Onko järkevää tilanteessani ostaa asuntoa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaipailisin vinkkejä ensiasunnon ostoon tai onko se edes järkevää tilanteessani??

Olen koko aikuisikäni asunut vuokralla. Olen yksinhuoltaja ja lapsi on nyt jo 13v. Itsellä ikää 33v.
Ollaan asuttu siis koko ajan vuokralla. Vuokra n. 850e/kk.

Ensin ajattelin etten voi saada edes lainaa, sillä työsopimukset oli määräaikaisia vaikka niitä aina jatkettiin. Muutama vuosi sitten sain vakituisen paikan.

Nyt olen tosissani alkanut miettimään ensiasunnon ostoa. Toki sitä vielä miettii, että kaupunki jossa asumme ei ole niin mieleeni ja todennäköistä on että lapsen kasvettua ja lähdettyä opiskelemaan, itsekin muutan täältä kaupungista jonnekin muualle. Joten jos ajattelee että lapsi lukion jälkeen lähtee opiskelemaan joten ehkä noin 6-7 vuoden päästä. Mitään asuntolainaa en tuona 6-7 vuoden aikana kuitenkaan ennätä maksaa pois, joten onko turhaa ostaa omaa asuntoa tässä vaiheessa? Kerrostalokolmio tai rivarikolmioiden hinnat täällä n. 155 000 -200 000. Joten laina-aika olisi pitkä.

Missään pankissa en ole lainasta käynyt juttelemassa.
 
Itse en ehkä tilanteessasi lähtisi vielä ottamaan ns.palloa jalkaan omistusasunnon muodossa, vallankin kun kerran kuitenkin silmissä ja mielessä on haikailua jonnekin toisaalle muuttamisesta. Ehkä tarkistaisin tilannetta uudestaansen jälkeen, kun lapsion koulunsa/lukionsa käynyt. Tosin - pääseehän siitä asunnosta myytäessään eroonkin mutta onhan siinä hommassa myös riskinsä.

Sen sijaan jos mahdollista, niin ryhtyisin laittamaan sivuun säästöjä sitä asuntoa varten. Ettei ihan kokonaan tarttis lainarahoilla aloittaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
En ostaisi vielä, mutta jos välttämättä haluat niin laita se asunto vuokralle sitten kun sulle avautuu mahdollisuus muuttaa.
Niin ja en ostaisi asuntoa, jos asut muuttotappio kaupungissa.
 
vierailija
Oleellista on se mikä näkymä asunnon myynnin suhteen on tulevaisuudessa. Eli juuri se muuttotappio. Jos on todennäköistä, että pääset asunnosta helposti eroon ja siten on myös todennäköistä, että hintataso pysyy, kannattaa asunto ostaa. Nykyisellä vuokrallasi pystyt kuitenkin lyhentämään jo jonkin verran lainaakin. Haikailemasi kolmion yhtiövastike vesimaksuineen saattaisi olla esim. 400 €/kk eli lainanmaksuun saisit pistää 450 euroa kuukaudessa ennen kuin elintasosi muuttuisi suuntaan tai toiseen. Kaikki se on kotiinpäin. Mutta jos on luultavaa, että ostamasi asunnon arvo jopa laskee tai sen myymisen kanssa voi olla ongelmia, ei ehkä kannata alkaa ostohommiin ennen kuin lapsi muuttaa kotoa ja keksit mihin haluat itse asettua pysyvämmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Kun niitä asuntoja katselet, niin katsele tarkkaan ne vastikkeet ja mitä niihin sisältyy. Osassa menee vedet ja jopa sähköt yhtiövastikkeessa, kun pahimmillaan jossain sähkölämmitteisessä rivarissa voi joutua maksamaan sähkölaskussaan niin asunnon lämmityksen kuin veden lämmityksen omassa boilerissa. Tosin niissä se vastike on pienempi. Kannattaa myöskin tarkkaan katsella taloyhtiön remppasuunnitelmat, niistä tulee helposti isoja kuluja, kun vaihdetaan ikkunat tai putket tai rempataan katto tai julkisivu. Tosin, jos asunnolla on ikää ja mitään ei ole tehty, niin voi kerralla kaatua kaikki tehtäväksi. Uusissa asunnoissa voi olla suuri rahoitusvastike eli saat mukana paljon taloyhtiön lainaa, kun myydään muka halvalla myyntihinnalla.
 

Yhteistyössä