.

Harvalla aikuisella muuten on kolmea vauvaa kotona...[/QUOTE]

Juu ymmärrän ton kaiken, mutta en usko, että noihin asioihin on kovin helppo saada muutosta. Ja sanoin kolme pientä, en vauvaa.
 
"vieras"
Eikös se toinen "miljonääriäiti" synnyttänyt Nizzalaisella yksityishinnalla, maksoi 15 000 euroa.
(Tarkistin hinnan uutisarkistosta) Mutta kannattaisi varmaan riittävän ajoissa siirtyä klinikan tuntumaan, viimeisillään ei suositella lentämistä, kai.
 
jepu neulanen
Alkuperäinen kirjoittaja harmi kyllä:
Mieti piruuttasi muutos- ja ylläpitokustannuksia... Muutenkin rahat tiukalla terveydenhuollossa. Tuplahuoneista ei riitä kahdeksi yhden hengen huoneeksi ja sitten menetettäisiin huonekohtaiset suihkut ja vessat, siellä, missä niitä on yms. Sairaalasta ei hotellia saa millään.
näinpä!!
 
"a.p"
Niistä käyttämättömistä tiloista saisi monia lisähuoneita.
Täysin tyhjiä huoneita, entisiä varastoja/leikkaussaleja tms mistä voisi järjestää melko pienilläkin kustannuksilla, kun joku niistä marisi. Saataisi ihmisille paremmat elämänalut.
 
kuudes tulossa
Synnytä polikliinisesti.. Mä synnytin kakkosen pkl. Lähdin 6h päästä synnytyksestä kotiin. 3pv päästä mentii sairaalaan lääkärintarkistukseen.
On siinäkin huonoja puolia, esim se, että jos vauvalla on vaikka paino laskenu liikaa tai bilirubiinit liian korkeet, vauva menee keskolaan ja äiti kotiin, eli silloin ei saa olla vauvan kanssa koko aikaa. Ja se, että jos isompi sisarus heittäytyy kovin mustasukkaseksi, voi ne ekat päivät olla myös aika rankkoja.

Joten: Mä synnytin kolmannen sairaalassa ja olin ilomielin 2 päivää osastolla vauvan kanssa. Mua ei pikku äänet häiritse ja nukun ku tukki missä vaa.. Että mulle se sopi paljon paremmin ku pkl-synnytys. Nyt ajattelin pyytää jos vaikka saisin viikon olla ku seuraava syntyy :D

Meniks vähän asian vierestä :D
 
kiitollinen
On myös vahvasti asennekysymys!!!! Vali vali vali.. Synnyttäkää siellä pellonreunassa, sodan jaloissa, bambumajassa tai niinku 60 luvulla missä oli kuulema 8 äitiä ollu samassa huoneessa..ja valittakaa sitte. Pikkusen hei suhteellisuuden tajua.
 
sareiv
[QUOTE="a.p";25769170]Niistä käyttämättömistä tiloista saisi monia lisähuoneita.
Täysin tyhjiä huoneita, entisiä varastoja/leikkaussaleja tms mistä voisi järjestää melko pienilläkin kustannuksilla, kun joku niistä marisi. Saataisi ihmisille paremmat elämänalut.[/QUOTE]

Kustanna sä ne :)
 
"vieras"
Synnytä polikliinisesti.. Mä synnytin kakkosen pkl. Lähdin 6h päästä synnytyksestä kotiin.
Ja tämähän onnistuu tosi helposti, jos saa raskausmyrkytyksen ja joutuu olemaan viikkokaupalla sairaalassa ja sen jälkeen sektio. Vai pitäisikö vaan päättää, ettei saa raskausmyrkytystä ja synnytyskin sujuu helposti eikä vauvalla ole ongelmia?
 
miten tuo poliklininen synnytys käytännössä toteutuu- neuvolaterkka vaan mainitsi siitä, mut ei kertonu enempää. Pitääkö sairaalaan ennen synnytystä kertoa haluavansa poliklinisen synnytyksen vai miten? Kun viimeksikin olin niin hyvässä kunnossa heti synnytyksen jälkeen, että olisin ollut valmis lähtemään heti kotiin..
 

Yhteistyössä