Onko ihan normaalia, että lääkäri haluaa aika tuseerata (peräaukkoon sormi) olipa vaiva lähes mikä tahansa?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Kävin ensin (viime syksynä) lääkärissä vatsakivun takia, ja lääkäri halusi tuseerata eli tunnustella peräaukon kautta. Sitten kävin lääkärissä (vuodenvaihteessa) lonkkakivun takia ja taas lääkäri halusi tehdä saman toimenpiteen... Ja nyt viimeisimpänä tänään kävin lääkärissä kovien menkkakipujen takia ja taas... kyllä, lääkäri halusi tehdä tunnusteluja peppuni kautta. En kuitenkaan ole suostunut toimenpiteeseen. Miksi ihmeessä hän aina haluaa tuseerata? Onko se aina tarpeellista? Kyseessä nuorehko mieslääkäri.
 
Perustutkimus, kuuluu vatsavaivoihin ja gynekologisiin ongelmiin, joita siis myös lonkkavaivat olla. Poissulkevana tutkimuksena yhtä hyvin voidaan käyttää magneettikuvaa ja tuseerausta, joista toinen ihan pikkuisen halvempi keino saada selville asioita. Ylilääkärille en tosiaankaan kehtais valittaa, kehut lähtee ko. lääkärille perusteellisestä ja oikeaoppisesta tutkimustavasta.
 
Vatsa- ja menkkakivuissa ainakin voidaan tehdä. Lonkkavaivasta en ole ihan varma. Et siis ole kertaakaan siihen suostunut? En ymmärrä miksi. Voisin melkein lonkalta heittää about sata inhottavampaa toimenpidettä/tutkimusta. Ei mulla tuseeraus ees satu yhtään.
 
namskis
Jos tää nyt on totta niin vatsakipupotilaan tutkimukseen periaatteessa pitäisi aina kuulua, monet sen vaan skippaa, lääkärit kirurgian ensiavussa tekee aina. Gyn tutkimukseen joskus myös tuo lisätietoa. Lonkkakivussa lähinnä mietin että asianmukainen syy olisi tarkistaa peräaukon puristusvoima jos on jalkaanssäteilevää oiretta ja jotain tunto-oireita alueella, ihan perusasiaa sekin.
 
viera.s
Niin, tulee käytyä se 5-10 kertaa vuodessa... ja itsehän sen voi valita, jos tulee joku asia/vaiva, jonka takia on pakko mennä lääkäriin. Ai niin, eiku, mä keksin vaivoja, että pääsen tuseerattavaksi, niinhän se on.
:O Olet kyllä tosi sairas tapaus tai sitten ryntäät lääkäriin aina kun on joku pikku kolotus. Minä käyn tavallisessa lääkärissä keskimäärin ehkä viiden vuoden välein.

Ja sitä paitsi onhan sitä yksityisiä lääkäriasemia, joissa voi lääkärinsä valita.
 
"nanna"
Jos tää nyt on totta niin vatsakipupotilaan tutkimukseen periaatteessa pitäisi aina kuulua, monet sen vaan skippaa, lääkärit kirurgian ensiavussa tekee aina. Gyn tutkimukseen joskus myös tuo lisätietoa. Lonkkakivussa lähinnä mietin että asianmukainen syy olisi tarkistaa peräaukon puristusvoima jos on jalkaanssäteilevää oiretta ja jotain tunto-oireita alueella, ihan perusasiaa sekin.
"Lääkärit kirurgian ensiavussa tekee aina"

Ei mulle tehty vaikka olin ekana päivänä ea:ssa selittämättömien vatsakipujen takia. Päivystävä gyn. ultrasi ja teki normi sisätutkimuksen.
Seuraavana päivänä ea:ssa tutki ensin ea:n lääkäri ja sen jälkeen kirurgi, ja osastolla vielä toinenkin kirurgi, eikä kukaan edes ehdottanut tuseerausta. Umpilisäke oli tulehtunut ja se leikattiin.
 

Yhteistyössä